Kävin katsomassa amerikkalaisen, Denis Villeneuven ohjaaman scifi- elokuvan "Arrival". Se oli saanut Suomessakin varsin positiivisen kritiikin. Se oli varsin opettavainen kokemus.
Elokuva perustuu Ted Chiangin novelliin "Story of your life",
jonka muistan joskus lukeneeni. Elokuvan jälkeen kaivoin tuon
novellin esiin ja luin sen uudelleen. Kertomus oli varsin napakka, ja
sisälsi varsin paljon pohdintaa. Sen kohteena oli tapamme mieltää
aikaa ja paikkaa, joka saattaa olla jossain vieraassa kulttuurissa
erilainen. Esimerkkinä oli valon taittuminen, joka voidaan selittää
eri tavoin, myös kvanttimekaniikan avulla. Ja se pointtihan on, että
valo näyttää tietävän etukäteen, minne sen pitää mennä. Niin
sanottuun kaksoisrakokokeeseen liittyy saman tapaista pohdintaa,
mutta se ei ollut novellissa esillä. Tällainen raskas pohdinta
tekee novellista hieman kuivan, mutta kirjoittaja pitää sen hyvin
kasassa, ja loppujen lopuksi novelli onkin yllättävän traaginen ja
liikuttava. Novelli löytyy Gardner Dozoisin toimittamasta
valikoimasta "The mammoth book of best new science fiction nr.
12", vuodelta 1999. Kirja löytynee suurempien kirjastojen
kokoelmista. (Tuosta kokoelmasta löytyy myös minua niinikään
ravistellut novelli "Divided by infinity", josta aion myös
kirjoittaa).
Hieman kertomuksesta. Siinä joukko muukalaisten avaruusaluksia
laskeutuu maapallolle, useisiin eri paikkoihin, ja ihmiskunnalle
avautuu keskusteluyhteys niiden asukkaiden kanssa. Siinä on
tietenkin suunnattomia vaikeuksia, mutta sankaritar, etevä
kielitieteilijä onnistuu lopulta tulkitsemaan muukalaisten kieltä -
toki (novellissa) muiden tutkimusryhmien tuella. Vierailun tarkoitus
jää kuitenkin hieman hämäräksi. Mitään merkittävää tietoa
ei vaihdeta, lukuun ottamatta erilaisuuden kokemusta. Se onkin
ravisteleva, ainakin päähenkilön ja hänen elämänsä
tragedioiden kannalta, jotka hän näkee vähitellen uudessa valossa.
Sitten muukalaiset ilmeisesti kyllästyvät ja lähtevät tiehensä,
jättäen jälkeensä kohtuullisen hämmennyksen.
Mutta sitten elokuvaan. Olen usein pahoitellut, miten siinä käy.
Laaditaan hyvä käsikirjoitus, joka usein perustuu hyvään
novelliin tai kirjaan. Ja otetaan hyvä ohjaaja ja hyviä
näyttelijöitä. Ja tietysti kuvaaja ja muu tekninen porukka ovat
aivan huippuja. Ja sitten kokonaisuus kääritään inhottavaan
kääreeseen, josta voisi käyttää nimitystä "Hollywood-
lima". En ole keksinyt termiä, vaan olen pihistänyt sen
eräältä kriitikolta.
Joten katsotaan miltä elokuva näyttää. Novellissa muukalaisten
alukset jäävät kiertoradalle, ja maahan lähetetään vain
kommunikaatiolaitteita. Elokuvassa pitää toki näyttää itse
alukset, valtavat linssinmuotoiset kappaleet, jotka leijailevat
hieman maan pinnan yläpuolella. Aluksiin tunkeutuminen on tietysti
elokuvassa tarpeen jännityksen kannalta, ja itse muukalaiset
edustavat suorastaan kauhua: suuria ilmassa leijuvia
seitsenlonkeroisia tursaita, heptapodeja. Armeijan typerää
kohellusta liioitellaan elokuvassa. Armeija on yleensä mukana
kaikissa tällaisissa kohtaamiselokuvia, ja jopa Hollywood uskaltaa
tehdä armeijan naurunalaiseksi. Ilmeisesti tulkitaan, ettei armeija
edes nykyisessä kiihkonationalistisessa ilmastossa ole erityisessä
suosiossa. Itse kommunikaatiota ja sen erilaisuutta
havainnollistetaan elokuvassa hyvin. Mutta muuten elokuvaan on
sisällytetty tarpeettomia juonenkäänteitä. Muukalaisten käynnin
ilmeinen tarkoituksettomuus ja hyödyttömyys ihmiskunnan kannalta ei
selvästi ollut sopivaa filmin tekijöille, joten elokuvan loppu
pannaan liki naurettavan epäuskottavasti uusiksi.
