Lueskelin juuri Paul Davies'in kirjan
”Kolkko hiljaisuus” (Ursa 2012). Kirja käsittelee SETI-
projektia – hanketta, joka etsii maapallon ulkopuolista älykästä
kulttuuria (SETI = serarch for extraterrestrial intelligence).
Oudosta nimestään huolimatta kirja suhtautuu SETIin vakavasti.
Davies on pätevä ja monipuolinen fyysikko ja rohkea ajattelija.
Viime vuodet hän on ollut post detection- komitean vetäjä. Komitea
kehittelee strategiaa ja menettelytapoja sen varalle, että
ulkoavaruuden äly todella sattuisi löytymään. Asia, joka
tarkemmin ajatellen ei ole lainkaan yksinkertainen. Daviesin kirja on
todellinen ja jopa ällistyttävä runsaudensarvi. Se kannattaa
ehdottomasti lukea, syistä, jotka kohta selitän.
Useimmille maallikoille, ja jopa
useimmille tiedemiehille SETI on kummajainen. Jotain outoa
scifityyppistä puuhastelua tai suoranaista hörhöilyä, johon
väistämättä liitetään myös UFOt ja ET:t. Käsitys on väärä.
SETI on vakava hanke, ja jotta siihen voidaan suhtautua vakavasti ja
ammattimaisesti, meidän on esitettävä tärkeitä kysymyksiä
elämästä ja älystä maan päällä. Tiedämmekö niistä edes
tarpeeksi? Osoittautuu, että emme tiedä. SETI toimii kuin peili,
josta katsomme itseämme muukalaisten näkökulmasta. Emme voi
vakavissamme etsiä elämää ja älyä avaruudesta, ellemme todella
tiedä, mitä ne ovat, mitä ne voisivat olla, miten ne syntyvät, ja
miten ne voisivat syntyä.
Systemaattinen SETI- tutkimus
käynnistyi Frank Draken aloitteesta 1960- luvun alussa, ja herätti
heti paljon huomiota. Vähitellen innostus kuitenkin laantui.
Ulkoisen älyn tuottamia radiosignaaleja ei ole löydetty, ja
lisäksi oman aurinkokuntamme kiinnostavimmat kohteet Mars ja Venus
ovat tuottaneet pettymyksen, ainakaan tuttuja elämänmuotoja ei
niillä ole. On kuitenkin syitä, joiden takia kiinnostus SETIä
kohtaan on kasvamassa. Ehkä Mars ei olekaan niin tyhjä kun on
kuviteltu. Jupiterin ja Saturnuksen kuista löytyy rikkaita ja hyvin
dynaamisia ympäristöjä, jotka saattaisivat tukea aivan erilaisia
elämänmuotoja. Eniten on harpannut lähitähtien planeettojen
tutkimus. Nerokkaat mittausmenetelmät ovat paljastaneet jo liki
tuhat eksoplaneettaa, ja ensimmäiset Maan kaltaiset kiviplaneetat on
jo löydetty ns. elämänvyöhykkeeltä (alueelta, jolla planeetoilla
voi olla nestemäistä vettä). Jo omassa galaksissamme Maan
kaltaisia planeettoja näyttäisi olevan valtavasti, ehkä miljoonia.
Astrobiologia eli eksobiologia, eli maanulkoisen elämän tutkimus,
ei enää ole hörhöilyä, vaan vakavasti otettava tieteenala.
Mutta jopa tiedoissamme omasta
elämänmuodostamme on paljon aukkoja, tärkeitä asioita, joiden
tietäminen auttaisi suuntaamaan SETIn ponnistukset tarkemmin.
Daviesin kirja käy läpi näitä aukkoja. Niitä ovat mm: elämän
synty, evoluutio, älyn alkuperä ja merkitys, tekoäly, ja
galaktisen ”maantieteen” rajoitukset ja mahdollisuudet elämän
synnylle, leviämiselle, ja sen kaukohavainnoinnille. Eräs
esimerkki: elämä on ehkä syntynyt maapallolle useita kertoja, ja
todisteet aiemmista synnyistä saattavat olla keskuudessamme.
Tunnemme vain mitättömän osan mikroskooppisista elämänmuodoista,
lisäksi käyttämämme geneettisen aineen tunnistusmenetelmät eivät
ehkä pure jollain toisella tavalla rakentuneisiin organismeihin.
Kirjaa lukiessani koin jonkinlaisen
dejavu- ilmiön. Olen itsekin kirjoittanut tässä blogissa eräistä
kirjassa käsitellyistä kysymyksistä: evoluution suunnasta, pienistä vihreistä miehistä, aivojen koon ja älykkyyden
suhteesta, ja älykkyyden roolista. Mutta samalla hoksasin asian,
johon Davies ja ehkä koko SETI- yhteisö ei ole mielestäni
kiinnittänyt riittävää huomiota. Yleinen käsitys älystä on
yksilökeskeinen. Edelleen oletetaan lähes automaattisesti, että
äly tarjoaa evoluutiossa menestymisedun. Siitä vedetään
johtopäätös, että evoluutio tuottaisi tendenssin kasvattaa älyä
– ja tuottaa lopulta riittävän kauan jatkuessaan superälykkäitä,
jopa ihmisen päihittäviä rotuja.
