Kirjan ansiona on kuvata uuden fysiikan (suhteellisuusteoria ja ennen kaikkea kvanttimekaniikka) liikkeelle laukaisemaa keskustelua maailmankuvasta, tiedosta ja ihmisestä hyvin laajasti ja perusteellisesti. Toisin kuin monet asiaa käsitelleet filosofit, tekijä tuntee myös uutta teoreettista fysiikkaa ja kuvaa sitä siinä määrin hyvin kun sitä voi asiaa tuntemattomille kuvata. Onhan tekijä sekä fyysikko että filosofi. Samasta syystä myös filosofiaa käsitellään yhtä perusteellisesti.
Minulle
kirja oli raskasta luettavaa. Se on laaja ja heikosti jäsentyvä,
varmaan johtuen sen väitöskirjajuurista. Kirjassa on tavattomasti
toistoa, jopa samat lauseet toistuvat yhä uudelleen. Kirjan olisi
helposti voinut lyhentää puoleen. Kirjaa voi ehkä varauksin
suositella niille jotka haluavat perehtyä fysikaalisesta
maailmankuvasta käytyyn debattiin. Minulle se oli pettymys, koska ei
siinä ollut sellaista mitä en olisi jo tiennyt. Mutta ajatuksia se
kuitenkin herätti.
Kirjassa
kuvattu "maailmankuvan muutos" on todella herättänyt
keskustelua. Debatti on ikään kuin jatkoa ns. psykofyysisen
ongelmalle, eli vanhalle sielu- materia- dualismille. Voisi
kuvitella, että filosofit saivat etenkin kvanttifysiikasta (jota he
eivät yleensä
ymmärrä eivätkä voikaan ymmärtää) uutta vettä myllyynsä.
Mutta asia ei ole ihan niin. Uudesta fysiikasta hämmentyneet
huippufyysikot panivat itse debatin alulle. Pääpukareina olivat
Nils Bohr* ja Albert Einstein. He ottivat kiivaasti yhteen
kvanttimekaniikasta, jota Einstein piti virheellisenä. Einstein jäi
lopulta tappiolle ja historia osoitti, että kvanttimekaniikka vastaa
havaintoja ja on jopa klassista fysiikkaa tarkempi teoria. Mutta Bohr
ehti omilla mystisillä tulkinnoillaan tuottaa paljon
hämmennystä. Lisää vettä myllyyn kaatoi myös
yleisnero John von Neumann.
Ja tietysti, koska fysiikka on hyvin matemaattista, filosofit
huusivat apuun myös Kurt Gödelin ja Alan Turingin ikään kuin
matematiikan painoarvoa keventämään. Lopullisen sopan keittivät
pääasiassa fysiikkaa osaamattomat filosofit. Ja kohtalainen sotku
siitä syntyikin.
En
esittele debatin sisältöä enkä kvanttimekaniikkaa. Kiinnostuneen
kannattaisi katsoa vaikka Kari Enqvistin kirjoja. Tässä on
kuitenkin syytä todeta, että klassinen fysiikka eli newtonilainen
fysiikka on edelleen kätevä työkalu arkipäivän askareisiin.
Suhteellisuusteoria täydentää sitä, kun mennään suuriin
suhteellisiin nopeuksiin tai suuriin etäisyyksiin. Atomien ja
alkeishiukkasten mittakaavassa klassinen fysiikka ei päde lainkaan,
siellä toimii kvanttimekaniikka, ja oikein hyvin
toimiikin.
Suhteellisuusteoria taas on pääosin
yhteensopimaton kvanttimekaniikan kanssa. Ja epäillään, että
kvanttimekaniikka ei sekään ole ehkä ihan oikein. Fysiikan
puolella asia on siis aika selvä. Ei ole voittajia, vaan kyse on
tonttirajoista. Ja filosofeilla taas ... asiat on levällään kuin
kuuluisat Jokisen eväät.
Ehkä se
mitä sanoin fysiikasta selittää, miksi filosofien käymä
maailmankuvadebatti tuntuu jatkuvan. Fysiikka ei tarjonnutkaan yhtä
ja ainoaa kompaktia fysikaalisen maailman mallia, vaan on jouduttu
monimutkaisempaan tilanteeseen. Mutta miksi pitäisi olla yksi ja
universaali matematiikkaan nojaava malli? Ehkä toive tällaisesta
mallista on vain inhimillinen päähänpinttymä. Emme oikeasti
ymmärrä maailman perustaa. Olen joskus itsekin sanonut, että
luonto ei toimi ratkaisemalla differentiaaliyhtälöitä vaan jollain
olennaisesti toisella tavalla. Se kehittyy ja toimii siten kun se
tekee, eikä piittaa pätkääkään ihmisen viisastelusta.
Samalla
minua on ihmetyttänyt filosofien yleinen toimintatapa. Miksi aina
vain mennään takaisin antiikin kreikkaan viisautta hakemaan.
