Katoin juuri ruokapöytää, ja minulla oli ilo
laittaa esille Arabian siniseen sarjaan kuuluvia astioita. Muistan ne
elävästi jo varhaisesta lapsuudesta 1950- luvulta. Ja mieleeni
palautui heti, kuinka jo silloin rakastin Arabian astioiden
ihmeellisiä maisemia. Kuinka voimakkaasti kaipasin tuota eksoottisia
maailmaa, joissa oli tuulimyllyjä, vesimyllyjä, linnoja, vehreitä
puita, kalastajia ongella, purjeveneitä. Kaihosin noita kummallisia
ja epätodellisia maisemia, joiden esikuvia ei varmaankaan missään
edes ole. Niiden kaukaiset mallit saattavat olla Keski-Euroopasta,
mutta niissä on outo vierauden tunne, joten ne saattaisivat olla
myös vaikkapa jostain Aasiasta. Joka tapauksessa ne esittävät
lauhkean ja kostean ilmaston paikkoja. Niiden kuvioiden syvän
sininen väri valkoisella pohjalla on perinteinen tietynlaisen
lasitetun posliinin, fajanssin tyyli, ja se viittaa vahvasti vaikkapa
Hollantiin - mutta maisemat eivät ole sikäläisiä.
Mistä tuo astioiden kuvitus mahtaa olla peräisin?
Suomessa niitä ei missään tapauksessa ole taiteiltu. Koska
tietynlaisissa lautaisissa ja kupeissa oli aina sama kuvio, ne
perustuvat painettuihin siirtokuviin, jotka on asetettu paikoilleen
ennen lasitusta. Teollista piensarjatyötä, mikä ei lankaan vähennä
niiden arvoa silmissäni. Ja tiedän, että monet muutkin suomalaiset
rakastavat väkevästi tätä astiastoa. Vaikka se ei olekaan ns.
"suomalaista disainia" isolla D- kirjaimella. Designmuseon
tietokannasta sain ongittua, että taiteilijan nimi on Reinhard
Richter, ja mallit on tehty 1930- luvulla. Tämä rakastettu astiasto
on siis eurooppalaista teollista käyttötavaraperinnettä, ja sitä
on ilmeisesti valmistettu vuosikymmeniä, aina 1960- luvulle asti.
Mutta mikä on tämä kummallinen nostalgian laji,
joka saa lapsen kaipaamaan paikkoihin, joista hänellä ei ole mitään
tietoa? Se ei siis olekaan vanhan ihmisen nostalgiaa menetetyn
lapsuuden paikkoihin, eikä myöskään suomalaisille tuttua
Karjala-nostalgiaa kerran olleeseen, vaikka luultavasti muistoissa
muuntuneeseen maailmaan. Sillä mikään muisto ei saa lasta
kaipaamaan paikkoja ja maisemia, joita hän ei ole ikinä nähnyt ja
joita ei edes ole.
Jotta asia olisi mutkikkaampi, muistan toisenkin
lapsuuden kaukokaipuun kohteen: minussa herättää nostalgisia
tunteita Carl Barksin piirtämän Ankkalinnan maisemat. Mutta ei Don
Rosan, niitä maisemia kohtaan olen kylmä. Syyn voin ehkä arvata. En kaipaa Don Rosan maailmaan, koska en pidä siitä muutenkaan.
Omaa luokkaansa ovat suomalaiset maisemamaalaukset 1800- luvun alkupuolelta. Nuo maisemat ovat outoja, ne eivät missään tapauksessa ole todellisia. Ja kuitenkin monet maalausten kohteet on nimetty jopa paikkakunnan tarkkuudella. Taiteilijat olivat saaneet eurooppalaisen koulutuksen, ja maalasivat niiden ihanteiden mukaan. Varmaan he sisimmässään tiesivät, että suomalainen maisema ei näytä sellaiselta. Mutta tiedostamattaan he toivoivat, että masemat olisivat samanlaisia kuin Etelä-Euroopassa, tai että niistä ajan myötä voisi tulla sellaisia.
Omaa luokkaansa ovat suomalaiset maisemamaalaukset 1800- luvun alkupuolelta. Nuo maisemat ovat outoja, ne eivät missään tapauksessa ole todellisia. Ja kuitenkin monet maalausten kohteet on nimetty jopa paikkakunnan tarkkuudella. Taiteilijat olivat saaneet eurooppalaisen koulutuksen, ja maalasivat niiden ihanteiden mukaan. Varmaan he sisimmässään tiesivät, että suomalainen maisema ei näytä sellaiselta. Mutta tiedostamattaan he toivoivat, että masemat olisivat samanlaisia kuin Etelä-Euroopassa, tai että niistä ajan myötä voisi tulla sellaisia.
Ehkä pitääkin määritellä sanaa "nostalgia"
uudelleen. Kyseessä saattaakin olla kaipuu paikkaan, jota ei ole
olemassa, mutta jonka toivoisi olevan. Kaipuu kohti utopiaa. Tarkkaan
ottaen meillä on siis kahdenlaista nostalgiaa: kadonneen maailman
ikävöinti ja toiveiden maailman ikävöinti. Nämä asiat tuntuvat
samalta. Ne nostavat esiin samanlaisen tunnetilan, mutta tuon tunteen
lähde on erilainen. On todella jännittävää, että lapsi, jolla
ei ole takanaan pitkää koettua historiaa pystyy kuitenkin kokemaan
vahvoja nostalgisia tunteita.
Asia voidaan nähdä myös kirjallisessa
perspektiivissä. Historiasta kertovat kirjat ovat erittäin
suosittuja. Ehkä ihmisiä todella kiinnostaa menneiden aikojen
ihmiset ja tapahtumat. Mutta suosion takana saattaa olla myös
tällaisen kirjallisuuden herättämät nostalgiset tunteet.
Vastaavasti kirjallisuudessa on myös tulevaisuutta luotaavia
utooppisia elementtejä. Erityisen vahvoja ne ovat
tieteiskirjallisuudessa, millä on omat vahvat kannattajakuntansa.
Asia on merkittävämpi kuin saattaisi ajatella.
Ihmisen henkisen toiminnan voi jaotella menneisyyden tutkimiseen ja
tulevaisuuden kuvitteluun. Ja välissä on nykyisyys, missä nämä kuvitelmat
vedetään yhteen ja missä tapahtuvat kaikki tärkeät ratkaisut.
Eihän tässä tieteenkään mitään uutta ole sinänsä. Mutta
minusta tässä on jännittävä näkökulma kulttuurin ja vaikkapa
kirjallisuuden jäsentelyyn.
Oma oivallukseni on seuraava. On olemassa
kadonneeseen kohdistuvaa nostalgiaa ja tulevaan suuntautuvaa
nostalgiaa. Ne tuntuvat aika lailla samalta, mutta ne ovat aivan eri
asioita. Luonto vain on säästäväinen ja käyttää samaa
tunnemekanismia. Voisimme antaa tunteelle oman nimensä. Jotain, joka
on samalla kertaa kiehtovaa, kaihoisaa ja houkuttelevaa.
Maailma, jota ei ole. Reinhard Richterin maisema Arabian lautasessa. |