Espoon
modernin taiteen museossa Emmassa on näyttely ”Arjen muotoilija –
Rudolf Steiner 26.02.2014 - 11.05.2014”. Kiinnostuin näyttelystä,
mutta se jopa ylitti odotukseni. Se oli kuin science fictionia -
matka vieraalle planeetalle, missä meitä ulkoisesti muistuttavat
avaruusoliot ovat luoneet oudon kulttuurin. Tai aikamatka
vaihtoehtoiseen tulevaisuuteen, missä luonnontieteiden läpimurto
on epäonnistunut ja tiede on ottanut aivan toisen suunnan.
Yhteenvetona: näyttely tutustuttaa kävijän kummalliseen maailmaan, ja
käynnistä tulee hiukan hassu olo, kun tietää että joillekin
ihmisille juuri tämä maailma on totta.
Itävalta-Unkarissa
syntynyt
Rudolf Steiner (1861 - 1926) opiskeli
aluksi luonnontieteitä ja teknisiä tieteitä Wienin teknisessä
korkeakoulussa. Sitten
hänen filosofian alalta tehty väitöskirjansa Rostockin
yliopistosta v 1891 lähti aivan omille teilleen
(se
on
julkaistu suomeksi nimellä ”Totuus ja tiede”).
Siinä
Steiner oikeastaan hylkäsi tieteen ja kääntyi henkisyyden ja
mystiikan poluille - höystäen toki keitoksensa
tieteestä lainatuilla mausteilla. Tämä ei ole toisen käden tietoia: uteliaisuuttani luin kirjan.Se on niitä teoksia, jotka oikeastaan avautuvat vain uskoville. Steiner lähestyi
teosofiaa,
mutta loi sitten aivan oman aatesuuntansa, antroposofian. Sitä
voidaan luonnehtia sanoilla henkisyys ja kasvu ihmisenä. Siihen
liittyy myös karma, uudelleensyntyminen, luonnonhenget, enkelit ja
biodynaaminen viljely. Kyseessä on ilmiselvästi uskonto, mutta
steinerilaiset kieltäytyvät näkemästä itseään uskonlahkona, ja
väittävät kyseessä olevan tieteellinen maailmankatsomus. Se ei
kuitenkaan täytä tieteellisyyden kriteerejä. Steiner on kehittänyt
teoriansa omien tutkimustensa kautta, mutta hänen tutkimusmetodinsa
ei avaudu ulkopuolisille. Siinä suhteessa antroposofia muistuttaa aikansa
sisaraatetta, psykoanalyysia.
Steiner ei ollut suinkaan ainoa omatekoinen profeetta, pikemminkin tällaiset harrastukset olivat ajalle tyypillisiä. Meidän suomalaisten kannattaa panna merkille Aleksanteri Ahola-Valo. Tämä venäjällä toimintansa aloittanut omaperäinen taiteilija ja ajattelija loi oman oppinsa ihmiskunnan pelastamiseksi: AE-evohomologian. Se tuntuu saaneen vaikutteita sekä tolstoilaisuudesta että antroposofiasta.
Steiner ei ollut suinkaan ainoa omatekoinen profeetta, pikemminkin tällaiset harrastukset olivat ajalle tyypillisiä. Meidän suomalaisten kannattaa panna merkille Aleksanteri Ahola-Valo. Tämä venäjällä toimintansa aloittanut omaperäinen taiteilija ja ajattelija loi oman oppinsa ihmiskunnan pelastamiseksi: AE-evohomologian. Se tuntuu saaneen vaikutteita sekä tolstoilaisuudesta että antroposofiasta.
Miten
on mahdollista, että steinerilaisuus
jäi aatteena - ja myös
steiner- pedagogiikan muodossa
henkiin: marginaalisena, mutta yhteiskunnassa edelleen vaikuttavana
liikkeenä. Näyttely vastaa osittain tähän kysymykseen.
