Sanomme että ymmärrämme, ja sanomme että emme ymmärrä, miettimättä asiaa sen kummemmin. Ymmärtäminen on eri asia kuin muistaminen ja eri asia kuin osaminen. Voimme lukea ulkoa oppikirjoja mutta emme välttämättä osaa, jos emme ymmärrä. Ymmärtäminen on osaamisen eräs edellytys, mutta niin on myös muistaminen. Voimme myös osata ymmärtämättä. Emme ymmärrä kuinka polkupyörällä ajetaan, mutta saatamme silti osata ajaa.
Ymmärtäminen
on ihmisyhteisöjen olemassaolon perusteita. Voimme olla yhdessä
muiden kanssa, jos ymmärrämme ne tavat joilla yhdessä ollaan ja
toimitaan. Toki pitää lisätä: ymmärrämme suuressa määrin.
Samalla, niin kuin edellisestä voi päätellä, ymmärtäminen on
täysin henkilökohtaista. Kukaan ei voi ymmärtää toisen puolesta.
Voimme kuitenkin ymmärtää toisen ihmisen ymmärrystä, ainakin
jossain määrin. Sitä sanotaan ”mielen teoriaksi”. Sekin on
yhteisön toiminnan kannalta tärkeää. Jo pienillä lapsilla on
mielen teoria, Ja jopa joillakin eläimillä.
Mutta
riittää jo filosofointi. Tarkoitukseni oli pohtia, millaisista
osista ymmärrys rakentuu. Ja ilman filosofointia, eli siis
esimerkkien valossa.
Tieteellinen
ymmärtäminen on sopivaa pohdittavasi, koska siihen ei liity
tunnepohjaisia latauksia. Klassinen esimerkki on vaikkapa
suhteellisuusteoria, ja siitä olen kirjoittanutkin. Mutta se on
turhan vaikea aihe, enkä ainakaan minä osaisi puhua sen
ymmärtämisestä. Otetaan jotain helpompaa: kysymys siitä,
kiertääkö maa aurinkoa vai aurinkoja planeetat maata. Aina
1600-luvulle asti asiasta ei vallinnut yhtenäistä käsitystä.
Tunnetusti asian ratkaisivat muun muassa Nikolai Kopernikus, Tyko
Brahe, Galileo Galilei ja Johannes Kepler. Pian syntyi ratkaiseva ja
oppineiden jakama ymmärrys. Mutta miten se rakentui?
Toisin
kun joskus väitetään, ymmärrystä ei rakentanut Galileon taito
rakentaa teleskooppeja. Teleskooppi oli kyllä vaikuttava, koska sen
avulla nähtiin sensaatiomaisia uusia asioita. Nähtiin kuun
pinnanmuotoja, Planeettojen pallomaisuus, Jupiterin kuut, Venuksen
vaiheet, ja auringonpilkut. Mutta maan liikettä auringon ympäri
teleskooppi ei voinut osoittaa. Kaksi muuta asiaa oli siinä
ratkaisevaa. Ensinnäkin, aurinkokeskeinen maailmankuva oli
selkeämpi, loogisempi ja yksinkertaisempi kun maakeskeinen
Ptolemaioksen maailmanjärjestys. On totta, että maakeskeinen teoria
sopi paremmin arkijärkeen ja silmämääräisiin havaintoihin. Mutta
se ei kestänyt tiukkaa loogista ajattelua eikä tarkempia
mittauksia. Siihen jouduttiin tekemään yhä monimutkaisempia
korjauksia. Ratkaiseva askel kohti aurinkokeskeistä maailmankuvaa
oli Tyko Brahen tekemät ainutlaatuisentarkat mittaukset. Brahella ei
ollut teleskooppia, mutta hän rakennutti observatorioonsa entistä
tarkempia instrumentteja, kuten suurikokoisen kulmamittauslaiteen,
kvadrantin. Brahen tarkat mittaukset planeettojen radoista johtivat
Kerplerin muotoilemiin matemaattisiin kiertoratalakeihin.
Tässä
näkyy selvä ja jatkuvasti toistuva kuvio. Tieteelliseen läpimurtoon
tarvitaan loogista ja kriittistä ajattelua, sekä pikkutarkkoja ja
objektiivisia mittauksia. Siis paljon dataa. Kannattaa huomata, että
Brahe ei uskonut aurinkokeskeiseen malliin, mutta se ei estänyt
häntä tekemästä työtään huolellisesti.
Tässä
näkyy vielä yksi tieteellisen ymmärryksen rakentumisen piirre.
Edes Brahen mittaukset eivät olleet lopullinen todiste – mutta
yhdessä Keplerin ja Newtonin matemaattisen formuloinnin kanssa ne
muodostivat hyvin vakuuttavan kokonaisuuden. Ratkaiseva todiste maan
liikkumisen puolesta saatiin vasta vuonna 1860. Hyvin tarkat
teleskooppimittaukset osoittivat, että tähtien näennäiset paikat
muuttuvat hieman eri vuodeaikoina maan kiertäessä radallaan
auringon ympäri. Mutta oikeastaan kukaan ei enää silloin epäillyt
aurinkokeskeistä mallia. Kului vielä sata vuotta, ja asia varmistui
entistä vahvemmin avaruuslentojen myötä.
