Elämän synty on eräs
tieteen suuria kysymyksiä. Uskonnot ovat pyrkineet antamaan siihen
vastauksia, sillä jotenkin tuo asia on vain aina kiinnostanut
ihmisiä. Moniin uskontoihin ja tarustoihin - ellei suorastaan
melkein kaikkiin - kuuluu jonkinlainen luomis- tai syntykertomus.
Esimerkiksi Kalevalassa maailma syntyy sotkan munasta, mutta sen
sijaan eläinten tai ihmisten syntyä ei pohdita sen kummemmin.
Elollinen luonto vain astui esiin siinä vaiheessa kun
taivaankappaleet olivat asettuneet paikalleen. Oikeastaan elämä oli
olemassa jo ennen kosmosta. Tästä voisi tehdä mielenkiintoisia
johtopäätöksiä. Tai sitten on kysymys vain kansanrunojen ja
niiden keräilyn suurpiirteisyydestä.
Myös ihmisjärki on
koettanut ratkaista arvoitusta. Antiikin ajoista filosofit ovat
pohtineet kosmoksen luonnetta ja sen syntyä. Lukemattomat
filosofiset katsantokannat yhdessä uskonnollisten maailmansynnyn
kertomusten kanssa muodostavat rikkaan kulttuuriperinnön. Tiede on
sieltä saanut runsaasti vaikutteita ja impulsseja omille
teorioilleen. Kun olen lueskellut tutkijoiden, filosofien, teologien
ja maallikkojen kirjoituksia aiheesta, niiden taustalla oleva
kulttuuriperintö on enemmän tai vähemmän kätketysti näkyvillä
- ja kaikessa rikkaudessaan. En halua nyt syyllistää enkä
vähätellä, tokihan kaikki inhimillinen ajattelu nojaa
kulttuuriperinteeseen. Mutta jos etsimme tieteelliseen evidenssiin ja
perustelutapaan nojaavia näkemyksiä, on syytä etsiä herkällä
silmällä kulttuuriperinnön mukanaan tuomia vääristymiä.
Olen tullut
varovaiseksi myös filosofisten perustelujen suhteen. Filosofia
nimittäin nojaa vahvasti luonnolliseen kieleen. Sanat eivät
kuitenkaan ole lainkaan neutraaleja, niissä on vahvoja syvällä
piileviä merkityksiä ja oletuksia. Lauserakenteet ja retoriset
struktuuritkaan eivät ole neutraaleja. Siksi jopa objektiiviselta
vaikuttava filosofinen perustelu voi kantaa mukanaan vääristymiä.
Tämä on filosofian luontainen kirous, josta se ei pääse eroon. En
vähättele filosofiaa, päin vastoin. Tämä asia pitää vain ottaa
huomioon. Matematiikka, eli tässä tapauksessa formaali esitystapa
ei pelasta filosofian objektiivisuutta. Tätä on kyllä yritetty,
mutta esimerkiksi logiikka ja sen pidemmälle kehitetyt muodot kuten
modaalilogiikka eivät ole tuottaneet filosofian läpimurtoa tieteen
temppelin huipulle. Filosofia on edelleen kirouksensa vanki. Puhdas
matematiikkakaan ei ole puhdas ratkaisu. Matematiikka on vain tahroja
paperilla, ellei se saa tuekseen luonnollista kieltä, joka antaa
sille tulkinnan ja merkityksen. Mutta: tulkinta ei voi olla
mielivaltainen.
Joten miten pitää
arvioida erilaisia näkemyksiä elämän synnystä? Monestakin syytä
tässä pitää nojata luonnontieteissä vakiintuneeseen
esitystapaan. Tärkein syy tähän on luonnontieteen ylivoimaisuus luonnon ilmiöiden ja inhimillisen elämän selittäjänä. Ja samalla pitää
muistaa, että nämä selitykset eivät ole virheettömiä eivätkä
ikuisia, vaan ne noudattavat tieteellisen tiedon luonteelle ominaista
dynamiikkaa. Se ei oikeuta tieteellisten selitysten pätevyyden
postmoderniin kieltämiseen, sillä kritiikistä huolimatta
luonnontiedettä pidetään huomattavassa määrin todenmukaisena.
