Helsingin sanomien toimittaja Ilkka
Malmberg herätti suuria intohimoja lehtiartikkelillaan, jossa hän
kuvasi sankarillisia mutta turhia yrityksiään ymmärtää Kaija
Saariahon musiikkia. Malmbergin lähtökohta oli suvaitseva ja
kulttuurille avoin. Hän ei ilmeisesti halunnut uskoa sen paremmin
kulttuurin elitistisyyteen kuin sen ylettömään vaikeatajuisuuteen.
Mutta kun ei. Urheat ponnistukset valuivat hiekkaan ja
korkeakulttuurin portit pysyivät lukittuina.
Voisin valottaa tapaus Malmbergia
hieman toiselta suunnalta. Ongelma on ehkä mutkikkaampi kuin
ajatellaan. Joten kerron omasta suhteestani korkeakulttuuriin,
minulla on siitä tietoisia muistikuvia yli puolen vuosisadan ajalta.
Itse olen ollut kulttuurin suhteen paljon Malmbergia ahdasmielisempi.
Aloitetaanpa ihan alusta.
Kasvoin työväenluokkaisessa
perheessä. Vanhemmillani ei ollut mitään suhdetta
korkeakulttuuriin, mutta ei myöskään sen torjuntaa. Vanhimmat
muistikuvani liittyivät radioon, jota kotonani kuunneltiin paljon.
Siihen aikaan ei radiosta tullut muuta kuin niin sanottua vakavaa
musiikkia. Kansakouluikäisenä muistan hyräilleeni usein radiosta
kuulemiani teemoja, ja isäni joskus vitsaili minulle siitä. Sain
radiosta pitkäkestoisia korvamatoja, jotka myöhemmin tunnistin
George Gershwinin musiikiksi. Samaan aikaan rupesin inhoamaan niin
sanottuja kansanlauluja, joissa koleaääninen mies itkuisella
äänellä ja pianonpimputuksen säestyksellä jollottaa
”..riiustelen minä tämän kylän tyttöjä..”. Tämä inho on
säilynyt.
Sitten tulin murrosikään ja minusta
tuli kulttuuriradikaali. En tietenkään kapinoinut vanhempiani
vastaan, koska he olivat kansaa, vaan opettajia ja ”kulttuuripiirejä”
vastaan. Joten vaikka oopperaan ja konsertteihin sai
koululaislippuja, torjuin ne ylpeänä. Ihan kaikkea kulttuuria
radikaalit eivät kuitenkaan torjuneet. Meille kelpasivat jazz,
elektroninen musiikki ja erilaiset poikkitaiteelliset tapahtumat. Ja
tietysti rock, jossa oli 1960-luvulla kapinan aromia. Ja jopa
pelimannimusiikki, joka siihen aikaan antoi korvatillikan niin
sanotulle hyvälle maulle.
Pehmenin klassiselle musiikille
vähitellen, luullakseni vaimoni vaikutuksesta. Mutta aikaa se vei
varmaan ainakin vuosikymmenen. Aloin käydä konserteissa, ja aina
silloin tällöin tuli elämys, joka jäi mieleen. Ensimmäinen suuri
elämys oli Ravelin G-duuripianokonsertto. Olin sen jälkeen
päiväkausia hiukan sekaisin. Ahkerasti konsertissa käymällä
tottuu keskittymään kuuntelemiseen ja samalla oppii musiikkiin
liittyvää taustatietoa. Oppii säveltäjänimiä,
konserttietikettiä, oppii italiankielisiä termejä niinkuin
”scherzo”, ja että sinfoniassa on usein neljä osaa, ja lopulta
oivaltaa jopa, mikä on se pahuksen continuo- niminen soitin jolla
niin usein soitetaan mutta jota ei koskaan näe. Sitkeästi hankittu
kokemus helpottaa musiikista puhumista ja tekee jopa sellaisenkin
konsertin hitusen kiinnostavammaksi, josta ei pidä.
