Luin
suuresti kiinnostuneena Timo Penttilän kirjan Oikeat ja
väärät arkkitehdit: 2000 vuotta arkkitehtuuriteoriaa (Gaudeamus
2013). Arkkitehtuuri kiinnostaa minua kovasti insinööritaidon
rinnakkaisalana, ja erityisesti minua kiinnostaa kirjassa tavoiteltu
arkkitehtuurin yleinen teoria. Harkitsin itsekin aikanaan
arkkitehdiksi ryhtymistä, mutta arvelin, että värisokeus on pahana
haittana uralla. (Samasta syytä hylkäsin myös lääkärin uran;
vasta paljon myöhemmin sain kuulla, että olin kummassakin
tapauksessa pahasti väärässä; tunnetaan jopa värisokeita ja
silti urallaan menestyneitä kuvataiteilijoita).
Pari
sanaa kirjoittajasta. Timo Penttilä (1931- 2011 ) on merkittävä 1900-luvun puolessa välissä vaikuttanut suomalainen arkkitehti.
Hänen tunnetuimmat työnsä ovat Helsingin
kaupunginteatteri ja niinikään
Helsingistä löytyvä Hanasaari B
voimalaitos. Muitakin töitä löytyy, mutta pelkästään nämä
kaikkien helsinkiläisten tuntemat modernin koulukunnan helmet
osoittavat, että Penttilä kuului arkkitehtikuntamme ykköskaartiin.
Vuonna 1980 hän sai yllättäen kutsun Wienin taideakatemian
arkkitehtuurin professoriksi. Siellähän toimi 16 vuotta, eläkkeelle
siirtymiseen saakka. Tässä toimessa oli hyvä mahdollisuus pohtia
häntä eniten askarruttanutta kysymystä: millainen voisi olla
arkkitehtuurin teoria? Ja kuten hän kokemuksestaan toteaa: myös
arkkitehtuurin opiskelijat haluavat kiihkeästi kuulla vastauksen
juuri tähän kysymykseen.
Penttilän
kirja antaa myös havainnollisen katsauksen akateemisen humanistisen
tutkimuksen mielenmaisemaan ja patologiaan. Sillä siirtyessään
akatemiaan opettamaan hän koki astuvansa tekniikan maailmasta
humanistien leiriin: historiatieteen, filosofian, estetiikan ja
ihmistieteiden pariin. Näinhän arkkitehtuurin ”substanssi” kai
yleensä edelleenkin mielletään. Keskieurooppalainen akateeminen
maailma vaikuttaa suomalaistakin tunkkaisemmalta. Mitä teorian
etsimiseen ja mahdolliseen löytämiseen tulee: siinäpä Penttilän
koko kirjan idea.
Penttilä
aloittaa arkkitehtuurin teorian etsinnän mahdollisimman kaukaa
historiasta. Syy kaukaisen historian penkomiseen on mielenkiintoinen,
palaan siihen pian. Muinaisuudessa vastaan tulee egyptiläinen
arkkitehti ja ylipappi Imhotep, joka vaikutti 2600 vuotta eaa.
Penttilä ei kuitenkaan löytänyt häneen liittyviä
”arkkitehtuuriajatuksia”, vaikka jopa oman aikamme matrikkelit
omistavat hänelle paljon sivutilaa. Imhotep rakennutti ensimmäisen,
noin 30-metrisen kivipyramidin Sakkaraan farao Zoserin haudaksi.
Häntä pidetään muotoilluista kivistä rakentamisen keksijänä,
mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Eikä
Imhotep välttämättä ollut erityisen taitava. Jo paljon
varhaisempina aikoina Mesopotamiassa rakennettiin korkeita ja
hienostuneita temppelitorneja, zikkurateja. Paljonkaan materiaalia
niistä tai niiden rakennusteknisistä ideoista ei ole säilynyt.
Imhotepia seuraa arkkitehtuurin historiassa muutaman tuhannen vuoden
aukko, ennen kuin päästään antiikin Kreikkaan ja Parthenoniin. Sitä aiemmat säilyneet kirjalliset dokumentit tai
tiedot arkkitehdeistä ovat satunnaisia. Se ei sinänsä ole
kummallista, historiallisen aineiston säilyminen on paljon
sattumasta kiinni.
