En voi ymmärtää,
mistä tämä blogin aihe tulee. Jotenkin minulla vain oli
paalujunttaan liittyviä mielikuvia päässäni. Mutta mistä
herätteestä se aktivoitui? En voi ymmärtää. Ehkä se johtuu
siitä, että kävin juuri venesatamassa varmistamassa, etteivät
syysmyrskyt ole riepotelleet veneen pressuja. Ja satamassahan on
paaluja.
Niin
sitten kävi, että aloin järjestellä tätä asiaa mielessäni, ja
ihmeen paljon siitä sain selville, pelkästään istumalla hiljaa
paikallani ja mietiskelemällä. Ja sitten aloin hakea tietoa. Minua
alkoi kiinnostaa erityisesti historialliset paalujuntat.
Paalujuntan
kulttuurihistoria on hyvä esimerkki internetin historiattomuudesta.
Ensi vilkaisulla ei juurikaan löytynyt tietoa vanhan ajan
paalujuntista. Nykyaikaisia paaluvasarakoneita oli joissain
mainoksissa esillä. Tietoa piti kaivaa muualta, painetusta sanasta.
Otavan Iso tietosanakirja 1960- luvun alkupuolelta , osa MONT-PYRA
esittelee paalujuntan asiallisen napakasti, ilman turhaa kontekstia
tai historiaa.
Mutta katsotaan ensin
niitä muistivarastoja. Paalujunttaa tarvittiin keväisin Katajanokan
venesatamassa, Upseerikerhon takana. Veneiden peräpuoli
kiinnitettiin pohjaan juntattuihin paaluihin, sama järjestely on
edelleen voimassa veneeni kotisatamassa Kipparilahdessa. Talven
aikana sataman vesi jäätyy, ja veden pinnanvaihtelujen mukana
nouseva ja laskeva jääkansi kiskoo paalut ylös. Ne voivat nousta
useita metrejä. Keväällä satamaan saapuu lautta jolla on
paalujuntta. Sen avulla paalut juntataan takaisin paikalleen.
Muutama
vuosi sitten löysin sattumalta YouTubesta Lahden oluttehtaan
mainosvideon vuodelta 1954. Siinä on junttausporukka
tekemässä juurin tällaista venesataman kunnostustyössä.
Paalujuntassa on korkealle nouseva teline, jonka huipussa on väkipyörä.
Junttausvasaran eli järkäleen nostovaijeri kulkee väkipyörän yli
ja haarautuu vetoköysiksi. Junttausporukka kiskaisee vetoköysistä
nykäisten järkäleen ilmaan ja pudottaen sen paalun päälle. Ja
sama toistuu, uudelleen ja uudelleen. Työtä säestää mainoksessa
Kipparikvartetin
esittämä laulu Junttali-poo.
Tällainen
työ
on yksitoikkoista ja raskasta, se keskeytyy vain hetkeksi, kun
siirrytään seuraavalle paalulle. Onneksi mainosfilmin lopussa
rantaan saapuu kuorma-auto, josta puretaan janoisille miehille
korikaupalla Lahden ykköspilsneriä.
Vuonna 1954 Suomessa ei
ollut televisiota. Mainosfilmejä kuitenkin tehtiin. Niitä
esitettiin elokuvissa ennen varsinaisen filmin alkua. Elettiin
elokuvan kulta-aikaa.
Junttausfilmissä
junttaporukan kokoa varmaankin
liioitellaan.
Vetoköysiä kiskoi toistakymmentä miestä, mutta luulen, että
todellisuudessa noin seitsemän miestä riitti. Muistaakseni
junttausporukkaa
sanottiin topparoikaksi.
Tuo luultavasti venäläisperäinen sana tarkoittaa varsinaisesti
junanrataa rakentavaa miesryhmää.
