Wilsonin novellissa kertoja menettää vaimonsa Lorrainen, joka kuolee
syöpään. Kertojan suru on musertava. Vaimon kuolemaa seuraavan
vuoden aikana kertoja muistaa suunnitelleensa vakavasti itsemurhaa,
ja istuneensa kuutena iltana myrkkypurkki kourassaan, mutta ei
osannut tehdä päätöstä. Tai oikeastaan, hän tekikin sen.
Vähitellen hän ymmärsi, että oli tappanut itsensä kuusi kertaa.
Ratkaisun avain alkoi löytyä vanhojen kirjojen kaupasta, jossa
hänen vaimonsa oli työskennellyt. Hän selaa siellä kirjoja, jotka
näyttävät oudoilta. Hän vie ne arvioitavaksi, ja arvioija
väittää, että ne on väärennetty. Sellaisia kirjoja ei ole. Hän
palaa kirjakauppaan vaatimaan selitystä, ja kirjakauppias, joka on
vanha ja kuolemansairas, antaa hänelle vielä yhden kirjan. Hän
lukee sen, ja palaa seuraavana päivänä kauppaan, mutta kauppias on
jo kuollut.
Vähitellen novellin idea alkaa tulla selväksi, ja se jatkaa itsensä
toteuttamista. Tuo hämärä kirja paljastaa, että ihmisen
tietoisuus ei koskaan kuole. Jokaisessa "kuolemassa" se
vain siirtyy uuteen universumiin, ja jokainen uusi universumi on
aiempia epätodennäköisempi. Ei siis ihme, että todellisuus alkaa
olla yhä oudompaa. Kirjan kertoja siirtyy universumista toiseen,
aina vain epätodennäköisempään ja kummallisempaan, kunnes hän
saapuu lopulliselle rajalle. En paljasta loppua, joka on niin
lohduton kuin vain voi olla. Joka tapauksessa, novelli on taitavasti
kirjoitettu, ja jättää lopulta lukijan outoon tunnetilaan. Niin
kuin aina hyvä taide.
Mielenkiintoinen idea, joka yhdistää erityisesti Amerikassa
suositun kristillisen kuolemattoman sielun idean kvanttimekaniikan
pohjalta postuloituihin rinnakkaisuniversumeihin. Siis tosiaankin,
science fictionia, jossa on lievä uskonnollinen väritys. Itse
asiassa tämä on scifissä aika yleistä, ja etenkin rakastamani
Philip K. Dick harrastaa sitä.
Mutta yhtä lailla mystisiä asioita näyttää olevan tyrkyllä
vakavaan tieteeseen. Ja arkijärjen tuolle puolelle menevä
kvanttimekaniikka näyttää ruokkivan tällaisia ideoita. Joten
katsotaan tarkemmin niitä rinnakkaisia todellisuuksia eli
multiversumeita. Aloitetaan vaikka Schrödingerin kissasta. Tuo
onneton eläin on suljettu laatikkoon, ja sen seurana on
myrkkykapseli, joka laukeaa, kun sen mekanismiin osuu radioaktiivisen
säteilyn tuottama hiukkanen.
Ja nyt mennään kvanttimekaniikan kööpenhaminalaiseen tulkintaan. Se nimittäin väittää, että kissa ei ole elävä eikä kuollut. Koska kissan mahdollisesti tappava ilmiö aiheutuu kvanttimekaanisesta tapahtumasta, kissa jää superpositiotilaan, se ei ole elävä eikä kuollut. Vasta kun laatikko avataan, kissan todellinen vointi selviää. Ja syynä on se, että tarvitaan havainto romahduttamaan superpositio. Hyvä, mutta mitä tarkoittaa "havainto"? Jotkut väittävät aika lailla tosissaan, että havainnon tekee ihmisen kuolematon tietoisuus. Terveisiä vain René Descartesille! No, tarkoitukseni ei ole ruotia Schrödingerin kissaa, sen verran voi sanoa ettei kissa tietenkään voi olla superpositiotilassa.
Ja nyt mennään kvanttimekaniikan kööpenhaminalaiseen tulkintaan. Se nimittäin väittää, että kissa ei ole elävä eikä kuollut. Koska kissan mahdollisesti tappava ilmiö aiheutuu kvanttimekaanisesta tapahtumasta, kissa jää superpositiotilaan, se ei ole elävä eikä kuollut. Vasta kun laatikko avataan, kissan todellinen vointi selviää. Ja syynä on se, että tarvitaan havainto romahduttamaan superpositio. Hyvä, mutta mitä tarkoittaa "havainto"? Jotkut väittävät aika lailla tosissaan, että havainnon tekee ihmisen kuolematon tietoisuus. Terveisiä vain René Descartesille! No, tarkoitukseni ei ole ruotia Schrödingerin kissaa, sen verran voi sanoa ettei kissa tietenkään voi olla superpositiotilassa.
