Prahan ylioppilaasta on
tehty kolmekin elokuvaa. Niistä ensimmäinen on Paul Wegenerin
vuonna 1913 Saksassa valmistunut mykkäelokuva, joka jouduttiin
tekemään omakustannusperiaatteella. Elokuvan juonen kulku on
seuraava. Tapahtumapaikkana on vuoden 1826 Praha. Köyhä opiskelija
Balduin rakastuu rikkaaseen aateliseen naiseen. Opiskelijan köyhyyden
takia suhteesta ei kuitenkaan tule mitään, kunnes jostain ilmaantuu
salaperäinen herra Scapinelli. Hän tarjoaa köyhälle Balduinille
suuren summan rahaa vastineeksi mistä tahansa mitä Scapinelli
vaatii itselleen opiskelijan asunnosta. Balduin suostuu, ja
Scapinelli ottaa rahojen vastineeksi miehen peilikuvan itselleen.
Balduinista tulee rikas mies, hänen toiveensa täyttyvät. Lopussa
Balduinin peilikuva palaa vaatimaan omaa osaansa hänen onnestaan, ja
huonostihan siinä käy.
Prahan ylioppilaan
toista versiota pidetään parhaana, se valmistui vuonna 1926. Vuonna
1937 sai vielä ensi-iltansa elokuvan kolmas versio, nyt
äänielokuvana. Warum ei soi lauluna itse elokuvassa, mutta
sen säveltäjä Theo Mackeben teki musiikin myös Prahan ylioppilaaseen.
Musiikkia käytetäänkin
tehokkaasti elokuvan traagisessa loppukohtauksessa.
Elokuvan
juoni tuntuu tutulta. Ja aivan oikein, se onkin eräs versio Faustin
tarinasta. Herra Scapinelli on tietenkin itse paholainen. Itse
asiassa tarinaa on kerrottu lukuisina versioina jo ennen Goethen
Faustia. Ja juoni on
sama: paholainen esittää edullista sopimusta, mutta sopimukseen
liittyy aina kiero juoni. Ja yleensä paholainen voittaa lopuksi.
Näiden
tarinoiden kiinnostavassa variantissa ylioppilas tai tiedemies janoaa
tietoa ja ehkä myös sen
tuomaa mainetta. Faust
kuluu juuri tähän varianttiin, ja olen kirjoittanut siitä jo
aikaisemmin. On kiintoisaa, että Prahan ylioppilaan
ensimmäinen ohjaaja Paul
Wegener teki elokuvan myös
Golemista. Tämäkin tarina
sijoittuu Prahaan. Oppinut rabbi Löw valmisti savesta hirviön,
Golemin suojelemaan synagogaa ja Prahan ghettoa. Golem herätetään
henkiin kirjoittamalla sen otsaan hepreankielinen sana emet,
”totuus”. Golem saadaan hengettömäksi pyyhkimällä pois sanan
ensimmäinen kirjain alef. Jäljelle jää met,
joka tarkoittaa ”kuolema”. Tarinan mukaan rabbi unohti pysäyttää
Golemin, jolloin se alkoi riehua ja hajottaa synagogaa.
Kerrotaan,
että Golem on edelleen piilotettuna Prahan juutalaiseen
kaupunginosaan. Prahan vanhoissa osissa kulkiessa saattaakin tuntea
jonkinlaisia väristyksiä, etenkin pimeään aikaan. Itä-Euroopan
vanhat kaupungit ovat kuin aikakoneita, ne vievät vierailijan
toiseen aikaan ja toiseen todellisuuteen. Kulkiessani itse Prahassa,
Golemin, Kafkan, Scapinellin, Faustin,
sotamies Svejkin ja monen
muun fiktiivisen ja todellisen hahmon kaupungissa, törmäsin
odottamatta vanhan talon seinään kiinnitettyyn laattaan, jossa luki
muistaakseni saksaksi: ”täällä asui ja työskenteli Johannes
Kepler”. Historia tuntui vaanivan joka askeleella. Myös
Hus, Mozart,
Wagner, Kopernikus, Tyko
Brahe ja Goethe oleskelivat Prahassa.
