Käsitys luonnonlaeista on nykyaikaisen maailmankuvan perustavia rakennekiviä. Maailma ei ole kaoottinen, eikä sen myöskään tarvitse seurata jumalien oikukkaita päähänpistoja. Sen sijaan maailman toimii, kehittyy ja muuttuu luonnonlakien järkkymättömässä ohjauksessa. Oletamme luonnonlait muuttumattomiksi, ja siten ne tekevät maailman ymmärrettäväksi ja ennustettavaksi. Tämä oletus on meille turvallinen, sen rohkaisemina voimme käyttää luonnon resursseja hyödyksemme, ja voimme suunnitella luottavaisin mielin tulevaisuuttamme. Kunhan vain ponnistelemme riittävästi oppiaksemme tuntemaan luonnon ja sen lainalaisuudet aina vain paremmin.
Sanon heti, että en
aio jonkun postmodernin impulssin voimasta kiistää tätä
asiantilaa. En myöskään aio väittää, että emme koskaan pysty
ymmärtämään maailmaa tai luontoa emmekä pysty saamaan siitä
sellaista tietoa, jota voisi pitää edes jossain määrin
luotettavana. Ei, en aio kyseenalaistaa valistuksen suurta ideaa.
Ajatus maailmasta lainomaisesti toimivana ja monessa suhteessa
ennustettavana järjestelmänä on yleisesti ottaen todenmukainen
suuri kuva.
Mutta luonnonlain
käsite ei ole lainkaan ongelmaton, tai ainakaan se ei ole
yksinkertainen. Pohditaan sitä hieman. Fyysikoille luonnon lait ovat
tietenkin erittäin tuttuja, heidän maailmankuvansa on suorastaan
rakennettu luonnon lainmukaisten toiminnan oletuksen varaan. Mutta
pinnallinenkin fysiikkaan perehtyminen (niinkuin omalla kohdallani)
paljastaa toisenlaisen totuuden. Luonnonlait ovatkin jotain muuta
kuin yleensä oletetaan.
Eräs
1900-luvulla syntyneen modernin fysiikan perustan rakentajista,
Richard Feynman (1918
- 1988) on jopa kirjoittanut merkittävän teoksen:
Fysiikan lain luonne. En aio
referoida hänen kirjaansa, vaan otin sen esiin, koska se osoittaa,
että luonnonlain käsite askarruttaa vakavaa ajattelijaa. Käsite
on, jos ei suorastaan ongelmallinen, niin ainakin monimutkainen. En
voi enkä haluakaan kiistää luonnonlain periaatteellista ideaa.
Toisaalta minusta tuntuu, että sen olemuksen kriittinen pohtiminen
vie suoraan fysiikan ytimeen.
Taas kerran pitää
aloittaa antiikin filosofiasta.
Muinaisen Kreikan
filosofit etsivät ja pohtivat maailmaa kuvaavia yleisiä
periaatteita. Aristoteles muodostui keskeiseksi auktoriteetiksi, ja
tuo asema säilyi vuosisatojen ajan. Filosofien mukaan luonto pyrkii
kohti päämäärää, luonnossa vallitsevat lait ovat teleologisia.
Ne tähtäävät universaaliin järjestykseen ja kosmiseen
harmoniaan.
1600-luvulla,
luonnontieteen astuessa voimalla historian näyttämölle,
luonnonlain käsite vahvistui, ja nyt siitä tuli teologiaa.
Luonnonlait olisivat Jumalan tahdon ilmauksia maailmassa. Epäilemättä
luonnonlakien teologisen luonteen korostaminen oli myös tutkijoiden
itsepuolustusta. Kirkko kun suhtautui luonnon tieteelliseen
tutkimiseen karsaasti, se uhkasi kirkon mahtiasemaa.
Nopeasti kehittyvien
fysiikan ja kemian keskeinen toimintatapa oli luonnonlakien
ominaisuuksien selventäminen ja uusien lakien keksiminen. Sen sijaan
uusin fysiikka 1900-luvun loppupuolelta lähtien ei oman käsitykseni
mukaan juurikaan puhu luonnonlaeista. Luulen, että se halutaan
korvata täsmällisemmillä käsitteillä.
Joten mitä on
luonnonlain ongelmallisuus, johon olen jo muutaman kerran viitannut?
Tarkastellaan asiaa esimerkkien kautta.
Antiikin
luonnonfilosofiassa kappale liikkuu, jos siihen vaikuttaa jokin
voima. Mutta miten voidaan ymmärtää ammutun nuolen jatkuva lento?
Nuoli saa tietenkin liiketilansa jousen jänteen vaikutuksesta. Mutta
miten voidaan selittää että se etenee pidemmälle? Filosofit
selittivät, että jousen jänteestä siirtyy nuoleen salaperäinen
tekijä, impetus. Se
antaa lennon aikana nuolelle ikään kuin jatkuvia sysäyksiä.
Lopulta impetus ehtyy, ja nuoli putoaa maahan. Onko impetusteoria
luonnonlaki, vai onko luonnonlaki se periaate, että liike edellyttää
välittömän vaikutuksen? Niin tai näin, kumpikin vaihtoehto on
nykytiedon valossa selvästi virheellinen.
Toinen antiikin
aikainen periaate on tyhjiön kammo.