Steinerilaisuus syntyi aatteellisen kuohunnan aikakautena - samassa
kuohunnassa syntyivät myös psykoanalyysi ja marxismi. Jollain
lailla myös Nietzsche tuntuu liittyvän Sterineriin. Steiner oli
kosketuksissa monien tärkeiden kulttuurin vaikuttajien kanssa.
Saksalaisella kielialueella on myös oma vaikutuksensa, koska se
näyttää synnyttäneen 1900-luvulle tultaessa vaikutusvaltaisimmat
aatteet. Steiner ankkuroi aatteensa tieteellisiä juuria saksalaisen
kulttuurin suurimpaan neroon Johann Wolfgang
von
Goetheen.
Goethen väriopilla on steinerilaisuudessa ihmeen suuri vaikutus -
vaikka sillä ei ole minkäänlaista tieteellistä arvoa*).
Steinerilaisuus
siis
haluaa
naamioitua tieteeksi. Tosiasiassa se on valetiede. Antroposofiassa ei
ole nähtävissä tieteelle ominaista edistystä, eivätkä
antroposofit harjoita tieteellistä tutkimusta - ainakaan siinä
mielessä, kun se yleensä ymmärretään. Sen sijaan antroposofit
varjelevat oppinsa puhtautta. Sekin on uskonnon, ei tieteen piirre.
Naamioitumiselle on selvä syy. Halutaan anastaa tieteeltä sen
nauttimaa arvovaltaa. Kaikki eivät pidä sanasta valetiede. Halutaan
puhua ”laajennetusta tieteestä”. Mutta luulen, että näillä
tieteen laajentajilla on sama motiivi kuin Steinerilla: halutaan
ahnehtia tieteen arvovaltaa.
Epä-älyllisyydestään ja sekavuudestaan huolimatta steinerilaisuus ja antroposofia on minun silmissäni enimmäkseen sympaattinen ja ylevä aate. Se on suvaitsevaista, se hyväksyy muun muassa kaikki uskonnot ja julistaa ihmisten tasa-arvoa. Se puhuu kasvusta ja moraalisista arvoista ja edistää hyvää. Se uskoon ihmisyyteen ylevässä mielessä ja ihanteena. Se suosii taiteita ja tieteitä. Steinerkoulut ovat luovien ihmisten kouluja.**)
Näyttelyssä
käy hyvin ilmi, kuinka Steiner oli tavattoman lahjakas ja
monipuolinen ihminen. Filosofisten harrastusten ohella hän oli
arkkitehti ja muotoilija. Liikkeen päämajaksi hän suunnitteli
omaperäisen Goetheanum- nimisen rakennuksen - se oli samalla kertaa
kongressikeskus, kulttuurikeskus ja temppeli. Kun puusta rakennettu
Goetheanum joutui tuhopolton uhriksi vuonna 1923, Steiner suunnitteli
betonista uuden rakennuksen nimeltään Goetheanum II. Rakennus
sijaitsee edelleen Sveitsin Dornachissa. Se on betonirakentamisen
merkkipaaluja.
Steinerin
arkkitehtuuria ja muotoilua luonnehditaan sanalla orgaaninen
arkkitehtuuri. Se ei suinkaan syntynyt tyhjästä, vaan niveltyi
jugend- tyyliin ja kehitti sitä edelleen. Orgaaninen
arkkitehtuuri voidaan nähdä suuntana, joka hyödyntää elollisen
luonnon muotokieltä. Esimerkiksi jugendille on ominaista
kasvimuotojen viljely. Laajemmin ottaen orgaaninen arkkitehtuuri
pyrkii sovittamaan yhteen ihmisen luoman
keinotekoisen ympäristön ja elävän luonnon. Tästä suuntauksesta
ovat saaneet vaikutteita monet suuret arkkitehdit, esimerkiksi
Frank
Lloyd Wright, Antoni Gaudi, Le Corbusier, Eero Saarinen ja Alvar
Aalto.
Steinerin
suunnittelemat talot tekevät - ainakin minuun - oudon, jopa
vastenmielisen vaikutuksen. Niiden biologinen olemus
on kuin mielipuolisen geneettisen insinöörin laboratoriosta.
