Akateemikko Georg Henrik von Wright (1916– 2003)
oli kansainvälisesti merkittävimpiä suomalaisia. Jo hänen
sukutaustansa on mykistävä. Hän kuului skotlantilaislähtöiseen
sukuun, jonka vanha aatelinen status on epäselvä. Joka tapauksessa
hänen Ruotsin sodissa kunnostautunut esi-isänsä aateloitiin 1700-
luvulla. Suvun jäseniä löytyy seuraavien vuosisatojen aikana
yhteiskunnan huipulta: sotilaita, virkamiehiä, taiteilijoita,
teollisuusmiehiä, professoreja. Kaikkien tuntemat ja rakastamat
taidemaalarit Magnus, Wilhelm ja Ferdinand von Wright olivat samaa
sukua.
Loistava suku ei tietenkään kerro ylivoimaisesta
synnynnäisestä lahjakkuudesta, ei sellaiseen kukaan enää usko.
Mutta perinteet, ruotsinkielisyys, suvun maine, suvun varallisuus ja
edellisten sukupolvien rakentamat tukiverkostot ovat tuupanneet yhä
uusia von Wrightejä uran alkuun. Aateluus velvoittaa. Kyllä
tällainen tausta antaisi kenelle tahansa itseluottamusta ja
motivaatiota. Ja jos perinnöllisyyden suuresta sekoittimesta sattuu
käteen tulemaan hyvät kortit, syntyy myös suuria saavutuksia
hengen alalla.
Filosofi Georg Henrik von Wrighistä tekisi mieli
sanoa, että hänkin oli kaikkien rakastama. Ainakin itse kunnioitan
tuota viisaan miehen perikuvaa valtavasti. Von Wright opiskeli
filosofiaa Helsingin yliopistossa maineikkaan Eino Kailan oppilaana.
Hän kertoo saaneensa vaikutteita myös Rolf Nevanlinnalta ja Ernst
Lindelöfiltä, jotka myös olivat sukua hänelle, ja Kailakin oli
sukuun naitu. Piiri pieni pyörii - mutta en sano tätä mitenkään
pahalla. Pikemmin uskon, että tällainen ympäristö tuottaa
ainutlaatuista ajattelutyön intensiteettiä.
Von Wright oli kiinnostunut matematiikasta,
filosofisesta logiikasta, tieteenfilosofiasta ja historiasta,
Valmistuttuaan kandidaatiksi von Wright harjoitti jatko-opintoja
maineikkaassa Cambridgen yliopistossa. Hän tutustui Ludvig
Wittgensteiniin. josta tuli jopa henkilökohtainen ystävä.
Myöhemmin hän toimi Cambridgessä kolme vuotta filosofian
professorina, ja Helsingissä vastaavassa virassa kymmenen vuotta.
Hänen akateeminen uransa oli häikäisevä. Tieteellisten
saavutustensa ansiosta hän on kahdentoista yliopiston kunniatohtori.
Mitaleja ja palkintoja hän sai vastaanottaa lähes laskemattoman
määrän.
Olen lukenut von Wrightin yleistajuisista
kirjoista teokset Minervan Pöllö, Ajatus ja julistus ja
Tiede ja ihmisjärki -
ja ehkä myös kirjan Logiikka, filosofia ja kieli, mutta
siitä on jo aikaa. Minun on tunnustettava, että ne eivät tehneet
valtavaa vaikutusta, vaan olivat "ihan ok". Minua myös
häiritsi hieman hänen vieroksuva suhteensa teknologiaan ja
vanhakantaiselta vaikuttava humanismi. En kuitenkaan sano tätä
moitteena. Viisaskaan mies ei ehdi kaikkeen perehtyä. Filosofian
viidakoissa tarpominen tuntui väsyttäneen kirjoittajaa, ja aivan
varmasti myös lukijaa.
Suhteeni von
Wrightin ajatteluun muuttui lämpimämmäksi ja paljon
arvostavammaksi, kun luin hänen kirjansa Hyvän muunnelmat
(1963; suomennos Otava, 2001).
Olin juuri kirjoittamassa filosofiaa ja käytäntöä yhdistävää
kirjaa laadusta, ja
minulla oli heikko aavistus, että kirjassa saattaisi olla jotain
minulle tärkeää. Olin oikeassa.
