Vasta aikuisena
ymmärsin miten huolimattomasti kouluopetus ja koulukirjat
suhtautuivat uuden ajan historiaan. Kuinka englannissa keksittiin
kutomakoneita ja kehruukoneita ja kuinka ne mullistivat teollisuutta.
Opettajilla ei ollut ilmeisesti mitään aavistusta, mikä on
kehruukone ja mikä taas kutomakone. Puhumattakaan siitä, että eräs
tärkeä keksintö tehtiinkin Ranskan Lyonissa, ja että se ei
mullistanutkaan tekstiiliteollisuutta, vaan koko yhteiskunnan. Tämä
on kertomus siitä, kuinka kutomakoneen loimien liikuttelu mullisti
mekaanisen matematiikan.
1800- luvun
tähtitieteessä tarvittiin raskaita laskutoimituksia, mutta
kunnollisia laskukoneita ei ollut. Piti siis laskea käsin. Brittiläinen matemaatikko Charles Babbage (1791
– 1871) oli ystävystynyt tunnetun astronomin John
Herschelin kanssa, ja tutustui hänen kauttaan laskemisen ongelmiin.
Tuskaillessaan mutkikkaita laskelmia hän tai Herschel oli puuskahtanut: "jonakin
päivänä teemme nämäkin laskelmat höyryn voimalla!" Ja ajatus jäi
todella itämään. Babbage sai ajatuksen differenssikoneesta eli erotuskoneesta. Sen
avulla vaikea laskutoimitus voidaan muuttaa sarjaksi perättäisiä vähennyslaskuja.
Babbage alkoi suunnitella mekaanista
hammasrataskoneistoa, jolla toimitus onnistuisi. Tehtävä ei ollut
helppo, sillä riittävän laskentatarkkuuden saavuttamiseksi
huolellisesti valmistettavia hammaspyöriä tarvittaisiin peräti 25
000. Se edellytti mittavaa rahoitusta. Saavuttaakseen rahoittajien
luottamuksen Babbage rakensi valmiiksi aluksi noin seitsemännen osan
differenssikoneestaan. Tämä kone saatiin toimimaan kampea
pyörittämällä. Koneen esittelystä muodostui Babbagen
järjestämien loisteliaiden illanviettojen kohokohta. Lukuisten
rattaiden systemaattiset liikkeet lumosivat katsojat.
Ja kone todella laski, vaikka ei kovin tarkasti, vaan ainoastaan kuudella numerolla. Kun Babbage joskus saisi täysikokoisen differenssikoneensa valmiiksi, sitä käyttäisi epäilemättä pieni höyrykone. Herschelin ja Babbagen visio olisi toteutunut!
Ja kone todella laski, vaikka ei kovin tarkasti, vaan ainoastaan kuudella numerolla. Kun Babbage joskus saisi täysikokoisen differenssikoneensa valmiiksi, sitä käyttäisi epäilemättä pieni höyrykone. Herschelin ja Babbagen visio olisi toteutunut!
Tässä kohtaa on
syytä pysähtyä. Olemme viktoriaanisen ajan Lontoossa, missä
kaikki todella toimii vesirattaiden tai höyryn voimalla. Tämä on
steampunk-todellisuutta, ja jos teknologia olisi ottanut toisenlaisen
suunnan, eläisimme edelleen tätä höyryn ja kiiltävien ja
kieppuvien vipujen vaihtoehtoista todellisuutta. Maailmassa, josta
William Gibson ja Bruce Sterling kirjoittivat romaanin
Difference engine (1990).
Itse en kuitenkaan usko, että näin olisi voinut käydä. Sillä
myös kuuluisa Michael Faraday osallistui Babbagen illanviettoihin –
ja hän oli jo keksinyt sähkömagneettisen induktion! Kello tikitti
höyryvoimalle sen viimeisiä suuruuden aikoja.
Loppujen lopuksi
Babbage ei saanut differenssikonettaan rakennettua, ja syynä saattaa
olla tarinan toinen päähenkilö, Augusta Ada Byron, Lovelacen
kreivitär (1815 – 1852). Hän oli runoilija lordi Byronin
suunnattoman lahjakas ja matemaattisesti orientoitunut tytär.
Hänestä tuli Babbagen läheinen ystävä, ja myöhemmin lähes
työtoveri.
Luin juuri James
Essingerin suomennetun kirjan Adan algoritmi (Vastapaino
2016). Kirja oli minulle pieni pettymys. Kunpa ihmiset tuntisivat
paremmin asian josta alkavat kirjoittaa! Itse asiassa jouduin korjaamaan kirjoitustani (6.8. alkaen) Jarmo Pulkkisen erinomaisen teoksen "Sudenluusta supertietokoneeseen" avulla. Seurapiirijuorujen ja
traagisen ihmiskohtaloiden sijasta minua olisi oikeasti kiinnostanut
lady Adan ja Babbagen yhteistyö. Mutta jotain toki sain kirjasta
irti, ja Essinger oli tehnyt kelpo työtä etsiessään ja
peratessaan Adan, Babbagen ja muiden aikalaisten kirjeitä.
