Koulussa minulle
opetettiin jotain antikin filosofiasta. En vain mitenkään muista,
mihin oppiaineeseen se olisi liittynyt. Minun oppikouluaikanani (ja
nuorille lukijoilleni pitää selventää, että se on sama kuin
yläaste ja lukio) filosofiaa ei opetettu, eikä ns. katsomusainetta
edes ollut. Joten sen on pakko olla ollut osa historian kurssia.
Olennaista on, että antiikissa oli sellaisia tyyppejä kuin
luonnonfilosofit. Se oli siis aikaa jolloin luonnontieteitä ei
ollut, ja filosofit joutui hoitamaan homman.
Joten meille annettiin
seuraava kuva: luonnonfilosofia oli jonkinlaista kehittymätöntä
filosofiaa. Antiikin ajan jälkeen filosofia on jakaantunut
erilaisiin koulukuntiin, filosofiasta on tullut rationaalinen tiede –
tai tieteiden ryväs. Ja luonnontieteet puolestaan ovat omaksuneet
matemaattisen formalismin. Ei siinä ole sijaa filosofoinnille.
Lopputulos on siis,
että luonnonfilosofia on kadonnut maailmasta. Tai jos se ei ole
kadonnut, se on joutunut etsimään itselleen piilopaikkoja
Tiedossani ei nimittäin ole, että yhdessäkään oppilaitoksessa
olisi luonnonfilosofian oppituolia. Silti omien havaintojeni mukaan
luonnonfilosofiaa on olemassa ja sitä harjoitetaan.
Ihan jälkiä
jättämättä luonnonfilosofia ei kuitenkaan kadonnut. Koska se
sulki sisäänsä matematiikan ja fysiikan, näiden aineiden
opiskelijat saavat edelleen tutkintonsa filosofisesta tiedekunnasta.
Joten ryhdytään
etsimään näitä piilopaikkoja, missä luonnonfilosofiaa saattaa
löytyä. Ensimmäiseksi tulee mieleen tieteenhistoria ja
kulttuurihistoria, Siellä luonnonfilosofialla on aivan laillinen
sijainti, ja tieteen harjoittajat voivat myös kommentoida
luonnonfilosofiaa tarvitsematta pelätä akateemisen poliisin kostoa.
Heiltä tosin puuttuu luonnonfilosofian nykyaikainen vertailutaso.
Joten he joutuvat improvisoimaan.
Vaikka fysiikka on
Galileon päivistä alkaen muuttunut formaaliksi, luonnonfilosofia
tunkee itsensä esiin aina, kun tiede joutuu murroskohtaan ja alkaa
soveltaa uusia paradigmoja. Voisin luetella tällaisia murroskohtia.
1600- luvun astronomia, ja kiihkeä kysymys maailmanjärjestyksestä.
1800- luvulla termodynamiikka, joka muuten kiihottaa mieliä
edelleen. Ja sitten tulee tieteen isot murrokset: sähkökenttien
teoria ja erityinen ja yleinen suhteellisuusteoria. Joita seurasi
tietyssä mielessä pahin kaikista: kvanttimekaniikka.
Luonnonfilosofinen debatti koskee erityisesti yhtä asiaa: mitä uusi
tiede tarkoittaa. Minkälainen on pohjimmiltaan se uusi maailma, joka
alkaa paljastua.
Olen keksinyt
luonnonfilosofialle nimen, ainakin silloin, kun fysiikasta puhutaan.
Tuo nimi on fysiikasta puhuminen. Koska siinä siirrytään fysiikan
formalismeista toiselle tasolle, merkityksiin ja tulkintoihin, tuo
nimi voisi olla myös metafysiikka (vaikka sillä on jo
tieteenhistoriassa hieman toinen merkitys). Luulen, että useimmat
luonnontieteilijät harrastavat metafysiikkaa, ja myös silloin kun
mennään fysiikasta hieman syrjään, kuten kosmologiaan,
genetiikkaan ja synteettiseen biologiaan. Tai aivotutkimukseen.
Kysymys on aina sama: millaisessa maailmassa me oikein elämme. Tai
joskus se voi esiintyä myös kritiikkinä vallitsevia paradigmoja
kohtaan.
Olen aivan hiljattain
kirjoittanutkin tästä aiheesta, otsikolla Miksei fysiikka edisty?
Mutta johtopäätös
näyttää silti olevan, että luonnonfilosofia on ajettu
tieteiden parnassolta. Siitä on tullut lievästi paheksuttua
toimintaa. Mutta ehkä meillä on edelleen keskuudessamme
luonnonfilosofeja, kuten Roger Penrose. Liki legendaarinen Alan
Turing oli luonnonfilosofi aivan avoimesti ja häpeämättä. Idea ei
ole minun, sillä luin juuri Andrew Hodgesin oivallisen, mutta myös
matemaattisesti hankalan esityksen ”Turing. Luonnonfilosofi”
(Otava 1997). Ja aivan totta, Turing ei tehnyt mitään eroa
matematiikan, psykologian, fysiikan ja teknisten tieteiden välillä.
Hänelle ne ne olivat osa kokonaisuutta – siis luontoa tai maailmaa. Turing
asetti neurotieteelle ja laskentatieteelle aivan omat askelmerkit.
Hän pohti jopa elämän syntyä profeetallisessa kirjoituksessaan
”The chemical basis of morphogenesis” (1952). Turingin mielestä
elämä on saman kaltainen ilmiö kun matematiikka ja fysiikka, ja
hän saattoi alkuun merkittävän tutkimussuunnan. Aivan edellä
aikaansa, sanoin kuin hän oli laskentatieteissä.
Turingista olen myös
kirjoittanut, joten ei tässä sen enempää. Mutta jotenkin toivon,
että luonnonfilosofiasta (tai metafysiikasta) tulisi kunniallinen
ajattelun ja tieteen suuntaus, jota ei tarvitsisi kätkeä.