Kirja perustuu von Wrightin pitämiin Gifford- luentoihin St. Andrewsin yliopistossa Skotlannissa 1959-1960. Gifford- muistosäätiö on järjestänyt näitä arvostettuja luentoja vuodesta 1888 niin sanotun luonnollisen teologian edistämiseksi. "Luonnollinen teologia" pyrkii löytämään uskonnolle perustaa, joka ei perustu ihmeisiin tai ilmestyksiin, eikä myöskään pyhiin kirjoihin. Von Wright saattoi siis pohtia hyvää, ilman kytkentää kristilliseen teologiaan. Hänen kirjansa on täysin maallinen, filosofiaa puhtaimmillaan ja valistuksen hengessä. Von Wright toteaa itsekin, että käsittelytapa ei ole vähimmässäkään määrin moraalifilosofinen. Hän vain pohtii, mitä eri tilanteissa tarkoitetaan, kun puhutaan ”hyvästä”. Kirjassa esitetty hyvän tarkastelu on poikkeuksellista, ja se on jäänyt filosofien keskuudessa vähälle huomiolle. Perinteisesti hyvää on totuttu tarkastelemaan etiikan ja moraalin näkökulmasta.
Kirjakaupan luettelossa (kirja on edelleen myynnissä) Hyvän muunnelmat esitellään moraalifilosofisena teoksena. Juuri sitä kirja ei ole, ja sitä von Wright itsekin korostaa. Sama teksti löytyy kirjan takakannesta, eikä se muutenkaan tunnu kuvaavan kirjaa. Ehkä ongelma on yleinen. Takakansitekstien laatiminen lienee aivan oma kirjallisuuden lajinsa.
Kirja perustuu von Wrightin pitämiin Gifford- luentoihin St. Andrewsin yliopistossa Skotlannissa 1959-1960. Gifford- muistosäätiö on järjestänyt näitä arvostettuja luentoja vuodesta 1888 niin sanotun luonnollisen teologian edistämiseksi. "Luonnollinen teologia" pyrkii löytämään uskonnolle perustaa, joka ei perustu ihmeisiin tai ilmestyksiin, eikä myöskään pyhiin kirjoihin. Von Wright saattoi siis pohtia hyvää, ilman kytkentää kristilliseen teologiaan. Hänen kirjansa on täysin maallinen, filosofiaa puhtaimmillaan ja valistuksen hengessä. Von Wright toteaa itsekin, että käsittelytapa ei ole vähimmässäkään määrin moraalifilosofinen. Hän vain pohtii, mitä eri tilanteissa tarkoitetaan, kun puhutaan ”hyvästä”. Kirjassa esitetty hyvän tarkastelu on poikkeuksellista, ja se on jäänyt filosofien keskuudessa vähälle huomiolle. Perinteisesti hyvää on totuttu tarkastelemaan etiikan ja moraalin näkökulmasta.
Kirjakaupan luettelossa (kirja on edelleen myynnissä) Hyvän muunnelmat esitellään moraalifilosofisena teoksena. Juuri sitä kirja ei ole, ja sitä von Wright itsekin korostaa. Sama teksti löytyy kirjan takakannesta, eikä se muutenkaan tunnu kuvaavan kirjaa. Ehkä ongelma on yleinen. Takakansitekstien laatiminen lienee aivan oma kirjallisuuden lajinsa.
Pohditaan seuraavaksi, mitä von Wright hyvästä oikeastaan sanoo. Aivan kirjan alkupuolella hän tekee hyvästä sellaisen havainnon, että sen vastakohta on varsin moniselitteinen, tilanteesta riippuva ja jopa epäselvä. Se voi olla vaikkapa huono, paha, haitallinen, epämieluisa, kelvoton. Ehkä kielessämme vaikuttaa jonkinlainen sisäänrakennettu optimismi. Pyrimme hyvään, tavoittelemme sitä, ja reagoimme herkästi ja vivahteikkaasti kun sitä ei ole. Olemme kai sittenkin sisimmässämme hyväntahtoisia.
Kirjassa pyritään tutkimaan hyvän "sisästä rakennetta”. Lähestyminen tuntuu insinöörimäiseltä, mutta yhtä hyvin sitä voisi sanoa suorasukaiseksi tai käytännölliseksi. Von Wright erittelee kirjassaan joitakin hyvän lajeja, joista voisi kuvata lähemmin kahta. Tekninen hyvä tarkoittaa sen kohteen - olion, niin kuin filosofit sanovat - kyvykkyyttä. Se on olion oma ominaisuus, joka riippuu lähinnä siitä itsestään. Sitten on välineellinen hyvä, ja se taas on yllättävän monivivahteinen asia. Välineellinen hyvä liittyy esineisiin, kuten koneisiin tai työkaluihin. Mutta olio voi olla myös vaikkapa kotieläin tai viljelyskasvi. Välineellisyys tarkoittaa sitä, että hyvä ei ole suoraan olion ominaisuus, vaan hyvän arvioinnissa on olennaista oliosta saatava hyöty.
