Vuodenvaihteessa
tuli taas luettua muutama tiedekirja, kiitos Terra Cognitan, joka
jaksaa kääntää suomeksi angloamerikkalaisten tiedekirjojen
helmiä. Pystyisin kyllä lukemaan ne englanniksikin, ja neurotieteen
terminologia on minulle tuttua. Mutta äidinkielellä lukeminen
alentaa merkittävästi viitsimiskynnystä, ja on myös selvästi
nopeampaa.
Terra
Cognita on erikoistunut kääntämään kirjallisuutta, jota joskus
sanotaan tieteen popularisoinniksi. Mutta luonnehdinta on hieman
väärä. Meillä Suomessa on käsitys, että varsinaiset
tieteelliset kirjoitukset julkaistaan tieteellisillä foorumeilla, ja
ne ovat yleensä väitöskirjoja tai tieteellisten lehtien
artikkeleita. Yleistajuiset kirjat luetaan popularisoinniksi. Niitä
tekevät erikoistuneet, ns. tietokirjailijat. Vakavan tutkijan
arvolle tällaiset kirjat eivät oikein sovi.
Luulen,
että tämä on pienen kielialueen ongelma. Onneksi meillä on
Enqvist ja Valtaoja. Ja onneksi eräät taloustieteilijät,
antropologit ja historiantutkijat ovat alkaneet murtaa tällaisia
ennakkoluuloja. Samasta syystä luen mielummin Tiede-lehteä kuin
Tieteen kuvalehteä. Tiede-lehteen nimittäin kirjoittavat ”oman
toimen ohessa” monet suomalaiset eturivin tieteentekijät.
Englanninkielisessä
maailmassa tilanne on hieman toinen. Huipputason tutkijat
kirjoittavat usein ja mielellään omaa tieteenalaansa koskevia
kirjoja, jotka on suunnattu laajalle yleisölle. Esimerkiksi luin
juuri Daniel Kahnemanin kirjan ”Ajattelu, nopeasti ja hitaasti”.
Kahneman kirjoittaa juuri niistä asioista, joista hän sai
taloustieteen Nobelin.
Toinen talousnobelisti, Paul Krugman, ei myöskään epäröi tarttua
kynään, kun jokin asia alkaa kuumottamaan.
Tällaisissa
tiedekirjoissa kyse ei ole vain popularisoinnista eli kansan
valistamisesta (vaikka ei siinäkään ole mitään vikaa).
Kysymyksessä on ennen kaikkea tieteen ideoiden ja vaikutusten
pohdinta, ja kirjat on tarkoitettu suuren yleisön lisäksi myös
sekä oman alan että muiden tieteenalojen asiantuntijoille. Tämä
on tärkeä osa tiedettä ympäröivää, usein filosofis- ja
eettissävyistä keskustelua. Se on tärkeää monestakin syystä: se
vetää ihmisiä tieteen puoleen, se stimuloi uusia tieteellisiä
ideoita, ja vahvistaa tieteiden välistä hedelmöittävää
vuorovaikutusta. Tieteestä käytävä monipuolinen ja monella eri
tasolla käytävä keskustelu parantaa tieteen yhteiskunnallista
relevanssia, ja samalla se tekee tieteestä parempaa.
Tällaiset
kirjat eivät ole vain meidän aikamme ilmiö. Esimerkiksi 1700-
luvun englantilasten taloustieteilijöiden tai filosofien (tuohon
aikaan se oli usein sama asia) kuten Adam Smithin ja David Humen
kirjoja voi hyvin lukea kuka tahansa. Ja ilman muuta helppolukuisuus
koskee suuren evoluutiotutkijan Charles Darwinin ”Lajien syntyä”.
