Voi pientä juhlijaa, aamu alkaa sarastaa,
kello viisi on.
Vaellat yössä yksinään, väsymys käy jo
käpälään,
et löydä tietä kotiin...
et löydä tietä kotiin...
Tove Jansson: Juhlijan laulu.
Lapsena ihmettelin yhtä asiaa kovasti. Sekä
vanhemmat että leikkitoverit puhuivat eksymisestä - ja joskus olin
tosiaan eksynyt itsekin. En tosin vakavasti, selvisin aina jotenkin
tutuille paikoille, mutta ehdin kuitenkin säikähtää. Eksymisen
tunne oli ainakin itselleni enemmän pelottava kuin kiihdyttävä.
Kaupunkilaisena en ole koskaan pelännyt kaupunkiin eksymistä, se ei
minusta ollut edes mahdollista. Mutta maalla niin voi aivan
helposti käydä.
Mutta se todellinen ihmettelyn aihe minulla oli:
eivätkö eläimet koskaan eksy? Mistä eläin tietää, minne sen
pitää mennä? Mitkä ovat niiden kotinurkkia, ja miten ne ovat
niihin kiintyneet? Ja tunteeko eläin eksymisen pelkoa, ja eksyykö
eläin joskus? Ja löytäkö se silloin koskaan kotiin?
Tämä on taas eräs asia, jonka valtavan
tärkeyden olen oivaltanut vasta viime vuosina. Tilassa liikkuminen,
paikan ja sijainnin tunne ja kyky liikkua erialaisissa paikoissa on
eräs ihmisenä olemisen perusasioista. Oikeastaan se on tunne.
Ja varmaan se on myös eläimenä olemisen perustunteita.
Minusta näyttäisi, että neurotiede on
tarjoamassa vastauksia, joilla on pelkän orientoitumisen mekanismin
tuolle puolen meneviä ja evolutiivisia ulottuvuuksia.
Eläinten hermostossa - jopa hyvin
yksinkertaisilla eliöillä - on kartta niiden ympäristöstä.
Kehityksen myötä nuo hiljalleen monimutkaistuvat eliöt alkavat
muistaa asioita (muisti on hermosolujen perustoiminto). Pienet
alkueläimet ja madot oppiva karttamaan epämieluisia paikkoja ja
hakeutumaan kohti miellyttäviä, joissa on sopiva lämpö ja
ravintoa. Vähitellen tuo orientaatio johtaa jonkinlaisiin
elinympäristöä kuvaaviin karttoihin. Kun eliöille kehittyy
monisoluinen hermosto, tuon hermoston tärkeimpiä tehtäviä on
kartoittaa ympäristö. Eliöiden sisälle muodostuu aktiivinen ja
kehittyvä maailman malli.
Tämä voi kuulostaa ensin ihmeelliseltä,
mutta tarkkaan ajatellen se on juuri se tekninen ratkaisu, mihin
autonomisesti toimivan aktiivisen eliön hermoston on pakko päätyä.
Ihmisillä suunnistamisesta vastaava elin aivoissa
on hippokampus eli aivoturso. Se kehittyy jatkuvasti, jopa niin, että
jos ihminen harrastaa jatkuvaa muistinvaraista suunnistusta, tuo elin
kasvaa niin että muutos havaitaan aivokuvauksessa. Ilmiö on
havaittu ainakin Lontoon taksinkuljettajilla.
Ymmärrämme navigoinnin merenkulun, ilmailun ja
avaruusmatkailun erityistaitona. Mutta asialla on syvällisempi
tausta. Navigointi, eli hallittu tilassa liikkuminen on elämän
perusasioita.
Navigoinnista puhuttaessa unohtuu helposti, että
siinä on kaksi puolta. Välineiden ja periaatteiden lisäksi
tarvitaan myös niitä käyttävän ihmisen henkilökohtainen panos.
Navigoinnin täytyy liittyä luontevasti ihmisen synnynnäiseen
kykyyn liikkua tilassa. Se täydentää ja laajentaa tuota kykyä,
muodostaa laajennetun mentaalisen mielikuvamallin.