Sen avulla voitiin selittää vesipumpun toiminta: männän liike
pyrkii aiheuttamaan tyhjiön, ja luonto torjuu sen antamalla veden
imeytyä pumppuun. Tyhjiön kammo on luonnon peruslaki siinä
mielessä, että sitä ei voi selittää, mutta se auttaa ymmärtämään
havaittuja ilmiöitä. Nykytiedon valossa tyhjiön kammo ei ole
luonnonlaki, eikä edes hyödyllinen hypoteesi. Sitä kun vain ei
ole. Sen sijaan tyhjiön kammon periaatteen pohtiminen johti
lämpövoimakoneiden keksimiseen 1600- luvulla. Sinänsä
virheellinen luonnonlaki tuottikin odottamattoman teknologisen
läpimurron!
Klassinen
fysiikka korvasi impetuksen uusilla luonnonlaeilla. Voima saa aikaan
kappaleen nopeuden muutoksen. Jos voima ei vaikuta, kappale on
levossa tai tasaisessa liikkeessä. Lukija saattaa aavistaa, että
nämäkään lait eivät ole aivan ongelmattomia. Fysiikassa voima ei
ole perussuure, vaan se ilmenee kappaleen nopeuden muuttumisena.
Fysikaalinen laki on siis oikeastaan aivan muuta kuin intuitiivinen
luonnonlaki liikkeen luonteesta. Entä mitä oikeastaan tarkoittaa
liike? Klassinen fysiikka olettaa, että jossain on olemassa
vertailutila ei koordinaatisto, jonka suhteen liike voidaan
ilmoittaa. Nykytiedon valossa kaikki koordinaatistot ovat
samanarvoisia. Aivan, siellähän vaanii suhteellisuusteoria.
Entä klassisen
fysiikan painovoimateoria? Siinä on mukana maapallon massa,
tarkasteltavan kappaleen massa ja sen etäisyys maan keskipisteestä
ja verrannollisuuskerroin. Painovoimateoria kuvaa fyysikon
ajattelua, mutta käytännön ja havaintojen kannalta se on hyödytön
ja jopa virheellinen: emme tunne maapallon massaa emmekä
verrannollisuuskerrointa, ja tutkimamme kappaleen massakin on
tuntematon: tiedämmehän sen kappaleen painon perusteella, siis
kehäpäätelmä! Jos haluamme tislata tästä esiin luonnonlain, se
voisi olla kappaleen taipumus
pudota tai vieriä alamäkeen suuren massan läheisyydessä eli maan pinnalla.
Tässäkin luonnonlaki on jotain jota emme voi tarkemmin määritellä:
taipumus tai ominaisuus. Nykytiedon valossa tämä ongelmallisuus
häviää kokonaan: painovoima onkin aika-avaruuden geometriaa.
On olemassa tietyllä
lailla perustavampia luonnonlakeja, Energian siirtyminen korkeasta
lämpötilasta tai energiatasosta matalamman suuntaan eli entropian
kasvu. Tässä ongelmallisuus ei ole itse ilmiössä. Tarkkaan
ajatellen kyseessä on seuraus molekyylien kinematiikasta tai
säteilylaista, jos energia siirtyy säteilemällä. Entropialaki on
ilmeisen todenmukainen, eikä riitele muiden lainalaisuuksien kanssa.
Ongelmallisuus liittyy siihen, että entropiaprosessi edellyttää
materiaalista kehikkoa eli fysikaalista systeemiä jossa se
vaikuttaa. Ja tämä on johtanut tulkintaongelmiin.
Oma johtopäätökseni
voisi olla seuraava: luonnonlait ovatkin tulkintoja, jotka auttavat
omaa ymmärtämystämme, kun tarkastelemme maailman ilmiöitä. Mutta
ne näyttävät olevan ristiriitaisia. Ja ne saattavat samalla
selittää ilmiön täysin väärin.
Entä mitä
Richard Feynman ajatteli luonnonlaeista? Tarkkaan ottaen hän ei
puhunut luonnonlaeista, vaan fysiikan laeista, joille asetetaan
tiukempia muodollisia ehtoja. Fysiikan laki ilmaistaan
matemaattisella yhtälöllä, joka kertoo maailmassa vallitsevan
asiantilan. Tällaisia lakeja on klassisessa fysiikassa paljon,
esimerkiksi putoamisliikkeen kaava ja Maxwellin yhtälöt. Usein
tällainen fysiikan laki liittyy pikemminkin fysiikan soveltamiseen
tekniikassa kuin fysikaalisen ilmiön kuvaamiseen. Kuten Ohmin laki
tai Tsiolkovskin rakettiyhtälö.
Feynman pohdiskeli mm miksi matematiikka toimii luonnon kuvaamisessa.
On myös olemassa hyvin perustavanlaatuisia lainalaisuuksia, ja
mahdollisesti fysiikan lait johtuvat niistä. Tällaisia ovat
vuorovaikutuksiin liittyvät säilymislait ja matemaattiset
symmetriat.
Tässä blogissa
harjoitin tieteestä puhumista. Kaikki tutkijat harjoittavat sitä,
sillä se on ainoa tapa luoda ymmärrystä. Ja mikä tärkeintä,
myös maallikot harrastavat sitä. Se rakentaa siltaa tieteen ja muun
yhteiskunnan välille. Kun sitten tieteenhaara vakiintuu, sen
perusasiat saatetaan ilmaista hyvinkin tiiviissä muodossa. Ne ovat
kuitenkin syntyneet intuitiivisen tieteestä puhumisen kautta. Ja ne
myös pitävät yllä ja synnyttävät lisää tieteestä puhumista.
Oma pohdiskeluni
luonnonlain luonteesta lähti liikkeelle, kun ihmettelin sellaisia
asioita kuin evoluutio, elämän synty ja älykkyyden ilmaantuminen.
Ovatko ne luonnonlakeja, vai ovatko ne jonkun tietyn luonnonlain
ilmentymiä?
Palaan tähän
myöhemmin, sillä se on aivan oma juttunsa.