Mutta tarkoitukseni ei nyt ole
puolestani heristellä sormeani tiedon ja edistyksen vihollisille -
niin houkuttelevaa ja helppoa kun se olisikin. Sen sijaan aion
minäkin puolestani setviä tieteen pimeää puolta. Mutta en
lainkaan aio yhtyä niin sanottujen humanistien umpitylsään "susi
tulee" pelotteluun, vaan otan kokonaan toisen, ja varsin
huonosti tunnetun näkökulman. Tieteellinen ajattelu ei nimittäin
ole niin puhdasta ja rationaalista, kuin sen vastustajat
uskottelevat. Päin vastoin, se on sekoittunut perin pohjin magiaan,
perustelemattomiin uskomuksiin ja kehnoihin motiiveihin. Sillä tiede
ei ole suinkaan syntynyt tyhjästä, vaan se kantaa mukanaan koko
inhimillisen kulttuurin hyveiden ja paheiden painolastia.
Mieleeni välähtää visuaalinen
kuva Luis Buñuelin Andalusialaisesta koirasta. Nuori mies
tavoittelee jotain, hän ojentaa kättään kohti naista, mutta ei
pääse etenemään, sillä hän joutuu raahaamaan perässään
flyygeliä jonka päällä on mätänevä aasin raato ja raamatun
laintaulut, ja perässä raahautuu ja kaksi katolista pappia. Siinäpä todella
kulttuurimme kuva!
Meille on koulussa ja mediassa
annettu kuva tieteestä, joka syntyi luonnontieteiden keksimisestä
1600- luvulla, joka löi itsensä lopullisesti läpi valistusaikana,
ja joka johti seuraavien vuosisatojen aikana valtavaan teknologiseen
vallankumoukseen. Tuon kuvan mukaan tiede perustuu rationaaliseen
ajatteluun ja erityisten tieteellisten metodien soveltamiseen. Mutta
tuo kuva on aivan liian siloinen ja puhdas. Puhumattakaan siitä,
että se on aivan liian yksinkertainen.
Tässä viittaan lähinnä
luonnontieteisiin, joista anglosaksinen maailma käyttää
nimeä "sciences". On kyllä totta, että ihmistieteet,
"humanities", on omaksunut luonnontieteen esimerkin
mukaisia käytäntöjä ja metodeja, ja lisäksi on olemassa
omaleimaiset filosofia ja matematiikka. Mutta mitenkään näitä
väheksymättä (ja minä arvostan todella suuresti myös
ihmistieteitä, filosofiaa ja matematiikkaa), unohdamme ne nyt. Mutta
vain selkeyden vuoksi, itse asia jota koetan kuvata ei muutu.
Ongelma on nimittäin seuraava:
tieteessä niin keskeinen metodi on sinänsä oudolla tavalla
tehoton. Metodeja käytetään vain väitteiden ja hypoteesien
tutkimiseen. Ne eivät tuota tieteeseen mitään uusia ideoita. Joten
mistä nuo uudet ideat sitten tulevat? Vastaus kaikessa lyhyydessään
kuuluu: emme todellakaan tiedä. Tiedämme vain sen, että jollain
tavalla uusien ideoiden syntyminen liittyy ihmisen persoonalliseen
läsnäoloon ja toimintaan. Tiedon systemaattista käsittelyä ja
varmentamista edeltää jonkinlainen esitieteellinen prosessi - ja se
näyttää varsin sotkuiselta.
Tieteen varhaisia edeltäjiä olivat
alkemia, okkultismi ja astrologia. Alkemistit olivat kehittäneet
kemian tietämystä ja käytännön toimintatapoja. Sen kova ydin ja
pitkään jatkuneen suosion selittäjä on kuitenkin kullan
valmistaminen. Se on myös esimerkki tieteen kehnoista motiiveista:
rikkauden tavoittelu tai maine oppineena joka uskottelee osaavansa
valmistaa kultaa. Alkemia nivoutui saumattomasti myös okkultismiin,
salatieteisiin. Siis taikuuteen ja noituuteen.
Kirkko suhtautui salatieteisiin ja
alkemiaan osin torjuvasti, koska oletettavasti noituuden harjoittajat
pyrkivät edistämään tarkoituksiaan liittoutumalla paholaisen ja
muiden pimeyden voimien kanssa - siitä nimi "musta magia".
