Onkohan jotain muuttunut tavassa
tehdä julkisia hankkeita, sillä Oopperatalon rakentaminen oli jo
kokonaan toinen juttu, ja sen kohdalla kohu tuntuu jopa
perustellulta. Kustannukset nousivat alkuperäisestä 160 miljoonan
markan arviosta (vuonna 1977) huikeaan 768 miljoonan markan
loppusummaan talon valmistuttua vuonna 1993. Myös Musiikkitalo koki
kovaa kritiikkiä ja monta suunnitteluvaihetta. Vuonna 1995
lähdettiin liikkeelle noin 50 miljoonan euron arviosta. Kun
rakennusurakkaan päästiin, kustannusarvio oli 106 miljoonaa, ja
talon valmistuessa vuonna 2010 lopullisiksi kustannuksiksi muodostui
laskutavasta riippuen 150 – 170 miljoonaa.
Vaikka rakennukset olivat vaativia
kohteita, ne olivat kuitenkin perinteisiä rakennushankkeita. Eivät
mutkikkaita moniteknisiä järjestelmiä, jotka upotetaan osin
tuntemattomaan ja yllätyksiä tuottavaan maaperään, kuten kehärata
tai metro. Siksi länsimetron tai kehäradan aikataulu- ja
kustannusylityksiä ei mitenkään voi pitää dramaattisina.
Ylikuumennut mediadebatti kuvastaakin enemmän
liikenneinfrastruktuureihin ja metropolipolitiikkaan liittyviä
poliittisia intohimoja.
Mutta tämä ei tarkoita sitä, ettei
projektien kustannushallintaa kannattaisi pohtia. Saattaahan myös
olla, että suurin osa ylityksistä saattaakin olla näennäisiä. Ne
eivät johdukaan suunnittelijoiden ja projektijohdon
osaamattomuudesta, vaan seurausta tavasta ajatella hankkeita
PROJEKTEINA, ja tähän liittyvistä peliteoreettisista asetelmista.
Arviointivirhe saattaa olla sinänsä
ymmärrettävä, onhan kyseessä eräänlainen ennustamisen muoto, ja
ennustaminen on tunnetusti epävarmaa. Näyttää siltä, että
projektin alkuvaiheessa tehdyt ennusteet säännöllisesti
epäonnistuvat. Syynä on mahdollisesti projektien vahva asema
ajattelussamme, ja niiden todistettu toimivuus monimutkaisissa ja
monivuotisissa rakennushankkeissa.
Projektijohtamisen konsepti on
nimenomaan työnjohdollinen. Se ei ole kovinkaan tehokas väline
ohjaamaan sitä, mitä tapahtuu ennen projektin käynnistymistä.
Projektin suunnittelu jää olennaiselta osaltaan projektikäytäntöjen
ulkopuolelle. Sille tarjotaan muodollinen puite, mutta todellinen
asiantuntemus olisi projektiryhmässä, jota suunnitteluvaiheessa ei
vielä ole muodostettu. Eikä voidakaan muodostaa, koska tiukat
vaatimukset hankkeiden kilpailutuksesta estävät tehokkaan tiedon
kulun ja asiantuntemuksen käytön. Tässä kohtaa meillä on,
muotisanaa käyttäen, rakenteellinen ongelma.
Entä miten tämä johtaa projektin
eskalaatioon? Miksi väärälle raiteelle lähtenyttä projektia ei
yksinkertaisesti pysäytetä tai korjata? Eräs syy on, että
käyntiin lähtenyt projekti on kapseloitu kilpailutusprosessin
tuloksena syntyneen sopimuskuoren taakse. Tilaajalla ei ole tehokasta
työkalua projektin avaamiseksi ja korjaamiseksi. Sanktioiden pelossa
toimittaja pyrkii näyttämään ulospäin kaunisteltua kuvaa. Siksi
tilaaja ei huomaa ongelmia, ennen kuin ollaan edetty jo hyvin
pitkälle.
Tappiota ei haluta myöntää, vaan
hanketta jatketaan varoitussignaaleista huolimatta. Siihen on syynsä.
Voihan olla, että projektin tuloksen todellinen arvo saattaakin olla
paljon suurempi kuin sille aluin perin asetettu hinta. Voiko
esimerkiksi metron tai kulttuurilaitoksen todellista arvoa ylipäätään
arvioida rahassa? Otetaan toinen esimerkki. Helsingin klassisen
monumentaalisen keskustan arvo kaupungille on mittaamaton. 1800-luvun
puolivälissä tehty satsaus oli kaupungin kokoon ja Suomen
resursseihin suhteutettuna mieletön - tosin sen maksoi pääosin
Venäjän hallitus. Kun kävelee Senaatintorin poikki, ei ainakaan
katuminen tule mieleen.
Pikemminkin liiallinen "säästäminen" voi kaduttaa, Musiikkitalon suurta koserttisalia pienennettiin ja puristettiin kokoon "säästösyistä". Sitä katuvat nyt ainakin ne vanhemmat tai huonosti liikkuvat ihmiset, joilla on vaikeuksia kiivetä paikoilleen päätähuimaavan jyrkkään katsomoon. Länsimetrossa "säästettiin" lyhentämällä asemia. Tämän säästön lopulliset kustannukset ovat vasta hahmottumassa, mutta joka tapauksessa ne ovat valtavat.
