Pölynimuri on vanha keksintö. Koska
lihasvoimalla käyvä imuri vaati käyttäjikseen kolme riuskaa
ihmistä ja bensiinimoottorilla toimiva imuri oli ikävä
sisätiloissa, modernin pölynimurin tarina alkaa sähköllä
toimivasta imurista.
Sattumalta pölynimuri keksitään yhtä
aikaa Yhdysvalloissa ja Euroopassa, eli noin vuonna 1910.
Yhdysvalloissa pölynimurin mallina on eräänlainen moottoroitu
varsiharja. Siinä moottori on asennettu harjaosan päälle ja
pitkulainen pölypussi roikkuu harjan varresta. Imuria alkoi
valmistaa Hoover-yhtiö, jonka nimi tuli lähes pölynimurin
synonyymiksi.
Eurooppalainen imuri on aivan
erilainen, funktionalisempi ja vapaammin ideoitu. Se ei perustu
varsiharja-analogiaan, vaan sen ytimenä on pönttö, johon pöly
menee, ja joka sisältää myös moottorin. Pöntöstä erkanee
joustava letku, jonka päässä on imuputki ja suulake. Pönttöimurin
patentoi tanskalainen Nilfisk, ja muutamaa vuotta myöhemmin
ruotsalainen Lux. Nilfisk menestyi imuriensa myötä, samoin myös
Luxista kehittynyt Electrolux.
Innovaatioiden teoriassa puhutaan
vakiintuneesta tuotetyypistä (dominant design). Kun innovaatio alkaa
kehittyä, aluksi esiintyy suuri teknologioiden ja muotojen vaihtelu.
Mutta jossain vaiheessa löydetään sellainen tuotteen muoto, joka
on joko teollisuuden kannalta helppo valmistaa, tai johon kuluttajat
ovat erityisen mieltyneitä. Se voi siis olla joko teknologian tai
kulttuurin määrittämä. Tai molempien. Kun vallitseva tuotetyyppi
ilmestyy, useimmat valmistajat alkavat jäljitellä sitä. Niiden on
pakko. Innovaatioiden kehityksestä ja luokittelusta on lisää tietoa kirjassani "Innovaattorin opas".
Seuraava pölynimurin tuotetyyppi oli
1920-luvulla keksitty lieriöimuri. Ensimmäinen oma pölynimurini
oli tätä tyyppiä. Se oli itäsaksalainen Aka Electric. Sen runkona
oli tukeva pahvilieriö. Etupäätyyn oli kiinnitetty letkuliitin ja
lieriön sisään menevä pölypussi, takaosassa oli moottori ja
sähköjohto. Imurini oli varsin tehoton, mutta sen hirmuinen ääni
jäljitteli Stuka-syöksypommittajaa. (Eräs ilmailualalla toimiva
tuttavani luonnehti samaan tapaan Draken- hävittäjää: akustinen
pelote).
Lieriöimurin yleistymisen takana
lienee helppo valmistettavuus. Lieriö on yksinkertainen tehdä, ja
sen päätyyn integroitu moottori on kätevä sähkömekaaninen
kokonaisuus. Kuluttajat hyväksyivät lieriöimurin. Vain muutama
valmistaja vastusti trendiä. Nilfisk, jonka pönttöimuri oli
korkean laatunsa ansiosta vahva tuote. Ja amerikkalainen Hoover, joka
järkytti Euroopan markkinoita 1960-luvulla esittelemällä
palloimurin. Tuotteen valttina oli hauska muotoilu.
Lieriöimurin (ja palloimurin) elinkaari jäi lyhyeksi, sillä 1970-luvulla alkoi kehittyä uusi tuotetyyppi. Imuriin haluttiin käyttöä helpottavat pyörät. Lieriöimuri alkoi litistyä, litteään runkoon kun oli pyörät helpompi kiinnittää. Kun vielä esiteltiin itsekelautuva johto, oli syntynyt uusi tuotetyyppi, jota sanon kasetti-imuriksi. Se on enemmän tai vähemmän litteä, hieman kiilamainen ja lyhyehkö kapistus, jota ei avatakaan edestä, vaan päältä.
