Älköön tiede enää olko riippuvainen yhden ainoan
ihmisen vapisevassa kädessä lepattaen palavasta soihdusta, olipa
hän kuka tahansa.
Francis Bacon (Prometheus- vala, ote) Olen aiemmin kirjoittanut älykkyydestä sen tavanomaisessa merkityksessä (Äly ja superäly). Tällainen näkökulma on kovin ihmiskeskeinen, ja vaikka itse siitä kirjoitinkin, jäin tyytymättömäksi. Minusta ihmiskeskeinen näkökulma rajoittaa älykkyyden ymmärtämistä. Syvempi ymmärtäminen on tarpeellista monesta syystä. Sillä vaikka älykkyys on ongelmallinen käsite, se on kuitenkin hyödyllinen. Erityisesti laajennettu älykkyyden käsite auttaa ymmärtämään paremmin ihmisten ja ihmisyhteisöjen käyttäytymistä. Mutta se selittää myös meitä ympäröivää luontoa. Ja antaa vastauksia tekoälyä koskeviin kysymyksiin. Tämä ei varmaankaan ole ollenkaan ilmeistä. Asia selviää vain tutkimalla sitä lähemmin.
Älykkyys erityisenä
asiana näyttää alun perin juontuvan vanhoilta ajoilta ja ihmisen
ajattelun pohtimisesta. Antiikin kreikkalaiset tunnistivat useita
erilaisia älyn lajeja. He erottivat toisistaan viisauden,
nokkeluuden, ja oveluuden. Jo muinoin virinnyt logiikan tutkimus oli
ehkä yritys systematisoida älyä. Oman aikamme
psykologia tarttui uudella otteella älykkyyteen, tarkoituksena tehdä siitä
ihmisten kontrolloinnin väline. Määriteltiin erityisiä
älykkyystestejä, joiden avulla ihmisiä voitaisiin jaotella
luokkiin ja ryhmiin. Ihmisen olemus, siis ”hyödyllinen” olemus
haluttiin tiivistää yhteen numeroarvoon. Älykkyydelle koetettiin
määritellä myös sen osatekijöitä, faktoreita. Toisaalta
eräänlainen kaiken kattava älykkyyden kuvaaja, yleistekijä,
g-faktori on kuitenkin tullut jonkinlaiseksi älyn tutkijoiden
viisasten kiveksi. Älyä yleisesti luonnehtivalle ominaisuudelle on
keksitty myös tieteelliseltä kalskahtava nimi: kognitiivinen
kapasiteetti.
Tämänhän me jo
oikeastaan tiedämme, mutta siinä ei vielä ole kaikki. Perinteiseen
älykkyyden käsitteeseen liittyy sen pimeä puoli. Sillä on ollut
vahva kytkentä eugeniikkaan ja rasismiin Älystä tehtiin ”tieteellisesti neutraali” ihmisarvon mitta. Älykkyyden
ympärillä tuntuu yhä leijuvan polttouunien käryä. Joten onko
järkeä laajentaa älykkyyden käsitettä, johtaako se johonkin
vielä pahempaan? Huolestuneelle lukijalle vastaan heti: ei minusta.
Ja teen pienen juonipaljastuksen: perinteinen äly on suuresti
yliarvostettua.
Kauan sitten luin
jostakin älykkyydelle seuraavanlaisen määritelmän: se tarkoittaa
kykyä toimia tarkoituksenmukaisesti uudenlaisessa tilanteessa. Tämä
on hyvä luonnehdinta. Se tuo esille älykkyyden positiivisen puolen,
liittää sen toimintaympäristön muutoksiin, ja jättää muutenkin
tilaa ajatuksille. Älyyn liittyy
muutoksen ja selviytymisen vivahteita. Entä kenen kannalta älykäs toiminta on hyödyllistä: yksilön,
yhteisön vai lajin? Vai onko hyöty jotain vielä laajempaa?
Älykkyys koetaan
perinteisesti yksilön ominaisuutena, mutta onko siinä mitään yksilön omaa? Oikeastaan äly toimii
lajin ja ympäristön määrittämässä lokerossa. Vanha kysymys
yksilön ja yhteisön suhteesta saa uuden merkityksen. Kyseessä ei
ole vastakkainasettelu, vaan dynaaminen suhde. Tarkkaan ottaen
yhteisöllä ei ole mitään omaa kapasiteettia, vaan jokainen yksilö
tekee ratkaisut ja toiminnat lajin evoluution tuottamien resurssien
varassa. Ja huomaamattaan kantaen vastuuta lajin tulevaisuudesta. Sillä tietenkin tuo yksilö näkee ja ymmärtää vain oman suppean
maailmansa ja suorittaa vain ne rajatut asiat, joihin se kykenee.
Tätä asiaa
havainnollistavat erinomaisesti yhteiskunnissa elävät hyönteiset.
Yhden muurahaisen kognitiivinen kapasiteetti on kovin pieni. Lisäksi
sen hermostossa on suuri joukko automaattisia toiminnallisia malleja,
nekin yksinkertaisia. Mutta yhdessä toimivien muurahaisten yhteiskunta toimii
ikään kuin se olisi hyvin älykäs, ja lisäksi tavattoman joustava
mukautumaan erilaisiin olosuhteisiin ja tilanteisiin. Tiede ei
tarkkaan ottaen osaa mallittaa tällaista toiminnallisuutta.