Varsinainen
arkkitehtuurin vanha mestari onkin sitten roomalainen 1. vuosisadalla
eaa. elänyt Marcus Vitruvius Pollio. Hänen kymmenosaista
arkkitehtuuria käsittelevä teostaan De architectura libri
decem (n. 25 eaa.) pidetään
alan vanhana merkkiteoksena. Penttilä omistaakin hänen
merkityksensä pohdintaan paljon sivuja. Vitruvius osoittautuu
kuitenkin suureksi pettymykseksi. Omana aikanaan häntä ei juuri
tunnettu. Hänen tukijansa keisari Augustus
rakensi Rooman muutamassa vuosikymmenessä
uudelleen, savitiilistä ladottu kaupunki muuttui marmorikaupungiksi.
Ei ole mitään vihjettä, että Vitruviuksen kirjaa olisi käytetty
rakentamisen tai suunnittelun käsikirjana. Siihen se on aivan liian
sekava, ylimalkainen ja ristiriitainen. Tuon kirjan englanninkielinen
käännös löytyy helposti netistä, ja lueskelin sitä itsekin.
Kirja sisältää todella varsin ylimalkaisia selostuksia ja
luetteloita, suuri osa tuntuu satunnaisesti poimitulta tai listaa
itsestäänselvyyksiä. Se on tietenkin tärkeä oman aikansa kuva ja
dokumentti – mutta teoriakirjaksi tai oppaaksi siitä ei ole.
Vitruvius ei ole arkkitehtuurin Aristoteles.
Millaisia
”teorioita” kirjassa sitten on? Vitruvius korostaa kovasti
”taivaan akseleiden välisen kulman” eli inklinaation
määrittämisen tärkeyttä. Ei ole ihan selvää, miten hyvin hän
ymmärsi, mistä siinä on kysymys. Astronominen maailmankuva oli
hämärän maakeskeinen, eikä suuri Klaudios Ptolemaios ollut vielä
syntynyt. Mehän tiedämme, että kyseessä on maan pyörimisakselin
ja maan kiertoradan akselin välisestä kulmasta, joka synnyttää
vuodenajat, määrää ilmaston eri leveysasteilla - ja joidenkin
käsitysten mukaan myös eri kansojen temperamentin. On kai selvää,
että valon suunta vaikuttaa arkkitehtuuriin, ja
on oikein korostaa sitä, mutta asiaa koskevat ohjeet ovat
epämääräisiä.
Toinen, ja arkkitehtien aivan oikein vakavasti ottama suunnitteluperiaate koskee rakennuksen eri osien suhteita. Vitruvius pohtii paljonkin asiaa, mutta ei johda siitä mitään yleispätevää, pikemmin vain kuvaa erilaisia suhteita. Vitruvius kuvasi myös ihmisruumiin suhteita, ja puoli vuosituhatta myöhemmin renessanssinero Leonardo da Vinci ikuisti suhteet kuvaansa ”Vitruviuksen ihminen”. En jaksanut tarkistaa, ovatko Leonardon mainitsemat suhteet samat kuin Vitruviuksen kirjassa, se voisi olla hauska harjoitustyö opiskelijoille.
Toinen, ja arkkitehtien aivan oikein vakavasti ottama suunnitteluperiaate koskee rakennuksen eri osien suhteita. Vitruvius pohtii paljonkin asiaa, mutta ei johda siitä mitään yleispätevää, pikemmin vain kuvaa erilaisia suhteita. Vitruvius kuvasi myös ihmisruumiin suhteita, ja puoli vuosituhatta myöhemmin renessanssinero Leonardo da Vinci ikuisti suhteet kuvaansa ”Vitruviuksen ihminen”. En jaksanut tarkistaa, ovatko Leonardon mainitsemat suhteet samat kuin Vitruviuksen kirjassa, se voisi olla hauska harjoitustyö opiskelijoille.
Johtopäätös
on, että Vitruviuksen kirja ei oikein täytä arkkitehtuurin
oppikirjan tai käsikirjan vaatimuksia, eikä sitä edes tunnettu
useaan vuosisataan. Luotan tässä Penttilän havaintoihin, hän on
oikeasti todellinen asiantuntija. Joten kirjan valossa esimerkiksi wikipediasta ja monesta oppikirjasta löytyvä Vitruviuksen esittely on suuresti liiotteleva ja ihannoiva. Mutta tällasten virheiden korjaaminen on tietenkin mahdotonta. Totta tai tarua, kertomus Vitruviuksesta on tullut osaksi kulttuuriperintöä.
