No
miksikä ei. Ovathan lääkärit monella tapaa kosketuksissa
sairauksistaan hämmentyneiden ja kärsivien ihmisten ja heidän
omaistensa kanssa. Miksei hyvän lääkärin pitäisi olla myös hyvä
ihminen? Ehkä hyvää kirjallisuutta lukemalla voisi oppia
ymmärtämään edes hieman paremmin ihmisenä olemisen monia puolia.
Muistin myös edesmenneen hyvän ystäväni, joka oli syöpälääkäri.
Hän oli hyvä ihminen - sen parempaa luonnehdintaa en ikinä voisi
hänestä keksiä. Ja hänkin luki kirjallisuutta.
Olen
siis samaa mieltä Mikko Niemen kanssa. Sitten ryhdyin tutkimaan,
millainen on puolestaan sivistynyt insinööri. Google- haku
suomenkielisestä aineistosta tuotti vajaat kymmenen osumaa, kaikki
epäolennaisia. Esimerkiksi sivistynyt insinööri rinnastettiin
joulupukkiin - molemmat taruolentoja.
Perustelu
sivistyksen tarpeelle voisi olla saman tapainen kun Niemellä.
Ihminen aloittaa tekniikan opiskelun kovin nuorena ja varustettuna
hyvin suppealla elämänkokemuksella. Tekniikan opintojen sisältö
ei lainkaan paranna tätä asiantilaa, opiskelijaelämä ehkä
hieman. Esseessään ”Kirjallisuus todellisuuden hahmottajana”
Väinö Linna totesi, kuinka suppea on se todellisuuden piiri, josta
voimme tehdä havaintoja, niin että muu osa maailmasta on
tiedostettava mielikuvituksen voimalla. Vaatimattoman kotitaustansa
ja koulutuksensa takia Linna itsekin tiedosti ”sivistyksen
puutteensa”, ja koetti korjata asiaa lukemalla ahkerasti. Ja myös
Aleksis Kivi kehotti ihmisiä lukemaan paljon ”avartaakseen
mielikuvituksensa piiriä”.
Perustelen
insinöörin sivistämisen tarvetta myös ammatin luonteella. Vaikka
koulutuksen painopiste on lähes yksinomaan teknisissä tieteissä,
insinöörin ammatissa niiden merkitys on usein aivan toissijainen.
Insinööri on työssään vahvasti ihmisten kanssa. Hän on asioiden
järjestelijä, neuvottelija, diplomaatti, joskus vaikuttaja tai
johtaja. Ja hänen työnsä muokkaa maailmaa, muuttaa ja tuottaa
ihmisen elinympäristöjä, vaikuttaa luontoon ja jopa ihmisten
hyvinvointiin. Työ on siis hieman niin kuin kuin lääkäreillä,
ihmisten kanssa olemista ja jopa heidän elämäänsä puuttumista.
Erona on, että lääkärin työhön liittyvät eettiset piirteet
joko tiedostetaan, tai ainakin vaistotaan. Mutta insinööri saattaa
helposti olla autuaan tietämätön oman työnsä eettisistä
ulottuvuuksista. Emmekö siis tarvitse sivistyneitä insinöörejä?
William
Oslerin esimerkin mukaan voisimme laatia suositellun kirjallisuuden
luettelon. Siihen voisi kuulua kirjoja, joissa ratkotaan arvoituksia.
Aivan kuten lääkärit, myös insinöörit joutuvat tekemään
diagnooseja. Suosikkini ovat mm alkuperäiset Sherlock Holmes- tarinat. Samoin suosittelisin kirjoja, joissa käsitellään
mahdollisimman monipuolisesti ihmissuhteita. Mutta
haluaisin lisätä myös Oslerin suosituksista poikkeavaa lukemista.
Haluaisin
listaan kirjoja, joissa käsitellään valistuksen hengessä luontoa,
tiedettä ja tekniikkaa. Esimerkiksi
perinteistä science fictionia. Sitten
haluaisin suositella kirjoja joista lukija voisi oppia nöyryyttä -
kirjoja joissa lukijaa johdetaan harhaan ja siten osoitetaan että
asiat ehkä voisivat olla toisinkin. En haluaisi listalle
kirjallisuutta, joka lietsoo kansallisia ja etnisiä ennakkoluuloja.