Palaan
nyt neurotiedettä käsitteleviin kirjoihin. Luin juuri Joseph
leDouxin kirjan ”Synaptinen itse”. Kirjassa kognition,
muistin ja oppimisen perusilmiöt kuvataan ja selitetään
solutasolla. Kirja on mielenkiintoinen, ja aivojen toiminnan
solutason kuvaus on jo periaatteellisista syistä tärkeää, se
tekee neurotieteestä eksaktin tieteen muiden luonnontieteiden
tapaan. Tavallista lukijaa ajatellen leDoux tuntuu uppoutuvan
turhankin syvälle yksityiskohtiin. Siksi kirjaa ei voi suositella
ainakaan ensimmäiseksi kirjaksi neurotieteisiin tutustuvalle.
Aivan
toisenlainen kirja on Patricia Churchlandin ”Neurofilosofia”.
Hänen nimensä on minulle ennestään tuttu, ja odotukseni kirjan
suhteen olivat aika korkealla. Kirja olikin hyvin kirjoitettu ja
perusteellinen. Minulle se ei kuitenkaan tarjonnut paljoakaan. Kirjan
viitekehys on nimittäin filosofinen, ja sen mukaisesti Churchland
tarkastelee neuropsykologian ongelmia tai ongelmaksi olettamiaan
asioita filosofian näkökulmasta.
Joten kirja antoi minulla aiheen
filosofiaa kuvaavaan metaforaan, joka tuntuu pätevän yleisemminkin.
Työskennellessään filosofi ikäänkuin laskeutuu hämärään
kellariin, joka on täynnä muinoin kuolleiden filosofien haamuja. Ja
siellä hän alkaa painia näiden haamujen kanssa milloin mistäkin
kysymyksestä. Minussa Churchlandin ponnistelut herättivät kyllä
kunnioitusta, mutta väkisin tuli mieleen, että monilla menneen ajan
filosofeilla ei ole neurotieteen kysymyksiin paljoakaan sanottavaa.
Churchlandin kirja kannattaa silti lukea. Jo yksitään sen takia että se esittää perusteellisen ja jopa ylenpalttisen tietopaketin neurofysiologiaa ja aivotutkimusta. Se sopii jopa hyväksi johdatukseksi aivotutkimuksen keskeisiin kysymyksiin. Pikku miinus on kirjan ikä. Viidessätoista vuodessa on keksitty aika paljon uutta. Peilineuronit ja aivokuoren kyky simuloida sekä ympäristöä että itseä valaisee kirjan teemoja. Churchlandin kirjassa asia oli vasta hypoiteesin asteella. Vuonna 1986 tehty kuuluisa Libetin koe ohitetaan lyhyellä maininnalla, vaikka se ravistelee perin pohjin käsitystämme "vapaasta tahdosta".
Churchlandin kirja kannattaa silti lukea. Jo yksitään sen takia että se esittää perusteellisen ja jopa ylenpalttisen tietopaketin neurofysiologiaa ja aivotutkimusta. Se sopii jopa hyväksi johdatukseksi aivotutkimuksen keskeisiin kysymyksiin. Pikku miinus on kirjan ikä. Viidessätoista vuodessa on keksitty aika paljon uutta. Peilineuronit ja aivokuoren kyky simuloida sekä ympäristöä että itseä valaisee kirjan teemoja. Churchlandin kirjassa asia oli vasta hypoiteesin asteella. Vuonna 1986 tehty kuuluisa Libetin koe ohitetaan lyhyellä maininnalla, vaikka se ravistelee perin pohjin käsitystämme "vapaasta tahdosta".
Ehkä filosofinkin tulisi hyväksyä, että menneen ajan filosofit
eivät mitenkään voineet tietää niitä asioita joita me nyt
tiedämme. Ehkä en ymmärtänyt kaikkea, mutta kirjasta ei minulle
jäänyt käteen minkäänlaista filosofista kokonaisnäkemystä.
PS. Luin kirjan uudelleen vuonna 2017, ja korjasin arvioni myönteisemmäksi. Omassa lajissaan se on erinomainen kirja.
PS. Luin kirjan uudelleen vuonna 2017, ja korjasin arvioni myönteisemmäksi. Omassa lajissaan se on erinomainen kirja.