Monia asioita jäi
kirjassa auki. Babbagella oli alusta alkaen vaikeuksia
differenssikoneen rakennustyössä. Hän oli kuitenkin saanut jo
hankittua melkoisen rahoituksen, kaikkiaan 17 500 puntaa (1,5
miljoonaa puntaa nykyrahassa, korjasin luvun, Essingerin kirjassa käytetään outoja
periaatteita rahan arvon vertailussa). Joka tapauksessa summa on
huikea, sillä olisi voitu palkata kokonainen armeija kelloseppiä
työstämään hammasrattaita. Babbage riiteli alituiseen
mekaanikkonsa Joseph Clementin kanssa. Babbage väheksyi halpasyntyistä ja karkeakäytöksistä mutta taitavaa Clementiä,
heillä oli äärimmäisen huonot välit. Oliko ongelma tässä?
Ryöstikö Clement Babbagea, joka näytti olevan kultamunia muniva
hanhi. Vai puuttuiko Babbage haitallisella tavalla jokaiseen
yksityiskohtaan? Itse ainakin vakuutuin, että Babbagelta puuttui
insinöörille niin välttämätön organisointikyky ja
diplomaattiset taidot, ja ehkä myös suhteellisuuden taju.
Kun nuori Ada oli
esitelty Babbagelle, hän pääsi näkemään myös differenssikoneen
mallin. Hän ihastui siihen välittömästi. Hän tuntui ymmärtävän
sen periaatteen täydellisesti, vaikka hänen matematiikan tietonsa
olivat vielä vajavaiset. Babbage ja Ada tunsivat olevansa
sukulaissieluja, ja heistä tuli hyvät ystävät.
Mutta miksi
differenssikone ei koskaan valmistunut? Olen jokseenkin varma, että
koneen rakentamisesta hävisi motivaatio. Sillä Babbage oli saanut
vihiä aivan toisenlaisesta koneesta. Kyseessä on ranskalaisen
Joseph Marie Jacquardin (1752-1834) rakentama kutomakone. Lyonissa
valmistettiin suuria määriä kuvioituja silkkikankaita. Kuviot
saatiin aikaan siirtelemällä kangaspuiden loimilankoja kuvion
mukaan kudonnan edistyessä. Jacquardin koneessa tätä eivät
tehneet ihmiset, ”loimipojat”, vaan pahvisten reikäkorttien
ohjaama koneisto.
Charles Babbage ja
erityisesti Ada oivalsivat heti idean sovellusmahdollisuudet
laskukoneissa. Ja se pudotti pohjan pois koko differenssikoneelta.
Olisi mahdollista tehdä kone, joka olisi paljon monipuolisempi kuin
differenssikone. Valitettavasti kone oli myös mutkikkaampi, se olisi ehkä 30 metrin pituinen, ja saisi käyttövomansa höyrykoneesta. Suuri osa toimintojen monimutkaisuutta
siirtyisikin nyt reikäkorttien ohjelmaksi, ja tämä ohjelma olisi
joustavasti muunneltavissa.
Joseph Jacquard
oli muuttanut perinteisen kutomakoneen automaatiksi. Automaattien eli
itsestään toimivien koneiden idea on ikivanha. Myös
renessanssinero Leonardo da Vinci suunnitteli automaatteja, kuten
mekaanisen ritarin ja kävelevän leijonan. Hän käytti
ohjelmalaitteena erityisellä tavalla muotoiltuja kiekkoja. Mutta
1700- luvulla keksityt reikäkortit tekivät ohjelmoinnista helppoa.
Reikäkortit ohjasivat musiikkikoneita kuten posetiiveja, ja
mekaanisia androideja. Mutta vasta kun Jacquard siirsi reikäkortit
teollisuuteen, maailma alkoi mullistua. Ja nyt Charles Babbage ja
lady Ada aikoivat automatisoida laskukoneet. He alkoivat nimittää
laitettaan analyyttiseksi koneeksi.
Ja se olisi mullistava tieteen. Nimitys johtui siitä, että he oivalsivat koneen voivan käsitellä lukujen lisäksi myös symboleja.
