Helsingin
kirjamessuilla törmäsin uuteen kirjallisuuden lajiin: solarpunk.
Siis, minulle se oli uusi, sillä sana on kuulemma ollut käytössä
jo kymmenisen vuotta. Se tarkoittaa erästä spekulatiivisen fiktion
tai tieteiskirjallisuuden lajia. Joskus tieteiskirjallisuus
jaotellaan dystopia- ja utopiakirjallisuuteen. Solarpunk lukeutuu
pikemminkin utopiagenreen. Se lähtee tosin uhkaavasta katastrofista
eli oman aikamme ympäristökriisistä ja ilmastonmuutoksesta, mutta
pyrkii tutkimaan fiktion keinoin positiivisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Tieteiskirjallisuuden perinteen mukaisesti tiede ja teknologia ovat
nytkin vahvassa roolissa, mutta myös sosiaaliset ja
yhteiskunnalliset innovaatiot ovat tärkeitä.
Solarpunk muistuttaa
tieteiskirjallisuuden vanhasta perinnöstä. Se on valistavaa,
yhteiskunnallista ja poliittista. Toki tieteiskirjallisuuteen on
aikaa myöten kehittynyt myös pulp-variaatioita, jotka ovat
leimanneet lajin julkisuuskuvaa. Siihen kuuluvat tähtilaivat,
sädepyssyt, mulkosilmäiset avaruushirviöt ja kirkuvat kaunottaret.
Toistaiseksi solarpunk on aika vakavaa, koska se on uusi lajityyppi,
ja koska sen taustalta löytyvä yhteiskunnallinen ja globaali missio
ovat niin ahdistavia ja vakavia.
Tosiasiassa
solarpunk positiivisena
ekofiktiona ei
ole
mikään
uusi asia. Sen juuret ulottuvat aina 1800-luvulle asti. Ihmisen
hämmästyttävä mielikuvitus on osannut ennakoida myös
epämiellyttäviä tulevaisuuden maailmoja ja visioida myös
ongelmien ratkaisuja. Erona on vain, että meidän maailmassamme
luonnon tuhoutuminen ja ilmastokriisi eivät ole kuviteltuja
tulevaisuuden uhkia, vaan päällemme vyöryvää todellisuutta.
Uutta on kuitenkin tuo nimi, solarpunk.. Se on hauska esimerkki
siitä, kuinka keksitty sana voi jäädä elämään ja päästä
laajaan käyttöön.
Solarpunk-
sana
esiteltiin blogikirjoituksessa vuonna 2008, ja se oli tavallaan osa
ekologista heräämistä ja ympäristöliikettä. Ehkä termin
menestys ei ole aivan sattumaa, sillä se kytkeytyy vahvasti sitä
edeltäviin virtauksiin. Kyberpunk
esitteli synkän, uusimpaan digitaalaiseen teknologiaan perustuvan
dystooppisen ja anarkistisen tulevaisuuden. Termi esiteltiin
maailmalle vuonna 1986 ilmestyneessä Bruce Sterlingin
kyberpunk-antologiassa Mirrorshades
(suom. Peililasit).
Kyberpunkista
kehittyi pian uusi variaatio, steampunk.
Sen eräänä liikkeellepanijana oli William Gibsonin ja Bruce
Sterlingin vuonna 1990 julkaisema kirja Difference
Engine.
Kirjan ja koko tyylisuunnan innoittajana oli Charles Babbagen
1800-luvun puolivälissä kehittelemä mekaaninen laskukone,
differenssikone (katso kirjoitus JosephJacquardin muotokuva).
Koneen täysikokoisen versio olisi toiminut höyrykoneen voimalla,
mutta konetta ei koskaan saatu valmiiksi. Steampunk kääntää
kyberpunkin idean nurin. Se luo dystooppisen tulevaisuuden, jonka
esikuvana on viktoriaanisen ajan Lontoo, ja jota hallitsevat
elektroniikan ja tietokoneiden asemasta mekanismit ja höyryvoima.