Miksi
niin monet kauhukertomukset käsittelivät oppineiden tai
ylioppilaiden ja paholaisen sopimuksia? Ja vaikka paholainen ei olisi
mukana henkilönä, se on kertomuksissa ideana. Tohtori Frankenstein
opiskeli ja työskenteli uutterasti, mutta paholainenko hänet
vietteli rakentamaan keinoihmistä? Tohtori Jekyll etsi kemikaaleilla
oman itsensä rajoja – oliko paholainen hänen mielensä pimeä
puoli? Ikaros lensi liian korkealle – myös kuvainnollisesti.
Siitäkö häntä rangaistiin? Goethe
kirjoitti aikanaan runon noidan oppipojasta – mutta tarina on 2000
vuotta vanha, Lukianos Samosatalaisen
muistiin merkitsemä. Raamatun syntiinlankemus-kertomus tuntuu sekin
toistavan teemaa. Palautuvatko nämä kertomukset Prometheus-
myyttiin. Tämä helläsydäminen titaani varasti jumalilta tiedon
tulen kärsivälle ihmiskunnalle. Prometheus sai ankaran
rangaistuksen, mutta myös ihmiset saavat kärsiä.
Tiedemies
on tietenkin oivallinen esimerkkihenkilö kuvaamaan tietoa etsivää
ihmistä, ja nuori ylioppilas on aivan ihanteellinen henkilö. Onhan
ylioppilas enemmän tai vähemmän kuvainnollisesti tyhjän päälle
heittäytynyt ja siksi elämässään herkässä vaiheessa. Hänen
elämässään risteävät uteliaisuus, kunnianhimo, houkutukset ja
paheet. Ainakin itse muistan nuoruudestani tällaisen mielentilan.
Näiden
kertomuksen opetus näyttää olevan sukua niin sanotulle Janten
laille. ”Älä luule että olet yhtään mitään”. ”Älä edes
kuvittele, että kukaan piittaisi sinusta”. Ja niin edelleen. Nämä
opetukset löytyvät Aksel Sandemosen teoksesta ”Pakolainen ylittää
jälkensä” (1933). Se on melkein unohdettu klassikko. Se kannattaa
lukea, sillä klassikko ei ole klassikko turhan takia. Klassikot ovat
kovaa tavaraa, ne jättävät jäljen sieluun.
Aivan
toisenlaisen kertomuksen saamme, kun sankarina on kansanihminen.
Nuorukainen, joka on astumaisillaan perinteiseen sukunsa ammattiin.
Hän ei janoa tietoa, vaan onnellista ja rauhallista elämää hyvän
puolison rinnalla. Hänkin kohtaa yllätyksiä ja houkutuksia, ja
lopulta voittaa vaikeudet nokkeluutensa turvin. Tarinalla on yleensä
onnellinen loppu. Ilmeisesti tälläkin kertomuksella on moraalinsa,
joka on päinvastainen Faust-tarinoihin nähden. Tyytykää osaanne,
niin hyvin käy!
Samaan
moraalisten tarinoiden ryhmään kuuluu myös aivan toisenlaiset
kertomukset. Määrättömän rikas ja paheellinen nuorukainen, jota
houkuttelee vain nautinto. Niissäkin on usein mukana paholainen.
Hän asettaa ansan, johon sankari astuu. Eräs
esimerkki on Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuva. Don
Giovannin lukisin myös tähän
sarjaan. Kuten Faustilla, näilläkin tarinoilla on enemmän tai
vähemmän todellisia esikuvia. Aivan ilmeinen roolimalli on lordi
Byron. Ja kuuluupa joukkoon myös uskomattoman turmeltuneita Borgia-
suvun paaveja.