En usko, että asia on näin.
Ensinnäkin, aivojen koko ei välttämättä osoita älyä, vaan
aivojen koolla on tehokkuusoptimi. Ihmisen aivot saattavat olla
lähellä tätä optimia. Sitä suuremmat aivot voivat olla sekä
hitaammat että tyhmemmät. Pienet aivot taas saattavat olla
nopeammat, ja siksi joissakin asioissa tehokkaammat. Todistelu
löytyy täältä. Toiseksi, lajien menestys ei selvästikään
korreloi älyn kanssa, joten äly ei yleisesti ottaen tarjoa
eloonjäämisetua. Ei niin kauan, kun älykkyys on yksilön
ominaisuus.
Ihminen on erityinen tapaus. Ihmisen evoluutioon liittyy paradoksi.
Biologisesti valmis Homo Sapiens
syntyi noin pari sataa tuhatta vuotta sitten. Ja noin parinsadan tuhannen vuoden ajan se oli vain apina apinoiden joukossa, ei mitään sen
kummallisempaa. Sitten tapahtui jotain outoa. Syntyi kieli,
symbolinen viestintä, kulttuuri, ja lopulta teknologia. Kulttuurin
kautta jokainen ihminen sai käyttöönsä sekä kumuloituvan
historiallisen kokemuksen että lajitovereiden taidot ja kokemukset.
Yksilö ylitti näin moninkertaisesti kehonsa ja muistinsa rajat.
(Uusimman tiedon mukaan ihmisiä syntyi useampiakin kulttuuriin
kykeneviä lähisukuisia lajeja, kuten neandertalinihminen ja
denisovanihminen; on kiinnostavaa, että eräillä näistä nyt
kadonneista ihmislajeista oli selvästi nykyihmistä suuremmat
aivot).
Mutta on myös kulttuureja, jotka eivät
rakennu symboliselle kommunikaatiolle: tieteiskirjallisuudesta tutut
kyborg-kulttuurit, joita maassa edustavat yhteiskuntahyönteiset,
kuten mehiläiset, termiitit ja muurahaiset. Huolimatta yksilöiden
sangen vaatimattomasta älyn tasosta niistä muodostuneet
yhteiskunnat toimivat hämmästyttävän tehokkaasti ja älykkäästi.
Näiden kulttuurien ”rakenteellinen ohjelmointi” kehittyy
hitaasti satojentuhansien ja miljoonien sukupolvien kuluessa
geneettisen ja epigeneettisen kommunikaation kautta. Avaruuden
vieraat kulttuurit voisivat olla myös jotain tämän tapaista.
Voidaan kuvitella myös nopeampi ohjelmointiperiaate, jotain
symbolisen ja geneettisen kommunikaation välimaastosta. Entä
voivatko tulevaisuuden tekoälyt muodostaa myös kulttuureja? Taas
kerran erinomaisen vaikeita kysymyksiä.
Tietoisuuden arvoitusta Davies ei juuri
avannut. Puhumattakaan siitä, voidaanko jotain kulttuurityyppiä
pitää myös tietoisena. Antonio Damasion ajatukset ovat tässä
hyvin valaisevia.
Joten jos etsimme avaruudesta jotain
erityistä, sitä on elämän lisäksi kulttuurit ja teknologiat. Ne
voivat olla aivan erilaisia kuin kuvittelemme. Joka tapauksessa
kulttuuriin tarvitaan tietyn tasoinen perusäly ja erityiset
olosuhteet. Ja teknologia taas edellyttää tietynlaista kulttuuria
ja olosuhteita. Itse olen sitä mieltä, että teknologia
on vain eräs kulttuurin muoto.
Emme oikeastaan tiedä, millä älyn
tasolla kulttuuri lähtee liikkeelle. Emmekä tiedä,
tuottavatko kaikki kulttuurit teknologiaa. Emme myöskään tiedä,
syntyykö teknologian jälkeen joku aivan uudenlainen yhteisöllinen
ylärakenne – emmekä sitä, syntyykö tällainen mahdollinen
rakenne ilman teknologista vaihetta.
Daviesin inhoamassa ”Apinoiden
planeetta”- elokuvassa ydinsota tuhoaa koko ihmiskunnan. Mutta
sitten jäljelle jääneiden apinoiden vähäisempi älyn taso
liipaisee käyntiin kulttuurin. Syntyy apinoiden planeetta, joka
kieltämättä muistuttaa aika lailla ihmisten planeettaa. Vaikka
elokuvan rasistinen perusvire yrittääkin asettaa planeetalle
saapuvat ihmisastronautit apinoiden yläpuolelle. Minusta tämä
kieltämättä hölmö elokuva antaa ajattelemisen aihetta.