Tieteiskirjallisuus
jaotellaan usein utopioihin ja dystopioihin. Toisenlainen jaottelu
voisi olla:
antiteknologinen tai äärimmäisen teknologinen.
Hyvin yleinen antiteknologinen teema on enimmäkseen visio, jossa
teknologinen yhteiskunta on syystä
tai toisesta romahtanut.
Seurauksena ei kuitenkaan ole onnellisuuden tila, vaan jatkuva
kärsimys ja diktatorinen pakkovalta. Romahduksen
syy voi olla ulkoinen, ydinsota tai ympäristömuutos, mutta romahdus
voi aiheutua myös jäykästä harvainvallasta. Tällä viitataan
selvästi viimeisiä aikoja eläneen Neuvostoliiton tilanteeseen.
Siellähän oli havaittavissa teknologisen osaamisen ja
infrastruktuurien taantuminen.
Jos
ajattelemme, että solarpunk on nimenomaan positiivista
ympäristöfiktiota, se on kirjallisen dramaattisen rakenteen
kannalta ongelmallista. On paljon helpompaa rakentaa koukuttavaa ja
jännittävää fiktiota negatiivisen kautta: sodat, uhat, sorto,
kärsimys ja katastrofit muodostavat helpon puitteen sankarilliselle
toimintaviihteelle.
Positiiviset utopiat ovatkin lähes aina kuolettavan tylsiä.
Tavallisempi kirjallinen rakenne on lähteä utopiasta, ja paljastaa
sen pimeä puoli, tai nostaa esiin ihanneyhteiskunnan sisäisiä
kriisejä. Utopia ja dystopia näyttävät usein olevan saman kolikon
kaksi puolta.
Johtuneeko
lajityypin tylsyydestä, että en muista edes lukeneeni varsinaista
2000- luvun solarpunkkia. Toisaalta jonkun lajityypin puhtauden
pohtiminen on jokseenkin joutavaa ja akateemiselta haiskahtavaa
puuhastelua. Hyvä kirjallisuus ei anna määritelmien kahlita
itseään eikä se piittaa genrerajoista. Kiinnostavampaa on minusta
katsoa, millaisia tilanteita ja ratkaisuja villisti ideoita tuottava
tieteiskirjallisuus voisi tarjota.
Joten
aloitan kirjallisuudesta, joka voisi olla solarpunkkia teemansa
kautta. Iain M. Banksin kulttuuri- sarjan kirjat kertovat
ääriteknologisesta yhteiskunnasta, joka on ratkaissut sekä
ympäristökysymykset että sosiaaliset kysymykset teknologialla.
Kulttuurin asukkaat elävät eräänlaisessa kommunistisessa
utopiassa, jossa teknologia tyydyttää kaikki tarpeet, takaa
äärimmäisen yksilönvapauden, tarjoaa jokaiselle lähes
ehtymättömät resurssit ja suojelee kansalaisiaan vaaroilta.
Miten
voidaan toteuttaa samanaikaisesti näin ristiriitaisia tavoitteita?
Banks vastaa,että kunhan teknologia on riittävän kehittynyttä, se
kyllä onnistuu. Kuvatut ratkaisut ovatkin sekä loogisia että
varsin viihdyttäviä. Kirjojen koukuttavuus johtuu kahdesta asiasta.
Ensinnä, kaikki galaksimme asukkaat ja yhteisöt eivät ole
kulttuurin jäseniä.
Konfliktit ulkopuolisten kanssa ja niiden säätely ovat kirjan
keskeisimpiä teemoja. Toinen näkökulma, jota kirja kirjalta
varovasti raotetaan on,
että
kulttuurilla saattaa sittenkin olla myös pimeä puoli.