Katsotaan nyt tarkemmin välineellistä hyvää. Von Wright kuvaa ei-moraalista hyvää, joka ei ole absoluuttista. Se on pikemminkin muuttuja, jonkun tarkasteltavana olevan olion mitta. Käytännössä jokainen välineenä toimiva olio edustaa jotain lajia. Mutta oliot voivat tilapäisesti edustaa myös muita lajeja kuin niiden varsinaista, omaa lajia. Tämä tuntuu sekavalta, mutta se selviää esimerkillä. Olkoon sinulla veitsi. Voit ehkä sanoa: tämä on hyvä veitsi. Jos veitsi on raskas, saattaisit sanoa: se on hyvä vasarana. Se ei silti tarkoita, että veitsi on hyvä vasara, puhumattakaan siitä, että se olisi vasara ylipäätään. Ja jos veitsi, joka on hyvä vasarana, on tylsä ja tuntuu huonolta kädessä, voitkin sanoa: tämä ei ole hyvä veitsi. Tässä on itse asiassa aika paljon asiaa, mutta luulen että se selveni.
Tuodaan nyt lisää käsitteitä pohdittavaksi.
Hyöty voidaan tunnistaa siitä, että sitä tavoitellaan. Ei
kuitenkaan ole olemassa mitään hyötyä sinänsä, se on olemassa
vain suhteessa johonkin toimijaan. Joissakin tapauksissa hyötyä voi
jopa mitata, mutta siinäkään tapauksessa hyödyn määrä ei kerro
meille suoraan jonkun hyvän määrää. Jokapäiväisessä
elämässämme arvioimme koko ajan erilaisiin kohteisiin liittyvää
hyvää. Von Wright liittää hyvään tarkoitusperän, ja
hyödyn tavoitteleminen on se tarkoitusperä, jota vastaan hyvää
arvioidaan. Olion edustamaan lajiin voidaan liittää useita
tarkoitusperiä, ja niiden taustalla taas on joku hyöty. Olio voi
olla hyvä yhdessä tarkoituksessa ja huono jossain toisessa.
Esimerkiksi veitsi voi olla hyvä leikkaamaan lihaa, mutta huono
veistämään puuta. Siksi olio voi olla samaan aikaan hyvä ja
huono.
Voi olla useita eri tapoja, joiden kautta kukin
tarkoitusperä toteutuu. Tätä toteutumisen tapaa von Wright
sanoo subjektiiviseksi kontekstiksi. Tämä riippuu arvioijan
tilanteesta. Siksi hyvä on subjektiivisesti koettu asia. Mutta tuota
toteutumista voi myös eritellä. Voimme puhua hyväksi tekevästä
ominaisuudesta (kuten veitsen terävyys). Olion käyttäjä voi
olla enemmän tai vähemmän tietoinen subjektiivisista konteksteista
tai hyvää tekevistä ominaisuuksista. Olion käyttäjä voi
arvioida olion hyvyyttä tietoisesti (esimerkiksi suunnittelija), tai
täysin vaistomaisesti (kuluttaja). 1960-luvun alun maailmassa ei
puhuttu käyttökokemuksesta, mutta se sopisi tähän.
Voi olla olemassa yksilön omaa hyötyä laajempia
tarkoitusperiä, kuten taloudelliset, sosiaaliset ja
ympäristövaikutukset. Siksi hyvän arvottaminen ei liity vain
yksilön omiin tarkoitusperiin, vaan siinä voi olla mukana myös
suosittelu. Nykypäivän sosiaalisessa mediassa tämä
näkyykin aika selvästi.