Pikemminkin liiallinen "säästäminen" voi kaduttaa, Musiikkitalon suurta koserttisalia pienennettiin ja puristettiin kokoon "säästösyistä". Sitä katuvat nyt ainakin ne vanhemmat tai huonosti liikkuvat ihmiset, joilla on vaikeuksia kiivetä paikoilleen päätähuimaavan jyrkkään katsomoon. Länsimetrossa "säästettiin" lyhentämällä asemia. Tämän säästön lopulliset kustannukset ovat vasta hahmottumassa, mutta joka tapauksessa ne ovat valtavat.
Ei mitenkään ole syytä väheksyä
talousajattelun ja kustannusvalvonnan tärkeyttä. Ne ovat tosin
monessa suhteessa sokeita, karkeita ja lyhytnäköisiä työkaluja - mutta juuri sen
parempia helposti käytettäviä keinoja meillä ei ole. Onneksi
talous on ajan lapsi. Vuosikymmenien kuluttua nautimme sujuvasta
kaupunkiliikenteestä ja kulttuuripalveluista, niistä nousseet
talouskiistat ovat kauan sitten menettäneet merkityksensä.
Nämä samat asiat askarruttivat
minua kahdeksan vuotta sitten, kun aloin kirjoittaa kirjaani
Projektitoiminnan musta kirja (2010). Edellä olen referoinut
osittain kirjan tekstiä. Huomaan, että kirjani on edelleen
ajankohtainen. Se kuvaa projektien johtamisen ongelmia ja ratkaisuja.
Eikä siinä kaikki, vaan kirja kuvaa myös, miten yksisilmäinen ja
väärin ymmärretty projektiajattelu aiheuttaa taloudellisia
katastrofeja, pilaa työyhteisöjä, saa aikaan kelvottomia tuotteita
ja palveluja ja kahlehtii ihmisten luonnollisen luovuuden. Mutta
radikaaleja vaihtoehtoja on vaikea löytää ja vielä vaikeampi
panna toimeen. Siksi olen osaltani koettanut viitoittaa tietä kohti
parempia projekteja.
Olin kirjassani myös turhan
optimistinen. Ruodin Olkiluoto III ydinvoimaprojektia, ja arvelin
että se valmistuu aikaisintaan vuonna 2013 ja maksaa pari miljardia
euroa yli kustannusarvion. Ilmeisesti siihen pitää lisätä viisi
vuotta, ja kustannuksetkin nousevat yli viiden miljardin. Se mitä
sanoin edellä projektien kapseloinnista vaikeasti läpäistävän
sopimuskuoren sisään pätee erityisesti tässä hankkeessa.
Jälkiviisautta, 22.11.2016
Kun länsimetron valmistuminen pitkittyy edelleen ja projektijohtaja sai potkut, lisää tietoa hankkeesta on tullut julkisuuteen. Huomaan olleeni hieman sinisilmäinen. En olisi uskonut, että näin isoa hanketta voitaisiin enää nykymaailmassa johtaa täysin amatöörimäisesti ja kaoottisesti. Olin kyllä oikeilla jäljillä. Liian mutkikas organsiaatio, hankala sopimusrakenne ja huono suunnittelu ovat edelleen päätekijät. Mutta oli muutakin. Omistaja ei tukenut projektia eikä pystynyt tekemään tarvittavia päätöksiä suunnitelman muutoksista ja lisätöistä. Kallista aikaa kului, työmiehiä ja kalliita koneita seisotettiin päätöksenteon hitauden takia. Rahaa kului huonosta suunnittelusta johtuviin lisätöihin, muutostöihin ja uudelleentekemiseen. Mutta ennen kaikkea, projektipäällikkö ei tuntunut lainkaan tietävän, mitä projektissa tapahtui. Miten ihmeessä hän sai aikansa kulumaan?
Jälkiviisautta, 22.11.2016
Kun länsimetron valmistuminen pitkittyy edelleen ja projektijohtaja sai potkut, lisää tietoa hankkeesta on tullut julkisuuteen. Huomaan olleeni hieman sinisilmäinen. En olisi uskonut, että näin isoa hanketta voitaisiin enää nykymaailmassa johtaa täysin amatöörimäisesti ja kaoottisesti. Olin kyllä oikeilla jäljillä. Liian mutkikas organsiaatio, hankala sopimusrakenne ja huono suunnittelu ovat edelleen päätekijät. Mutta oli muutakin. Omistaja ei tukenut projektia eikä pystynyt tekemään tarvittavia päätöksiä suunnitelman muutoksista ja lisätöistä. Kallista aikaa kului, työmiehiä ja kalliita koneita seisotettiin päätöksenteon hitauden takia. Rahaa kului huonosta suunnittelusta johtuviin lisätöihin, muutostöihin ja uudelleentekemiseen. Mutta ennen kaikkea, projektipäällikkö ei tuntunut lainkaan tietävän, mitä projektissa tapahtui. Miten ihmeessä hän sai aikansa kulumaan?