Voisimme kuvata tieteiskirjallisuutta
siten, että se yhdistää tieteellisen tiedon kaunokirjalliseen muotoon. Yleensä
tieteiskirjallisuudessa havaitaan myös pyrkimyksiä. Se haluaa
esitellä tieteellisiä ideoita suurelle yleisölle, ja ylipäätään
edistää tiedetä. Toinen tieteiskirjallisuuden elementti on käsitellä
moraalisia teemoja. Kolmantena piirteenä voisi mainita fantasian.
Vain faktoihin pitäytyvä tieteiskirjallisuus ei olisi kirjallisuutta
ollenkaan, se olisi myös kuivaa ja niukkaa. Fantasian keinoin
voidaan valottaa vielä tutkimattomia mahdollisuuksia, mutta myös
pohtia tiedon ja moraalisten valintojen seurauksia.
Danten aikana luonnontiedettä
sellaisena kun me sen tunnemme ei vielä ollut edes olemassa. Mutta
tiedon idea oli toki olemassa, ja jopa hyvin vahvana. Tieto vain oli
erilaista. Se oli kietoutunut lähes erottamattomasti teologiaan.
Raamatun uskottiin olevan kirjaimellisesti totta. Raamattu oli jopa
paljon enemmän. Se oli ihmisten käyttöön uskottu viisasten kivi,
kaiken tiedon perimmäinen lähde, josta viisautta voitiin ammentaa.
Tietoon viittaa myös kirjaan upotettu
numeromystiikka, joka otettiin keskiajalla hyvin vakavasti. Kolme on
raamatussa pyhä luku. Kirjassa on kolme osaa, ja jokaisessa 33
laulua, siis 99 laulua. On myös alkulaulu, joten laulujen määrä
on sata, eli 10*10. Helvetissä ja kiirastulessa on kummassakin 9
piiriä, taivaassa 9 taivasta. Ja kussakin paikassa on lisäksi osa
joka täydentää ne täydelliseksi luvuksi 10. (Säkeiden määrä
lauluissa ei näytä noudattavan kaavoja; mahdolliselle lukijalle
vihjeeksi tai varoitukseksi, että pikaisella laskulla säkeitä
näyttäisi olevan koko teoksessa noin 15 000.
”Jumalaisessa näytelmässä”
popularisoidaan muutakin kuin teologista tietoa. Se esittelee
maantiedettä, piirtää tunnetun maailman rajat Lähi-idästä
Gibraltariin ja viittaa maailman rakenteeseen, jonka keskiössä,
jonkinlaisena maanalaisena systeeminä, oli suppilomainen teologinen
rakennelma, päällekkäin asetellut helvetti, kiirastuli ja
paratiisi. Löytöretkien aika oli vasta edessä, joten tunnetuin
viitattu tutkimusmatkailija oli Homeroksen Odysseus.
Kolmas elementti on historia. Kirjassa
tapaamme suuren joukon historiallisia henkilöitä, raamatun
henkilöitä, antiikin viisaita, ja Danten ajan vaikuttajia, joita
emme edes tunnista. Kirjassa pohdiskellaan heidän tekojaan ja niiden
seurauksia.
Kirjan
selkeänä tendenssinä on toisaalta selventää ja toisaalta
oikeuttaa katolisen kirkon moraalijärjestelmä. Erityisesti helvetti
ja kiirastuli havainnollistavat taivaallista järjestystä ja
oikeutta. Useimmille nykypäivän lukijoille Danten maailmanjärjestys
näyttäytyy kuitenkin sekä kohtuuttomana että äärimmäisen
epäoikeudenmukaisena. Tietenkin se heijastaa myös keskiaikaista
ajattelua. Meidän aikamme paljon lempeämmän teologian valossa
kirjaa voidaan pitää jopa äärimmäisenä dystopiana.