Voisimme puhua myös henkilökohtaisen hyvän
eri lajeista. Niistä ilmeisin henkilökohtainen hyvä liittyy
terveyteen. Ja terveyden rinnalla julkiseen keskusteluun on noussut
hedoninen eli nautintoa tuottava hyvä. Nykyaikaa moititaan
ylenpalttisesta nautinnon tavoittelusta. En kuitenkaan usko, että
aikamme olisi mitenkään erityisen nautinnonhaluinen. Tällaisia
syytöksiä on nimittäin esitetty ainakin niin kauan kuin
ihmiskunnalla on ollut kirjoitettua historiaa. Voisin kyllä uskoa,
että hedonismin muodot vaihtelevat eri aikoina, ja että hedonismia
moititaan erityisesti vaurauden ja hyvinvoinnin kausina.
Nykyään puhutaan paljon elämänlaadusta, ja
sillä tarkoitetaan useimmiten terveyttä. On erikoista, että tässä
on ryhdytty käyttämään sanaa ”laatu”, vaikka oikeastaan
”hyvä”- sana olisi tässä paljon luontevampi. Ehkä tässä
onkin tarkoitus korostaa ihmisen halua tuottaa ja hallita terveyttä.
Terveysalan työntekijät tuottavat sitä, niin kuin insinöörit
tuottavat tuotteita. Näin jokamiehestäkin halutaan tehdä oman
terveytensä insinööri. Siinä on esimerkki, kuinka yksinkertaisen
sananvalinnan avulla neutraali terveyspuhe voidaankin muuttaa
manipuloivaksi puheeksi. Tietysti hyvässä tarkoituksessa. Tässä
tulee esiin laadun ja hyvän vivahde-ero. Laatu olisi teknisesti
tuotettua hyvää, vastakohtana luonnostaan lankeavalle hyvälle.
Laatu voidaan nähdä käsitteenä ja tekniikkana,
jolla tehdään tuotteista ja palveluista halutumpia. Siis enemmän
mielihyvää tuottavia. Von Wrightin mukaan mielihyvä on suunnilleen
sama asia kuin hedoninen hyvä. Se on selvästikin tunne. Hän
jaottelee mielihyvän erilaisia lajeja seuraavasti. Ensinnäkin, se
voi olla pelkkä tunne. Sitten mielihyvää voi tuottaa se, että
teemme sitä, mitä haluamme tehdä. Ja lopuksi, se voi tarkoittaa
tyydytystä: saamme jotain, mitä olemme halunneet.
Hieman toisenlainen näkökulma avautuu käsitteistä onni ja hyvinvointi. Ilmeisesti myös onni on tunne, ja siksi se tarkoittaa hedonista hyvää. Hyvinvointi taas sisältää ajatuksen hyödystä. Siksi onneen ei välttämättä liity erityistä syytä, mutta hyvinvoinnin yhteydessä syitä voidaan kyllä eritellä. Hyvinvointia voi myös sanoa kukoistukseksi. Mutta kyllä hyvinvointiin liittyy lähes väistämättä myös onnea. Ehkä näiden välillä ei ole kauhean jyrkkää rajaa.
Hieman toisenlainen näkökulma avautuu käsitteistä onni ja hyvinvointi. Ilmeisesti myös onni on tunne, ja siksi se tarkoittaa hedonista hyvää. Hyvinvointi taas sisältää ajatuksen hyödystä. Siksi onneen ei välttämättä liity erityistä syytä, mutta hyvinvoinnin yhteydessä syitä voidaan kyllä eritellä. Hyvinvointia voi myös sanoa kukoistukseksi. Mutta kyllä hyvinvointiin liittyy lähes väistämättä myös onnea. Ehkä näiden välillä ei ole kauhean jyrkkää rajaa.
Hyvään liittyy paljon monimutkaisia asioita.
Onko kyky tunnistaa ja kokea hyvää samaa juurta kuin kyky valita
oikean ja väärän välillä ilman että se olisi eettinen valinta?
Mikä se sellainen valinta on? Vallitseeko maailmassa joku hyvän
yleinen taso, ”universaali järjestys”, ja onko se yhteydessä
totuuden ja oikeuden käsitteisiin? Vai onko se vain kielen tuottama
harhakuva, joka tavoiteltaessa pakenee saavuttamattomiin? Mutta ehkä
kieli tässä kohtaa pettää meidät ja totuus silti pysyy.
Von Wright ei juurikaan nostanut esille estetiikkaa, ehkä se ei hänen mielestään suorastaan liity hyvään. Ehkä se kuitenkin liittyy mielihyvään, sen eräänä aiheuttajana, kauneuden kokemuksen kautta. Estetiikka ei näytä olevan kovin merkittävässä roolissa kyvykkyyttä tarkoittavassa hyvässä. Joissakin tapauksissa kauneus voisi kylläkin olla hyväksi tekevä ominaisuus. Hyvään liittyi vahvasti olion tai sen käytön tarkoitusperä ja hyöty. Ne taas ovat jopa perinteisen estetiikkakäsityksen vastaisia asioita.
