Kävin Tarvaspään museossa katsomassa
Sergei Prokudin-Gorskin (1863 - 1944) valokuvanäyttelyä. Kuvia oli
otettu vuosina 1906 – 1915 Venäjällä, Karjalassa ja Suomessa –
ja mikä ihmeellisintä, ne olivat värivalokuvia.
En olisi uskonut, että kuvat tekisivät
minuun niin suuren vaikutuksen. Koetan selittää, mistä on kysymys.
Minulle, ja varmaan useimmille muillekin historia on olennaisesti mustavalkoista. Tämä mielikuva on luotu historiankirjojen, dokumenttifilmien ja vanhojen elokuvien avulla. Erityisesti Venäjä kuvataan usein ankeana ja rähjäisenä. Tietenkin myös elokuvaohjaajat ja lavastajat eivät ole voineet vastustaa kiusausta tehostaa sanomaansa rähjäromanttisilla asetelmilla.
Minulle, ja varmaan useimmille muillekin historia on olennaisesti mustavalkoista. Tämä mielikuva on luotu historiankirjojen, dokumenttifilmien ja vanhojen elokuvien avulla. Erityisesti Venäjä kuvataan usein ankeana ja rähjäisenä. Tietenkin myös elokuvaohjaajat ja lavastajat eivät ole voineet vastustaa kiusausta tehostaa sanomaansa rähjäromanttisilla asetelmilla.
Prokudin-Gorskin valokuvat veivät
minut aivan toisenlaiseen maailmaan. Tuntui, kuin minut olisi pantu
aikakoneeseen, ja siirretty sitten jonkinlaiseen science fiction –
rinnakkaistodellisuuteen. Kuvat olivat hyvin kauniita. Niissä oli
uljasta, hieman tutun omaista luontoa, siistejä ja hyvin
järjestyneitä kaupunkeja, tehtaita, koneita, kanavia ja rautateitä.
Kuvien ihmiset eivät olleet mitään ryysyläisiä. He olivat
puhtaissa arkivaatteissa, tai joskus juhlapuvuissa tai siisteissä
univormuissa. Ja ennen kaikkea, he katsoivat kameraa kohti vakavina
ja ylpeinä. Kuvat eivät tuntuneet lavastetuilta, koska niissä
näkyi yksinkertaisesti aivan liikaa yksityiskohtia, ne kun oli
kuvattu veitsenterävästi piirtäville lasinegatiiveille. Terävyys
yhdessä neutraaleilta tuntuvien värien kanssa loi voimakkaan
todellisuusilluusion. Tuntui kuin olisin ollut itse kuvassa mukana.
On selvää, että kuvaaja oli
valikoinut kohteensa, ja tietysti Venäjällä oli paljon kurjuutta.
Tiedän myös, että kuvaaja nimenomaan halusi dokumentoida
venäläistä kulttuuria, mutta samalla myös sen kehitystä ja
teknistä edistystä. Niinpä kuvista näkyy täysin toisenlainen
1900-luvun alun Venäjä, kun mitä meille on muulta taholta esitelty. Se
oli kehittyvä, monikulttuurinen, vaurastuva ja teollistuva Venäjä.
Näyttelyssä on myös surullinen sävy, sillä se kuvaa maata, joka
on juuri syöksymäisillään sodan ja vallankumouksen
katastrofeihin. Valokuvaaja ei vielä tiennyt sitä, me tiedämme.
Näyttelyssä oli myös joitain
suomalaisen mestarivalokuvaajan I.K. Inhan valokuvia. Niiden
mustavalkoinen estetiikka näyttää toimivan vieraannuttavana
tekijänä. Vaikka kuvat ovat tavattoman kauniita, ne eivät synnytä
kuvaamaani aikakone-efektiä.
Pari sanaa värivalokuvauksesta. Se oli
tuohon aikaan todella harvinaista. Englantilainen tiedenero James
Clerk Maxwell oli tosin demonstroinut värivalokuvauksen jo vuonna
1862, kuvaamalla kohteesta kolme kuvaa punaisen, sinisen ja vihreän
suodattimen läpi. Kuva synnytettiin sitten heijastamalla nuo kolme
kuvaa päällekkäin värisuodattimen läpi. Maxwell ei sittemmin
kiinnostunut värikuvauksesta, hänelle riitti osoittaa periaatteen
toimivuus.
Prokudin-Gorski käytti juuri tätä
menetelmää. Hän kuvasi konstruoimallaan kameralla nopeasti kolme
kuvaa lasinegatiiveille värisuodatinten läpi. Koska kuvaus vei
muutaman sekunnin, liikkuvia kohteita ei voinut kuvata. Kuvia
tarkasteltiin sitten kehittämällä nuo kolme kuvaa diapositiiveiksi
ja heijastamalla ne kolmella projektorilla värisuodatinten läpi
päällekkäin valkokankaalle. Aikalaisiin tällaisella esityksellä
on täytynyt olla todella hätkähdyttävä vaikutus, etenkin kun
kuvat olivat suuren negatiivikoon ansiosta hyvin tarkkoja. Kuvat
voitiin tietenkin myös painaa paperille, olihan väripainotekniikka
jo tunnettua. Se oli kuitenkin vielä tuolloin melko kallis
menetelmä, eikä tulos ollut yhtä loistava. Näyttelyssä esillä
olevat kuvat ovat alkuperäisistä lasipositiiveista tuotettuja
nykyaikaisia digitaalisia paperivedoksia.
Tuohon aikaan värikuvia kuvattiin myös
Lumiere- veljesten keksimille autochrome- diapositiivilevyille.
Prokudin-Gorski ei käyttänyt niitä. Autochrome- kuvat ovat
rakeisia, eivätkä ne ole yhtä teräviä ja naturalistisia, kuin
Prokudin-Gorskin vaivalloisemmalla menetelmällä tuottamat kuvat.
Lähes samaan aikaan venäläinen kirjailija Leonid Andrejev kuvasi
autochromella Karjalassa ja Suomessa. Nämä kuvat ovat runollisen
kauniita – mutta eivät samalla tavalla hyperrealistisia.
Näyttely oli saatu Kongressin
kirjaston Prokudin-Gorski – arkistosta. Kun se on Tarvaspäässä
Akseli Gallen-Kallelan museossa, on kuin kuvat olisivat palanneet
kotiin. Olivathan Gallen-Kallela ja Prokudin-Gorski aikalaisia,
vaikka en tiedä, tapasivatko he. Gallen-Kallelalla oli myös suhteita venäläisiin taiteilijoihin. Oli hieman aavemaista katsoa Leo Tolstoista otettua, täysin naturalistista värivalokuvaa.
Tässä itse valokuvaaja kahden kasakan kanssa Murmanskissa.
Tässä itse valokuvaaja kahden kasakan kanssa Murmanskissa.