Luin jokin aika sitten David Deutschin kirjan "Todellisuuden
rakenne" (Terra Cognita 1997). Aika rohkea nimi kirjalle!
Deutsch ottaa kaiken ilon irti multiversumeista. Itse asiassa lukion
fysiikan suorittaneet ovat perehtyneet niin sanottuun
kaksoisrakokokeeseen, ja jo tämä koe yksin, ilman hankalaa
kvanttimekaniikkaa, riittää osoittamaan Deutschille, että
multiversumit ovat totta. Ja että niitä on äärettömästi, koska
jokainen hiukkasmaailman tapahtuma luo uuden universumin. Miksi? No
siksi, että ne selittävät luontevasti kaksoisrakokokeen tuloksen.
Sillä edellytyksellä, että multiversumi tuntuu luontevalta.
Deutsch käsittelee myös muita ilmiöitä, kuten EPR paradoksia
(Einstein-Podolski-Rosen), kvanttitietokoneita ja aikamatkustamista.
Ja toki hän käsittelee myös matematiikan ja todellisuuden
suhdetta, siitähän on juuri kysymys. Hän käsittelee aihetta
syvällisesti - mutta en ollut aivan vakuuttunut, mitä hän siitä
oikein sanoi.
Eräässä toisessa, kvanttitietokoneita käsittelevässä kirjassa
esitellään eräs laskettavuuden teoria, joka edellyttää
tietoisuuden tasolla toimivaa kvanttitietokonetta. Noin vain! Ja
sitten käännetään asia toisin päin, arvostettu fyysikko -
matemaatikko Roger Penrose esittää aivan vakavissaan, että ihmisen
aivot ovat kvanttitietokone, ja siksi niissä on tietoisuus. Ja hän
on löytävinään jopa mekanismit, joissa kvantti-ilmiöt
tapahtuvat, eli neuronien dendriiteistä löytyvät mikroputkistot.
(Nyt on pakko ottaa hiukan ulkokohtainen asenne ja todeta, että
tässä asiassa Penrosea ei oteta aivan vakavasti).
Nyt olisi aika tehdä hieman yhteenvetoa. On totta, että
matematiikan suhde todellisuuteen ja sen rooli luonnontieteessä on
tavattoman vaikea ja syvällinen ongelma. Ja vielä
ongelmallisemmalta se näyttää, kun muistetaan matematiikan
sisäinen ristiriitaisuus. Sen pohtimiseen ei tarvita kieltämättä
hieman vaikeaselkoista kvanttimekaniikkaa. Voimme pohtia vaikka
termodynamiikkaa tai niinkin simppeliä asiaa kun jonkun fysikaalisen
suureen mittaamista. Ei se todellakaan ole simppeliä! Näyttää
siltä, että sellaiset vahvan mytologiset asiat kuin sielu ja
tietoisuus saavat joskus mopon keulimaan. Eikä siinä ole mitään
pahaa, tiedemiehetkin ovat ihmisiä, ja hyvä niin.
Jos siis matematiikka joko edellyttää tai näyttää ainakin
sallivan multiversumin, jossain kontekstissa jossa sitä käytetään,
niin mitä siitä pitää ajatella? En osaa sanoa, mutta tiedän
että todellisuus on outo meidän aisteillemme ja aivoillemme, jotka
on kehittyneet tiettyyn rajattuun tarkoitukseen. Ja nämä samat
oudon rajoittuneet aivot tekevät päätelmiä multiversumista, jota
teorian mukaan ei voi mitenkään havaita. En menetä tästä
yöuniani.
Ehkä vielä hieman lisää suhteellistuttamista. Luin juuri
uudelleen aikansa kohukirjan, Pulitzerilla palkitun "Gödel,
Escher, Bach", Douglas R. Hofstadter 1979. Itse asiassa
tunnustan hankkineeni sen aikanaan labramme kirjastoon. En ymmärtänyt
sitä silloin, ja entä nyt? Minusta en voi sanoa edes lukeneeni sitä
uudelleen, sillä kirja on suurimmaksi osaksi lukukelvoton, pääosin
teennäistä briljeerausta silloin muodikkailla termeillä. Ja silti
se on tehnyt vaikutuksen valtaviin määriin ihmisiä. Joten olemme
aika erilaisia, ja kiinnitämme huomiotamme eri asioihin. Oma
jälkiviisauteni voi olla kohtuuton, mutta vilkaisu uudempaan
kirjasta käytävään keskusteluun osoittaa, että en ole yksin.