Vertauskuvat ovat
hyödyllisiä. Niiden avulla voimme tutustua aivan uusiin ja outoihin
asioihin, kunhan niille vain keksitään iskevä vertauskuva, joka
viittaa johonkin meille hyvin tuttuun kohteeseen. Toimivan
vertauskuvan löytäminen tuntuu arvoitukselliselta. Miten se on
ylipäätään mahdollista? Sen täytyy sitä olla, sillä
vertauskuvat ovat niin yleisiä. Miten se tapahtuu, ja onko siihen
olemassa joku kaava tai menettelytapa?
Vastaus on helppo,
vaikka ei kovin looginen. Vertauskuvia on nimittäin tavattoman
helppo keksiä. Tiedän sen kokemuksesta, eikä tämä ole mitään
kehuskelua. Tarvitsee vain tuntea riittävän hyvin se kohde, jota
halutaan vertauskuvalla valaista. Jotenkin siinä vain käy niin,
että enemmän tai vähemmän naseva vertauskuva juolahtaa mieleen.
Yleensä niitä pian löytyy useita, ja niitä voi valita ja muokata
sopiviksi. Vertauskuvien käyttö on nimittäin hyvin perustavan
laatuinen ihmisen ajattelun ominaisuus tai taito.
On ilmeistä, että hyvin suuri osa ajatteluamme on jo aivan perustasolla vertauskuvallista. Ja vertaamalla opimme koko ajan uutta. "Miltä maistuu tämä hedelmä?" "Se on hieman niinkuin banaani, mutta happamampi". Tai näet metsässä tuntemattoman eläimen, miten kuvailet sitä? Ehkä se on ketun kokoinen, mutta lyhytjalkainen ja kömpelö, ja pää oli kuin isolla oravalla. Ahaa, ehkä kuvailet tällä tapaa majavaa.
On ilmeistä, että hyvin suuri osa ajatteluamme on jo aivan perustasolla vertauskuvallista. Ja vertaamalla opimme koko ajan uutta. "Miltä maistuu tämä hedelmä?" "Se on hieman niinkuin banaani, mutta happamampi". Tai näet metsässä tuntemattoman eläimen, miten kuvailet sitä? Ehkä se on ketun kokoinen, mutta lyhytjalkainen ja kömpelö, ja pää oli kuin isolla oravalla. Ahaa, ehkä kuvailet tällä tapaa majavaa.
Raamatussa vertauskuvia
käytetään usein mutkikkaalla tavalla havainnollistamaan opetuksia.
Tällöin vertauskuva esitetään kertomuksen muodossa. Tunnemme
tuhlaajapojan tapauksen, kertomuksen kahdesta palvelijasta isännän
rahoja hoitamassa, laupiaan samarialaisen, Josefin selkkauksen
Potifarin vaimon kanssa, Lootin vaimon kohtalon, ja monta muuta
tarinaa. Myöhemmin opetukseen voi viitata vain mainitsemalla
kertomuksen päähenkilön nimen.
Urheiluselostuksissa
vertaukset ovat suorastaan pakollisia. Matti Nykänen liitää kuin
kotka, mutta Eddie Edwards taitaa olla pikemminkin varis. Upi Ylösen
hanskakäsi iskee kohti kiekkoa kuin kobra. Yleisö ulvoo kuin
nälkäinen susilauma.
Vertauskuville on nähty
vakavaa käyttöä lähinnä arkikielessä ja runoudessa. Myöhemmin
on huomattu niiden merkitys tieteessä, ja erityisesti tieteellisessä ajattelussa ennen varsinaisen teorian muodostamista. Silloin vertauskuvaa nimitetään heuristiikaksi.
Filosofit ja kielitieteilijät ovat pohtineet vertauksen eli metaforien olemusta, ja niistä on kirjoitettu kirjoja ja tieteellisiä julkaisuja. Metaforalla on sukulaiskäsite, metonyymi. Siinä tyypillisesti suuri ja mutkikas asia korvataan yksinkertaisella. "Oletko lukenut Waltaria" (siis hänen kirjojaan). "Mäntyniemi ei kommentoi" (siis tasavallan presidentti). "Tamminiemi jyrähteli" (viittaa presidentti Kekkosen myllykirjeisiin).
Filosofit ja kielitieteilijät ovat pohtineet vertauksen eli metaforien olemusta, ja niistä on kirjoitettu kirjoja ja tieteellisiä julkaisuja. Metaforalla on sukulaiskäsite, metonyymi. Siinä tyypillisesti suuri ja mutkikas asia korvataan yksinkertaisella. "Oletko lukenut Waltaria" (siis hänen kirjojaan). "Mäntyniemi ei kommentoi" (siis tasavallan presidentti). "Tamminiemi jyrähteli" (viittaa presidentti Kekkosen myllykirjeisiin).