Olen sitä mieltä, että elokuva ja kirjallisuus ovat eri
taiteenlajeja, ja on täysin oikein, että elokuva käyttää aiheena
kirjallisuutta, ja käsittelee sitä täysin vapaasti. Mutta minua
harmittaa se, että hukataan loistava mahdollisuus tehdä hyvä
elokuva. Ja minua harmittaa erityisesti, ettei aivoja käytetä.
Mutta omassa lajissaan "Arrival" on toki hyvä elokuva,
etenkin jos ei ole lukenut novellia. Scifin ystävien kannattaa
katsoa se ilman muuta, ja ehkä myös niiden, jotka eivät siedä
scifiä. Elokuva kun on kuitenkin varsin älykäs, eikä siinä ole
pahinta scifi-roinaa.
Hollywood- lima johtuu tietenkin tuottajien panoksesta, ja sen
taustalla on elokuva-alan ylenpalttinen kaupallisuus. Elokuva
yritetään saada näyttämään siltä, miltä tällaisten elokuvien
arvellaan näyttävän, ja siinä pitää olla aineksia (väkivaltaa,
seksiä, kauhua, tehosteita, juonenkäänteitä), joita
mahdollisimman monen katsojan kuvitellaan elokuvasta etsivän
(ainostaan seksiä "Arrivalissa" ei ollut). Olen
kirjoittanut myös toisesta aivan erinomaisesta elokuvasta, jossa
limaa oli vain aivan lopussa ja vain kymmenisen minuuttia ( Danny
Boylen vuonna 2016 ohjaama "Steve Jobs").
Alien- elokuvien esihistoriaa
luotaava "Prometheus"
(2012) oli kauheaa
katsottavaa. Se oli kauttaaltaan limaa, ehkä siksi, että sen
taustalla ei edes ollut kunnon tarinaa.
Vaikka sen onkin ohjannut Blade Runnerin tekijä Ridley
Scott.
Ja sitten voisin mainita aivan erinomaisen elokuvan, joka myös menee
scifi- genreen: Alex Garlandin ohjaama "Ex-machina".
Elokuvassa on limaa vain ihan lopussa, laboratoriosta karanneen
androidin kulkiessa kaupungilla. Tietenkään se ei ole mikään
pointti, ainakaan omassa tutkijanmielessäni (infrastruktuuristaan
karannut androidi on yhtä lailla tuhoon tuomittu kuin akvaariosta
lattialle hypännyt kultakala). Sen sijaan elokuva on armoton ja
raadollinen ihmiskuntaa kohtaan: rasismilta ja hyväksikäytöltä
eivät säästy edes ihmisen itse luomat koneet.