En myöskään haluaisi sinne tyypillistä eettis-uskonnollista
kirjallisuutta - mielestäni se ruokkii omahyväisyyttä,
tekopyhyyttä ja suvaitsemattomuutta. Ainakin silloin kun kirjojen
retorisena keinona on ”me hyvät vastaan
nuo toiset syntiset”.
Mutta
onkohan kirjallisuuden suosittelussa sittenkään mitään järkeä.
Sillä on kuitenkin ihmisiä, jotka eivät lue kaunokirjallisuutta,
he eivät koe saavansa siitä
mitään itselleen. Enkä silti usko että heistä tulisi vähemmän
hyviä insinöörejä tai lääkäreitä.
Toisaalta
haluaisin uskoa, että hyvä kirjallisuus olisi hyväksi. Se voisi
olla sitä ainakin verrattuna etiikan opettamiseen oppiaineena.
Etiikassahan on kyseessä viime kädessä sellaisen asian
oivaltaminen, että on olemassa oikeita ja vääriä tapoja toimia.
Ja että kyseessä on nimenomaan ymmärtäminen eikä tieto. Eikä
ymmärrystä voi kaataa ihmisen päähän, vaan paremminkin se syntyy
tunteiden ja mielikuvituksen kautta kun pohdimme omaa toimintaamme
tai uppoudumme kiinnostavaan kertomukseen.
Myös
moderni psykologia on alkanut valottaa motivaation ja päätöksenteon
mysteeriä. Emme ole niin rationaalisia kuin ajattelemme. Saatamme
myös olla eräässä mielessä varsin yksinkertaisia. Esimerkiksi
kokeellinen psykologia on löytänyt ilmiöt, joita
sanotaan ankkuroitumiseksi ja pohjustamiseksi. Päätöksiimme
vaikuttaa, mitä olemme ajatelleet ja kokeneet ennen päätöksentekoa.
Yksinkertainen esimerkki. Koehenkilöille
annetaan tehtäviä, joissa joutuu pohtimaan rahaa (ja
vertailuryhmille vastaava määrä neutraaleja tehtäviä). Sitten
kumpikin ryhmä tekee testejä joissa tehdään eettisiä valintoja.
Ilmenee, että rahaa ajatellut ryhmä on muuttunut itsekkäämmäksi.
Lopuksi
paljastan, että Niemen
kirjan lisäksi kirjoitukseeni
vaikutti toinenkin assosiaatio. Kuuluisa amerikkalainen
rakennusinsinööri Samuel C. Florman on kirjoittanut kirjan ”The
Civilized Engineer”. Entä miten Flormanista itsestään tuli
”sivistynyt”? Hänen oma tarinansa on seuraava. Florman
osallistui nuorena miehenä toiseen maailmansotaan teknisissä
joukoissa. Hän ei joutunut taisteluihin, vaan juuttui useiden
kuukausien ajaksi syrjäiselle saarelle perustettuun
sotilastukikohtaan. Mitään järkevää tekemistä ei ollut.
Miesjoukko kulutti aikaansa juopottelemalla ja puhumalla roskaa,
aiheena naisten halventaminen, viinanhuuruisten
toilailujen ruotiminen
ja
poissaolevien panettelu. Kuten ainakin armeijan käyneet miehet
muistanevat, tällaisen kuurin vaikutus ihmiseen muistuttaa
lobotomiaa. Tai kuten Harry Harrison totesi sotilaselämän
lopputuloksesta (kirjassaan ”Bill, Linnunradan sankari”):
”moraali näivettyy pois tarpeettomana ja käytön puutteessa, ja
aivot kutistuvat saksanpähkinän kokoisiksi”.
Entä
miten Florman vältti tällaisen kohtalon? No, tukikohdassa oli
onneksi suhteellisen hyvin varustettu kirjasto....
PS.
Flormanin kirjaa ei ole suomennettu, mutta aina valpas Terra Cognita
on julkaissut suomeksi toisen Flormanin kirjan: ”Tekniikan
eksistentiaaliset nautinnot”. Suunnilleen samoja asioita siinä
käsitellään, ja Florman kirjoittaa nautittavasti.