Kirjassani
"Innovaattorin opas" (Gaudeamus 2014) olen soveltanut
metaforia kuvatakseni modernin teollisen yhteiskunnan teollista
dynamiikkaa. Esitin siinä sekä perinteisen, syvään juurtuneen ja
valitettavan pinnallisen käsityksen talouselämästä
vanhakantaisena taisteluna. Sen vastakohdaksi esitin modernin ja
syvällisemmän kuvauksen. Tässä ovat nämä vertaukset.
Talouselämää ja
yritysten keskinäistä kilpailua verrataan usein sodankäyntiin.
Millaista sitten sodankäynti on siinä perinteisessä muodossaan,
johon tällainen vertaus ilmeisesti viittaa? Kuvitellaan
taistelukenttä Venäjällä vuonna 1812. Kukkulan laelle
asettuneille kenraaleille taistelun kokonaistilanne avautuu
vaikuttavana panoraamana. Kirkkaanvärisiin univormuihin pukeutuneet
sotilasosastot liikkuvat kohti vihollisen rivistöjä, jotka nekin on
puettu selvästi erottuviin asuihin.
Kiväärien tulitus vaimenee kuin kaukaiseksi rakeiden ropinaksi, ja kukkulalle kantautuu silloin tällöin rynnäkköhuutoja. Viirit ja liput kertovat eri osastojen sijainnista. Vähän väliä ratsulähetit karauttavat alas kukkulaa viemään kentälle uusia käskyjä tai tuovat sieltä tilannetiedotuksia. Oikealta alkaa kuulua tykkien pauketta. Paksu savu leviää tuulen painamana laaksoon ja peittää harsoonsa osan vihollisjoukoista. Kenraalit tarkentavat harmistuneina kaukoputkiaan. Mitä siellä tapahtuu? Kuuluuko paukkeen seasta hevosten hirnahtelua?
Kiväärien tulitus vaimenee kuin kaukaiseksi rakeiden ropinaksi, ja kukkulalle kantautuu silloin tällöin rynnäkköhuutoja. Viirit ja liput kertovat eri osastojen sijainnista. Vähän väliä ratsulähetit karauttavat alas kukkulaa viemään kentälle uusia käskyjä tai tuovat sieltä tilannetiedotuksia. Oikealta alkaa kuulua tykkien pauketta. Paksu savu leviää tuulen painamana laaksoon ja peittää harsoonsa osan vihollisjoukoista. Kenraalit tarkentavat harmistuneina kaukoputkiaan. Mitä siellä tapahtuu? Kuuluuko paukkeen seasta hevosten hirnahtelua?
Tällainen näky lumosi
aikanaan kreivi Leo Tolstoin. Hän kehitti taistelun kuvien avulla
omaa historianfilosofiaansa ja havainnollisti näkemystään elämän
kaoottisuudesta ja ihmisen suurten pyrkimysten turhuudesta. Tolstoi
kuvasi taistelua suurteoksessaan Sota ja rauha. Tolstoi ei
osallistunut sotaan Napoleonia vastaan, silloin hän ei edes ollut
syntynyt. Mutta hän sovelsi omia kokemuksiaan Krimin sodasta.
Sodankäynti ei ollut juurikaan muuttunut.
Oman aikamme
tarkkailija ymmärtäisi kuitenkin, että 1800-luvun sodankäyntitapa
on täysin vanhentunut. Se saattoi jotenkuten palvella vielä oman
aikansa sodanjohtamisen tarpeita, mutta siinäkin se oli pateettisen
tehoton ja tuotti osapuolille kauhistuttavia seurauksia. Borodinossa
kentälle jäi kuolleina tai haavoittuneina yli 80 000 miestä.
Onko edellä
esitetyillä sodan kuvilla jotain tekemistä yritysten johtamisen
kanssa? Pinnallisesta analogiasta huolimatta ei taida olla juuri
mitään. On kyllä suoraviivaista rinnastaa kaukoputkillaan
tähyilevät kenraalit yritysstrategeihin ja talousanalyytikkoihin.
Heidän tapansa arvioida tilannetta on kuitenkin yhtä vanhentunut ja
staattinen kuin tuo tuhoisan tehoton tapa käydä sotaa. Tarvitaan
vertauskuvia, jotka ovat dynaamisempia ja jotka eivät selitä
yksittäisiä kahakoita vaan niiden voittojen tai tappioiden takana
olevia tekijöitä.
Tietenkin voidaan
edelleen hyväksyä strateginen ajattelu eli pyrkimys ennakoida
tulevaa ja johtaa toimintaa. Viisaus ei kuitenkaan enää löydy
taistelukentän tapahtumia seuraamalla. Ehkä se löytyy jostakin
sellaisesta, joka on tapahtunut katseilta salassa ja ennen
ratkaisevaa taistelua.
