Eli
miten lukutaito ja mediataidot ovat syntyneet? Jossain historian
hämärissä ihmiset oppivat viestiään kuvilla. Emme oikein tiedä,
miten se kävi. Varmaankin tällainen viestiminen syntyi
jonkinlaisena ihmisen älyllisen kapasiteetin laajenemisen
sivutuotteena. Tämä tapahtui jo kymmeniä tuhansia vuosia sitten,
todisteena on säilynyt luolien seiniin ja kallioihin tehtyjä
maalauksia ja kaiverruksia. Luultavasti nämä taidot olivat
evoluution näkökulmasta hyödyllisiä. Ne auttoivat sukuja ja
heimoja toimimaan tehokkaammin yhteistyössä.
Vähitellen
aineellinen edistys alkoi yhä selvemmin kulkea rinnakkain kulttuurin
ja mediataitojen kehittymisen kanssa. Hedelmällisille alueille
syntyi suuria maatalousyhdyskuntia. Mediataidoille tuli yhä
konkreettisempaa käyttöä. Asioita piti merkitä muistiin muun
muassa verotusta ja kaupankäyntiä varten. Samalla kehittyi taito
laskea. Lähi-idässä ja Välimeren alueella tilapäiseen käyttöön
tarkoitettua tietoa merkittiin muistiin savitauluille ja
papyrusliuskoille. Mediasta tuli kevyempää ja siirrettävämpää.
Mutta mediataidot eivät olleet vain kirjanpitoa varten. Ne
palvelivat myös yhteiskunnallista koheesiota. Merkittiin muistiin
hallitsijasukujen kronikoita ja uskonnollisia kertomuksia.
Nyt
seuraa amatööripohjalta kehiteltyä kulttuurihistoriallista
spekulaatiota. Spekulaatio on tieteen näkökulmasta hyödyllistä
ja jopa välttämätöntä. Se antaa aineksia hypoteeseille ja
teorioille, ja ne taas kohdentavat tarkempaa tutkimusta. Varmasti
tiedetään, että vajaat kolme tuhatta vuotta sitten Välimeren
piirissä syntyi äännekirjoitus. Mikä sen merkitys oli?
Luonteeltaan äännekirjoitus on kuvilla viestintää abstraktimpaa, sen sijaan se lähensi
kirjoitustaitoa kieleen ja puheeseen. Sehän taas tarkoitti, että
ajatuksia ja ideoita voitiin ilmasta vapaammin, ja kronikoihin tuli
mukaan draamallinen elementti. Ne eivät olleet vain hallitsijoiden
sukuluetteloja, vaan niissä oli syvempiä ajatuksia. Tuolta ajalta
ovat säilyneet Troijan sodan kronikat, Gilgamesh-eepos ja raamatun
vanhimmat kertomukset.
Kirjoitetut
kronikat eivät tietenkään ilmestyneet tyhjästä. Niitä edelsi
vuosituhansien takainen suullinen ja muistinvarainen kertomaperinne.
Miten kirjoitustaito vaikutti kulttuuriin? Tiedetään, että jo
antiikin Kreikassa oltiin huolestuneita kirjoitustaidon leviämisestä.
Sen katsottiin tuhoavan ihmisten muistin. Nykyihmisille onkin lähes
käsittämätöntä, miten laajoja aineistoja lukutaidottomat
runolaulajat saattoivat pitää mielessään. Mainitsin sanan ”runo”,
sillä runouteen sisältyy tekniikoita, joiden avulla muistinvaraisen
aineiston hallintaa ja säilymistä tuettiin. Lukijalle voi tulla
mieleen Kalevala. Aivan samasta asiasta on kysymys. Suomessa ja
Karjalassa tämä perinne eli vielä 1800-luvulla.
Pidän
selvänä, että kirjoitustaidon myötä kulttuurimme on menettänyt
jotain olennaista. Mutta olemme myös saaneet jotain tilalle:
kirjoitetun kulttuurin aarteet, joita on määrättömästi enemmän
kuin kukaan pystyisi muistamaan. Tietysti tarvitaan aputekniikoita,
sillä nämä aarteet eivät ole välittömästi käytettävissä.
Erityisesti oppineet loivat nopeasti menetelmät kirjallisen
kulttuurin hallintaan. Niitä ovat kirjastot, luettelot ja viitteet.
Ja tiedämme seuraukset: tiedon varassa erityisesti tiede alkoi
kukoistaa. Kronikoinnin merkityksen vähentyessä syntyi uusia tiedon
kirjaamis- ja hyödyntämistapoja. Syntyi luonnontieteet ja teollinen
yhteiskunta. Kirjapainon keksiminen synnytti suuren
mediamyllerryksen: kirjojen saatavuus helpottui merkittävästi.
