Muusikko
ja ajattelija Kari Peitsamo on todennut ja laulanut: ”Jazzin syvin
olemus on tuntematon”. Minusta se on laittamattomasti sanottu.
En
ole mikään
jazzpuristi
enkä jazzpoliisi, enkä edes asiantuntija. Kypsyin jazziin myöhään
ja hitaasti, kuten muuhunkin musiikkiin (katso kulttuuriradikaalin tunnustuksia). Kuitenkin pidin jazzista vaistomaisesti. Ymmärsin
myös, että siihen kuuluu paljon improvisointia ja vapaata
soittamista. Aloinkin kovasti ihailla muusikoita, jotka siihen
pystyivät. Oma taustani oli koulumusisointia pidemmälle ehtinyt
nokkahuiluharrastus. Olin soittanut pienessä nokkahuiluyhtyeessä
Mozartia - ja joskus jopa Bachia. Joten minulla oli hatara aavistus,
mitä soittaminen on.
Jazzkäsityksiini
vaikutti myös suomalainen jazz 1960- luvun lopulla ja 1970- luvulla.
Siihen aikaan ei jazzia opetettu musiikkikoulussa, joten ajattelin
että nuo häikäisevät muusikot - Esa Pethman, Juhani Laine, Paroni
Paakkunainen, Hasse Valli, Pekka Pohjola, Otto Donner, Jukka Tolonen
ja monet muut, olivat itseoppineita - tosin monella taisi olla myös
klassinen musiikkikoulu taustalla. Laskin myös Jimi Hendricksin
jazzmieheksi - hän oli ja on kotijumalani. Mutta tämä kuohuvan
ajan usein kokeellinen ja rockmusiikkia syleilevä jazz oli minulle
se oikea jazz. Jotain villiä ja alkuperäistä, joka kumpuaa
sielusta.
Jazz
oli myös usein kokonaisvaltainen elämys. Mieleeni painuivat Dipolin
hyvin avantgardistisessa taidetapahtumassa vuonna 1967 soitettu
musiikki - asiaan saattoi vaikuttaa myös, että join siellä
alaikäisenä olutta. Ja Vanhalla Ylioppilastalolla muutama vuosi
myöhemmin esitetty, Pentti Saarikosken runoihin perustuva teos jazzyhtyeelle ja lauluryhmälle, jonka oli kai säveltänyt Otto Donner - ja jota
esitti Otto Donner treatment- niminen kokoonpano. Teoksen nimi oli
”En soisi sen päättyvän”, ja tuo ajatus tuntui varmaan
kaikista konsertissa olleista olevan niin oikeaan osunut. Teos löytyy
onneksi levyltä ja spotifystä. Sen tekniset ja musiikilliset
puutteet ovat ilmeiset - mutta se on kuitenkin jotain aika
ihmeellistä - ja tuo live-esitys oli sitä aivan erityisesti.
Mutta
kuten sanoin, tapanani on kypsyä hitaasti. Paljon myöhemmin hankin
poikkihuilun, ja sitten tenorisaksofonin. Ja samalla aloin kuunnella
jazzia tarkemmin., Aloin laskea tahteja, ja panin merkille teosten
eri osat, joita usein merkitään kirjaimilla, A, B, C jne. Ja kun
jotain alkaa analysoida, se avautuu. Ennen hieman mystinen ja
käsittämättömän mutkikas jazz alkoikin jäsentyä
perusosasikseen, ja osoittautui ymmärrettäväksi - ja myös
soitettavaksi. Mutta ei tuo rakenteen paljastuminen silti vienyt
musiikin viehätystä. Pikemminkin se syvensi sitä, koska ymmärsin
entistä paremmin, mitä musiikissa ja soittajien välillä tapahtuu.
60-luvun
radikalismista minuun jäi kuitenkin
tietty varauksellisuus nykypolven pitkälle koulutettuja
jazzmuusikoita kohtaan, olkoonkin, että he ovat hyvin taitavia.
Mutta tuo varauksellisuus voikin olla perusteeton. Siitä kertoo
seuraava tapaus.
Tänä
vuonna, keskiviikkona juhannuksen jälkeen ravintola Juttutuvan
lavalle kipuaa Mighty Mighty kvintettikokoonpanossa*. Väkeä ei ole
kovin paljoa, ja konsertti alkaa hieman virallisen ja vakavan
oloisesti. Bändiä
vetävän Kari Setälän spiikki paljastaa pian, että varovaisuuteen
on tietty syy: bändin trumpetisti on juuttunut ulkomaille - ja
basistikin on jouduttu korvaamaan varamiehellä. Mutta homma sujuu
hyvin, koska bändin aineisto perustuu pääasiassa Setälän
säveltämään aineistoon, ja soittajilla on nuotit edessään. Ja
nyt soittajien vahva koulutus nousee esille. He lukevat nuotteja
vaivattomasti, ehkä basisti soittaa jopa prima vista - eli
ensimmäistä kertaa. Ja soitto kyllä sujuu.
