Ensimmäinen
maailmansota muutti sodankäynnin luonnetta. Kun asemiinsa
kaivautunut sotilasosasto on varustautunut konekiväärein, sitä on
mahdotonta voittaa. Paitsi äärimmäisin keinoin. Ja eräs keino on
massiivinen, jopa tunteja kestävä kranaattikeskitys. Tällainen
tulitus murentaa vähitellen linnoitusvarustukset, mutta ehkä vielä
olennaisempaa on, että se murtaa sotilaiden henkisen kestokyvyn.
Opittiin tuntemaan kranaattikauhu. Osalle keskitykseen joutuneita
sotilaita kehittyy voimakas psyykkinen häiriötila, jonka
tunnusmerkkejä ovat toimintakyvyttömyys ja todellisuudentajun
hämärtyminen. Mukana on yleensä myös fyysisiä oireita, kuten
vapina, hikoilu, jäsenten halvaantuminen, kuumeilu ja kouristukset.
Suomalaiset
tutustuivat uuteen intensiiviseen sodankäyntiin vasta paljon
myöhemmin, talvi- ja jatkosodassa. Kranaattikauhun tartuttamista
miehistä alettiin käyttää kuvaavaa nimitystä: tärähtäneet.
Sodan pitkittyessä asemasodaksi ilmeni myös muita sotapsykoosin muotoja. Sota
näyttää murtavan mieliä vääjäämättömästi - tapahtui se
sitten nopeasti tai hitaasti.
Ville
Kivimäen Tietofinlandialla palkittu kirja ”Murtuneet mielet”
kertoo näistä miehistä. Kirja on vaikuttava, se järkyttää
lukijaa. Meitä liikuttaa sodan murtamien miesten kohtalo, mutta
vielä enemmän meitä järkyttää se tapa, miten heitä kohdeltiin.
Psyykkisiin häiriöihin, samoin kuin mielisairauksiin suhtauduttiin
vielä 30-luvulla vaikeasti: vieroksuvasti, paheksuvasti ja jopa
tuomitsevasti. Lisäksi upseerit, ja jopa eräät lääkärit pitivät
oirehtivia yksinkertaisesti pinnareina. Tosiasiassa kuitenkin nuo
miehet yrittivät kaikin voimin kestää ja pärjätä muiden mukana
- kunnes se kävi ylivoimaiseksi.
Asiallisuudestaan
huolimatta (pohjana on väitöskirja) Kivimäen kirja vetoaa empatian
tunteisiimme. Niinpä se vie meidät kuin aikakoneella sota-ajan
tunnelmiin. Eräs asia
kuitenkin vaivaa minua, eikä sitä ole tässäkään tapauksessa
tuotu riittävästi esille. Lukija syyllistyy tunteittensa viemänä
anakronismiin. Hän siirtyy menneisyyteen varustettuna oman aikamme
valistuneella uteliaisuudella (niin ainakin toivon), ja on vapaa tuon
ajan vieroksunnasta ja ennakkoluuloista. Mutta voiko hän oikeasti
ymmärtää ajan henkeä? 1930-
luvun virallinen
eetos oli, että sotaan lähteminen on ihmisen
korkein hyve ja miehen luonnollinen olotila. Sodassa
hän
voi vapaasti tyydyttää moraalisia ja isänmaallisia vaistojaan.
Sota on siis ihanaa, ja jos
taas ihminen ei pärjää sodassa, hän on turmeltunut ali-ihminen. Psyykkisesti
oirehtivat todella diagnosoitiin synnynnäisesti vajavaisiksi,
vähämielisiksi, luonteenvikaisiksi ja psykopaateiksi.
Oman aikamme ihminen voi kirjan järkyttämänä huudahtaa: sota on kauheaa, sota on yhtä helvettiä. Mutta sota-aikana tällainen mielipide oli ylen harvinainen, ja ääneen lausuttuina täysin mahdoton. Rintamamiehet kyllä tiesivät mitä sota oli - mutta siitä oli mahdotonta kertoa kotirintaman ihmisille. Kivimäki tuo tämän kyllä esiin. Miesten kokemuksia ei voinut ilmaista sanoin. Niille ei ollut olemassa kieltä: ei luvallisia sanoja. Ja tämä pahensi heidän tilannettaan. Sota oli ääneen lausumaton salaisuus, jonka kanssa vain oli elettävä.
Luulen,
että anakronismin ongelma pätee laajemmin. Menneisyys on
todellisuudessa meille saavuttamaton. Historian tutkijat ajattelevat
analyyttisesti. Heillä on tieteen metodinsa ja valistuksen ideat, ja
he tietävät tutkimastaan ajasta paljon sellaista mitä aikalaiset
eivät tienneet. Mutta kuitenkin uskon, että jos heidät
istutettaisiin aikakoneeseen (varmaan historian tutkijoiden salainen
unelma) ja vietäisiin konkreettisesti aikaan jota he tutkivat -
heillä olisi suuria vaikeuksia ymmärtää yhtään mitään.
Juuri
tästä syystä en oikein halua katsoa historiallisia elokuvia ja
sarjoja. Ne eivät kerta kaikkiaan tunnu uskottavilta. Historia kun
ei vain ole sitä, että 21. vuosisadan länsimainen kulttuuri
siirretään Rooman keisariajan lavasteisiin ja oopperapukuihin.
Mutta
takaisin sodassa tärähtäneisiin ja
asemasodassa hiljalleen seonneisiin. Heidän käsittelyään leimasi
sodan ankarat olosuhteet. Noita
miehiä ei haluttu siirtää rintaman taakse toipumaan, koska sen
katsottiin antavan huonon esimerkin. Mutta ei heitä voinut
linjaankaan laittaa. Miehiä siirreltiin huoltojoukkoihin, ja vain
vaikeimmat tapaukset saivat hoitoa. Osa myös tuomittiin
kurinpitorangaistuksiin tai ammuttiin karkureina.
Hoitoon päässeet
kohtasivat mielisairaanhoidon synkän perinnön. Hoidolla oli osin
rangaistuksen luonne, hoitona oli sähköshokkeja, insuliinishokkeja
tai todella väkivaltaista cardiazol-
hoitoa (lääke, joka aiheuttaa äärimmäistä kauhua ja rajuja
kouristuksia). Osaa
potilaista kuntoutettiin simputtamalla. (on
todettava, että shokkihoidot olivat kuitenkin osalle potilaista
hyödyksi; näistä hoidoista sähkö on edelleen käytössä).
Psyykkisesti sodassa vammautuneiden loppusaldo on masentava. Heitä on tilastoitu noin 18 000 (8-10% sodassa kaatuneista). Lisäksi taistelussa hermonsa menettäneet muita suuremmalla todennäköisyydellä myös kuolivat tai haavoittuivat, ja näin jäivät pois tästä luvusta. Psyykkisen vamman takia invaliditeettikorvausta saaneita on kuitenkin vain 48.
Psyykkisesti sodassa vammautuneiden loppusaldo on masentava. Heitä on tilastoitu noin 18 000 (8-10% sodassa kaatuneista). Lisäksi taistelussa hermonsa menettäneet muita suuremmalla todennäköisyydellä myös kuolivat tai haavoittuivat, ja näin jäivät pois tästä luvusta. Psyykkisen vamman takia invaliditeettikorvausta saaneita on kuitenkin vain 48.
He
eivät saaneet oikeutta edes 1990-luvulla, presidentti Ahtisaaren
vetoomuksesta huolimatta.