Seuraava suuri mediavallankumous lähti liikkeelle, kun opittiin
valmistamaan puusta paperia. Kirjojen hinnat laskivat taas kerran, ja
syntyi aivan uusi ja erilainen media: sanomalehdistö. Erityisesti
lehdistö laajensi kirjoitetun aineiston lukijakuntaa ja kavensi eroa
eri tekstilajien välillä
Entä
miten sähköinen media on vaikuttanut ja tukee vaikuttamaan. Onko
meidän syytä huolestua, niinkuin kreikkalaiset huolestuivat
kirjoitustaidon seurauksista? Ilman muuta uusi media toi mukanaan
uusia asioita. Radio ja TV muuttivat taas kerran yhteiskuntaa. Median
aikaperspektiivi muuttui, tieto oli nyt lyhytikäistä ja jopa
hetkellistä. Ja medialla oli suuri ja useimmiten vahvistava vaikutus
yhteiskunnalliseen koheesioon. Mutta internetmedia on oma lukunsa.
Huoli voidaan ilmasta seuraavasti. On näkynyt selviä merkkejä
siitä, että internet houkuttelee ihmisiä pois kirjoitetun median
piiristä. Entä antaako se jotain parempaa tilalle? Tässä voi olla
aihetta pessimismiin. Onhan internet toki tuottanut hakukoneet, joten se
osittain korvaa kirjastoja ja luetteloja. Myös Wikipedia on kätevä,
vaikka se vain jatkaa 1700-luvun ensyklopedioiden perinnettä. Mutta
sähköisen median vaikutus tieteelliseen kirjoittamiseen oli suuri
pettymys. Se ei mullistanut tieteellisen kirjallisuuden rakennetta
eikä periaatteita, vaan näyttäytyy lähinnä jakelukanavana.
Tulkitsen
uuden median vaikutuksia seuraavasti. Kirjoitetun median
aikaperspektiivi on varsin staattinen. Siksi kirjallisuus yhdistää
asioita aikojen yli, ja se yhdistää myös eri paikkoja. Sähköinen
media on puolestaan hyvin dynaamista, se on lähes historiatonta.
Siksi siltä puuttuu kyky integroida kulttuuriperinnettä ja tietoa
yli sukupolvien ja kulttuurirajojen. Pitää mainita vielä aivan erityinen uhka. Romantiikan kaudella 1800-luvulla ja siitä eteenpäin alettiin korostaa yksilön merkitystä. Esille nostettiin itsekseen toimivia ja ainutlaatuisen kyvykkäitä neroja. Katsottiin, että tieteen ja taiteen edistys on tällaisten yksilösuoritusten ansiota. Mikään ei voisi olla enempä väärin, sillä molemmat henkisen viljelyn alat ovat lisääntyvässä määrin yhteisöllisiä. Modernin tieteen yhä lisääntyvä mutkikkuus ja monitulkintaisuus ovat mahdoton haaste kyvykkäimmillekin yksilöille. Tämä ei tarkoita yksityisen toimijan väheksymistä. Pitää vain hyväksyä se, että kyvykkään toimijan hyödyllisyys ei johdu hänen älystään, vaan hänen erilaisuudestaan. Hän tuottaa tervetulleen häiriön kollektiivisen typeryyden valtavirtaan.
Uudelta medialta siis puuttuu kyky integroida yhteisöllistä kulttuuriperinnettä yli sukupolvien ja kultuurirajojen. Pikemminkin se tuottaa paikallisia, sosiaalisesti motivoituja ja ajallisesti rajattuja ja lyhytkestoisia vaihtoehtoisia "todellisuuksia". Juuri tätä pitää vastustaa. Kirjoitettu teksti on kulttuuriperinnettä, jota meillä ei ole varaa menettää. Lehdet ja kirjat ovat myös konkreettisia aineellisen maailman olioita. Siksi ne puhuttelevat meitä niin voimakkaasti.
Uudelta medialta siis puuttuu kyky integroida yhteisöllistä kulttuuriperinnettä yli sukupolvien ja kultuurirajojen. Pikemminkin se tuottaa paikallisia, sosiaalisesti motivoituja ja ajallisesti rajattuja ja lyhytkestoisia vaihtoehtoisia "todellisuuksia". Juuri tätä pitää vastustaa. Kirjoitettu teksti on kulttuuriperinnettä, jota meillä ei ole varaa menettää. Lehdet ja kirjat ovat myös konkreettisia aineellisen maailman olioita. Siksi ne puhuttelevat meitä niin voimakkaasti.
Tulisi
ryhtyä toimeen lukutaidon ja kirjallisen esittämisen perinteen
säilyttämiseksi, ja nuorten osalta myös elvyttämiseksi. Olen
itsekin tarttunut toimeen tuottamalla itse kirjallista materiaalia. Sen lisäksi olen julkaissut blogiteksteistäni kaksi
kirjaa: Matkaseuraa osa 1 ja Matkaseuraa osa 2. Itse
kukin voi verrata blogejani painetun sanan voimaan hankkimalla nämä
teokset kirjastosta tai mistä tahansa verkkokirjakaupasta. Voin
vakuuttaa (palautteen perusteella), että ero blogeihin on vaikeasti
selitettävä mutta melkoinen. Kannattaa tutustua kirjan lumovoimaan.