Von Wright ei juurikaan nostanut esille estetiikkaa, ehkä se ei hänen mielestään suorastaan liity hyvään. Ehkä se kuitenkin liittyy mielihyvään, sen eräänä aiheuttajana, kauneuden kokemuksen kautta. Estetiikka ei näytä olevan kovin merkittävässä roolissa kyvykkyyttä tarkoittavassa hyvässä. Joissakin tapauksissa kauneus voisi kylläkin olla hyväksi tekevä ominaisuus. Hyvään liittyi vahvasti olion tai sen käytön tarkoitusperä ja hyöty. Ne taas ovat jopa perinteisen estetiikkakäsityksen vastaisia asioita.
Von Wright ei oikeastaan kirjoittanut hyvästä
elämästä, vaikka se on yleensä filosofien asialistalla. Hän
sivuaa näitä asioita kirjoittamalla hyvinvoinnista ja hyveistä.
Hän ei kylläkään tarjoile lukijalle omia arvostuksiaan vaan
pohdiskelee asioita monelta puolelta. Yhtenä hyvän mittana voisi
pitää jonkun asian kykyä edistää ihmisen hyvinvointia. Sen
sijaan hyve on mutkikkaampi juttu. Hyveen voisi nähdä ihmisen
laadun osatekijänä. Mutta kun puhutaan ihmisen laadusta, aletaan
mennä vakavasti syrjään aiheesta ja siirrytään moraalin
alueelle.
Voidaan myös miettiä, miten hyvä voisi kuvata ihmisen elämää. Jopa valtiolla voi olla käsitys, millainen kansalaisen elämän tulisi olla, siis elämän toivottavista piirteistä. Se tuntuu kuitenkin hieman epäilyttävältä. Siinä on sama vivahde kuin hyveessä ja moraalissa. Ne tuntuvat ongelmattomilta vain sillä ehdolla, että ne ovat yksityisasioita. Elämän laadusta puhumisessa on samanlainen vivahde. Sitä ei pitäisi normittaa.
Voidaan myös miettiä, miten hyvä voisi kuvata ihmisen elämää. Jopa valtiolla voi olla käsitys, millainen kansalaisen elämän tulisi olla, siis elämän toivottavista piirteistä. Se tuntuu kuitenkin hieman epäilyttävältä. Siinä on sama vivahde kuin hyveessä ja moraalissa. Ne tuntuvat ongelmattomilta vain sillä ehdolla, että ne ovat yksityisasioita. Elämän laadusta puhumisessa on samanlainen vivahde. Sitä ei pitäisi normittaa.
Kirjasin tähän ne asiat, joita sain itselleni
irti Hyvän muunnelmista. Minusta
se oli mielenkiintoista ja asioita selventävää. Kirjan tyyli oli sekä selkeää että täsmällistä. Toisaalta sen pohdiskelut olivat välillä syvällisiä ja mutkikkaita.
Jouduinkin laatimaan siitä itselleni muistiinpanoja, joissa käänsin
kielelliset tarkastelut loogisiksi lausekkeiksi. Se helpotti,
ainakin minua itseäni.
Von Wright piti
Hyvän muunnelmia
parhaana kirjanaan, ja hän nautti sen kirjoittamisesta. Mutta kirjan
vastaanotto oli hänelle pettymys, sillä se ei herättänyt
akateemista keskustelua. Siksi hän ei enää jatkanut aiheen
käsittelyä. Kirja ei onnistunut provosoimaan konservatiivisia
uskonnollisia piirejä, siihen se oli aivan liian neutraali ja
selkeä. Se kirjoitettiin myös liian aikaisin, sillä vasta lähes
parin vuosikymmenen kuluttua teollisissa maissa nostettiin laatu
keskeiseksi kilpailukyvyn osatekijäksi. Sattuu nimittäin olemaan
niin, että tekninen ja välineellinen hyvä vastaavat täsmälleen
teollisuuden modernia laatukäsitystä. Siihen von Wrightillä olisi
ollut paljon painavaa sanottavaa. Tämä olisi ollut
vakaumukselliselle humanistille vähintäänkin outo tilanne.
Muistiinpanojani "Hyvän muunnelmista". |