Mutta mitä on musiikin ymmärtäminen
ja oppiiko sitä? Minusta musiikissa on kysymys jossain määrin
asenteesta ja tottumuksesta, mutta se ei selitä kokonaan tapaus
Malmbergia. Jotkut asiat vain toimii ja jotkut ei. Musiikin
ymmärtäminen on sitä että haluaa kuunnella ja pitää
kuulemastaan, ei sen kummempaa. Mutta väkisin ei voi pitää. Avoin
kysymys on: voiko sanoa ymmärtävänsä sellaista musiikkia, josta
ei pidä. En osaa vastata.
Pitkään jatkuvaan musiikin kuunteluun
liittyy mieltymysten muuttuminen. On helpointa alkaa pitää vaikka
Mozartista tai Beethovenista, mutta vähitellen ne alkavat tympiä.
Ainakin minua ja ainakin rutiinilla vedettyinä. Sen sijaan aloin
pitää yhä enemmän atonaalisesta musiikista, kun ensin olin
hoksannut, mitä se tarkoittaa. Mutta onko kaikki musiikki todella
otettava vakavasti? On musiikkia, johon liittyy niin tiheä
kulttuurinen häly, ettei sen pelkästä kuuntelemisesta voi oikein
edes puhua. Ei kai kukaan voi nauttia John Cagen ”musiikista”
kuunteluelämyksenä. Esimerkiksi koko pitkä kappale pelkkää taukoa, musiikki syntyy kun yleisö rykii ja vääntelehtii paikoillaan. Enkä oikein tiedä, onko ns. sarjallinen
musiikki ylipäätään edes oikeasti tarkoitettu kuunneltavaksi.
Oman kokemukseni mukaan tottumus siis
vaikuttaa kuuntelunautintoon. Mutta on myös niin, että ihminen
muuttuu vuosien kuluessa, ja eri aikoina pitää erilaisista
asioista. Eivätkä kaikki ihmiset koskaan pidä samoista asioista.
Tämä on helpompi havaita kirjallisuudesta. Olen lukenut uudelleen
romaaneja, joihin ihastuin nuorena. Aika usein lukukokemus on ollut
piinallinen. Noin vuonna 1970 luin Wittgensteinin Tractatuksen,
joka oli käsittämätön ja luotaantyöntävä. 20 vuotta myöhemmin
se oli helppo lukea ja mielenkiintoinen (Onko filosofia ylipäätään
sitten kirjallisuutta? Tässä tapauksessa minusta se on enemmän
sitä). Saarikosken kääntämää Joycen Odysseusta yritin
tuoreeltaan turhaan lukea. Kolme vuosikymmentä myöhemmin se oli
helppo nakki. Luin sen välipalaksi painiessani Alastalon salin
kanssa – ja sekin lopulta upposi. Toisaalta, lukiolaisena ihastuin
Kafkaan ja rakkaus on pysynyt.
Ja sitten pääasiaan eli Saariahoon.
En ole kuullut Simonen kärsimystä. Olen kyllä kuullut Saariahon
lyhyempiä elektronisia teoksia, olenpa ollut konsertissakin missä
itse maestro istui nappuloita vääntelemässä. Ja olen nähnyt
oopperan Kaukainen rakkaus. Saariahon musiikista ei kuitenkaan ole
jäänyt muistiini paljoakaan. En kärsinyt ylettömästi, mutta
välillä pitkästyin hieman. Eli ei se musiikki minulla kauhean
hyvin toiminut.
Kaukaisesta rakkaudesta jäi mieleeni
lavastus, ja siitä syntyi muunnelma Tšehovin* ja Groucho Marxin**
murjaisusta. ”Jos oopperan lavastukseen kuuluu vesiallas, homma ei
ole ohi, ennen kuin solisti on rypenyt siinä”. Sääliksi kävi
naisparkaa.
*) "Jos näytelmässä on kivääri, sillä on ammuttava, ennen kuin näytelmä loppuu".
**) "It´s not over until the fat lady sings".
*) "Jos näytelmässä on kivääri, sillä on ammuttava, ennen kuin näytelmä loppuu".
**) "It´s not over until the fat lady sings".