Itse
en muista nähneeni tällaista vetojunttaa toiminnassa. Sen sijaan
joskus 1960-luvun alkupuolella satamaamme uitettiin
lautallaan
seisova
dieseljuntta, ja se oli todellinen ihme. Siinä paalun päähän
asetetaan vastakappale, joka on itse asiassa dieselin mäntä. Sen
päälle pudotetaan junttausjärkäle, joka muodostaa sylinterin. Kun
se putoaa männän päälle, sisään jäänyt ilma puristuu kokoon,
ja sekaan ruiskutettu polttoaine syttyy. Juntan toimiessa järkäle
pomppii paalun päällä savun pöllähdellessä. Avoimessa koneessa
ei ollut
äänenvaimentajaa, joten pauke oli hirmuinen.
Luulen,
että tämä kone oli venäläisvalmisteinen. Muistan nimittäin
lukeneeni romaanin Bakun öljykentiltä, ja siinä kerrottiin, kuinka
"dieselit iskevät paaluja meren pohjaan". Kääntäjä
tuskin tiesi, mistä on kysymys, mutta minulle se on selvää.
Dieseljuntta on minusta mitä puhtainta steampunkkia.
Sillä tarkoitetaan sekopäistä viktoriaanisen ajan tai neuvostoajan
teknologiaa, joka jostain syystä on jäänyt elämään, tai jopa
muuttunut vaihtoehtoiseksi tulevaisuudeksi. (katso kirjoitus Toivon
kirjallisuutta: solarpunk).
Parempaa tietoa saa
internetistä, kun vaihtaa englannin kieleen, suomihan on kovin pieni
kielialue. Hakusanoilla "pile driver" tietoa alkaa tosiaan
löytyä. Tietenkin paalujuntta on ollut aivan olennainen työväline
niin kauan, kuin suurisuuntaista rakennustoimintaa on harjoitettu.
Siis jo antiikin ajoista alkaen. Jo muinaiset kiinalaiset tunsivat
paalujuntan. Rooman valtakunta oli tunnettu massiivisista
rakennushankkeistaan. Roomalaiset käyttivät paalujuntasta nimeä
festuca. Paalujen junttauksen kuvauksia löytyy esimerkiksi arkkitehti Vitruviukselta ja Julius Cesarilta.
Venetsia rakennettiin
merelle, mutaan juntattujen puupaalujen varaan. Syy on strateginen,
kaupunki oli näin paremmassa turvassa hyökkäyksiltä. Kun pyhän
Markuksen katedraalin vuonna 900 rakennettu kellotorni sortui vuonna
1902, havaittiin, että puupaalut olivat edelleen hyvässä kunnossa,
niitä ei tarvinnut uusia. Tarkkoja paalujuntan piirustuksia alkaa
ilmaantua 1400- luvulta lähtien. Ja ilman muuta Leonardo da Vinci
kunnostautui myös paalujunttien suunnittelijana.
Muinaiset paalujuntat
toimivat pääosin ihmisvoimalla. Edellä kuvatun Lahden oluttehtaan
mainoksen junttaporukan köysivetojuntta on hätkähdyttävästi
samanlainen kuin sen eräät tuhansia vuosia vanhat edeltäjät.
Suuremmilla työmailla käytettiin myös eläinten voimaa, kuten
hevoskiertoa. Tällaisen junttauskoneen rakentaminen työmaalle oli
vaivalloista, mutta paalujen junttaus ihmisvoimalla oli äärimmäisen
uuvuttavaa työtä. Teollisen vallankumouksen myötä ilmaantuivat
kuvaan voimakoneet. Paaluja alettiin lyödä maahan höyrykoneiden ja
polttomoottoreiden voimalla. Vuonna 1897 ranskalaiset alkoivat
käyttää puupaalujen lisäksi sisältä raudoitettuja
betonipaaluja. Nykyisin se on vallitseva paalutyyppi. Myös
teräspaaluja käytetään.
Dieseljuntta keksittiin
Saksassa 1920- luvulla. Edellä kuvaamani venesataman dieseljuntta on
tarkoitettu pienille paaluille. Vapaasti pomppivine sylintereineen se
on epätyypillinen, ja edelleen arvelen, että se oli
neuvostovalmisteinen. En löytänyt sellaisesta laitteesta kuvaa.
Neuvostoliitossa kyllä kehitettiin sähköllä toimiva täryjuntta
1950- luvulla.
