Tällaista keskustelua käydään
myös nykyään ja ihan vakavissaan erityisesti Yhdysvalloissa, missä
uskonnolliset jännitteet edelleenkin heijastuvat tiedemaailmaan.
Sillä jos vapaata tahtoa ei ole, sikäläiseltä
oikeusjärjestelmältä putoaa pohja. Rikollisen toiminnan takana
nähdään synti, ja ilman vapaata tahtoa ihminen ei voi tehdä
syntiä. Yhteiskunnan uskonnollis-eettinen ohjaus latistuu
mekanismien kohtaamiseksi. ”Pakko tappaa”, sanoo rikollinen.
”Pakko tuomita”, vastaa tuomari. Vai onko, pitääkö
ohjelmointivirheestä rangaista tietokonetta?
Vapaan tahdon ongelma on siis
ikivanha psykofyysinen ongelma (sielu-ruumis ongelma). Yleisesti
ottaen maallistunut tiede pitää ongelmaa aikansa eläneenä tai
epäkiinnostavana. Mutta vapaa tahto on sitkeähenkinen käsite -
niinkuin monet kulttuuriin syvälle juurtuneet käsitteet. Nyt
sielun paikalle vain asetetaan näppärästi sana ”tietoisuus”.
No hyvä, mutta mitä tietoisuus
sitten on? Yleisen käsityksen mukaan se syntyy aivojen neuronien toiminnasta, aivan kuin sen kuvitteellisena vastaparina oletettu
aivojen heijasteautomaatti. Tässä siis yksi tai useampi neuronien
järjestelmä tekee nopeasti automaattisia päätöksiä, ja eräs
toinen neuronijoukko yrittää arvioida ja muokata niitä - yleensä
hieman jälkijunassa. On kuitenkin kiinnostavaa, että tämä
nykyaikainen kuva aivojen kaksitasoisesta kognitiivisesta toiminnasta näyttäisi toistavan samantapaista
dualistista mekanismia kuin ikivanha sielu-ruumis asetelma. Onko tämä siis
sattumaa, vai onko vanha kulttuurinen malli ohjannut tutkijoiden
ajatuksia? En kyllä osaa sanoa.
Tämä asioiden tila johtuu siitä,
että tietoisuutemme toimii hitaasti ja sen ikkuna on kovin kapea.
Aivot joutuvat toimimaan pitkälle automaattiohjauksella. Tietoisuus
on kuitenkin aivan keskeínen osa ihmisenä olemista. On tärkeää
pohtia, miten kasvatus, kokemus, tunteet ja kulttuuri vaikuttavat
tietoisuuteen ja sen mekanismien kehittymiseen ajan myötä. Aihe
kiinnostaa laajasti, psykologiasta ja neurotieteistä aina
taloustieteen päätöksentekoteorioihin asti. Esimerkiksi
talousnobelisti Daniel Kahneman on omistanut sille elämäntyönsä.
Mutta sanapari ”vapaa tahto” ei
tuo uutta valaistusta tähän pohdintaan.