Palataan nyt itse
asiaan: mitä voidaan sanoa elämän esiintymisestä muilla
planeetoilla? Voisimme ensi tarkastella tällaisen arvioinnin
kulttuurihistoriaa. Olen sitä pohtinutkin kirjoituksessa Tervetuloa
kosmokseen, LGM. Tieteen luoman
maailmankuvan muuttuminen eri aikoina ei tietenkään ole kovin vahva
argumentti, mutta jotain se kuitenkin kertoo. Teologinen kanta on
tietenkin ollut ehdoton: ihminen on ainutkertainen ja maailmamme on
universumin keskus. Kun valistus hylkäsi teologian maailmaa koskevan tiedon lähteenä, mentiin toiseen äärimmäisyyteen. Nyt taivas
olikin täynnä vieraita maailmoja ja niiden asukkaita. Tämä ajatus
oli luonnollista jatkumoa löytöretkille, jolloin uusia eläinten ja
ihmisten populaatioita löytyi aiemmin tuntemattomilta saarilta ja
mantereilta.
Uusi jyrkkä käänne
syntyi, kun avaruuden tutkimus osoitti, että lähiavaruutemme onkin
elämän kannalta karu ja vihamielinen paikka. Elämää on siis
etsittävä kauempaa. Avaruus ajateltiin kuivaksi paikaksi, jossa on
hyvin niukasti jos lainkaan elämälle otollisia planeettoja.
Yhdestäkään eksoplaneetasta kun ei ollut minkäänlaista
havaintoa.
Tämä aution avaruuden
visio säilyi vuoteen 1992, jolloin ensimmäinen eksoplaneetta
löydettiin. Aluksi havaittiin hyvin suuria planeettoja hyvin lähellä
pulsaria tai muuta emotähteä. Maan kaltaisten planeettojen
löytäminen sopivalta etäisyydeltä auringon kaltaisesta tähdestä
on ollut vaikeaa: ei siksi, että sellaiset planeetat olisivat
harvinaisia, vaan havaintoteknisistä syistä. Nyt (vuonna 2019)
eksoplaneettoja on kirjattu NASA:n luetteloon yli 4000, ja
vahvistamista odottavia havaintoja on moninkertainen määrä.
Edelleen on arvioitu, että joka kuudes linnunradan tähti on
"auringon kaltainen" (riippuu tietenkin määritelmän
tiukkuudesta). Entä kuinka monella niistä on maan kaltainen
planeetta "elämän vyöhykkeellä", eli alueella, jossa
voi esiintyä nestemäistä vettä? Arviot vaihtelevat 1/3 - 1/30.
Tähän pitää vielä lisätä, että vesi on avaruudessa erittäin
yleistä, avaruus ei olekaan "kuiva".
Siis kolmessa
vuosikymmenessä aution avaruuden visio on korvautunut elämän
mahdollisuuksien avaruudella. Vaikka olen saattanut tulkita lukemaani
tutkimusdataa liian optimistisesti ja unohtanut jonkun varauksen,
tilanne on mielenkiintoinen. Planeettoja, joilla vallitsevat
tuntemallemme elämälle suotuisat olosuhteet on yksin omassa
galaksissamme paljon. Ei yhtä tai muutamaa, vaan kriteerien
tiukkuudesta riippuen tuhansia, miljoonia tai vieläkin enemmän.
Tutkijat ovat
harrastaneet tällaista pohdiskelua selvittääkseen lupaavimmat
kohteet, joista maapallon ulkopuolista elämää kannattaa etsiä.
Tällainen missio kun tulee olemaan hyvin kallis ja teknisesti
vaativa, ja avaruus on kovin suuri tutkimusalue. Siksi kriteerejä
pitää kiristää. Kun emotähti oletetaan lähes identtiseksi
auringon kanssa ja eksoplaneetta määritellään hyvin paljon maata
mustuttavaksi, lupaavia tutkimuskohteita löytyy edelleen muutaman
kymmenen valovuoden säteellä meistä. Meidän kannattaakin lopettaa
astronominen tarkastelu seuraavaan päätelmään: Luonto on
järjestänyt omaan lähiavaruuteemme valtavan määrän paikkoja,
joissa elämä voi syntyä, jos se on syntyäkseen.
