Kuuntelin radiosta Kalevi Ahon konserton thereminille ja
orkesterille ”kahdeksan vuodenaikaa”. Mielenkiintoinen elämys.
Theremin istui hienosti Ahon taitettuun modernismiin. Sitä
soitettiin paljon keskirekisterissä, ja thereminvirtuoosin Carolina
Eyckin soitto oli vaivatonta ja ilmavaa. Se taipui jopa nopeisiin
juoksutuksiin. Hän tuntui välttelevän soittimelle tyypillisiä
glissandoja, joita oikeastaan jopa kaipasin. Ylimääräisenä hän
soitti oman improvisaationsa, jota olisin kuunnellut pidempääkin.
Eyck soittaa thereminillään myös jazzia oman yhtyeensä kanssa.
Theremin on elektronisena soittimena omaa luokkaansa, ja on
sen ylivoimaisesti onnistunein edustaja. Soittaminen perustuu
sähkökenttiin, soittaja soittaa sitä koskematta siihen lainkaan,
liikuttelemalla käsiään kahden antennin lähellä. Soitin on
teknisesti aika vaikea – jos tuollaista nyt voi mistään
soittimesta sanoa – ja sitä kuulee harvoin. Mitään valmiita
asteikkoja soittimessa ei ole, soittaja joutuu turvaamaan vain
sävelkorvaansa. Helpotusta tuo kuitenkin sen monofonisuus – se
tuottaa vain yhden äänen kerrallaan.
Thereminin ääni on ainutlaatuinen, ujeltava ja eteerinen. Niinpä
sitä on käytetty science fiction- ja kauhuelokuvissa. Suuri yleisö
saattaa kuitenkin muistaa sen parhaiten Beach Boys- hitistä ”Good
vibration”. Thereminiä soitettiin paljon myös klassisissa
konserteissa heti sen keksimisen jälkeen 1930- luvulla. Nykyisin se
on harvinainen, joten jokainen konsertti on juhlan arvoinen. Mutta
ehkä tilanne muuttuu. Soitin kun on tekniseltä rakenteeltaan aika
yksinkertainen, ja sellaisen voi ostaa verkkokaupasta noin 500
eurolla.
Jos on soitin ihmeellinen, vielä ihmeellisempi oli sen keksijän
venäläisen Leon Thereminin (alkujaan Thermen) elämä. Theremin tuo
mieleen Edisonin tai suomalaisen Eric Tigerstedtin. Hän syntyi
Pietarissa vuonna 1896, ja tarinan mukaan innostui elektroniikasta
7-vuotiaana. Jo teini-iässä hän kokeili optiikan ja
suurtaajuustekniikan aloilla, hän mm rakensi miljoonan voltin
Tesla-laitteiston. Tietenkin hänellä oli jo oma laboratorio.
Maailmansota ja Venäjän sisällissota katkaisivat hetkeksi työn,
mutta Theremin selvisi niistä ehjin nahoin, ja suoritti
sotilasradioteknikon tutkinnon.
Sodan jälkeen Theremin työskenteli mm. Pietarin maineikkaassa
Joffe- instituutissa. Hän keksi radioaaltoihin perustuvan
varashälyttimen (nykyisen RFID tekniikan edelläkävijän),
demonstroi pyöriviin peileihin perustuvan television, ja keksi
televisiokuvan juovien lomituksen – se on edelleen käytössä
analogisissa TV-järjestelmissä. Suurtaajuustekniikan sivutuotteena
syntyi sitten vuonna 1920 tuo maineikas soitin. Theremin alkoi
harjoitella uutterasti, ja esiintyi jo samana vuonna konsertissa.
Vuonna 1927 Theremin muutti vaimoineen Yhdysvaltoihin, ja jo
seuraavana vuonna hän esiintyi konsertissa New Yorkin
filharmonikkojen kanssa. Siitä alkoi theremin-soitinten voittokulku.
Thererminin ystäväpiiriin kuului taiteilijoita ja tiedemiehiä, mm
Albert Einstein. Mutta vuonna 1938 Theremin katosi salaperäisesti.
Huhuttiin että hänet oli kaapattu Neuvostoliittoon. Tosiasiassa
Theremin muutti sinne vapaaehtoisesti paetakseen katastrofaalisia
taloudellisia ongelmiaan.
Neuvostoliitossa ei mennyt kovin hyvin. Theremin vangittiin, ja
joutui leireille mm. Kolyman kultakaivokseen. Hänen teloituksestaan
kiersi huhuja – mutta itse asiassa pian hän joutui Solženitsynin
kuvaamaan helvetin ensimmäiseen piiriin. Hän työskenteli Gulagin
salaisessa laboratoriossa, työtovereinaan mm rakettiasiantuntija
Koroljev ja lentokoneinsinööri Tupolev. Theremin kehitteli
fantastisia salakuuntelulaitteita, joista yksi oli toiminnassa USA:n
lähetystössä seitsemän vuoden ajan. Vuonna 1947 Theremin
vapautettiin, ja hänet rehabiloitiin vuonna 1956. Seuraavana vuonna
vankitoveri Koroljevin suunnittelema raketti vei Sputnik-satelliitin
avaruuteen.
Theremin jatkoi työtään rakkaan harrastuksensa elektronisen
musiikin parissa. Hän mm työskenteli yhteistyössä Moskovan
konservatorion kanssa, kunnes konservatorio kauhistuneena vetäytyi
tästä liian avantgardistisesta puuhailusta. Elämänsä lopulla
Theremin alkoi matkustella ulkomailla ja antoi myös soittoesityksiä.
Hän kuoli Moskovassa vuonna 1993, 97-vuotiaana. Vielä samana vuonna
hän oli soittanut thereminiä Haagissa.
Leon Thereminin saavutukset musiikin alalla eivät loppuneet
theremin-soittimeen. Ne syntyivät 1930-luvulla. Kuten therpsitone, laite joka
muutti tanssijoiden liikkeitä musiikiksi. Edelleen syntyi
harvinainen koskettimin varustettu theremin-soitin.
Theremin-sellossa ei ollut lainkaan kieliä. Ja rhytmicon oli
maailman ensimmäinen täysin elektroninen rumpukone.
Ehkäpä Theremin vaikutti vahvasti myös kevyeen musiikkiin.
Robert Moog innostui theremin-soittimista jo vuonna 1948, ja ryhtyi
kehittämään ja myymään niitä. Hän tuotti levyn ”The art of
the theremin” vuonna 1987. Ehkäpä siitä syntyi edelleen jatkuva
theremin- renessanssi. Ilmeisesti Moogin theremin-harrastuksen
pohjalta syntyi elektroninen Moog-syntetisaattori. Laite murtautui
suuren yleisön tietoisuuteen, kun Wendy Carlos levytti sen avulla
kuuluisan LP- levyn ”Switched-on Bach”.
torstai 18. lokakuuta 2012
Uskomaton ufolaatikko, uskomaton elämä
Tunnisteet:
Carolina Eyck,
Gulag,
Kalevi Aho,
Léon Theremin,
Moog,
rhytmicon,
theremin-soitin,
therpsitone