Oikeaksi aarreaitaksi
tiedonhaussa osoittautui YouTube. Sieltä löytyy runsaasti videoita
paalujuntista, erityisesti sekopäisistä, savua syöksevistä
steampunk- henkisistä dieseljuntista. Maailmassa näyttää edelleen
olevan paljon paalutettavaa.
60- luvun jälkeen en
ole itse nähnyt dieseljunttaa toiminnassa. Sen sijaan runsas vuosi
sitten olin Oulussa palaamassa uimarannalta, ja polkupyörän
lastenistuimessa oli kyydissä kolmevuotias tyttärenpoika.
Onneksemme ajoimme rakennustyömaan vieritse, missä oli käynnissä
paalujen junttaus. Vaikka kolmivuotias pitkästyy helposti ja käy
levottomaksi, tämä näky vangitsi. Seurasimme lumoutuneina kolmen
pitkän betonipaalun junttausta. Työvälineenä oli
hydrauliikkakäyttöinen paaluvasara. Näppärästi kone poimi
yksitellen paalut pinosta, asetti ne oikeaan paikkaan ja alkoi lyödä
niitä maahan.
Helsingin uusklassista
keskustaa alettiin rakentaa 1800- luvun puolivälissä.
Rautatientorin ja Senaatintorin välinen alue oli mutaista
Kluuvilahtea. Se täytettiin ja rakennukset pystytettiin juntattujen
puupaalujen varaan. Siellä maassa ne paalut ovat edelleen.
Tuleeko paalujuntasta mieleen sotilasjuntta? Vaikka mielleyhtymä on hauska, espanjankielen sana junta tarkittaa hallintoa.
Tiedonhakuun osui myös urbaani sanakirja. Sen mukaan paalujuntta on eräs rakasteluasento. Sen luonne selvinnee yllä olevasta tekstistä. En tarkistanut, löytyykö se Kama Sutrasta. Tuskin ainakaan tällä runottomalla nimellä.
Tiedonhakuun osui myös urbaani sanakirja. Sen mukaan paalujuntta on eräs rakasteluasento. Sen luonne selvinnee yllä olevasta tekstistä. En tarkistanut, löytyykö se Kama Sutrasta. Tuskin ainakaan tällä runottomalla nimellä.
Jotain muutakin
kiinnostavaa löytyi. J. R. R. Tolkienin Hobbitissa kerrotaan
järvikaupungista, jossa talot on rakennettu veteen juntattujen
paalujen varaan. Tolkien kyllä tiesi, mistä puhui. 5000 vuotta
sitten Skotlannissa ja Irlannissa nimittäin oli tällaisia
kaupunkeja, tai oikeastaan kyliä. Asumusten keltinkielinen nimi on
crannog. Jonkinlaisia paalujunttia siinäkin on tarvittu, vaikka niistä ei
ole säilynyt tietoa. Syy tällaiseen rakentamiseen on sama kuin
Venetsiassa: turvallisuus.
Kovasti dieseljunttaa
muistuttaa aivan vastakkaisella logiikalla toimiva laite, eli
tamppain. Siitä käytetään maan tiivistämiseen katuja
rakennettaessa. Tällaisen vapaamäntämoottoriin perustuvan tamppaimen
esitteli saksalainen Delmag- yhtiö vuonna 1939. Tämäkin kone
edustaa jonkinlaista nyrjähtänyttä steampunkkia. Se on kuin
yhdellä jalalla pomppiva robotti. Erityisen pelottava on sen suurin
malli, 2500 kg painava Sammakko (Frosch). Sen
käyttäminen on varmaan ollut suorastaan vaarallista. Samainen yhtiö valmisti, ja valmistaa edelleen myös dieseljunttia.
Delmag- tamppain on
esiintynyt Rämsöön Kowan Teknolokian Päivillä, jotka
valitettavasti ovat olleet tauolla. Hankkimalla jostain päivillä
tuotetun CD- levyn pääsee kuuntelemaan Delmag-tamppaimen ääntä,
ja muitakin mielenkiintoisia koneita.
Delmag-tamppain. Kuva: Rämsöön Kowan Teknolokian museo. |