Tuntemallamme navigointitaidolla on pitkä
perinne. Pohjana on jo antiikissa syntynyt kartografia sekä kulmien
ja etäisyyksien mittaus. Astronomian kehitys loi vähitellen
navigoinnin vankan matemaattisen ja tieteellisen pohjan. Astronominen
ja uskonnollinen kulmanmittauslaite, astrolabi eli tähtilevy
tunnettiin jo antiikissa. 1100- luvulla arabioppineet keksivät sen
käytön avomeripurjehduksessa, paikanmäärityksen apuvälineenä.
Tältä pohjalta Isaac Newton hahmotti modernin oktantin
tai sekstantin periaatteen, ja 1700- luvulla niitä alettiin käyttämään valtamerillä purjehtivissa laivoissa.
Aivan olennainen väline avomerellä on tietenkin
kompassi. Se on tarpeen jo rannikkopurjehduksessa, ja siksi
kompassi onkin vanhin navigointi-instrumentti. Magneettikompassi
tunnettiin vaihtelevasti jo ennen ajanlaskun alkua.
Ilmeisesti Viikingit suunnistivat ensimmäisinä länsimaisina merenkävijöinä
ilmansuuntien mukaan, arvioiden suunnan auringon ja tähtien avulla.
On säilynyt yksinkertainen aurinkokompassi: puulevy, jonka avulla arvioidaan etelän suunta ja keskipäivän hetki. Eurooppalaisten kielten nimitykset ilmansuunnille tulevat
muinaisnorjasta.
Leveysasteen eli latitudin määritys oli
riittävän tarkkaa optisilla välineillä, mutta pituuspiirin eli
longitudin määritys oli pitkään vaikeaa, Liikkuvasta laivasta ei
voitu tehdä riittävän tarkkoja havaintoja - vaikka Galileo
Galilei ehdottikin Jupiterin kuiden liikkeiden hyödyntämistä.
Vasta kronometrin eli riittävän tarkan kellon keksiminen 1700-
luvulla ratkaisi longitudiongelman. Yhdessä sekunnissa maapallon
ekvaattori liikkuu puolisen kilometriä. Kronometrin tuli siis olla
niin tarkka, että sen käyntivirhe pitkänkin merimatkan aikana
saisi olla vain sekuntien luokkaa. Kronometrin lisäksi tarvittiin oktantti tai sekstantti ja taivaankappaleiden asemaa kuvaavat taulukot: the Nautical Almanac.
Sekä pituus- että leveyspiirin määritys
edellyttivät joka tapauksessa optisia havaintoja taivaankappaleista,
eli sään tuli olla riittävän selkeä. Pohjoisilla ja eteläisillä
merillä sää on usein huono. Taivas saattaa olla päiväkausia
pilvessä. Silloin pitää turvautua arvioon - tai oikeammin
laskemiseen. Lokilla
mitatusta aluksen nopeudesta ja kompassisuunnasta voidaan laskea
aluksen sijainnin muuttuminen verrattuna viimeiseen onnistuneeseen
paikanmääritykseen. Tätä menetelmää kutsutaan merkintälaskuksi,
ja sekin on navigoinnin perusasioita. Oppikirjoissa korostetaan
merkintälaskun epävarmuutta. Onkohan sen englanninkelinen nimi sen
takia dead reckoning. Huonossa
säässä se on kuitenkin ainoa mahdollisuus.
Merkintälaskun
laiminlyönti tai sen huono laatu johtivat
ilmeisesti siihen, että vuonna 1588 taistelusta vetäytyvä Espanjan
suuri armada menetti kymmenittäin laivoja haaksirikoissa Irlannin
pohjoisrannikolla. Syysmyrskyä kesti tuolloin kahden viikon ajan.