Tästä tuli myös uskonpuhdistuksen eräs motiivi. Reformaattorit
nimittäin katsoivat, että kirkko harjoittaa valkoista magiaa, ja
he pitivät sitä lähes yhtä epäilyttävänä kuin mustaa magiaa.
Tunnetusti valkoinen magia kuuluu edelleen katolisen kirkon
uskonnollisiin käytäntöihin mm ehtoollisen ja ihmeiden muodossa.
Magian vieroksuminen saattaa selittää, miksi tiede on edistynyt
erityisesti protestanttisissa maissa.
Valistusaikana tiede pääsi
vauhtiin, sen harjoittamisesta tuli lähes kansalaisvelvollisuus.
Tieteellinen edistys kasvoi alkemian ja okkultismin kyllästämässä ilmapiirissä, ja
tieteellinen keskustelu oli hyvinkin sekavaa. Jopa kaikkein etevimmät
tiedemiehet harrastivat myös salatieteitä, magiaa ja alkemiaa,
parhaana esimerkkinä suuri Isaac Newton. Tästä enemmän
kirjoituksessani "Paljastuksia sielusta". Seuraavina
vuosisatoina tieteellinen ajattelu toki vahvistui ja taikausko jäi
taustalle - mutta ei kadonnut.
Omana aikanamme sosiaalinen media on
jopa vahvistanut esoteerisen ajattelun asemia. Esimerkkejä on helppo
löytää. Ihmedieetit, homeopatia ja muut vaihtoehtohoidot,
erilaiset terapiasuunnat, sähköallergia ja muut vaikeasti
todennettavat yliherkkyydet - ja tieteentekijöiden salaliitot.
Esiin kaivataan jopa ammoin unohtuneita tieteen harhapolkuja, kuten
vitalismi, spiritismi, animaalinen magnetismi, suolihuuhtelut ja
elimistön neutralisointi. Samaan aikaan julkisuus tuntuu odottavan
tieteeltä sellaisia ihmetemppuja, joita aikoinaan esittivät
mainetta ja asiakkaita tavoittelevat kiertelevät lääkäri-alkemistit.
Toki on niin, että 1900- luvun tiede ja erityisesti tiedettä
hyödyntävä teknologia ovat tuottaneet lähes ihmeen omaisia
saavutuksia suorastaan liukuhihnalta. Mutta tässä suhteessa
kaupallinen julkisuus on kyltymätön.
Kysymys on loppujen lopuksi siitä,
mistä tieto tulee, miten siihen voi luottaa, ja miten tietoa
varmennetaan. Myös suuri yleisö on omaksunut, joskus liiankin
hyvin, sen terveellisen käsityksen, että tieteelliset totuudet
eivät ole lopullisia, tiede kehittyy. Tieteellinen järjestelmä
toimii kuitenkin sinänsä hyvin, lukuun ottamatta yrityksiä johtaa
ja ohjata tiedettä julkaisu- ja siteeraustilastojen kautta. Se kun on
jo johtanut tarpeettomaan julkaisemiseen ja itseplagiointiin. Pahin
ongelma on kuitenkin, että tällainen politiikka on taustapeiliin
katsomista. Uuden tiedon etsimistä se ei rohkaise.
Mistä sitten syntyvät uudet ideat?
Taikauskon ja okkultismin rooli lienee nykyisin varsin vähäinen, mutta jonkinlainen maaginen ajattelu on meillä kaikilla tavallista
Toisaalta perusteettomatkin oletukset ja periaatteet saattavat
tuottaa ideoita, jotka sitten joko varmistuvat - tai niin kuin
ideoille usein käy, ne huomataan viallisiksi. Itse olen vakuuttunut
siitä, että tärkeää on tieteestä keskustelu, kaikilla tasoilla. Se saisi kaikin mokomin
saisi olla tutkijoiden välistä, tai poikkitieteellistä, mutta myös
yleistajuistavaa, maallikoiden ja harrastajien harjoittamaa ja
filosofista.
Olen aiemmin kirjoittanut siitä,
kuinka filosofia on ehkä menettänyt statustaan ja rooliaan uuden
tiedon tuottajana, mutta tieteen stimuloijana ja ihmiskunnan
henkisten pyrkimysten ilmaisijana filosofia jatkaa monituhatvuotista
vaellustaan.