Vertauskohteena tulee mieleen hiljan
edesmennyt tieteiskirjailija Iain M. Banks, joka teoksessaan
”Pintakuvio” kuvaa virtuaalitodellisuuden avulla ylläpidettyjä
helvettejä ja niiden takana olevaa valtapoliittista kuviota. Banksin
helveteissä meno on aivan yhtä raakaa kuin Danten helvetissä ja
kiirastulessa. Epäilemättä "Jumalainen näytelmä" on ollut tässä Banksin esikuvana. "Pintakuviossa" moraalinen kysymys kuuluu: onko
oikein ylläpitää helvettejä? Kysymyksen voi tietysti kohdistaa
myös uskonnolliseen kulttuuriperintöön.
Fantasia on ilman muuta Dantella
tärkeässä roolissa. Epäilemättä hän panee omiaan, mutta
runomittaisessa kaunokirjallisessa teoksessa se on tietysti
sallittua. Kirja ei ole historiallisesti todenmukainen, ja ilmeisesti
ei myöskään tiukasti ottaen teologisesti oikeaoppinen.
Pari sanaa kirjan juonesta. Se on eräänlainen ”road movie”. Minämuotoon kirjoitetussa teoksessa kertoja eksyy kiirastorstain iltana uhkaavan jylhään maastoon ja joutuu leijonan ahdistamaksi. Sattumalta hän eksyy paikkaan, josta avautuu pääsy maanalaiseen helvettiin. Pelastajaksi näyttämölle ilmaantuu roomalainen oppinut runoilija Vergilius (70 -19 eaa.). Kertojan uteliaisuus saa hänet suostuttelemaan Vergiliuksen oppaaksi, ja kaksikko aloittaa pitkän vaelluksen helvetin ja kiirastulen kautta kohti paratiisia. Taivaan portilla Vergiliuksen korvaa oppaana vahvasti ihannoitu nainen, Beatrice. Hän on ilmeisesti Danten saavuttamaton nuoruuden rakastettu, ja samalla uskonnollisen kaipuun kohde. Freudilla voisi olla tähän naseva kommentti.
Jos lukija nyt tästä intoutuu
tutustumaan itse teokseen, muutama opastava sana on paikallaan.
Ensinnäkin teos on mitallista runoa. Sen runomitta on nimeltään
tertsiini. Sen idea käyn ilmi kuuluisasta alkusäkeistöstä, tässä
Eino Leinon suomennoksena:
”Elomme vaelluksen keskitiessä
ma harhaelin synkkää metsämaata
polulta oikealta poikenneena.”
Säkeistö muodostuu siis kolmesta
säkeestä, joissa kussakin on yksitoista tavua. Lisäksi ensimmäisen
ja kolmannen säkeen loppusoinnun pitäisi rimmata seuraavan
säkeistön keskimmäisen säkeen kanssa. (Eino Leino huomasi tämän
olevan kuitenkin liian vaikeaa. Loppusointuja ei olekaan
systemaattisesti otettu suomennettuun runoelmaan).
Runomitta on nykyajan lukijalle
ensimmäinen voitettava este. Proosateksti ja romaani olivat toki
tunnettuja jopa jo ennen Danten aikaa. Proosaa ei kuitenkaan siihen
aikaan arvostettu. On syytä muistaa, että runomuoto on vain
tehokeino ja tyylillinen asia. Vähitellen siihen tottuu, joten aikaa
myöten runomitta ei häiritse lukukokemusta. Se jopa tehostaa
tekstin kauneutta ja vaikuttavuutta.
Teoksesta on laadittu kaksi käännöstä.
On Eino Leinon kauniisti ja runollisesti riimittelemä, ja myöhempi
Elina Vaaran ehkä tarkempi, mutta arkinen ja töksähtelevä
käännös. Suosittelen lämpimästi Eino Leinon versiota.
Nykylukijalle on jokseenkin haastavaa,
ehkä suorastaan mahdotonta sukeltaa vaikeaselkoiseen teokseen ilman
luotettavaa opasta. Lukijakin tarvitsee oman Vergiliuksensa.
”Jumalaisesta näytelmästä" on kirjoitettu laajoja
selitysteoksia. Mielestäni tekstiin tutustuvalle riittää
kuitenkin ainakin aluksi Elina Vaaran käännökseen liitetyt runsaat
tekstikommentit. Lukija tarvitsee siis kaksi opusta: Vaaran version
selitysten takia, ja Leinon version lukunautinnon takia.
Hauskaa tutkimusmatkaa!