Kysymys maapallon ulkopuolisiesta elämästä
voitaisiin asettaa seuraavasti: voiko elämä syntyä itsestään,
jos olosuhteet ovat sopivat? Kysymys on oikeastaan turha, sillä
luonnontiede on jo vastannut siihen. Kyllä voi, sillä juuri niin
elämä meidän planeetallamme on syntynyt: itsestään. Prosessille
on olemassa nimityksiä: morfogeneesi; kemiallinen ja biologinen
evoluutio. Erityisen vähän tiedämme niistä vaiheista, jolloin
DNA:n kaltaiset rakenteet eivät vielä olleet muodostuneet, oli van
niiden esiasteita. Mutta voimme olla varmoja, että nuo esiasteet on
käyty läpi. Elämän syntymiselle ja
säilymiselle tarpeellinen energia on peräisin kemosynteesistä tai
fotosynteesistä. Mutta vahvaa näkemystä tapausten kulusta ei ole -
tai niitä on useita.
Seuraava kysymys kuuluu: onko elämän syntyminen
universumissa ainutkertaista, vai voiko se tapahtua yhä uudelleen?
Jos lähdemme siitä, että elämän syntyminen on luonnollinen
prosessi, joka aiheutuu niin sanotuista luonnonlaeista, väite elämän
ainutkertaisuudesta on outo. Siinä voidaan nähdä
kulttuurihistoriallinen vääristymä. Otan vertauksen. Kun Galileo
pudotti Pisan vinosta tornista yhtä aikaa musketinkuulan ja
tykinkuulan, ne osuivat maahan yhtä aikaa. Entä tapahtuuko näin
joka kerta kun koe toistetaan? Useimmat ihmiset vastaisivat: "kyllä".
Vain joku filosofi saattaisi väittää vastaan.
(Tosiasiassa Galileo ei koskaan tehnyt tällaista
koetta, hän vain selosti jonkun toisen tekemää koetta).
Entä millainen luonnonlaki johtaa elämän
syntymiseen soveliaissa olosuhteissa? Kysymys on hankala, sillä
luonnonlain käsite ei ole lainkaan selkeä. Olen pohdiskellut
kysymystä kirjoituksessani Se on luonnonlaki. Siteeraan
johtopäätöksiäni. Luonnonlaki on epätäsmällinen käsite, se on
selitys arkielämässä tekemillemme havainnoille ilmiöistä, jotka
tuntuvat toistuvan pysyvästi samalla tavalla. Pisan pudotuskoe
havainnollistaa luonnonlakia: eripainoiset esineet pyrkivät
putoamaan samalla tavalla. Se voidaan kuvata täsmällisemmin
klassisen mekaniikan liikeyhtälöllä. Mutta nykyisin tiedämme,
että tuo laki on virheellinen. Vaikka se näyttääkin
havaintotarkkuuden puitteissa oikealta. Joten putoaminen pitää
mallittaa nykyaikaisilla fysiikan laeilla ja vuorovaikutuksilla.
Aivan vastaavasti elämän syntyä ohjaava luonnonlaki on taipumus. Elämällä on taipumus syntyä
itsestään, kun olosuhteet ovat sopivat. On tieteen tehtävä pyrkiä
kuvaamaan tuo ilmiö täsmällisien fysiikan lakien ja
vuorovaikutusten avulla. Se ei ole lainkaan helppoa. Itse ajattelen,
että periaatteessa se on tehtävissä jollain tarkkuudella. Mielikuva elämän syntymisestä satunnaisena prosessina on ilmeisen
väärä. Kyse ei ole siitä, että lämpöliike ravistelee
satunnaisesti molekyylit juuri oikeaan järjestykseen. Tällä
tavalla elämää ei koskaan syntyisi. Sen sijaan kyse on polusta,
jossa tietynlaiset peräkkäiset askeleet ovat muita
todennäköisempiä. Jos haluamme nimetä edes jonkun "luonnonlain"
joka liittyy asiaan, Arrheniuksen reaktiolaki voisi olla sopiva.
Kun pohditaan elämää maapallon ulkopuolella,
pohditaan yleensä myös älyllistä elämää. Jos elämä syntyy
itsestään, voiko myös älykkyys syntyä itsestään? Tässä
pohdinnassa on väistämättä mukana raskasta historiallista
painolastia. Jotta voisimme pohtia älykkyyden syntyä, meidän pitää
nähdä kulttuurihistoriallisten vääristymien läpi.
