Hilma af Klintin (1862 - 1944) maalausten esittely
Helsingissä sai osakseen kohtalaista huomiota. Mutta samalla se sai
minut kummastuksen valtaan. Tuntuu siltä, ettei asioita todellakaan
osata nähdä laajemmassa yhteydessä. Af Klintin maalaukset
esiteltiin jonkinlaisena abstraktin taidesuunnan tiennäyttäjinä.
Sellaisia ne eivät minusta ole, koska niissä on selvä temaattinen
ohjelma. Niissä on henkiolentojen, ”sielujen” kuvia, sekä
yrityksiä konkretisoida ja havainnollistaa filosofisia ideoita.
Siis aivan päinvastainen pyrkimys, minkä itse liitän abstraktin
taiteen syntyyn.
Joten mistä af Klintin taiteen kohdalla sitten
voisi olla kysymys? Minusta se liittyy aivan toisenlaiseen henkiseen
virtaukseen. Kyseessä on sellainen aatesuunta, jota voisi nimittää
väljästi antroposofiaksi (olkoonkin, että sen rinnalla ja sisällä
kulki monenlaisia virtauksia; jopa psykoanalyysi ja marksismi
kietoutuvat tähän kokonaisuuteen). Af Klintin taide pyrkii
kuvaamaan ja edistämään näitä ideoita. Af Klintin kuvitustyyli
ei ole minusta kovin uniikki, vaan aika lailla tyypillinen, jopa
stereotyyppinen. Siihen kuuluu orgaaniset muodot (mm kasvit ja
kotilot), henkiolennot, astrologis-astronominen kuvasto, ja Goethen
väriopin mukaiset väripinnat. Olen kuvannut tätä taidesuuntaa
Rudolf Steineria koskevassa kirjoituksessani. Epäilemättä
Steinerin taide on hyvin lähellä af Klintin taidetta. Ja aivan
oikein, af Klint olikin antroposofi, ja ammensi vaikutteitaan
steinerilaisuudesta ja sen visuaalisesta kielestä.
Af Klintin taide synnytti muitakin ajatushyppyjä. Mieleeni tuli nimittäin Aleksanteri Ahola-Valon (1900 - 1997) taide. Tämä hämmästyttävän varhaiskypsä poika piti lapsesta asti päiväkirjaa. Hän toimi taiteilijana Neuvostoliitossa, kunnes pakeni Suomeen 1930- luvulla - ja siirtyi sodan jälkeen Ruotsiin. Ahola-Valon hämmästyttäviin ja järkyttäviin elämänvaiheisiin kannattaa tutustua. Hänen päiväkirjansa on julkaistu kirjoina.
Af Klintin taide synnytti muitakin ajatushyppyjä. Mieleeni tuli nimittäin Aleksanteri Ahola-Valon (1900 - 1997) taide. Tämä hämmästyttävän varhaiskypsä poika piti lapsesta asti päiväkirjaa. Hän toimi taiteilijana Neuvostoliitossa, kunnes pakeni Suomeen 1930- luvulla - ja siirtyi sodan jälkeen Ruotsiin. Ahola-Valon hämmästyttäviin ja järkyttäviin elämänvaiheisiin kannattaa tutustua. Hänen päiväkirjansa on julkaistu kirjoina.
Ahola-Valo ei ollut steinerin opin mukainen antroposofi - vaikka hän varmaankin tunsi hyvin kaikki nuoruusaikansa virtaukset. Hän kehitti aivan oman filosofisen opin, AE-evohomologian, jonka hän kuvasi ”ihmisen edistystieteeksi”. Järjestelmä on varsin monimutkainen, ja hän myös laati lukuisia sitä kuvaavia maalauksia. Ne ovat oudon samankaltaisia kuin mm. Steinerin ja af Klintin maalaukset.
Sanoisin tällaista taidetta henkistyneeksi.
Steiner-vaikutteinen taide ei ole sen ainoa edustaja, vaan monet
new-age ihmiset ja länsimaiset itämaisten uskontojen harrastajat
tuottavat samankaltaista tavaraa. Minuun se ei tee mitään
vaikutusta. Luulen, että minusta puuttuu jotain. Jotta tällainen
taide puhuttelisi, pitää olla oikeassa uskossa. Koen sen myös
vastakkaiseksi modernille taiteelle, koska modernismin ajatus oli
mielestäni juuri puhdistaa taide sekä esittävyydestä että
julistamisesta.