Miten
realistisia Banksin ratkaisut ovat? Voidaanko teknologian tarjoamilla
rajattomilla resursseilla ja kyvykkyyksillä ratkaista ihmiskunnan
ympäristö- ja materiaalikriisi? Koetan vastata teknologian
asiantuntijana ja parhaan ymmärrykseni pohjalta. Materiaalinen
teknologia on vahvasti sidoksissa fysiikkaan ja luonnonvakioihin.
Esimerkiksi aineen lujuus, sulamispiste ja kovuus on sidoksissa
atomien elektroniverhoon ja sähkömagneettisten voimien
suuruusluokkaan. Kentät,
joilla Banksin kirjoissa on iso rooli, ovat hankalia hallita. Tässä
on mukana sekö laskennallinen vaikeus että kenttien hallinnassa
välttämättömät aineelliset struktuurit. Toisaalta esimerkiksi
5G- teknologia tulee yllättävän lähelle Banksin kuvaamaa
globaalin kommunikaation toiminnallisuutta.
Banks
vastaa teknologiseen haasteeseen myös tekoälyn avulla. Monet asiat
ovat vaikeita ja ymmärryksemme ulkopuolella, mutta tekoälyn avulla
ongelmia voi ratkaista. Idean takana on teoria tekoälyn
kaikkivoipaisuudesta.
Kun tekoäly on pelkkää abstraktia matematiikkaa, sillä ei ole
juurikaan rajoja. Tähän en kuitenkaan voi uskoa. Tekoälyn
rajoitteet ovat loogisia ja todellisia, vaikka niitä ei ole sidottu
materiaan. Lisäksi on myös materiaalisia rajoitteita: muistitila,
tiedon käsittelynopeus ja valon nopeus. Ohitan nyt kvanttilaskennan.
Kvanttitietokone on ennen pitkää totta, mutta sekään ei ole
kaikkivoipa, sillä on
vain
hieman erilaisia rajoituksia, eräät hyvinkin jyrkkiä.
Banks
toki ymmärtää teknologian rajoitukset. Hän ratkaisee ne
siirtämällä tehoa, aikaa ja tilaa vaativat operaatiot tapahtumaan
hyperavaruudessa.
Pidän ratkaisua hyvin spekulatiivisena, vaikka se pelastaakin
kirjojen logiikan. Kaiken kaikkiaan suhtaudun skeptisesti teknologian
kaikkivoipaisuuteen, mutta en suinkaan teknologiaan sinänsä.
Erityisesti materiaalitekniikka on todellinen runsaudensarvi, vain
pieni osa sen mahdollisuuksista on käytössä. Myös sekä Iain M.
Banks että kyberpunk-kirjailija William Gibson hehkuttavat
materiaalitekniikan puolesta.
Materiaalitekniikkaan nojaava teknologia
tarjoaa riittävät resurssit ratkaista energian saanti, ilmaston
lämpeneminen ja saastumisongelma, itse asiassa hyvinkin nopeasti. Tämä
kysymys onkin lähinnä poliittinen - eikä se ole ollenkaan pieni
ongelma.
Tieteiskirjallisuus on käsitellyt tätäkin aihetta. Onko ratkaisun
avain esteetön kapitalismi jossain muodossa - tai sitten jotain muuta, oikealla tavalla toteutettu
ja ehkä teknologisesti tehostettu pakkovalta tai demokratia.
Walesilainen
tieteiskirjailija Alastair Reynolds on tunnettu monipuolisesta kovan
linjan tieteiskirjallisuudesta, jossa on myös fantastisia aineksia -
mutta onneksi aika vähän. Solarpunkkia lähelle tulee kirja
Muistoissa sininen maa
(2012). Siinä ihmiskunnan polttavimmat ongelmat on ratkaistu, ja
ratkaisu on lähtenyt liikkeelle Afrikasta. Yllättävää, mutta
miksikä ei näinkin voisi käydä. Afrikalla on sekä runsaat
luonnonvarat, että monikulttuurisena ja etnisesti kirjavana
mantereena valtavat luovat resurssit.
