Tarkemmin ajatellen maailmankuvamme koostuu useista historiallisista kerroksista. Ehkä vanhin maailmankuvan kerros periytyy jo kivikaudelta. Tärkeää on ollut turvata toimeentulo. Maailmankuvaan kuuluivat käsitykset hyvistä asuinpaikoista sekä riistasta ja muista luonnon antimista. Tulevaisuuden turvaaminen. Oman ja perheen ja heimon asema, ja käsitykset maailmaa ohjaavista voimista, jumalista ja henkiolennoista.
Keskiajan
Euroopassa uskonnollinen maailmankuva tuli vallitsevaksi. Ihmiskunnan
tehtävä oli elää hyveellistä elämää, joka oikeastaan oli vain
valmistautumista kuolemanjälkeiseen elämään. Myös kaikki
käytännön toimet ja politiikka olivat alistettuja uskonnolliselle
maailmankuvalle. Mutta asiat muuttuvat. Luonnontieteet, valistus ja
maallistuminen tuottivat modernin maailmankuvan. Sen mukaan maailmaa
eivät ohjanneetkaan korkeammat voimat, vaan luonnossa vallitsevat vakaina pysyvät luonnonlait. Niitä hyödyntää ihmiskunnan aktiivinen
toiminta, jonka voiman lähteinä ovat ihmisen äly, tieto ja tiede.
Ja tämän toiminnan tarkoitus oli edistää ihmiskunnan hyvää - noin
karkeasti ottaen. Mutta kuka oikeataan määrittelee tällaisen
hyvän?
Katsotaanpa
asiaa tarkemmin. Maailmankuvan käsitteeseen liittyy myös
toisenlainen rakenne, valtasuhteet. Maailmankuva ei muodosti
autonomisesti, vaan siihen on aina kuulunut manipulointia.
Maailmankuvaa on rakennettu tietoisesti ja jonkun suppean piirin
etujen edistämiseksi. Sitä on tapahtunut jo kivikaudelta lähtien,
kun heimojen ja kansojen johtajat liittoutuivat shamaanien ja pappien
kanssa. Ja tietenkin sama meno jatkuu edelleen. Valistuksen ja
tieteen värittämän maailmankuvan rinnalle työntyy nyt talouden
värittämä maailmankuva. Epämääräinen edistyksen käsite
halutaan korvata näennäisesti täsmällisemmällä taloudellisen
edun käsitteellä. Ei tarvitse olla edes kauhean kyyninen
huomatakseen, että tällainen kehitys on taas kerran pienen ja
etuoikeutetun edunsaajien joukon manipuloimaa. Pääosa ihmiskunnan
varallisuudesta on jo keskittynyt pienen vähemmistön käsiin. Mutta
en halua vetää tähän mukaan pahuuden käsitettä. Sillä minusta
on selvää, että nämä manipuloijat ja heidän luvuttomat
myötäilijänsä toimivat hyvässä uskossa. He todella
kuvittelevat, että näin maailma kehittyy ja näin sen pitää
kehittyä.
Ei se ihan
niin mene. Sillä taloudellisen edun käsite on varsin tyhjä.
Rikkaiden omaisuudesta merkittävä osa on vain kirjanpidollista
pörssiarvoa. Jopa kansakuntien varallisuuden käsite on
ongelmallinen. Ajatellaan vaikka kaikkien maailman kulutustavaroiden
arvoa. Sadan vuoden kuluttua niistä suurin osa on täysin
arvottomia. Tai pitäisikö sanoa, ihmisten kannalta hyödyttömiä.
Toki niissä on prosessoituja raaka-aineita, mutta jopa
raaka-ainevarannot ovat arvottomia ilman niitä uudelleen jalostavaa
teollisuutta. Ihmiskunnan varallisuus on jotain aivan muuta. Se on
ennen kaikkea potentiaalista kyvykkyyttä, joka perustuu jatkuvasti
karttuvaan tietoon, osaamiseen, koulutukseen ja kehittyvään
teknologiaan.