Babbage tarvitsi
nyt uuden demonstraatiovälineen kerätäkseen rahoitusta
analyyttistä konetta varten. Hän päätti hankkia
silkkikutomakoneella valmistetun Joseph Jacquardin muotokuvan. Tämä
suhteellisen pieni mutta
hyvin tarkka kuvakudos muistuttaa olemukseltaan metalligrafiikkaa –
mutta on jotain aivan muuta. Tämän hienopiirteisen kuvakudoksen
ohjelmointi oli vaatinut peräti 24 000 reikäkorttia. Mutta kun
ohjelmointi kerran oli tehty, Jacquardin kone pystyi tuottamaan
samanlaisia kuvia vaikka kuinka paljon. Muotokuvia oli kuitenkin
kudottu vain
pienehkö määrä, ja ne olivat keräilijöiden hallussa.
Lopulta, suurella
vaivalla ja suurella summalla rahaa Babbage onnistui hankkimaan
muotokuvan. Siitä tuli hänen illanviettojensa uusi vetonaula. Itse
ajattelen, että tuo muotokuva on hämmästyttävä, mutta sen
todellinen merkitys valkenee vai
sille, joka on sisäistänyt
ohjelmoitavan automaatin periaatteen. Siksi
kuvakudoksen viestimä abstrakti idea ei vedä
läheskään vertoja hyvin
konkreettiselle
differenssikoneen toimivalle
prototyypille.
Babbagen projekti
oli nyt pahoissa vaikeuksissa. Hänen olisi pitänyt hylätä differenssikone,
jonka runsas rahoitus oli tuottanut vain vaatimattoman prototyypin,
ja suunnata energiansa aivan uudenlaiseen projektiin. Ja se olisi valitettavasti teknisesti haastavampi. Babbage ja Ada
ymmärsivät analyyttisen koneen valtavan potentiaalin, mutta asiaa
oli lähes mahdotonta selostaa laajemmalle yleisölle. Sen idea oli
aivan liian abstrakti.
Jotain oli
tehtävä. Ja lady Lovelace oivalsi ainoan mahdollisuuden. Hän teki
yksityiskohtaisen ehdotuksen. Hän halusi, että hankkeen
organisointi, rahoitus ja johtaminen delegoitaisiin Adalle, jolla oli
sopivia suhteita ja rahaa, ja joka osasi käyttäytyä
seurapiireissä. Tekninen suunnittelu jäisi Babbagen vastuulle.
Mutta nyt Ada törmäsi lasikattoon. Vaikka hänen ja Babbagen suhde
oli läheinen, suorastaan kollegiaalinen, ehdotus kävi Babbagen
luonnolle. Hän hylkäsi Adan tarjouksen, ja samalla hän hautasi
analyyttisen koneen yli sadaksi vuodeksi.
Tarinan loppu on
puhdasta tragediaa. Babbage erakoitui ja muuttui vähitellen hullun
keksijän irvikuvaksi. Hänen ja Adan suhde säilyi kirjeenvaihdon
mukaan ystävällisenä ja jopa entistä kohteliaampana. Itse
tulkitsen, että lady Ada vuodatti kirjeidensä kohteliaisuuksin aimo
annoksen myrkyllistä ivaa ja katkeruutta. Ada keskittyi nyt
seurapiirielämään ja vedonlyöntiin, jossa onnistuikin hävittämään
valtavia omaisuuksia. Sitten hän sairastui vakavasti ja kuoli vain
37-vuotiaana.
Adan
merkittäväksi työksi jäi, että hän käänsi englanniksi Luigi
Federico Menabrean ranskankielisen
tutkielman Babbagen
analyyttisestä koneesta. Kun Adalta kysyttiin, miksi hän ei itse
kirjoittanut aiheesta,
jonka hän tunsi paremmin,
hän vastasi, ettei se ”juolahtanut hänen mieleensä”. Hän
lisäsi kuitenkin artikkeliin 20000 merkin selitysosan – se oli
pidempi kuin alkuperäinen artikkeli.
Differenssikoneesta
rakennettiin 1800- luvun loppuun mennessä toimivia versioita, mutta niiden
merkitys ei ollut suuri, ne vain laskivat uusia numeroita
logaritmitaulukoihin. Analyyttinen kone sai odottaa, kunnes Alan
Turing, John von Neumann ja monet muut keksivät sen uudelleen. Uusi
maailma alkoi toimia sähköllä, ei höyryllä, kuten Ada ja Babbage
kuvittelivat.
Nykyihmiselle
moni asia tarinassa jää auki. Miksi ihmeessä Babbage tavoitteli
hankkeelleen ulkoista rahoitusta? Babbagen
(tai lady Lovelacen) huomattava omaisuus olisi helposti riittänyt
hankkeen rahoitukseen. Ehkä
se olisi ollut jotenkin sopimatonta, aatelisten omaisuus kun oli
tarkoitettu tuhlattavaksi ylelliseen elämään (missä Adan isä lordi Byron
onnistuikin erinomaisesti). Tai ehkä ulkoisella rahalla tavoiteltiin
huomattavien henkilöiden sitoutumista, ei niinkään heidän
rahojaan.