Arkkitehtien työtapa ei todellisuudessa nojannut kirjattuihin periaatteisiin, dokumentteihin tai auktoriteetteihin, vaan oli ja on toisenlainen. Heidän tehtävänään on laatia piirroksia tai pienoismalleja rakennuksista. Sitten he hankkivat rahoituksen, ja palkkaavat taitavina tunnettuja mestareita, kivenhakkaajia, tiilenpolttajia ja muurareita, jotka toteuttavat rakennuksen. Tai asia voi olla päin vastoin: ruhtinas tai kaupungin raati palkkaavat arkkitehdin ja työmiehet. Arkkitehtuurin tekniset ja osin esteettisetkin yksityiskohdat perustuvat kuitenkin käytännön miesten kannattelemaan rakennusperinteeseen. Tämä ei tarkoita, ettei arkkitehdillä olisi kautta aikojen ollut velvollisuutta valvoa rakennustyötä. Esimerkiksi käymällä työmaalla ”ainakin kerran vuodessa”.
Arkkitehtien työtapa ei todellisuudessa nojannut kirjattuihin periaatteisiin, dokumentteihin tai auktoriteetteihin, vaan oli ja on toisenlainen. Heidän tehtävänään on laatia piirroksia tai pienoismalleja rakennuksista. Sitten he hankkivat rahoituksen, ja palkkaavat taitavina tunnettuja mestareita, kivenhakkaajia, tiilenpolttajia ja muurareita, jotka toteuttavat rakennuksen. Tai asia voi olla päin vastoin: ruhtinas tai kaupungin raati palkkaavat arkkitehdin ja työmiehet. Arkkitehtuurin tekniset ja osin esteettisetkin yksityiskohdat perustuvat kuitenkin käytännön miesten kannattelemaan rakennusperinteeseen. Tämä ei tarkoita, ettei arkkitehdillä olisi kautta aikojen ollut velvollisuutta valvoa rakennustyötä. Esimerkiksi käymällä työmaalla ”ainakin kerran vuodessa”.
Vitruvius
nousi renessanssioppineiden ja myöhempien sukupolvien kulttihahmoksi
vasta, kun itsekin arkkitehti Cesare Cesariano julkaisi De
architecturasta kansankielisen ja kommentoidun laitoksen vuonna
1521. Sinä hän nostaa esiin teoksen ”teoreettisia ansioita” ja
kytkee sen myös Aristoteleen filosofiaan. Tämä liittyy vahvasti
arabien vaikutuksesta syntyneeseen ja renessanssia kohti
voimistuneeseen humanismin henkiseen aatteeseen. Sen periaatteisiin
kuluu menneisyyden ihailu. Siteeraan tässä suoraan Penttilää:
Kirjanoppineiden
joukkoon nousseelle arkkitehdille kirjallisten dokumenttien arvo on
sitä suurempi, mitä vanhempia ne olivat. Sen sijaan sillä ei ollut
merkitystä, oliko kirjoittajia runoilija, teologi, historioitsija,
filosofi vai alkemisti. ”Vanhojen” viisaiden viisautta ei sopinut
epäillä.
Vanhoihin
teksteihin liittyy, niin renessanssiajalla kuin nykyaikana, tulkinnan
ongelma. Emme ymmärrä alkuperäistekstin ajan kulttuuria, ja
keskeiset käsitteetkin ovat aikanaan tarkoittaneet eri asioita.
Teoria ei tarkoita samaa kuin nykyään, vaan se on ollut
pikemminkin ajattelua. Sanaa arkkitehti ei tietenkään
tunnettu Imhotepin Egyptissä. Se on muinaiskreikkaa, ja tarkoittanee
vanhempaa teknikkoa. Missähän vaiheessa arkkitehtuuri on
alkanut merkitä ammattialan ohella yleistä rakennetta? Sana
insinööri syntyi puolestaan keisariajan Roomassa, ja
tarkoitti sotilasteknikkoa, katapulttien valmistajaa. Se on samaa
juurta kuin genius.