Ne muistuttavat jollain lailla Antoni Gaudin rakennuksia, mutta
niissä on ylimääräinen ahdistava piirre. Ehkä se johtuu niihin
ympätyn uskonnollisen rakennusperinteen halusta julistaa, vaikka
sitten väkisin. Mutta siinä missä vaikkapa goottilaiset kirkot
ovat valoisia ja yleviä, Steinerin luomukset ovat lähes
painajaismaisia. Samalla
ne ovat oudosti vaikuttavia. Ne
tuovat mieleen sveitsiläisen taiteilijan Hans Rudolf Gigerin
biomekaanisen taiteen. Suuri
yleisö tuntee sen ”Alien”- elokuvan lavasteista. Näyttelyssä
on myös Steinerin suunnittelemia huonekaluja. Kirjoituspöytä ja
sänky ovat jonkinlaisia kasvin ja huonekalun sekasikiöitä - minun
silmissäni varsin vastenmielisiä.
Goetheanumin
tulipalosta säästyi Steinerin keskeinen taideluomus: valtava
puuveistos nimeltä ”Ihmiskunnan edustaja”. Se on kuvottavaa
kitschiä - se ikäänkuin tiivistää antroposofian kornit piirteet.
Emman
näyttely askarruttaa. Se saa pohtimaan tiedettä ja valetiedettä,
uskontoa ja valeuskontoa. Steinerilaisuus on totalitaarinen oppi -
vaikkakin se onkin
suvaitseva. Se haluaa olla tieteellinen liike, mutta näkee oikean
tieteen mahdolliseksi vain ideologian haarniskaan puettuna. Samalla
se yrittää ottaa haltuunsa kaikki elämän alueet: teknologian
(muotoilu, arkkitehtuuri), sivistyksen (pedagogiikka), musiikin
(eurytmia), terveyden ja ravinnon (biodynaaminen viljely,
väriterapia, antroposofinen
lääketiede)
ja elämän tarkoituksen (henkisyys ja kasvu). New
age on oikeastaan vain antroposofiaa uudessa pakkauksessa.
Eräs myöhemmän
steinerilaisuuden
outo ilmentymä on oloidi - joka myös on näyttelyssä. Tämä
kummajainen ansaitsee lyhyen esittelyn.
Oloidi siihen kiinnitettyine akseleineen. Tällainen laite toimii antroposofisena sekoittimena.
Oloidi
on kolmiulotteinen kupera geometrinen kappale (convex hull). Se
voidaan tuottaa kahden ympyrän avulla, tai geometrisena muunnoksena
kuutiosta. Vaikka se on hyvin yksinkertainen, yllättävästi sen
keksi vasta vuonna 1929 saksalainen keksijä ja taiteilija Paul
Schatz. Oloidilla on joitain erikoisia ominaisuuksia. Silti on outoa,
että siitä on tullut eräänlainen antroposofinen kulttiesine.
Oloidia voidaan käyttää yksinkertaisena potkurina, tosin se
edellyttää hieman hankalaa nivelmekanismia. Tällaisilla oloidi-
sekoittimilla eräät biodynaamiset viljelijät hämmentelevät
ravintoliuoksiaan.
*) Goethen hyljeksitty värioppi on kuitenkin osoittautunut neurologisesti kiinnostavaksi, koska siinä hän pohtii värien aistimista.
**) Täysin harmittomana ei steinerilaisuutta voi kuitenkaan pitää. Sen synneiksi on luettu taikauskon levittäminen, rasismi, tieteenvastaisuus, epätieteelliset ja lasten kehitystä hidastavat opetusmenetelmät ja puoskarointi.
*) Goethen hyljeksitty värioppi on kuitenkin osoittautunut neurologisesti kiinnostavaksi, koska siinä hän pohtii värien aistimista.
**) Täysin harmittomana ei steinerilaisuutta voi kuitenkaan pitää. Sen synneiksi on luettu taikauskon levittäminen, rasismi, tieteenvastaisuus, epätieteelliset ja lasten kehitystä hidastavat opetusmenetelmät ja puoskarointi.