Edellä annettu kuvaus maailmankuvan kehityksestä voi synnyttää
vääriä mielikuvia. Maailmankuvaa ei voi rakentaa viime kädessä
manipuloinnin kautta. Koska sillä on reaalinen tausta. Se on
ihmisten ja yhteisöjen pyrkimys ymmärtää, mistä maailmassa on
kysymys. Ja sen selityksenä on jo kivikaudella ihmisen
esihistoriassa syntynyt polte: halu, taito ja kyky pärjätä
maailmassa tietojen ja ymmärryksen turvin. Valistuksen maailmankuva
seisoo siis kuitenkin vankalla perustalla.
On
hyödyllistä pohtia myös niitä tahoja, jotka kartuttavat
tietoisesti maallistuvaa maailmankuvaamme. Antiikin vanhojen
kaupunkikulttuurien aikana sitä rakensivat kronikoitsijat, filosofit
ja historioitsijat. Sitten mukaan liittyivät luonnontieteilijät,
ennen kaikkea tähtitieteilijät ja fyysikot. Toisella taholla
valistuksen maailmankuvaa vahvistivat kehittyneen teknologian ja
teollisuuden tuottamat ihmeet. Ne ikään kuin todistivat, että
uuden maailmankuvan perusta on jollain hyvin vakuuttavalla tavalla
totta.
Mutta
maailmankuva ei ole pelkästään fysikaalis-mekanistinen rakennelma.
Aivan yhtä polttava oli kysymys ihmisestä: mitä me olemme, mistä
me tulemme, ja minne olemme menossa. Ja tällä osastolla Darwinin
teos "Lajien synty" muutti kaiken. Ihminen ei enää ollut
luomakunnan kruunu, vaan ainoastaan eläin eläinten joukossa. Mutta
jotain vanhasta maailmankuvasta jäi jäljelle. Ihminen haluttiin
kuitenkin nähdä evoluution huipentumana, jopa sen eräänlaisena
tarkoituksena. Ja tällainen asenne on edelleen olemassa. Mutta se
osoittautuu vähitellen olevan perusteeton. Ihmisellä ei ole
eläinkunnassa mitään erityisasemaa - paitsi ehkä ainutlaatuisen
tehokkaana biosfääriä muokkaavana toimijana, ja pitäisi ehkä
jopa sanoa tuholaisena.
Olen
vakuuttunut siitä, että seuraava vaihe maailmankuvamme kehitystä
on siirtyminen kohti biologista maailmankuvaa. Ja olen myös
vakuuttunut siitä, että se on ihmiskunnalle eloonjäämiskysymys.
Biologia on jo ottanut fysiikan paikan maailmankuvaamme ja
jokapäiväistä elämäänne voimakkaimmin muokkaavana tieteenä.
Luin juuri Arno Karlen kirjan "Mikrobit ja ihminen" (Terra
Cognita 2000). Se julkaistiin vuonna 1995, ja paria vuotta myöhemmin
ilmestyi sen eräänlainen sukulaisteos, tosin laajemmin sosiaalisin
painotuksin: Jared Diamondin "Tykit, taudit ja teräs"
(Terra Cognita 2004). Nämä kirjat ovat merkkipaaluja ja näköalojen
avartajia.
Karlen
kirja on nyt 20 vuotta vanha. On hämmästyttävää, että vaikka
Karle ei itse ollut biologi vaan pikemminkin filosofi, kirja ei tunnu
lainkaan vanhentuneelta. Varmaan siksi, että se perustuu vankkoihin
ja päteviin tieteellisiin lähteisiin. Kirjassa esitellään useita
mielenkiintoisia näkökulmia, joita siteeraan lyhyesti. Elämän
evoluution alkuvaiheissa solumme ovat kehittyneet rinnan muiden
eliöiden kanssa, ja solumme sisältävät jälkiä muinaisista
symbioottisista eliöistä tai parasiiteista - esimerkiksi solujen
mitokondriot ovat ilmeisesti alun perin vieraita eliöitä. Mikrobien
aiheuttamat taudit johtuvat pohjimmiltaan siitä, että niiden
molekyylitason biologiset mekanismit ovat samanlaisia kuin omissa
soluissamme. Vain äärimmäisen harvoissa tapauksissa eliö ei elä
ruumiissamme loisena, vaan tauti johtuu sen erittämästä myrkystä.