Hypätään
nyt monen kiinnostavan teeman yli, joista darwinismista voisi puhua
pitempäänkin, ja mennään filosofiaan. Monet
filosofit ja sosiologit näyttävät tuntevan lähes käsittämätöntä
intohimoa arkkitehtuuriin. Rudolf Steiner (jota Penttilä ei
mainitse) on toiminut amatööriarkkitehtina, hän suunnitteli kaksi
antroposofian ”temppeliä”. Filosofi Ludwig Wittgenstein jopa
ilmoitti ammatikseen ”arkkitehti”. Siitä huolimatta, että hän
olikin oikeasti opiskellut
yliopistossa lentokoneensuunnittelua. Ja ihan totta, Wittgenstein
jopa suunnitteli yhden rakennuksen (Penttilän mukaan se edustaa
”kuivaa standardiarkkitehtuuria”). Wittgenstein ei ole tunnettu
selväpuheisuudestaan. Pikemminkin päinvastoin, hänen filosofinen
uransa näyttäisi olevan itse aiheutetun sotkun selvittelyä
(Penttilän mukaan).
Kun
kirjassa päästään Jacques Derridaan ja dekonstruktioon, jopa
paatuneimmalta lukijalta alkaa happi loppua. Totta kai Derrida tai
vaikkapa Heidegger tulee esitellä. Penttilän aikana elettiin
akateemisessa maailmassa postmodernin loiskiehunnan kiivainta aikaa.
Penttilä tosin vakuuttaa itse olevansa modernisti, oli se sitten
miten epämuodikasta tahansa. Joten miksi hän panee lukijansa
seuraamaan kymmeniä sivuja sekavia lainauksia ja suoranaista
hölynpölyä? Ehkä se on hänen metodinsa: hän ei halua
mestaroida, vaan näyttää millaista keskustelu on, vihjaten
ilmeisesti: päätelkää itse.
Mutta
Penttilällä on myös selkeät hetkensä. Lainaan tässä taas
suoraan:
Pseudotieteen
tunnistaa, paradoksaalisesti sen erehtymättömyydestä. Se on aina
oikeassa. Vain sen harjoittajat jakaantuvat kahteen ryhmään,
”oikeisiin”, ja sen mainetta likaaviin ”vääriin”.
Tällä
hän selvästi viittaa niihin lukuisiin henkilöihin, jotka ovat
aikojen saatossa esiintyneet arkkitehtuurin asiantuntijoina ja
portinvartijoina. Tästä sitaatista juontuu myös hänen kirjansa
nimi. Havainto on terävä ja samalla myös yleispätevä.
Ajatellaanpa sellaisia akateemisia tai sellaiseksi tekeytyviä
oppisuuntia kuin psykoanalyysi, feminismi (sukupuolen tutkimus) tai
antroposofia. Sanan ”pseudotiede” paikalle voi mielessään
sovitella myös sanaa ”uskonto”.
Mikä
on Penttilän johtopäätös? Kirjan lukija joutuu taas tekemään
itse työtä. Joten teen sitä. On kaksi vaihtoehtoa. 1.
Arkkitehtuurilla ei ole teoriaa, tai 2. Penttilä on etsinyt sitä
väärästä paikasta. Kallistun kakkosvaihtoehtoon. Arkkitehtuuri on
käytännön toimintaa ja teknistä osaamista – tätä Penttilä
korostaa moneen kertaan. Mutta on siinä muutakin. Siksi haluan
jatkaa inttämistä. Kai näihinkin asioihin liittyy joitain
lainalaisuuksia ja toistuvia hahmoja!
Kiinnostuin
Penttilän kirjasta sekä arkkitehtuurikiinnostukseni takia että
analogian takia. Olen itse etsinyt teknologian ja innovaatioiden
yleistä teoriaa. Minäkin etsin aluksi filosofian, historian ja
sosiologian suunnalta. Löysinkin jotain, vaikka en mennyt niin
pitkälle kuin Penttilä. Sitten minut johti jäljille filosofi Karl
Popper ja erityisesti matemaatikko, taloustieteilijä ja
talousnobelilla palkittu Herbert A. Simon. Penttilä ei häntä
mainitse, vaikka Simonin huomiot istuvat myös arkkitehtuuriin.
Vahinko, ettei Penttilä edennyt tätä reittiä. En moiti, ja
syynkin voin arvata: akateemisen aseman painolasti ja ajan henki.
Mitä
minä sitten sain selville teknologian - ja osittain myös
arkkitehtuurin teoriasta? En tietenkään voi selostaa sitä tässä,
liian pitkä juttu. Onneksi sain asian paperille
kirjan muodossa:
Tervanpoltosta innovaatiotalouteen
(Avain 2012).
Leonardo da Vincin piirtämä ihminen Vitruviuksen mittasuhteiden mukaan. |