Nyt
joku voi kysyä, miten jazz, jonka pitäisi olla vapaata ja
improvisoitua, voidaan kirjoittaa nuoteiksi? Ainakin itse ihmettelin
sitä aikanaan. Voin paljastaa salaisuuden. Ensinnäkin jazzissa
on tietyn mittainen peruskierto, yleensä parillinen määrä
tahteja. Eli melodian
peruskulku
on vaikkapa
16 tahdin mittainen. Toiseksi,
teokseen kuuluu sävelletty, tuon kierron mittainen teema, ja ehkä
myös sävelletty B- osa - ja
muitakin osia voi olla.
Toki kappaleessa voi olla muunkin mittaisia osia. Sävelletyt melodiat on nuotinnettu, ja koko teoksesta on
lyhennetysti merkitty rakenne, eli eri
osien ja soolojen ryhmittely. Pitkäkin
jazz- kappale voidaan siten
nuotintaa
jopa vain 1-2 lehdelle. Soolo voi olla hyvinkin vapaa, mutta yleensä
sen kesto ja bassokuvio noudattavat teemaa. Tavallisesti
solisti pidentää sooloaan, eli soittaa useita kierroksia. Solistit
soittavat soolot joko merkityssä järjestyksessä, tai he voivat
poimia omia soolovuoroja vapaasti
sopimalla
niistä elekielellä. Eli improvisaatio merkitsee sooloilua, usein
löyhästi bassokuvion päälle, ja soolovuorojen ja teemojen
vaihtelua.
Nyt
takaisin lavalle. Mighty Mighty soittaa varsin sävellettyä
musiikkia, näköjään
Kari Setälän teoksia.
Kappale alkaa yleensä tiukasti
torviduon soittamalla teemalla, sitten sooloillaan ja palataan
välillä teemaan. Se tuntuu hiukan kuivalta, vaikka
teemat istuvat hyvin korvaan. Vähitellen
tunnelma lämpenee. Kuunteluani häiritsee hieman viereisessä
pöydässä mekastava naisseurue - mutta se kuuluu kyllä asiaan
klubeilla. Bändi pitää tauon, ja pohdin, lähdenkö nukkumaan vai
haenko lisää olutta ja kuuntelen toisen setin. Päätän jäädä,
koska musiikissa oli jotain joka
jäi askarruttamaan.
Toinen
setti alkaa rennommin, ja lämpötila kohoaa edelleen. sitten
tapahtuu jotain, jota jazzissa oikeastaan aina odottaa. Saksofoni
soittaa pitkää ja yksinkertaista sooloa. Basisti
ja rumpali pitävät nyt
jatkuvasti
katsekontaktia, ja alkavat lisätä tehoja. Rumpali piiskaa
taitavasti minimaalista patteriaan (soitto ei ole kiinni pannujen
määrästä vaan siitä mitä on kapuloiden toisessa päässä).
Basisti seuraa tiukasti mukana, nyt ”oikeaoppisesti”
läskibassolla. Voisin kuvata svengiä näin. Se tunne on kun
painaisi auton kaasupoljinta. Meno on aina vaan kovempaa,
mutta tempo ei kuitenkaan nouse. Musiikki
tuntuu rullaavan ihan omien lakiensa mukaan, mutta on samalla kertaa
kuitenkin hallinnassa.
Tässä vaiheessa yleisökin on jo ihan sekaisin.
Seuraavassa
kappaleessa meno jatkuu. Huomaan,
että
aiemmin vakavat soittajat katselevat toisiaan ja hymyilevät. Näin
homma sujuu. Bändi on muuttunut kollektiivisesti jyskyttäväksi
onnea tuottavaksi koneeksi. Setti loppuu. Encoreksi
tulee yllättäen Herbie Hancockin Cantaloupe island - legendaarinen
klassikko, jota olen joskus soittanut, mutta en ole kuullut sitä
ennen livenä. Klassikko saa arvoisensa käsittelyn. Enää ei
revitellä, vaan jäähdytellään ja nautitaan tunnelmasta.
Kävelen
Helsingin yöhön ja Hakaniemen torin suuntaan, taivaalta virtaa
vaaleanharmaata valoa. Jazzin syvin olemus on näyttänyt vilaukselta yhden
puolensa.
*)
Kari Setälä – piano, koskettimet, Jorma Kalevi Louhivuori –
trumpetti, flyygelitorvi, Jussi Kannaste – tenorisaksofoni, Jori
Huhtala – basso, Jussi Lehtonen – rummut.