Jossain
merenkulun historiaa kuvaavassa kirjassa olen nähnyt kuvan
laitteesta, jolla voitiin helpottaa merkintälaskua. Se koostuu
pyöreästä puulevystä,johon on piirretty
väli-ilmansuuntien mukaan säteitä, ja niillä säännöllisin
välein reikiä. Purjehdussuuntaa vastaavan säteen reikiin
asetettiin tappeja, joita siirrettiin matkan jatkuessa. Laitteessa
saattoi olla myös naruja, ja suorakulmainen alue, jonne eri
purjehdussuunnissa kuljetut matkat koottiin. Laite saattoi liittyä
viikinkien purjehduksiin mutta en ole varma. Kuvaa en hakemisesta
huolimatta ole löytänyt uudelleen, enkä edes muista laitteesta käytettyä
nimeä. Se saattoi olla tuulikompassi tai narukompassi, tai sitten
jotain muuta.
Välineiden avulla ihmisen luontaista
suunnistuskykyä voitiin tarkentaa ja tehostaa - sillä ihminen on
kuitenkin klassisen navigoinnin keskiössä. Legendaarinen virolainen
merikapteeni Kihnu-Jõnn eli Enn Uuetoa (1848-1913) ei ollut saanut
perinteistä merenkulkukoulutusta. Hänen tunnustettu taitonsa
liikkua merellä saattoikin perustua luontaiseen suuntavaistoon, jota
hän oli täydentänyt omilla havainnoillaan merillä kulkiessaan.
Tällaisella taidolla on rajansa. Hänen palatessa ensimmäiseltä
Atlantin ylitykseltään tuulet ja Golf-virta veivät hänen laivansa Englannin
kanaalin asemasta Pohjois-Norjaan. Itämeren rannoilla sekstantti oli
ollut jokseenkin hyödytön, mutta Atlantilla oli toisin.
Ilmeisesti Kihnu-Jõnn harjoitti eräänlaista
mentaalista mielen malleilla navigointia. Tämä on tietenkin
spekulointia, emme voi tietää. Mutta tunnetaan toinenkin
poikkeuksellinen navigointiperinne, joka perustuu länsimaisista
poikkeaviin mielen malleihin. Voimme tutkia sitä, sillä
polynesialaiset ovat edelleen keskuudessamme.
Polynesialaiset elävät laajalla alueella
eteläisen Tyynenmeren saarilla, ja navigointi on olennainen osa
heidän kulttuuriaan. He ovat taitavia merenkulkijoita.
Purjekanooteillaan he tekevät jopa satojen merimailien pituisia matkoja
kaukaisillekin saarille, jotka ovat kaukana näköpiirin takana,
varmasti ja eksymättä ja ilman moderneja välineitä. Miten he sen
tekevät?
Polynesialainen navigointi perustuu perimätietoon
ja mentaalisin malleihin. Erä keskeinen navigoinnin käsite on etak.
Se tarkoittaa jotain kohdetta, kiintopistettä, tai tietynlaista
purjehdittavaa matkaa. Etak ei välttämättä ole näkyvissä, eikä
se yleensä olekaan. Riittää kun navigaattori tietää, missä se
on. Se on osa hänen sisäistä mielen malliaan. Toki kiintopisteitä
on paljon, ja lähimmät ovat tärkeitä. Apuna käytetään
tietenkin aurinkoa ja yöllä tähtien asemia. Ja tietoa
merivirroista ja tuulista. Myös saarten yläpuolelle usein syntyvät
pilvet ja merilinnut antavat navigoinnin lisätietoa.
Polynesialaiset eivät tee karttoja, he eivät
edes tunne sellaista käsitettä. Kartta on länsimaista
kulttuurivaikutusta, jonka he ovat tulleet tuntemaan vasta myöhemmin.
Perinteiselle navigoinnille kartta ei anna mitään. Mutta
polynesialaiset osaava rakentaa tikuista ja vahasta
navigointimalleja. Ne eivät sisällä geometrista paikkatietoa, vaan
käsitesuhteita. Ne ovat navigoinnin mielikuvamalleja.
Tietoa polynesialaisesta navigoinnista: Donald S.
Johnson ja Juha Nurminen: Meritie – Navigoinnin historia (2007);
Thomas Gladwin: East is a big bird (1970).