Tällaisia ajatuksia
tuovat mieleeni Tove Janssonin muumikirjat. Niitä pidettiin pitkään
hauskoina ja viihdyttävinä lastenkirjoina. Vasta hyvin hitaasti
alettiin oivaltaa, että ne ovat myös väkevän filosofisia teoksia.
Ne ovat täynnä sellaista syvää viisautta, jota on vaikea
tiivistää akateemiseen muotoon tai iskeviksi aforismeiksi. Jansson
ilmeisesti alkoi itsekin tiedostaa asian. Muumilaakson marraskuu,
Taikatalvi ja Näkymätön lapsi ovat jo tietoisesti
filosofisia. Minua viehättää kuitenkin enemmän tahaton ja
tiedostamaton filosofia. Se ei osoita sormella, lukija oivaltaa jos on
oivaltaakseen, ja parhaimmillaan huomaamatta lainkaan, että
hänelle on tarjolla jokin opetus. Näin se menee parhaiten perille.
Ja perille menoa auttaa kovasti, että kirjojen hahmot ovat
kuvitteellisia olentoja. Se vieraannuttaa – hieno kulttuuritermi –
ja siten tuo sanoman kirkkaammin esille. Filosofia on abstraktimpaa,
kun sitä ei ole kiinnitetty ihmishahmoihin, nehän voisivat viedä
ajatukset tutumpiin esikuviin. Ja taas hyppää ajatus antiikkiin.
Tunnemmehan toki Aisopoksen filosofiset eläintarinat.
Toki pidän kovasti
myös Janssonin aikuisille suunnatuista novelleista. Ne ovat aivan
erilaisia. En sanoisi niitä enää mitenkään filosofisiksi.
Pikemmin nuo valitettavan aliarvostetut novellit ovat raastavia ja
hurjia. Ne huutavat hiljaisella äänellä.
Tietenkin on olemassa
myös muumien filosofisista ulottuvuuksista kirjoitettuja kirjoja. En
ole sellaisia lukenut. Muumitietoni ovat peräisin lukukokemuksesta.
Olen lukenut muumikirjat itse lapsena. Sitten olen lukenut niitä
lapsilleni, ja nyt luen niitä lastenlapsille.
Filosofien opetusten
katsotaan usein liittyvän niin sanottuun ”hyvään elämään”.
Muumikirjoista on kuitenkin vaikea löytää ohjeita tai neuvoja.
Pikemminkin niissä on kysymys maailmankatsomuksesta ja yleisestä
asenteesta elämän ilmiöitä kohtaan. Suvaitsevaisuutta ja
ymmärtävää suhtautumista ei opeteta, se on upotettu kaikkialle
tekstiin. Kirjojen henkilöt eivät kuitenkaan ole luonteettomia.
Näemme henkilöissä kyllä turhamaisuutta, hyväuskoisuutta,
itsekkyyttä, ahneutta, epäluuloisuutta, haihattelua, itserakkautta,
ajattelemattomuutta, tyhmyyttä, petollisuutta ja ilkeyttä. Ja
niiden vastapainoksi ystävyyttä, lojaaliutta, luottamusta,
kiintymystä, rohkeutta, romantiikkaa ja innostusta. Näemme myös
ärsyttäviä tapoja ja päähänpinttymiä. Aikamoinen inhimillisten
ominaisuuksien kirjo löytyy ”harmittomista lastenkirjoista”.
Entä varsinainen
filosofia? Minua ja varmaan montaa muutakin miellyttää filosofian
kätkeminen syvälle tekstiin. Ei osoiteta sormella eikä selitetä.
Ehkä nasevin filosofinen kommentti onkin: ”voi sentään”.
Siksi pidän erityisesti varhaisista muumikirjoista: Muumipeikko
ja pyrstötähti, Taikurin hattu, Vaarallinen juhannus
ja Muumipapan urotyöt. Niissä löytyy häpeämätöntä
seikkailun riemua, iloista anarkismia, dramatiikkaa, ripaus vaaraa ja ennen kaikkea
vilpitöntä ihmettelyä maailman ja elämän ilmiöiden äärellä.
Jos muumikirjoista
jotain puuttuu, niin moralisointi. Luulen, että Tove Janssson oli
lapsuudessaan läpeensä kyllästytetty Anni Swanin
yltiömoralisoivilla ja tekopyhillä lastenkirjoilla, jopa minuakin
on niillä kiusattu vielä 1960-luvulla. Niinpä Jansson päätti tehdä
jotain aivan muuta tilalle. Aikuinen lukija löytää erityisesti
Muumipapan urotöistä myös eroottista sisältöä.
Moralisointi on siitäkin kaukana.
Viimeinen muumikirja,
Muumipappa ja meri palaa varhaisten kirjojen seikkailuteemaan,
mutta siinä on vielä kerran mukana myös tekstiin upotettu
filosofia, ehkä jopa aiempaa vahvemmin. Kirjan päähenkilö
Muumipappa kärsii keski-iän kriisistä, ja yrittää vielä kerran
palata nuoruutensa seikkailuihin. Toinen teema on suhde luontoon.