Lieriöimurin (ja palloimurin) elinkaari jäi lyhyeksi, sillä 1970-luvulla alkoi kehittyä uusi tuotetyyppi. Imuriin haluttiin käyttöä helpottavat pyörät. Lieriöimuri alkoi litistyä, litteään runkoon kun oli pyörät helpompi kiinnittää. Kun vielä esiteltiin itsekelautuva johto, oli syntynyt uusi tuotetyyppi, jota sanon kasetti-imuriksi. Se on enemmän tai vähemmän litteä, hieman kiilamainen ja lyhyehkö kapistus, jota ei avatakaan edestä, vaan päältä.
Kasetti-imuri on nyt Euroopassa
vallitseva tuotetyyppi. Jopa Nilfisk on antanut periksi, ja alkanut
valmistaa kasetti-imureita. Käytännössä kaikki kuluttajille
myytävät imurit ovat tätä samaa tyyppiä, vaikka niiden hinnat
vaihtelevat 200 - 500 euron luoikassa. Hintaero perustuu osin
tekniikkaan ja laatuun, mutta pääasiassa se on keinotekoisesti
luotua tuotevariaatiota. Keinotekoisuuteen viittaa myös järjettömän
laajaksi levinnyt pölypussivalikoima.
Onko imuri nyt saavuttanut täydellisen
muotonsa? Ehkä ei vielä. Kuluttajaa turhauttaa pölypussin
ostamisen vaikeus ja sen monessa imurissa hankala vaihto-operaatio.
Muutos tulee nyt fysiikan ja
teknologian puolelta. Syklonierottimet on tunnettu teollisuudessa
pari sataa vuotta. Niiden avulla voitaisiin päästä eroon
hankalista pölypusseista. James Dyson joutui kuitenkin tekemään
tuhansia prototyyppejä, ennen kuin tyydyttävästi toimiva
pölypussiton imuri oli syntynyt. Tämä on epäilemättä uusi
tuotetyyppi, mutta tuleeko siitä vallitseva? Se riippuu siitä,
saako imuri riittävästi jäljittelijöitä. Vaikka toisin luullaan,
innovaation edellytys on imitaatio. Liian tiukasti patentoitu ja
suojattu tuote ampuu omaan jalkaansa. Yksi, ja erityisesti aloittava
yritys on harvoin riittävän vahva työntääkseen markkinoille
uuden, poikkeavan tuotetyypin. Myös kuluttaja haluaa nähdä useita
valmistajia, ennen kuin uuteen tuotetyyppiin voi todella luottaa.
Niinpä minäkin ostin pussittoman
imurin, mutta edistääkseni innovaatiota ostin jäljittelevän
tuotteen. Olen siitä vaikuttunut. Se ei tosin ole yhtä laadukas
kuin aito ja upeasti muotoiltu Dyson, mutta sekin on peto imemään.
Entä mitä kuuluu Amerikkaan? On
hämmentävää, että hankala varsi-imuri on edelleen suosittu
Yhdysvalloissa ja jopa Britanniassa. Jopa Dyson on tehnyt sykloni-
imuristaan myös varsimallin. Kasetti-imuri on toki tunkeutunut vahvasti
myös sikäläisille markkinoille (vaikka en helposti löytänytkään
markkinaosuuksia).
Päinvastainen ei kuitenkaan ole totta.
Varsi-imuri on jokseenkin tuntematon Manner- Euroopassa ja
Pohjoismaissa. Mielestäni se osoittaa, että kasetti- imuri on
teknisesti ja käyttöominaisuuksiltaan ylivoimainen, mutta siitä
huolimatta amerikkalaiset ja brittiläiset kuluttajat pitävät
kiinni perinteisestä mallistaan. Innovaatio on siis myös
kulttuuria.