Lapsilla
lienee melko hyvä kuva siitä, mitä kadunkorjaajat tekevät
työssään. Lasten ihailevien silmien edessä miehet levittävät
maahan väkevän tuoksuista asfalttia ja ajavat sen tasaiseksi
jyrällä. Ja yhtä lailla lapset ovat hyvin selvillä toisten
katujen sankarien, jätehuoltomiesten puuhista. Erityisesti
roska-auto on pieni tekninen ihme. Se kumoaa jäteastiat mouruavaan
kitaansa ja ilmeisesti tiivistää niiden sisällön pieneen tilaan.
Rakennusmiehiäkin näkee. Nykyään he ovat värikkäämpiä kuin
lapsuudessani. Epämääräisten haalareiden sijaan työmiehillä on
kirkkaan väriset vaatteet ja lukuisia turvavarusteita. Ja
työnaisilla; sellaisiakin näkee yhä useammin.
Lääkärin ja sairaanhoitajan
ammatit lienevät myös tuttuja. Jokainen lapsi on joskus
sairastanut. Nuket ja nalletkin sairastavat ja niitä hoidetaan. Nuo
ammatit ovat itsestään selvästi tarpeellisia, eikä työn
tavoitteesta ole epäselvyyttä: pahan olon helpottaminen ja
sairauden parantaminen. On myös helppo käsittää, mitä opettajat,
lentäjät, poliisit ja palomiehet tekevät. Jos ammatin luonne on
helposti ymmärrettävä, on myös aina lapsia, jotka ihailevat näitä
sankareita ja haluavat isona tulla samanlaisiksi.
Maailmastamme on tullut
monimutkainen. Sen ylläpito ja kehittäminen tarvitsevat
paljon työtätekeviä ihmisiä, joiden työtehtävät ovat vaikeasti
kuvattavissa. Kaiken avain on koulutus. Peruskoulu tarjoaa lapsille
yleissivistystä ja kaikissa töissä tarvittavia perustaitoja. Niitä
ovat lukeminen ja laskeminen, mutta yleissivistys on aivan yhtä
olennaista. Ja tutustuminen monipuolisesti kulttuurin eri alueisiin,
myös itse tehden ja kokeillen. Kaikkea tätä koulussa tapahtuu,
eikä se ole mikään ihme. Aikojen kuluessa koulutus on muovautunut
yhteiskunnan tarpeiden ja odotusten mukaan. Nykyisellään koulu on
aika hyvä paketti!
Ja koulua aseuraa sitten
ammatillisten ja korkeampien opintojen vaiheita. Pidämme
luonnollisena, että kaikkien on lapsuudessa ja nuoruudessa
kuljettava tämän mankelin läpi. Se on hyvinvoivan ja onnellisen
yhteiskunnan tunnusmerkki - ja se on myös sellaisen yhteiskunnan
välttämätön edellytys.
Ja silti, niin kauan kuin
muistan, olen kuullut, erityisesti koululaisten suusta: "ei
työelämässä tarvita matematiikkaa" (roskapuhetta tietenkin,
en viitsi edes perustella). Ja vielä ankarammin käydään
äidinkielen ja yleissivistävän koulutuksen kimppuun (roskapuhetta
sekin, ja nyt asialla ovat myös aikuiset). Kuullaankohan pian myös
sellaisia mielipiteitä, ettei työelämässä tarvita lukutaitoa!
Tietenkin matematiikan rooli
on moninainen. Harva tarvitsee koulun jälkeen toisen asteen yhtälön
ratkaisukaavaa tai alkeisfunktioiden derivointisääntöjä. Tässä
kohdassa koulumatematiikka toimiikin ainakin kolmella tavalla.
Ensinnä se pohjustaa pidemmälle meneviä matematiikan opintoja
jatkokoulutuksessa. Toiseksi se kuvastaa ongelmanratkaisua, aivan
kuin shakkipeli tai sudoku. Näiden asioiden pohtiminen koulussa voi
tuottaa älyllistä nautintoa. Ja matematiikka on myös
yleissivistävää. Se antaa käsityksen paitsi matematiikasta, myös
siitä, että asiat rakentuvat yksinkertaisesta monimutkaisen
suuntaan. Asiat voivat olla - ja yleensä ovatkin - monimutkaisia ja
silti totta.
Koulu on vakava asia, sillä
se valmentaa elämää varten tarjoamalla tietoa ja taitoa, jota
tarvitaan jokapäiväisissä askareissa ja työelämässä. Ja myös
paljon sellaista, mitä tarvitaan muuten vain, ja joka tekee elämästä
hauskaa ja kiinnostavaa.
Olisi hyvä, jos myös lapset
näkisivät asian näin. Silloin koulusta tulisi merkityksellistä ja
kiinnostavaa. Mutta luulen, että tämä on tullut vaikeammaksi.
Koska ammatit ja tehtävät ovat tulleet niin moninaisiksi ja
vaikeasti kuvailtaviksi.