Joten nyt seuraa
ajanmukainen, uusimpiin taloustieteen teorioihin nojaava vertauskuva.
Taas täytyy nousta kukkulalle, mutta nyt edessä aukeaa laaja
järvenselkä. Tällä kertaa korkea asemapaikka ei anna mitään
etua. Näkyy vain tuulen kareet vedessä ja auringon kimallus. On
selvästi mentävä lähemmäs, paljon lähemmäs. Joudutaan
keräämään näytteitä, kahlaamaan rantavedessä ja sukeltamaan,
ennen kuin järven monimutkainen ekosysteemi alkaa paljastaa
luonnettaan.
Miksi järvi on
vertauskuvana taistelukenttää osuvampi? On helppoa rinnastaa sen
resursseista kilpailevat eliömuodot yrityksiin, yhteisöihin ja
innovaatioihin. Tämä maailma on hyvin dynaaminen. Vaikka
pinnallisesti voisi nähdä lajien tasapainon, järvi on tosiasiassa
jatkuvassa muutostilassa. Nähdään sen resurssien ja eliölajien
kasvua, kehitystä, taantumista ja uuden kasvun mahdollisuuksia.
Toisaalta järvi on ekosysteeminä rajoitettu, ja tämä on myös hyödyllinen näkökulma. Ovathan kansantaloudet, markkina-alueet tai koko maapallomme olennaiselta luonteeltaan ja myös resursseiltaan rajallisia.
Toisaalta järvi on ekosysteeminä rajoitettu, ja tämä on myös hyödyllinen näkökulma. Ovathan kansantaloudet, markkina-alueet tai koko maapallomme olennaiselta luonteeltaan ja myös resursseiltaan rajallisia.
Ekologiseen analogiaan ja lajien keskinäiseen kilpailuun perustuva taloudellinen ja yhteiskunnallinen ajattelu ei oikeastaan ole mitään uutta. Englantilaiset ja skotlantilaiset valistus- ja moraalifilosofit keksivät sen jo 1700-luvulla, ennen Charles Darwinia. Etevänä biologina Darwin oivalsi, että näitä voimakkaita ideoita voi soveltaa eliö- ja kasviyhteisöihin. Kuten tiedetään, tuo oivallus mullisti koko biologian perin pohjin.
Myös teknologia
oivallettiin jo varhain pikemminkin vähittäisen ja kumuloituvan
kehitysprosessin tuotteeksi kuin tieteen ja ihmisjärjen tietoiseksi
luomukseksi. Tällainen prosessi etenee lukuisien kokeilujen,
yritysten ja erehdysten kautta. Sen luoma tietämys ei kerry
oppineiden kirjoihin, vaan se esiintyy perimätietona, mestareilta
oppipojille siirtyvinä taitoina sekä vähitellen parantuvina
materiaaleina ja työkaluina. Tekniset ratkaisut olivat ja ovat
edelleen selitettävissä ainoastaan vähitellen kasautuneen
osaamisen avulla.
Kun pohditaan teollisen
ajan taloutta, tulee tarkastella yritysten ja teollisuusalojen
kasvua, innovaatioita ja kuluttajien käyttäytymistä. Kaikessa
monimutkaisuudessaan ja dynaamisuudessaan nämä ilmiöt muistuttavat
hyvinkin läheisesti biologiasta tuttuja ekosysteemejä. Vastaavasti
myös tutkimusmenetelmien tulee olla samankaltaisia. Pitää seurata
ja mallintaa dynamiikan vaihteluita, kerätä paljon tietoa, rakentaa
aikasarjoja ja kuvailla samankaltaisuuksia ja eroavuuksia. Se on
paljon vaikeampaa kuin seurata sotalippujen – eli yritys- ja
tuotebrändien – liikettä taistelukentällä. Vähitellen alkaa
kuitenkin hahmottua myös syitä tuon liikkeen synnylle.
Jälkimmäinen
vertauskuvamme sisälsi myös hauskaa ironiaa ja historian leikkiä.
Evoluution ja luonnonvalinnan keksivät ensimmäisinä 1700-luvun
valistusfilosofit ja taloustieteilijät. Sitten Charles Darwin oivalsi soveltaa ideaa
biologiaan. Seurauksena oli aluksi skandaali, pilkka ja julkinen
kohu. Ja sitten valtava tieteellinen läpimurto, joka jatkuu
edelleen muun muassa molekyylibiologian ja genetiikan muodossa.
Ja nyt, 2000-luvulla, olemme ehkä kyllin viisaita soveltamaan evoluution ideaa ymmärtääksemme innovaatioita ja teollista dynamiikkaa.
Ja nyt, 2000-luvulla, olemme ehkä kyllin viisaita soveltamaan evoluution ideaa ymmärtääksemme innovaatioita ja teollista dynamiikkaa.