Kirjoitin
itsekin Jobsista blogikirjoituksen, koska hänen eri elämänvaiheessa
luomansa laitteet ovat jäsentäneet ikäisteni ja IT-alalla
työskennelleiden ihmisten työuraa vuosikymmenien ajan. Olinkin
ilahtunut kun huomasin, että uusin Danny
Boylen vuonna 2015 ohjaama Jobs - elokuva noudattaa samaa
ideaa. Elokuva ja oma blogikirjoitukseni siis täydentävät
mainiosti toisiaan.
Elokuvan
rakenneidea on minun mielestäni aivan loistava - ja samalla tuo
rakenne näyttää saaneen monet elokuvan nähneet raivostumaan.
Se ei suinkaan noudata elämänkertaelokuvien kaavaa, eli laahaudu
päähenkilönsä elinvaiheiden kronologian kahlehtimana, ja ehkä
parilla takaumalla höystäen nuoruuden päivistä kuolemaan. Sen
sijaan näemme kolme pitkää kohtausta, joista kukin ajoittuu juuri
ennen tärkeää tuotejulkistusta. Ensimmäisessä kohtauksessa Jobs
esittelee Applen uuden Macintosh- kottaraispönttötietokoneen.
Seuraavassa kohtauksessa Jobs on saanut potkut Applelta, ja esittelee
mullistavan NextCube tietokoneen. Viimeisessä kohtauksessa Jobs on
palannut Applelle, ja aikoo esitellä uuden iMac koneen. Itse
tuotejulkistusta ei näytetä, vaan kukin kohtaus kertoo, mitä
tapahtui noin 40 minuutin ajan ennen julkistustilaisuuden alkua.
Ja siinä
koko juoni! Elokuva on pikemminkin puhenäytelmä kuin elokuva. Joten
tietysti kaltaiseni eurooppalainen älykkö piti siitä kovasti.
Kussakin kohtauksessa on lisäksi samat henkilöt. Jobs (Michael
Fassbender) raivoaa ja paasaa taukoamatta ja maanisesti. Applen
markkinointijohtaja Joanna Hoffman (ihana Kate Winslett) yrittää
pitää tilanteen hallinnassa. Mukana on myös Applen tekninen nero
ja toinen perustaja Steve Wozniak (Seth Rogen), Applen hallituksen
puheenjohtaja ja toimitusjohtaja John Sculley (Jeff Daniels),
sovelluskehittäjä Andy Hertzeld (Michael Stuhlbarg), Jobsin entinen
tyttöystävä, ei myöskään mikään kiva ihminen, Chrisann
Brennan (Katherine Waterston) ja kaltoin kohdeltu tytär Lisa, jota
tietysti esitti kolme eri ikäistä tyttöä.
Elokuva on
siis ennen kaikkea maineikkaan käsikirjoittajan Aaron
Sorkinin ja loistavien
näyttelijöiden juhlaa. Kunnes sitten, hieman ennen loppua tapahtuu
jotain kamalaa. Tuottaja oli kai saanut päähänsä, että elokuvaan
pitää saada onnellinen ja
sentimentaalinen loppu.
Siksi elokuvan viimeiset kymmenen minuuttia ovat aivan jostain
toisesta elokuvasta. Eikä se tunnetusti ole ensimmäinen kerta että
näin tehdään. Eikä se ole myöskään uskottavaa. Eihän se näin
mene, todellisessa elämässä kusipäät pysyvät kusipäinä. Myös
naisten rooli on turhan korostunut, Jobs oli enemmän kiinnostunut
nörteistä ja vempaimista. Mutta Hesarin
haastattelussa ohjaaja oli
todennut, ettei sellainen
elokuva olisi kiinnostanut ketään.
Elokuva
pohjautuu Walter Isaacsonin pätevänä
pidettyyn elämänkertaan,
joten firmoja ja tuotteita koskevat tiedot lienevät kohdallaan.
Sen pohjalta aloin pohtia
uudelleen Applen ja Jobsin tarinaa. Usein esitetään, että Jobsin
päähänpinttymät ja itsepäisyys pelastivat yhtiön ja loivat
legendan. Mutta saattaakin olla, että Jobs lähes tuhosi yhtiön. Sekä
pönttö-Macintosh että NextCube floppasivat pahasti, ja vasta iMac
veti firman kuiville. Ja selitys voi olla, että IBM:n /Microsoftin kolho ja
kömpelö PC oli turhankin helppo vastustaja. Applen voitto olisi
voinut olla paljon komeampi.
Omat
huomioni ovat seuraavat. Apple II (joka rakensi Applen
alkuperäisen menestyksen) ja Macintosh olivat täysin yhteensopimattomia. Lisäksi
Apple kakkosta seuranneet legendaariset Lisa ja Macintosh tietokoneet on tehty samoilla spekseillä, mutta niillä oli
eri suunnittelutiimit. Olen
käyttänyt kumpaakin konetta, joten
voin sanoa, että ne ovat
käyttökokemuksen suhteen ja ohjelmien toiminnan yksityiskohtia myöten lähes identtisiä*. Silti
ne ovat sekä laitteiston että ohjelmien osalta yhteensopimattomia.
Eihän
tässä nyt ole mitään järkeä. Pikemminkin se on katastrofaalinen strategia.
Jobs
onnistui kuitenkin luomaan itselleen hämmästyttävän
henkilökultin. Hänellä oli loistava lavakarisma, ja
tuotejulkistustilaisuudet muistuttivat uskonnollisia
herätyskokouksia. Se käy elokuvastakin hyvin esille. Näin
Amerikassa!
*) Lisa ja Macintosh- koneiden graafinen käyttöliittymä on lähes suora kopio Xeroxin Star- tietokoneen käyttöliittymästä (joka taas on lainattu yliopistoprojektista, jossa kehitettiin lasten ja vammaisten tietokonetta). Näin teknologia usein edistyy. Hyvät ideat kloonataan yhä uudelleen, kunnes ne lopulta lyövät läpi. Tunnetusti Microsoft teki puolestaan Macintoshin käyttöliittymästä huonon kopion- eli Windowsin.
*) Lisa ja Macintosh- koneiden graafinen käyttöliittymä on lähes suora kopio Xeroxin Star- tietokoneen käyttöliittymästä (joka taas on lainattu yliopistoprojektista, jossa kehitettiin lasten ja vammaisten tietokonetta). Näin teknologia usein edistyy. Hyvät ideat kloonataan yhä uudelleen, kunnes ne lopulta lyövät läpi. Tunnetusti Microsoft teki puolestaan Macintoshin käyttöliittymästä huonon kopion- eli Windowsin.