Näkyykö tässä humanisteille ominainen suorastaan tolkuton into
vedota auktoriteetteihin, ja mitä muinaisempiin, sen parempi. Entäpä
jos vain toteaisimme, että entiset filosofit eivät tienneet sitä
mitä me nyt tiedämme. Jos Platon tai Aristoteles siirrettäisiin
omaan aikaamme, he voisivat tulla aivan erilaisiin johtopäätöksiin.
Tai ehkä he elävät keskuudessamme, mutta emme tunne heitä. En
kuitenkaan moiti filosofeja - sillä tunnistan myös itsessäni
filosofin. Olen kiinnostunut monesta asiasta, kyseenalaistan ja olen
kriittinen, ja olen myös sitä mieltä, että menneisyyden
tunteminen on avain nykyisyyden ja tulevan ymmärtämiseen.
Kirjassa
minua häiritsi myös se, että siinä moneen kertaan vakuutellaan
erilaisia maailmankuvakriisejä, jotka yhä kärjistyvät. "On
tullut yhä selvemmäksi .. ", "tarve muodostaa yhtenäinen
maailmankuva on yhä polttavampi", "kvanttimekaniikka ei
ole riittävä selittämään.." Mutta onko näin todella? Kun
olen seurannut fyysikkojen keskustelua, he ovat enimmäkseen
rauhallisia ja sopeutuneita. He ovat jo tottuneet moderniin
fysiikkaan, se ei horjuta heidän maailmankuvaansa. Heillä on aivan
riittävästi puuhaa kehittää tiedettään edelleen, se ei ole
todellakaan valmis. Sekä astronomia että suurenergiset törmäyttimet
tuottavat dataa, joka vihjaa, että fysiikan teorioiden rakentamista
on syytä jatkaa edelleen.
Kirjan
ansiona on, että se korostaa fysiikasta keskustelun - siis
metafysiikan ja luonnonfilosofian tärkeyttä. Fyysikot suhtautuvat siihen eri tavoin, ja
osaa se näyttää ärsyttävän, mutta joka tapauksessa kaikki
harrastavat sitä. Tieteestä on keskusteltava myös muulla kuin
tieteen kielellä. Ei välttämättä maailmankuvasyistä, vaan koska
ei ole formalismia ilman tulkintaa. Eikä pidemmän päälle
tulkintaa ilman maailmankuvaa. Matemaattinen kaava on merkityksetön,
vain tahroja paperilla, ellei joku selitä ihmisten kielellä, mitä
se merkitsee ja tarkoittaa.
Minua
kiusasi myös kirjassa vallitseva perusolettamus, joka minusta kulki
läpi tekstin. Olin kuvitellut kartesiolaisen dualismin, eli sielu-
ruumis vastakkainasettelun, eli psykofyysisen ongelman jo unohtuneen
vanhentuneena. Mutta ei, kirjassa tuntui vaikuttavan sielun
pelastamisen näkökulma. Ehkä tämä näkökulma jopa pitää
hengissä populaaria ja filosofista keskustelua fysikaalisesta
maailmankuvasta. Kvanttimekaniikan vaikeasti tulkittavan formalismin
saumoissa oletetaan piileskelevän jotain psyykkistä. Ei onneksi
sentään jumalaa, vaikka ei sekään näkökulma ole muualta
kokonaan kuollut. Vai olenkohan vainoharhainen? Olen asiasta
kirjoittanutkin. Jos itsen ja tietoisuuden ongelma kiinnostaa, minä
kääntyisin kyllä modernin neuropsykologian ja tekoälytutkimuksen
puoleen.
Kirja
herätti vielä yhden hyvän ajatuksen. Meidän kulttuurimme perustuu
pääosin luonnolliselle kielelle, ja se on myös perusta
maailmankuvallemme. Mutta luonnollinen kieli on vähintään yhtä
ongelmallinen kuin tieteen symbolinen kieli. Se on epäilyttävä ja
luultavasti myös vakavasti "väärä". Kieli on
olennaisesti oman biologisesti kehittyneen aivokoneistomme tuote, ja
siksi se myös heijastaa tämän aivokoneiston tunnettuja puutteita,
kuten epätarkkuutta, muistin hitautta, mitätöntä aritmeettis-loogista kykyä, tietoisen käsittelyn
suppeaa alaa, ja erilaisia muita kapasiteettiongelmia.
Ihminen selviytyy tietoisen kapasiteettinsa rajoituksista siten, että
aivot hoitavat suurimman osan tehtävistään automaattisesti ja ilman tietoisen minämme osallistumista. Mutta rajoitusten jäljet näkyvät joka tapauksessa
kielessämme.
*) muita
kvanttimekaniikan kehittäjiä olivat mm. Werner Heisenberg, Erwin
Schrödinger, Louis de Broglie, Max Born, Wolfgang Pauli, Paul Dirac
ja Richard Feynman.