Usein
ajatellaan, että väistyvä tieteellinen teoria toimii edistyksen ja
oivalluksen jarruna. Ilmeisesti asia ei kuitenkaan ole suorastaan
näin. Vanha teoria on se pohja, jonka varaan uusi ajattelu ja
kokeellinen tutkimus rakentuvat. 1900-luvun
alussa eetteriteoria oli se
kehikko, jonka pohjalta fyysikot suunnittelivat huolellisia ja
erittäin tarkkoja eetterivirtausten mittauksia, joista kuuluisin oli
Michelson-Morleyn koe. Nuo kokeet eivät vahvistaneet eetteriteoriaa,
niinkuin eivät Tyko Brahen mittauksetkaan vahvistaneet hänen
virheellistä
maakeskeistä teoriaansa. Michelson-Morleyn koe ei myöskään
ollut ratkaiseva todiste
suhteellisuusteorian puolesta. Se ei ollut savuava ase. Asia
keksittiin toista reittiä, mutta tuo koe oli osa sitä laajempaa
tieteellisen ajattelun kokonaisuutta, josta muutos versoi.
Tieteessä
uusi ajatus vahvistuu vähitellen karttuvan todistusaineiston myötä.
Ja todisteet ovat sekä järkeilyä ja logiikkaa, että
aihetodisteita. Yleensä täysin ratkaisevaa todistetta ei löydy –
ja silloinkin kun sellainen löytyy, kaikki eivät siihen pitkään
aikaan usko. Mutta asia ei ole edes näin selkeä. 1600- ja
1700-luvun tiedemiehet elivät uskonkiihkon, taikauskon ja magian
maailmassa. He olivat okkultismin, astrologian ja alkemian riivaamia,
paljon suuremmassa määrin kuin meidän aikamme tutkijat. Ja sitä
huolimatta tuosta sekasotkusta versoi vähitellen uuden ajan
rationaalinen maailmankuva.
Palataan alussa
mainittuun ajatukseen. Ymmärrys on viime kädessä yksilöllistä.
Tiedeyhteisössä vallitseva maailmankuva syntyy siten, että
riittävä suuri määrä tieteentekijöitä vähitellen omaksuu
samansuuntaisia ajatuksia. Tietenkin on vaikea määritellä,
paljonko on ”riittävän suuri määrä”, ja kuinka paljon nämä
ajatussuunnat voivat poiketa toisistaan. Silti tällainen kuva
jaetusta maailmankuvasta lienee oikean suuntainen. Sama asia koskee
muitakin kulttuurisia rakennelmia. Sillä tiedehän on toki
kulttuurinen rakennelma, enkä nyt halua korostaa mitään
postmodernia asennetta. Sama ymmärryksen rakentumisen mekanismi
koskee muitakin kulttuurin aloja.
Uskonnot rakentuvat aivan samalla
periaatteella, mutta koska uskonnon yhteys objektiiviseen
todellisuuteen on löyhä, hyvinkin erilaiset ja laajasti kannatetut
uskonnot voivat kukoistaa rinnakkain pitkiä aikoja. Niinkuin ne
tekevätkin. Yhteiskuntajärjestys on laaja käsite, joka kattaa
poliittisten periaatteiden lisäksi hallintakoneiston, talouselämän,
koulujärjestelmän, yhteiskuntamoraalin ja oikeuslaitoksen. Myös
yhteiskuntajärjestys syntyy yhteisen ymmärryksen rakentumisen
periaatteella. Sillä on selkeä kytkentä objektiiviseen
todellisuuteen ja alueellinen ulottuvuus. Siksi näemme ympärillämme
suhteellisen suuria, vakaita ja pitkäikäisiä järjestettyjä
yhteisöjä.
Jäljelle jää
perusasia: miten yksilö, tavallinen ihminen rakentaa ymmärryksensä?
Asiaa alettiin pohtia perusteellisesti ja aivan uudelta pohjalta
1600-luvulla ja valistusaikana, kun uskonto menetti otteensa
ajattelun ohjenuorana. Muun muassa Baruch Spinoza, René Descartes,
Immanuel Kant, Jacques Rousseau, Adam Smith ja David Hume pohtivat
aivan uudella tavalla inhimillisen ymmärryksen rakentumista. Sitten
tämä pohdinta tuntui oudosti vaimenevan. Kunnes 1900-luvun lopun
aivotutkimus alkoi rakentaa ymmärryksen mekanismia vielä kerran
uudelleen, nyt psykologian ja fysiologian pohjalta. Ja oman
käsitykseni mukaan nyt aletaan olla jo sen verran vankalla pohjalla,
että ymmärryksen ymmärtäminen on muuttumassa spekulaatiosta
tieteeksi.
En tietenkään voi
enkä sen paremmin osaa kirjata tähän, mistä oikein on kysymys.
Voin kuitenkin yrittää listata sen rakennusaineita: muistin
mekanismi, tietoisuuden mekanismi, tunteiden mekanismi,
omaelämänkerran mekanismi, motivaation mekanismit, taipumukset ja
automaattiset toiminnat. Ja tietenkin kieli, joka auttaa rakentamaan merkintöjä ja tulkintoja, ja jonka varaan tiedollinen historia tallentuu, yli paikallisten ja sukupolvien rajojen Näistä muisti on ehkä tärkein, ja ennen
kaikkea muistin varaan rakennettu ja tietoisuuden valaisema animoitu
ja dynaaminen malli itsestä ja maailmasta. Juuri se on ymmärrys.
Tuntuu monimutkaiselta,
ja sitähän se onkin. Saatan ehkä palata asiaan jossain aivan muussa
muodossa.