Teknologiakäsityksemme
on viktoriaaninen. Eli elämyksellisesti se on peräisin varhaiselta
tekniseltä kultakaudelta englannista 1800-luvun loppupuolelta. Se on
myös steampunk - ajanjakso. Kuvittelemme, että teknologia on joukko
näppäriä keksintöjä, jotka otetaan käyttöön jos ne sattuvat
toimimaan. Tai sitten ei - jolloin keksinnöt on helppo nähdä
naurettaviksi.
Kun olen
pohdiskellut Talvivaaran kaivoskatastrofia, Olkiluodon ydinvoimalaa
tai julkisen hallinnon tietohallintokatastrofeja, olen alkanut
ajatella, että olisi hyvä, jos etenkin poliitikot ja virkamiehet
tietäisivät teknologiasta hieman enemmän. Edes insinöörikoultuksessa tekniikkaa ei käsitellä systeeminäkökulmasta, mutta insinöörit voivat sentään oppia nämä asiat vähitellen kokemuksensa karttuessa.
Koetan kuvailla muutamaa tärkeää, mutta vähemmän tuttua piirrettä.
Koetan kuvailla muutamaa tärkeää, mutta vähemmän tuttua piirrettä.
Teknologian
kerroksisuus
Kun uusi
idea tai keksintö esitellään, yleensä kuvataan vain sen
ydinfunktio. Mutta tosiasiassa tarvitaan paljon muuta
toiminnallisuutta ja teknisiä resursseja, ennenkuin teknologiaa
voidaan hyödyntää laajasti. Nämä ylimääräiset resurssit
huolehtivat muun muassa turvallisuudesta, ympäristöongelmista, ja
teknologian ylläpidosta. Annan esimerkkejä.
Talvivaaran kaivoksessa rahoittajille ja viranomaisille esiteltiin vain suunnitelma, joka keskittyi malmin louhimiseen, mineraalien uuttamiseen ja metallin jalostamiseen. Huomiotta jäi vesitaloudesta huolehtiminen ja jätevesien puhdistaminen. Ne olisivat edellyttäneet huomattavia teknologisia resursseja ja vaarantaneet kaivoksen talouden.
Talvivaaran kaivoksessa rahoittajille ja viranomaisille esiteltiin vain suunnitelma, joka keskittyi malmin louhimiseen, mineraalien uuttamiseen ja metallin jalostamiseen. Huomiotta jäi vesitaloudesta huolehtiminen ja jätevesien puhdistaminen. Ne olisivat edellyttäneet huomattavia teknologisia resursseja ja vaarantaneet kaivoksen talouden.
Sähköauton
akussa olennaista ei ole vain kemiallinen reaktio, joka tuottaa
sähkövirran. Akkuja käytettäessä pitää varmistaa
paloturvallisuus, kolariturvallisuus, elinikä, raaka-aineiden
kierrätys, raaka-aineketjun ympäristövaikutukset - ja tietenkin
investoinnit latausverkostoon
Auton
perusfunktio on kuljettaa matkustajat paikasta toiseen. Kun otetaan
huomioon mm turvallisuus, käytettävyys, päästöjen kontrolli,
kierrätettävyys ja tuotannon ja materiaaliketjujen ja
polttoaihehuollon vaikutukset, nähdään että perusfunktio on
mitätön osa autoilun kustannuksista.
Teknologian
kypsyys ja kehityspolku
Teknologia
ei juuri koskaan synny suunnitteluprosessissa "kerralla
valmiiksi". Se syntyy evoluution kaltaisessa prosessissa, jossa
useat sukupolvet seuraavat toisiaan. Ensimmäinen versio on yleensä
epäkypsä, ja voidaan tarvita useita suunnittelukierroksia ja jopa
teknologiasukupolvia, ennen kuin teknologia on tyydyttävää.
Tämä oli
eräs keskeinen syy Talvivaaran ja Olkiluoto 3:n katastrofeihin
Systeeminen
mutkikkuus
Erityisesti
ihminen-kone järjestelmissä esiintyy paljon luultua enemmän
ihmisten ja järjestelmien vuorovaikutusta. Siksi kehitysprojektit
ovat lähes aina alimitoitettuja. Joudutaan menemään edellä
kuvattuihin kypsymissykleihin. Tilanne pahenee, jos jo alkuperäinen
kehityssuunnitelma on kovin kunnianhimoinen. Kehitys tulisi aloittaa
minimijärjestelmästä, jota vähitellen laajennetaan.
Tämä on keskeinen syy julkisten tietohallintojärjestelmien projektikatastrofeihin.
Tämä on keskeinen syy julkisten tietohallintojärjestelmien projektikatastrofeihin.
Olen
koettanut tehdä näitä teknologioiden piirteitä tunnetuiksi
kirjassani "Innovaattorin opas".