Olisi hyvä, jos me itse kukin yrittäisimme
kertoa lapsille, mitä siellä työpaikalla oikein tapahtuu. Itse
huomasin, että minun oli aika vaikea vastata käsitettävästi
kysymykseen, millaista insinöörityöhön kuuluva suunnittelu oikein
on. Ja kun ryhdyin tutkijaksi, vaikeudet vain kasvoivat. Kun tytär
teki vaimolleni vastaavan kysymyksen, vastaus oli, että hän muun
muassa laskee. Jolloin jatkokysymys kuului: "moneenko olet
päässyt?
Mielessäni asiaan liittyy
kaksi tärkeää pohdittavaa kysymystä. Ensimmäinen kuuluu:
pitäisikö koulussa olla uudenlaisia oppiaineita. Koska koulumme
vastaa kuitenkin hieman vanhoihin, vuosikymmenten takaisiin
tarpeisiin. Onhan joihinkin kouluihin tullut koodausta. Hyvä, mutta
sitäkin haluaisin hieman laajentaa yleisemmän toiminnan analyysin,
suunnittelun ja kuvauskielten suuntaan. Näin hienosti sanoen, vaikka
oppiaineella pitäisi tietysti olla ymmärrettävämpi nimi kuten
"todellisuuden tutkiminen".
Muitakin täydennyksiä voisi
ajatella. Muutama vuosisata sitten kouluissa opetettiin puhetaitoa ja
väittelytaitoa. Ehkä nuo aineet pitää palauttaa uudistettuna:
argumentointi yhdessä eräiden filosofisten periaatteiden kanssa.
Lähdekritiikki on joissain kouluissa ollut pieni osa äidinkielen
opetusta. Se pitäisi laajentaa yleisemmäksi tiedon hankkimisen ja
hyödyntämisen oppiaineeksi.
Entä se toinen pohdittava
asia? Nuorille pitäisi tuottaa enemmän ja parempaa tietoa siitä,
mitä yhteiskunnassa oikein tapahtuu. Jonkinlaista ammatinvalintaa
tukevaa aineistoa, mutta syvällisempää ja tarkempaa, siis
todellista tietoa, ei yleistyksiä ja hymistelyä. Otan esimerkiksi
insinöörin ammatin. Perinteisesti koulutukseen on kuulunut fysiikan
ja matematiikan täydentäviä opintoja sekä teknisiä tieteitä. Ja
lisäksi piirustusta ja suunnitteluharjoituksia.
Mutta
todellisuudessa insinöörin työkuvaan kuuluu paljon muuta - ja
enimmäkseen paljon muuta. Insinööri tietenkin tuottaa teknologiaa,
mutta ennen kaikkea hänen työnsä on sovittaa ja säädellä
tekniikan ja ihmisyhteisöjen yhteiseloa. Niinpä insinööri on myös
tutkija, hankkeiden vetäjä, opettaja, neuvottelija ja diplomaatti.
Tästä voisin hyvinkin kirjoittaa nuorisolle suunnatun selostuksen,
koska olen pohtinut asiaa perusteellisesti.
Lääkärin ammatti on
yllättäen hyvin saman tapainen kuin insinöörillä. Hän korjaa ja
huoltaa ihmisruumista - monimutkaista koneistoa joka toimii
monimutkaisessa ympäristössä. Niinpä hänen täytyy insinöörin
tapaan tuntea ja ymmärtää kovat tosiasiat. Toisin sanoen tuntea
perin pohjin anatomia ja fysiologia. Ja farmakemia. Ja erityisesti
kirurgeilla alaan kuuluu vaativia käytännön taitoja. Mutta myös
lääkärin ammatti on suurelta osin paljon muuta. Hänkin on
tutkija, diplomaatti, neuvottelija ja opettaja. Ja hänen täyttyy
hoitaa yhteydenpitoa koneiston omistajaan - eli potilaaseen. Siksi
häneltä pitää edellyttää myös psykologisia taitoja.
Lääkärin ammattia on
tosiasiassa valotettu myös tästä näkökulmasta. Paljon enemmän
kuin insinöörin ammattia. Alan varhainen klassikko on William Osler
(1849 – 1919). Kirjoitettua materiaalia on paljonkin, sitä pitäisi
vain osata soveltaa ja levittää.
Tutkijan ammatti on modernissa
yhteiskunnassa myös hyvin olennainen. Tietyssä mielessä se on jopa
tärkeimpiä ammatteja. Tutkijan tehtävä on tuottaa uutta tietoa.
Ja juuri tieto - sen ymmärtäminen, vastaanotto ja hyödyntäminen
on viime aikoina joutunut vakavasti uhatuksi. Mielestäni siihen
vaikuttaa paljon uusi tekniikka ja niin sanottu sosiaalinen media.
Joten tässäkin olisi yleisempi valistuksen paikka. Olen aikanaan
opettanut tohtorikoulutettavia tulemaan hyviksi tutkijoiksi. Joten
ehkäpä nämä opit on siirrettävissä myös paljon vaativamman ja
tärkeämmän ihmisryhmän käyttöön: uteliaille ja elämänsä
tarkoitusta pohtiville nuorille ihmisille.
tiistai 27. elokuuta 2019
"Isi, mitä sinä teet töissä?"
Tunnisteet:
ammatinvalinta,
insinööri,
koulutus,
lääkäri,
opetus,
oppiaineet,
tutkija