Entisessä elämässäni olen luennoinut tohtorikoulutettaville ja
perehdyttänyt uusia tutkijoita. Minulla on siinä ollut sekä
vanhanaikaisia että radikaaleja tavoitteita. Aloitetaan niistä
vanhanaikaisista. Jos ihminen haaveilee väitöskirjan teosta tai
haluaa työskennellä tutkimuslaitoksessa, hänen pitää ymmärtää,
mitä on tekemässä.
Väitöskirjan tekeminen on kunnioitettava hanke. Sitä voi jossain mielessä verrata maratonjuoksun suoritukseen tai korkealle vuorelle kiipeämiseen. Se on vaikea ja haastava suoritus, joka edellyttää useamman vuoden valmistautumista ja pitkäaikaista vakavaa ponnistelua. Erikoista on, että se on suoritus, jossa tavoite ei ole kiinnitetty. Aina voi tehdä paremmin. Voi juosta nopeammin, ja valita aina vain korkeamman vuoren.
Väitöskirjan tekeminen on kunnioitettava hanke. Sitä voi jossain mielessä verrata maratonjuoksun suoritukseen tai korkealle vuorelle kiipeämiseen. Se on vaikea ja haastava suoritus, joka edellyttää useamman vuoden valmistautumista ja pitkäaikaista vakavaa ponnistelua. Erikoista on, että se on suoritus, jossa tavoite ei ole kiinnitetty. Aina voi tehdä paremmin. Voi juosta nopeammin, ja valita aina vain korkeamman vuoren.
Tai ainahan voi mennä
myös riman alta. Minusta se ei ole kovin kunniakasta.
Yliopistolaitoksen pitäisi osata asettaa se rima tarpeeksi ylös ja
katsoa ettei sitä aliteta. Pelkkä tieteenalan käsitteistön ja
menettelytapojen hallinta ei riitä, työllä pitää olla niin
sanottu kontribuutio. Tinkimätön uuden tiedon tavoittelu
pelastaakin monta työtä. Se tarkoittaa, että työn pitää tuottaa
selvä lisäys ihmiskunnan tietovarantoon. Sillä ihmiskunnasta tässä
on kysymys. Väitöskirjat kuuluvat tieteen piiriin. Tieteessä ei
ole kansallisuuksia eikä valtakunnanrajoja, eikä se kumarra rahaa
tai valtaa.
Kriteerejä ja sääntöjä
on vaikea asettaa, ja niiden kanssa pitääkin olla varovainen. Eli
pitäisi mieluiten tulla toimeen mahdollisimman vähällä
kontrollilla. Vasta ajan myötä nähdään, mikä on oikeaa ja
arvokasta. Tai kuten eräs suomalainen runoilija on tiivistänyt:
”aika tallaa torakat.”
On kuitenkin ihan
suositeltavaa pohtia asioita. Itse olen huomannut pari käsitettä
hyödyllisiksi. Sisäinen relevanssi tarkoittaa, että asiat
tutkitaan ja esitetään oikein. Siis metodit on ymmärretty oikein,
matematiikkaa käytetään oikein, ja logiikka ja päättely on
kohdallaan. Tarkoitus on varmistaa, että tiedon tavoittelussa ei ole
tyhmiä muoto- ja ajatusvirheitä. Ulkoinen relevanssi puolestaan
tarkoittaa että asia, jota tutkitaan, on tutkimisen arvoinen. Eihän
tämä itsestään selvää ole, ja tässäkään ei pitäisi olla
liian jyrkkä. Kuka tietää, mikä on tärkeää kymmenen vuoden
kuluttua.
Tämä kaikki on
ylettömän vanhanaikaista. Tasosta ja laadusta puhuminen on aina
vain yhtä tarpeellista, vaikka siinä ei olekaan mitään uutta ja
mullistavaa. Pidän mielelläni kiinni ikivanhoista hyveistä. Entä
mitä ovat ne vihjaamani radikaalit tavoitteet? Niitä on vaikea
ilmaista tarkasti, mutta voimme ehkä lähestyä niitä vertauskuvien
kautta. Joten kerroin kuulijoilleni pienen tarinan runoilija Vladimir
Majakovskista.
Osoittautui, että yleensä juuri kukaan
kuulijoista ei ollut kuullut hänestä. Vladimir
Majakovski (1893 – 1930) oli
Venäjän vallankumousajan tunnetuimpia hahmoja: tulisieluinen
futuristinen runoilija, agitaattori, taidemaalari ja
julistegraafikko. Hänellä oli asenne,
ja se on tärkeintä. Kerran Majakovskilta kysyttiin: ”mikä on
runoilija”? Hän vastasi: ”runoilija on onnea tuottava kone”.
Joten
tein kuulijoilleni
hieman
muokatun
kysymyksen: ”mikä on tutkija”? Ja
selitin, että mielestäni
tutkijan pitää olla tietoa
tuottava kone.
Se riittää, siinä on oikeastaan sanottuna kaikki olennainen. Ja
tämä tehtävä riittää koko loppuelämän toimintaohjeeksi. Mutta
samalla kannattaa tähdätä laajempaan tavoitteeseen. Tämä tehtävä
pitäisi suunnata niin, että tutkija olisi samalla
myös
onnea tuotava kone.
Lähimmäisille ja kollegoille, mutta myös tuleville sukupolville,
koko ihmiskunnalle. Tieteen tekijä on todellinen futuristi!
Sain
tiedostamattoman herätteen tähän kirjoitukseen luettuani
Scientific American- lehdestä Felicia Sterlingin artikkelin
How Do We Know What We Know?
Arvaatte vastauksen: ”it begins with “s” and ends with “cience"
–
and
the ignorant are trying to trash it”. En muistanut lukeneeni
tuota
juttua,
ennen kuin olin kirjoittanut edellisen
kappaleen loppuun. Näinkin
toimii ihmisen mieli.