Ensimmäinen ja ehkä raskain vääristymä on
älykkyyden inhimillistäminen. Älykkyys on nähty puhtaasti ihmisen
ominaisuutena, ja se on yhdistetty sieluun. Se on jumaluuden kipinä
elävässä olennossa. Toisaalta älykkyys on myös asetettu syvemmän
ihmisyyden vastakohdaksi. Taiteessa älykäs ihminen kuvataan usein
kylmäksi, tunteettomaksi ja epäinhimilliseksi. Ja kun tekoäly
tulee mukaan keskusteluun, se on tietenkin erityisen epäinhimillinen.
Paitsi kehittyessään riittävästi tekoäly voikin tulla
inhimilliseksi ja kehittää itselleen sielun.
Toinen vääristymä on kuvata älykkyys
jonkinlaisena substanssina. Sitä voi olla enemmän tai vähemmän,
ja kun älyä on oikein paljon, se saa suorastaan yliluonnolliset
mittasuhteet. Kuvitellessamme maapallon ulkopuolista älyä
ajattelemme helposti, että siellä voi olla myös superälyä. Ja
koska superäly on kaikkivoipaista, tuo superäly pystyy mihin vain,
vaikka rakentamaan ja siirtelemään taivaankappaleita ja
matkustamaan ajassa tai valoa nopeammin. Selvästi superälyssä näyttää
olevan teologista taustaa. Ja niin sanottu Fermin paradoksi
näyttää sisältävän uskon superälyn yliluonnollisuuteen. Jos
maapallon ulkopuolista älyä on, on myös superälyä, ja sen
pitäisi näkyä.
Vaikka meille näkyvät merkit ulkoavaruuden älystä
ovat ilmeisen heikkoja, johtopäätös ei voi olla, että
ulkoavaruudessa ei ole elämää eikä älykkyyttä. Oikeampi
johtopäätös kuuluu: älykkyys ei anna omistajalleen
yliluonnollisia kykyjä.
Edellä yritin vihjata, mitä äly ei ole. Joten
mitä se sitten on? Ilman muuta äly on elämän ominaisuus. Maapallon ulkopuoliseen elämään liittyy väistämättä maapallon
ulkopuolinen äly. Olen pohtinut älykkyyttä kytkemättä sitä
ihmiseen kirjoituksessani Älykkyys – laajempi näkökulma.
Joten esitän tässä vain lyhyen yhteenvedon. Tuntemamme
elämänmuodot elävät jatkuvassa kilpailussa toisten eliöiden
kanssa ja ympäristöstä tulevien uhkien ja mahdollisuuksien
paineessa. Äly on elämän eräs resurssi pärjätä tässä
kilpailussa.
Älykkyys tarkoittaa siis kykyä toimia
tarkoituksenmukaisesti uudenlaisessa tilanteessa. Älyyn liittyy
erilaisia muutoksen ja selviytymisen vivahteita. Voimme tarkastella
yksilön, yhteisön ja lajin älykkyyttä. Voimme puhua myös
erilaisista aikaskaaloista. Yksilö toimii ja reagoi nopeasti,
sekunneista ylöspäin. Populaation älykkyys on jo hitaampaa.
Kasvien älykkyys on jo kokonaan erilaista, hyvin hidasta. Voidaan
puhua myös lajien älykkyydestä. Se ilmenee lajin kykynä muuttua
ja sopeutua, ja aikaskaala ulottuu kymmenistä tuhansiin sukupolviin.
Ja tietyssä mielessä maapallo on elämänmuotojensa kautta älykäs taivaankappale. Täällä vallitsee planetaarinen äly.
Ja tietyssä mielessä maapallo on elämänmuotojensa kautta älykäs taivaankappale. Täällä vallitsee planetaarinen äly.
Älykkyys sopeutumisen mekanismina on huima
ajatus, se mullistaa tapamme tarkastella älyä. Tämä on suuri ja jopa
outo asia, ja sille pitää antaa aikaa upota ja vaikuttaa.
Joten lopetan tällä kertaa tähän.