Poikkeuksellinen lisäys 10.10.2017
Edellä mainitun Villeneuven ohjaama "Blade Runner 2049" näyttää vahvistavan teorian Hollywood- limasta. Elokuvan saama ylistys tuntuu hieman perusteettomalta. Toisin kun kritiikki kertoo, elokuva on keitelty täysin kokoon alkuperäisen Blade Runnerin aineksista. Monelta on jäänyt huomaamatta kuinka jo alussa paljastuu että poliisi "K" on itsekin replikantti, jonka tehtävä on jahdata vanhemman tyypin replikantteja. Kun tehdään jatko-osaa, hyödynnetään yleensä vanhan elokuvan aineksia jo ihan taloudellisista syistä, ja onhan se helpompaakin kun ei tarvitse keksiä uusia asioita. Lima ilmenee siten, että vanhan elokuvan ainekset on kopioitu ja paisuteltu ylettömästi. Lavastus, miljöö, musiikki (köyhiä Vangelis- sitaatteja) ja tekniset viritykset. Käsikirjoitustiimi on ilmeisesti ollut iso, ja juoneen onkin kasattu aivan liikaa turhaa tavaraa, Koko elokuvassa on liikaa tavaraa, mutta sen väitetyt "filosofiset kysymykset" ovat aivan samat kuin esikuvassa, mitään uutta syvällisyyttä ei löydy. Sentimentaalisuutta on tietysti lisätty erityisesti loppuun. Vanhan leffan sankari Harrison Ford könyää myös lopussa lavalle. Hän onkin tässä aluksi aiempaa parempi esittäessään vanhaa, kärttyisää ja alkoholisoitunutta Deckardia - kunnes nostaa naamalleen tutun happaman ilmeensä. Vanhan ehostukseen kuuluu vielä leffaan lisätty yletön määrä jatkuvaa sadetta, kaahausta, räjähdyksiä ja tappeluita, ja erityiseti vanhan tyylin turpaanvetoa. Niinpä loppuun lisätty lopputappelu (sellainenhan pitää toimintaelokuvassa olla) on paisuteltu naurettaviin mittoihin, sitä on vaikea huvittumatta katsella. Yhteenveto: hyvä maku ja tyyli on tästä elokuvasta kaukana. Mutta kannattaa elokuva silti nähdä, vaikka se onkin turhan pitkä. Etenkin elokuvan lavasteet ja miljööt on aivan upeaa ja kekseliästä nähtävää. Pidin eritysesti Dickin kirjoista tutusta ja kyberpunk-henkisestä lentoautosta, se oli kerrassaan mainio.
Ja niin, onhan mukana Krista Kososen viiden sekunnin tähteys, kun hän sanoo suomeksi repiikkinsä: "Varokaa tota jätkää, se on vitun vaarallinen".
Poikkeuksellinen lisäys 10.10.2017
Edellä mainitun Villeneuven ohjaama "Blade Runner 2049" näyttää vahvistavan teorian Hollywood- limasta. Elokuvan saama ylistys tuntuu hieman perusteettomalta. Toisin kun kritiikki kertoo, elokuva on keitelty täysin kokoon alkuperäisen Blade Runnerin aineksista. Monelta on jäänyt huomaamatta kuinka jo alussa paljastuu että poliisi "K" on itsekin replikantti, jonka tehtävä on jahdata vanhemman tyypin replikantteja. Kun tehdään jatko-osaa, hyödynnetään yleensä vanhan elokuvan aineksia jo ihan taloudellisista syistä, ja onhan se helpompaakin kun ei tarvitse keksiä uusia asioita. Lima ilmenee siten, että vanhan elokuvan ainekset on kopioitu ja paisuteltu ylettömästi. Lavastus, miljöö, musiikki (köyhiä Vangelis- sitaatteja) ja tekniset viritykset. Käsikirjoitustiimi on ilmeisesti ollut iso, ja juoneen onkin kasattu aivan liikaa turhaa tavaraa, Koko elokuvassa on liikaa tavaraa, mutta sen väitetyt "filosofiset kysymykset" ovat aivan samat kuin esikuvassa, mitään uutta syvällisyyttä ei löydy. Sentimentaalisuutta on tietysti lisätty erityisesti loppuun. Vanhan leffan sankari Harrison Ford könyää myös lopussa lavalle. Hän onkin tässä aluksi aiempaa parempi esittäessään vanhaa, kärttyisää ja alkoholisoitunutta Deckardia - kunnes nostaa naamalleen tutun happaman ilmeensä. Vanhan ehostukseen kuuluu vielä leffaan lisätty yletön määrä jatkuvaa sadetta, kaahausta, räjähdyksiä ja tappeluita, ja erityiseti vanhan tyylin turpaanvetoa. Niinpä loppuun lisätty lopputappelu (sellainenhan pitää toimintaelokuvassa olla) on paisuteltu naurettaviin mittoihin, sitä on vaikea huvittumatta katsella. Yhteenveto: hyvä maku ja tyyli on tästä elokuvasta kaukana. Mutta kannattaa elokuva silti nähdä, vaikka se onkin turhan pitkä. Etenkin elokuvan lavasteet ja miljööt on aivan upeaa ja kekseliästä nähtävää. Pidin eritysesti Dickin kirjoista tutusta ja kyberpunk-henkisestä lentoautosta, se oli kerrassaan mainio.
Ja niin, onhan mukana Krista Kososen viiden sekunnin tähteys, kun hän sanoo suomeksi repiikkinsä: "Varokaa tota jätkää, se on vitun vaarallinen".