Muumipapalla on ollut romantisoiva ja ihaileva asenne mereen.
Majakkasaarella hän joutuu kovien tosiasioiden eteen. Meri ei
olekaan ystävällinen, eikä sen aikomuksia voi ymmärtää. Itse
asiassa meri ei piittaa hänestä tippaakaan. Tämä oivallus
parantaa lopulta Muumipapan hänen kriisistään – mutta
paraneminen ei tunnu hyvältä.
Myös Muumipeikkoa
koetellaan. Hän tuntee sentimentaalista myötätuntoa uhkaavaa ja
yksinäistä Mörköä kohtaan. Muumipeikko pyrkii kontaktiin Mörön
kanssa, mutta lopputulos ei ole sellainen, kuin hän oli odottanut,
eikä se ole onnellinen kummallekaan. Ja tulee uusia
vastoinkäymisiä. Muumipeikko ihastuu rannalla tapaamiinsa sieviin
merihevosiin, mutta ne eivät piittaa hänen tunteistaan. Ja mikä
pahinta, ne tuntuvat olevan tyhmiä. Muumipeikon kohtaamiset
Muumilaakson ulkopuolella odottavan maailman kanssa päättyvät
tylysti.
Äidillinen Muumimamma
tuottaa toisille turvallisuuden tunnetta, mutta kaipaa sitä itsekin.
Hän kärsii jouduttuaan eroon omasta puutarhastaan. Hän yrittää
luoda uuden puutarhan majakkasaarelle, mutta ulkosaariston karu
luonto tekee haaveen turhaksi. Lopulta hän valitsee eskapismin. Hän
maalaa asuinkamarinsa seinälle täydellisen puutarhan, ja astuu
sisään maalaukseen (tämä on tietysti kirjallinen laina, mutta en
nyt saa päähäni sen lähdettä).
Ainoa, joka ei kärsi
uudesta asuinpaikasta on selväjärkinen, nokkela ja häikäilemätön
pikku Myy. Itse asiassa Myy antaa Muumipeikolle vielä yhden
oppitunnin maailman realiteeteista. Muumipeikko on löytänyt ihanan
salaisen piilo- ja mietiskelypaikan – mutta siellä vilisee
inhottavia muurahaisia. Pikku Myy lupaa korjata asian, ja
hyväuskoinen Muumipeikko suostuu, ajattelematta lainkaan, mitä se
voisi tarkoittaa. Myy tappaa muurahaiset kaatamalla paloöljyä
niiden pesään. Tietenkään mietiskelypaikkaa ei sen jälkeen voi
enää käyttää. Operaatio pakottaa myös koko muumiperheen
palaamaan saarelta, koska keittiölieteen tarkoitettu öljy on nyt käytetty. Ilmeisesti
se oli myös pikku Myyn tarkoitus hänen ehdottaessaan julmaa
suunnitelmaansa. Voi vain miettiä, oliko tuo teko paha, vai
pelkästään välttämätön.
Aikuinen lukija
mykistyy oivaltaessaan näennäisen vaatimattoman
lastenkirjan filosofisten ulottuvuuksien ylenpalttisuuteen.
- - - -
- - - -
Jokin asia on tässä
kirjassa on vaivannut minua vuosia. Kirjan alussa Muumipappa menee
puutarhaan katselemaan pylvään päälle nostettua lasipalloa. Se
tuntuu aiheuttavan hänelle ahdistusta. Myös minua jäi se pallo
vaivaamaan. Sillä tuntui olevan jotenkin erityinen merkitys. Miksi
ihmeessä Muumipapalla oli tällainen pallo puutarhassaan?
Sattumalta pääsin
jäljille. En muista enää miten, mutta minun onnistui löytää
nimi tällaiselle pallolle. Kyseessä on grosshandlarkulan,
”tukkukauppiaanpallo”. Se on puutarhakoriste, joka oli erittäin
yleinen Ruotsissa 1800-luvun puolivälissä. Pylvään päälle
asetettu noin 30 cm läpimittainen lasipallo, yleensä hopeoitu.
Ilmeisesti niitä oli myös suomenruotsalaisten porvariskotien
puutarhoissa vielä 1900-luvun alkupuolella. Nimestä voi päätellä,
että se on nimenomaan varakkaan porvarin tunnus, sillä juuri
tukkukauppiaat pystyivät keräämään itselleen merkittäviä
omaisuuksia.
Mikä sitten on tuon pallon merkitys muumikirjassa? Varmaankin se viittaa porvarilliseen elämään, jota vastaan Muumipappa alkaa kapinoida. Olkoon, että tuo kapina on tragikoominen. Enempää en halua tulkita, jätän sen lukijalle. Mutta ainakin pallon olemassaolo sai selityksen.
Mikä sitten on tuon pallon merkitys muumikirjassa? Varmaankin se viittaa porvarilliseen elämään, jota vastaan Muumipappa alkaa kapinoida. Olkoon, että tuo kapina on tragikoominen. Enempää en halua tulkita, jätän sen lukijalle. Mutta ainakin pallon olemassaolo sai selityksen.