Reynolds ei tarkkaan selvitä,
miten tällainen muutos voisi alkaa. Eräs
tekijä voisi olla panafrikkalaisuus,
ajatus,
että afrikkalaiset ovat yhtä ja pitävät yhtä. Kun työskentelin
jonkin aikaa Etelä-Afrikassa, jotenkin vakuutuin afrikkalaisten
luovuudesta ja siitä, että panafrikkalaisuus on mielentilana ihan
totta. Tieteellisessä konferenssissa afrikkalaisten väliset
keskustelut alkoivat suunnilleen näin: "Terve, minä olen
Keniasta, mistä sinä tulet?", "Hei, minä olen Ghanasta".
"Sehän on hauskaa. Mitä kiinnostavaa te olette viime aikoina
tehneet?"
Toinen
kysymys, mitä Reynolds on käsitellyt, on siirtokuntien rakentaminen
muualle avaruuteen. Tähtienvälinen
avaruusalus on valtava ontoksi koverrettu asteroidi, jolla on
riittävästi tilaa viedä mukanaan matkustajien lisäksi riittävän
suuri ekosysteemi (Terästuulen
yllä,
2014). Niin, viime vuosikymmeninä on yhä kirkkaammin alettu
ymmärtää, että ihminen ei ole riippumaton kosminen vaeltaja, vaan
kriittisesti riippuvainen ekosysteemistä. Se
ei koske vain ravintoa. Kehossamme
on määrätön määrä pieneliöitä, emmekä ehkä pitkän päälle
tule toimeen ilman niitä. Nuo eliöt siirtyvät meihin ympäriltämme.
Jopa immuunijärjestelmämme vaatii toimiakseen kunnolla ulkopuolelta
tulevaa biologista ja biokemiallista ohjelmointia. Joten
kysymys kuuluu: kuinka suuren ekosysteemin ihminen joutuu viemään
mukanaan rakentaessaan siirtokuntaa avaruuteen? Ja voiko tuollainen
supistettu ekosysteemi tulla toimeen omillaan, ilman kontaktia
emoplaneettaan. Rinnakkainen
kysymys kuuluu: miten paljon ekosysteemimme voi supistua
ilmastonmuutoksen ja ihmiskunnan aiheuttaman kulutuksen takia, ennen
kuin se alkaa uhata koko ihmisen olemassaoloa.
Biosfääri
2 - koe tehtiin 1990- luvun alussa Arizonassa. Kahdeksan ihmistä
sulkeutui kahdeksi vuodeksi tiiviisti
suljettuun 12 000 m2 laajuiseen lasikupuun. Koe epäonnistui,
keinotekoinen ekosysteemi joutui heti epätasapainoon. Kupu ei
tuottanut riittävästi happea eikä elintarvikkeita, ja
hiilidioksidin määrä nousi liian korkeaksi. Osa eliöistä kuoli,
jotkut taas lisääntyivät ylen määrin. Ihmisetkin olisivat
luultavasti menehtyneet ilman ulkopuolelta saatua happea ja
elintarvikkeita. Koe epäonnistui myös tieteellisesti, se perustui
liian yksinkertaisiin oletuksiin, eikä sen tuloksia voi yleistää.
Ilmeisesti tällainen koe voisi jollain lailla jäljitellä suhteellisen
lyhytaikaisen siirtokunnan toimintaa. Pysyväksi olotilaksi tällainen
ekosysteemi on varmasti aivan liian pieni.
Jossain
on varmasti raja. Liiaksi supistettu ekosysteemi ei mahdollista
ihmisen eloonjääntiä. Luonnosta on turha huolestua. Se tulee
jatkamaan kehitystään ilman ihmistä, monimutkaistuen uudelleen, ja
ehkä aivan uuteen suuntaan.