Kollektiivinen äly, kyborg-älykkyys on pitkään ollut sekä
tieteiskirjailijoiden että tutkijoiden mielenkiinnon kohteena, mutta
ongelma on todella vaikea. Asia kiinnostaa toki myös insinöörejä.
1980- luvulla neuvostoliittolainen kollega kertoi minulle, että
Leningradin sähköteknisessä ylioistossa (LETI) tutkittiin
aikanaan kollektiivisia automaatteja. Puolalainen tieteiskirjailija Stanislaw
Lem vieraili laitoksessa, ja tuloksena syntyi kirja Voittamaton.
Kyborg- älykkyys on
aivan yhtä olennaista myös hyönteisissä, jotka eivät elä tiukasti
organisoiduissa yhteiskunnissa. Se on vain vähemmä silmiinpistävää. Kyborg- äly on monien eliöiden ja myös
ihmisten tärkeä ominaisuus. Kulttuurissamme, esimerkiksi tieteessä ja tekniikassa huomio
kiinnitetään yksilösuorituksiin, vaikka nämä toiminnan muodot
ovat mitä suurimmassa määrin yhteisöllisiä: ne lepäävät ja
kehittyvät lukemattomien sukupolvien ja toimijoiden luoman henkisen
perinnön varassa. Yhteisöllisesti tuotetun älyn näkökulma ei ole täysin uusi, mutta se
on edelleen heikosti tiedostettu. Jo brittiläinen taloustieteilijä
David Hume (1711 - 1776) kummasteli, kuinka yksinkertainen työmies
(”stupid mechanic”) pystyi luomaan aikansa merkittävimmän
esineen, linjalaivan.
Tietenkään kaikki
eliöt eivät luon tiedettä ja tekniikkaa. Älyllisessä
kapasiteetissa on evoluution myötä syntyneitä eroja. Ihmiskunnan
poikkeuksellinen kyvykkyys edellytti symbolisen viestinnän tasoa –
se loi mahdollisuuden suurien järjestäytyneiden yhteiskuntien
muodostamiseen. Tarvittiin siis tälle tasolle yltävä älykkyyden minimimäärä. Teollisen teknologian ja luonnontieteen kehittyminen
edellyttää puolestaan kieltäkin vaativampaa matemaattisen kyvykkyyden tasoa, koska sen
varassa voidaan viestiä tekniikasta ja tieteestä kollektiivisesti.
Ns. nerot eivät ole olennaisia, pikemminkin riittävän erilaiset
yksilöt.
Jos palataan aivan
erilaiselle tasolle (en mielelläni sano ”matalammalle”),
voisimme pohtia kasvien älykkyyttä. Ja tosiaan, kasvit OVAT
älykkäitä. Mutta niiden aikaskaala on niin erilainen, että emme
lainkaan huomaa sitä. Kasvit reagoivat tavattoman hitaasti, ne ovat
kiinnittyneet paikalleen, ja niiden liikkeet ovat liian verkkaisia.
Mutta kasvipopulaatioina ne reagoivat ja mukautuvat muutoksiin, ja lajeina myös muuntuvat.
Nyt olemme päässeet
suorastaan perustasolle, perimän ja DNA:n tasolla. Ja siellä voimme
erottaa vielä hitaamman älykkyyden lajin, joka kehittyy evoluution kautta. Tässä on syytä palata muurahaisten yhteiskuntaan. Kollektiivinen älykkyys auttaa muurahaisyhteisöä toimimaan tehokkaasti ja mukautumaan muuttuviin olosuhteisiin. Sen sijaan muurahaisten peruskyvyt ja toimintarutiinit eivät ole kollektiivisen älyn kontrollissa. Ne muuttuvat tavattoman hitaasti evoluutiomekanismin kautta, missä muutokset koodautuvat suhteellisen pysyvästi DNA:han.
Ehkä nyt alamme erottaa älykkyyden perimmäisen mekanismin. Luonto on älykäs järjestelmä.
Ehkä nyt alamme erottaa älykkyyden perimmäisen mekanismin. Luonto on älykäs järjestelmä.
Laajennetaan
edelleen näkökulmaa. Olemme nähneet älykkyyden dynaamisen voiman
populaatioiden ja lajien tasolla. Mutta aivan samoin kun alussa
sanoin, että älykkyys ei ole pelkästään yksilön ominaisuus,
voimme sanoa, ettei se ole myöskään pelkästään lajin
ominaisuus. Laji on toki eräs biologinen systeemi, jonka puitteissa
sen yksilöiden äly vaikuttaa. Mutta luonto on jotain muuta, se on
kaikkien lajien kokonaisuus. Nyt joudumme sellaiselle biologisen systeemiteorian
alueelle, joka on merkittävästi mutkikkaampi ja monisyisempi kuin
keskenään samankaltaisten toimijoiden muodostama kollektiivinen
automaatti. En lainkaan ihmettele, ettei tiede ole vielä juurikaan
tuottanut tällaisen heterogeenisten toimijoiden kollektiivisen
automaatin teoriaa. Siinä vasta vaikeusastetta riittää.
Älykkyyden laajempi
tarkastelu tuotti niin huimia visioita, että en edes yritä
muodostaa kokoavaa loppulausetta.