Taudinaiheuttajat
opittiin tuntemaan myöhään historiassa, 1800- luvulla (Louis
Pasteur ja Robert Koch). Ensin löydettiin bakteerit, sitten niitä
pienemmät riketsiat ja virukset. Silmin näkyvät loiseläimet
olivat toki vanhoja tuttuja, mutta sitten löydettiin myös
mikroskooppiset loiset ja alkueliöt. Aluksi kuviteltiin, että
bakteerit ovat vihollisia jotka voidaan hävittää. Tämä ajattelu
elää vieläkin, mutta valtaosa bakteereista on kuitenkin
hyödyllisiä tai neutraaleja. Bakteerien hävittäminen on onneksi
mahdotonta. Se olisi jopa tuhoisaa, sillä ne ovat olennainen osa
ympäristöämme, ja myös osa elintoimintojamme.
Ihmiskunta
on pääosin sopeutunut taudinaiheuttajiin ja pystyy myös
vastustamaan niitä. Keinoja ovat hygienia, rokotukset ja antibiootit
- jotka tosin vähitellen menettävät tehonsa. Samalla ihmisen oma
toiminta ja kulttuurievoluutio ovat tuottaneet ja tuottavat edelleen
vakavia epidemioita. Jokainen suuri muutos: maanviljelyyn
siirtyminen, antiikin suuret kaupunkikulttuurit, kansojen
muuttoliikkeet, löytöretket ja teollistuminen ovat aiheuttaneet
tuhoisia, jopa vuosikymmeniä jatkuneita tautien aaltoja. Kysymys ei
ole vain siitä, että eri alueilla ihmisten vastustuskyky tietylle
mikrobille on erilainen, mikrobien vaarallisuus tai elintavat
muuttuvat mutaatioiden myötä, tai että mikrobit siirtyvät
ihmisten ja eläinten mukana. On myös niin, että mikrobien isäntiä
ovat myös eläimet ja muut eliöt. Mikrobit voivat elää pitkiä
aikoja huomaamatta omissa turvapaikoissaan, kunnes ihmisen aiheuttama
muutos, vaikkapa maanviljelys, tai metsien tai eläinlajien
hävittäminen muuttavat tilanteen, ja ihmisestä tulee niille uutta
elintilaa.
Mikrobien
vaikutus on laajempialaista kuin niiden aiheuttamat kärsimykset ja
väestöromahdukset. Ne ovat muuttaneet historiaa. On hyvin
todennäköistä, että Rooman valtakunta heikentyi ja katosi, kun suuressa
imperiumissa laajalla alueella liikkuneet ihmiset saivat liikkeelle
myös ennenkuulumattoman laajat, tuhoisat ja pitkään jatkunet
epidemiat. Ehkä järkyttävin esimerkki mikrobien voimasta on Etelä-Amerikan
valloitus. Miten muutama sata sotilasta pystyi valtaamaan maanosan,
jossa asui ehkä 30 miljoonaa asukasta? Selityksenä on ennen kaikkea
tuhoisa biologinen ase, valloittajan mukanaan tuomat taudit:
influenssa, tuhkarokko ja isorokko. Ne iskivät hurjalla raivolla
väestöön, jossa ei ollut niitä vastaan mitään vastustuskykyä.
Ehkä
kirjojen keskeisin viesti on, että mikrobit eivät ole vihollinen,
joka voidaan voittaa. Pikemminkin elämämme mikrobien kanssa on
jatkuvaa ja ajoittain dramaattistakin rinnakkaiseloa. Uusia
epidemioita, jopa aiemmin tuntemattomien mikrobien aiheuttamia,
ilmenee edelleen. Samoin tutut ja jo harmittomina pidetyt taudit
ilmaantuvat uudelleen. Ja usein syynä on ihmisen aiheuttama muutos.
Ihmiskunta, kulttuuri ja elinympäristö ovat kokonaisuus, missä
kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Olen
minäkin aiemmin kirjoittanut tästä. Genetiikka on paljastanut,
että olemme läheistä sukua muille eläimille ja jopa kasveille ja
mikrobeille. Maapallolla kukoistava elämä ei olekaan kokoelma
eliöitä, vaan pikemminkin elämä on planeetallemme syntynyt, hyvin
moninaisissa ilmenemismuodoissa esiintyvä elämänmuoto. Tämä on
tärkeä opetus, kun pyrimme selviytymään resurssikriisistä,
väestön liikakasvusta ja ilmastonmuutoksesta.