Kävin
Espoon taidemuseossa Emmassa katsomassa Victor Vasarelyn taidetta.
Minulle se oli muisto menneisyydestä, ja samalla se oli häivähdys
tulevaisuudesta, jota ei koskaan tullutkaan. 1900- luvun moderneille
taidesuuntaukselle tyypillisesti 1970- luvun op- taide, jota Vasarely
oli itse vahvasti mukana luomassa, uskoi vakaasti olevansa ihmiskunnan visuaalinen
tulevaisuus. Vasarely kirjoitti manifestin, jonka mukaan uusi taide
uudisti maailman visuaalisen ilmeen, ja samalla se mullisti
täydellisesti taiteen luutuneet valtasuhteet: se olisi taidetta
kaikille, ei eliitille tai kriitikoille.
Huippukaudellaan 1960- ja 1970- luvulla Vasarely oli etenkin
Euroopassa valtavan suosittu, ehkä suurimpia nimiä, mutta on jostain syystä painunut nykyään lähes
unohdukseen ja taiteen marginaaliin. Näin maailma muuttuu.
Näyttelyssä
pyöri vanha mustavalkoinen filmi tästä uudesta maailmasta. Naisten
muoti perustui vahvasti kontrastoituihin mustavalkoisiin
seeprakuvioihin tai geometristen kuvioiden rytmisiin sommitelmiin.
(Jostain syystä miesten op- muotia ei koskaan esitelty). Taide
mullistaisi myös arkkitehtuurin. Kaihoisan kiehtovalta näytti tuo
uusi maailma, jonka välähdyksiä itsekin muistan nähneeni nuorena.
Kokonaan op- taide ei kuitenkaan mennyt maan rakoon. Meillä se näkyy
Marimekon vanhassa ja uudemmassakin mallistossa.
Victor Vasarely (alkuaan Győző Vásárhelyi 1906 - 1997), oli unkarilaissyntyinen ranskalainen taidemaalari. Työskenneltyään aluksi arvostettuna graafikkona hän siirtyi vähitellen taiteilijaksi, ja kehitti abstraktin, geometristen muotojen toistumiseen ja vähittäisiin muodon ja värin muunnoksiin perustuvan taidetyylin. Erityisesti kuvataiteessa ja muodissa sitä sanottiin op- taiteeksi, koska se tuottaa katsojille vahvoja optisia illuusioita.
Victor Vasarely (alkuaan Győző Vásárhelyi 1906 - 1997), oli unkarilaissyntyinen ranskalainen taidemaalari. Työskenneltyään aluksi arvostettuna graafikkona hän siirtyi vähitellen taiteilijaksi, ja kehitti abstraktin, geometristen muotojen toistumiseen ja vähittäisiin muodon ja värin muunnoksiin perustuvan taidetyylin. Erityisesti kuvataiteessa ja muodissa sitä sanottiin op- taiteeksi, koska se tuottaa katsojille vahvoja optisia illuusioita.
Mutta
asiaan. 1980- luvulla näin Budapestissä laajan Vasarelyn näyttelyn.
Silloin se oli yllätys, sillä Vasarely oli suomalaisessa julkisessa
keskustelussa lähes tuntematon (vain op tuli muotisektorin kautta
näkyville). Emman näyttely on varsin suppea, mutta palautti
alkuperäisen elämyksen vahvana mieleen. Pidin tavattoman
rentouttavana ja miellyttävänä katsella teoksia, joita ei tarvitse
ymmärtää eikä tulkita, Joissa ei ole symboleita eikä kätkettyjä
muotoja eikä tarkoituksia. Vasarely on ratkaissut, miten tehdä
taidetta, joka ei esitä, selitä eikä tyrkytä, jossa ei ole mitään
vaan joka vain on. Täydellistä aivojen lepoa ja nautintoa ja pieniä
ihmeitä.
Tietysti
Vasarelyn taiteeseen liittyy myös filosofinen puoli, jos sitä
haluaa pohtia. Ehkä se heijastaa jollain lailla nykyaikaista
fysiikan maailmankuvaa. Materia näyttää muodostuvan
samankaltaisten osasten yhteisvaikutuksesta. Vasarelyn optiset
illuusiot syntyvät pienen pienistä perusosasten variaatioista.
Vaikka osat ovat samoja, niiden pienet muutokset luovat
uusia muotoja. Vasarelyn taide heijastaa salaperäistä emergenssin
ihmettä.