Kuuntelin juuri radiokeskustelua, jossa puhujat
olivat yksimielisiä siitä, että pitäisi alkaa kehittää
moraalista taloustiedettä. Koska talouden hallitsematon toiminta
alkaa uhata koko ihmiskuntaa. Ja niinhän asia voidaan tosiaan ja
hyvin syin nähdä. En kuitenkaan ollut samaa mieltä taloustieteen
moraalittomuudesta tai moraalivajeesta, vaan mielestäni totuus
on suorastaan päinvastainen. Tämä vaatii ilmeisesti selittämistä.
Taloustiede ei ole
suorastaan harrastusalueellani, muta tehdessäni aikanaan
väitöskirjaa teollisuustalouden osastolle jouduin perehtymän
asiaan lukemalla ja tenttimällä läjittäin taloustieteen
klassikoita - ja myös uudempia kirjoja. Tutustuin siis minulle
uuteen alaan uteliaana ja tuorein aivoin, ja myös kriittisesti. Se
oli mielenkiintoista, ja myös vaikuttavaa. Taloustieteessä avautui
minulle uusi maailma, joka ei suinkaan ollut aivan sellainen kuin
luullaan, ja mitä itsekin luulin.
Palasin
taloustieteen äärelle uudestaan reilun kymmenen vuoden kuluttua.
Olin puhumassa innovaatiojohtamisesta eMBA- kursseilla (yritysten
johtotehtävissä toimiville tarkoitettu täydennyskoulutusohjelma).
Koska mielestäni tavoitteellisen toiminnan pitää pohjautua
tietoon, halusin aluksi pohtia, mistä saadaan taloutta kuvaavaa
tietoa. Oli varsin luontevaa aloittaa luento sokraattisella
kysymyksellä: mikä on talous? Varsin pian pääsimme
yhteisymmärrykseen siitä, että talous on sellainen käytäntöjen,
organisaatioiden ja sopimusten järjestelmä, joka tähtää
aineelliseen hyötyyn. Oikeastaan tällainen keskustelu selventää
asioita jo aika paljon.
Olisiko
taloustiede hyvä pohja talouden ymmärtämiselle? Ehkä on syytä
tarkastella ensin taloustieteen juuria. Teollinen talous kehittyi
voimakkaasti Englannissa valistuksen aikaan 1700-luvulla. Ei ihme,
että ensimmäiset suuret taloustieteen klassikkoteokset
kirjoitettiin juuri silloin. On kiinnostavaa, että tuon ajan
taloustieteilijät kuten David Hume ja Adam Smith katsoivat olevansa
myös ja jopa ennen kaikkea moraalifilosofeja. Taloustieteen
keskeinen kysymys oli: millainen menettely on oikein, ja miten talous
tuottaa eniten hyötyä ihmiskunnalle. Moraalinen asenne talouteen
jatkui seuraavalla vuosisadalla, muun muassa John Stuart Millin
kautta, ja huipentui Karl Marxiin.
Talouden ja
hyvinvoinnin teorioiden kytkentä oli johtanut taloustieteen
politisoitumiseen. Oikeastaan se oli väistämätöntä. On yhtä
luonnollista, että syntyi suuntauksia, jotka pyrkivät irrottamaan
talouden moraalisista kysymyksistä. Luonnontieteiden esimerkin
mukaan koetettiin keskittyä puhtaasti sisäiseen tehokkuuteen, muun
hyvän ajateltiin seuraavan luonnollisella tavalla talouden
tehokkuudesta. Mutta tokihan tämäkin on poliittinen asenne.
Tunnettu ”hiostuksen isä ja kello-kallejen kummisetä” Frederick
Taylor uskoi pelkän tehokkuuden riittävän. Mutta hänen
menetelmiensä sokea noudattaminen johti aikanaan, ja johtaa edelleen
ristiriitoihin ja konflikteihin. Ilmeisesti talouden moraalisesta
ulottuvuudesta ei niin vain pääse eroon. Palaan tähän asiaan
kohta.
Etenkin Marxin jälkeen taloustieteessä on ollut mielestäni aplologinen sävy. Vaikka moraalinen näkökulma on häveliäästi piiilotettu, taloustiede pyrkii puolustelemaan talousjärjestelmää - tai harvemmin haastamaan. Vaikka tieteen tulisi pikemminkin tutkia taloutta viileästi, kuin jotain outoa eläintä tai konetta. ”Poliittisesti
neutraalin” taloustieteen keskeinen doktriini on odotetun hyödyn
teoria. Ajatuksella on pitkä historia, mutta 1940-luvulla Oskar
Morgenstern ja matematiikkanero John von Neumann onnistuivat
formalisoimaan sen. Kyseessä on peliteoriaan perustuva malli.
Talouden toimijat oletetaan rationaalisiksi olennoiksi jotka tekevät
loogisia päätöksiä. Ajatus on hallinnut 1900-luvun jälkipuoliskon
taloustiedettä. Ei siksi, että teorialla olisi hyvä selitys- ja
ennustuskyky, vaan koska se on eräs harvoja talousteorioita, jotka
pystytään paketoimaan siistiin matemaattiseen muotoon.
Kaikki eivät
siihen usko. Amerikkalainen taloustieteilijä, matemaatikko ja
psykologi Herbert A. Simon on esittänyt niin sanotun rajoitetun
rationaalisuuden mallin (model of bounded rationality). Hän
havaitsi, että ihminen ei ajattele rationaalisesti, vaan pyrkii
pikemminkin optimoimaan paikalliset ja lyhtytakaiset edut. Myös Amos
Tversky ja Daniel Kahneman ovat luoneet realistisempia malleja, jotka
osoittavat inhimillisen ajattelun virheellisyyden.
Aivan kuten John
von Neumann, myös Herbert A. Simon on tietokonealan ja tekoälyn
pioneereja. Hän myös kirjoitti 1950-luvulla kuuluisan kirjan
Administrative behavior. Se herätti paljon huomiota, ja osaltaan
vaikutti siihen, että hänelle myönnettiin taloustieteen Nobel-muistopalkinto. Kirjaa ylistettiin, ja Simonilta kysyttiin,
millaisiin organisaatioita mittaaviin aineistoihin kirja perustuu.
Kerrotaan, että Simon vastasi: ”ei mihinkään, keksin kaiken
omasta päästäni”. Suurella ajattelijalla oli rohkeutta puhua
rehellisesti – ja hänellä oli myös rohkeutta irtisanoutua
myöhemmin varhaisen kirjansa ideoista. Kirjan suomennettu laitos
Päätöksenteko ja hallinto on omassa hyllyssäni, löysin sen Oulun
kaupunginkirjaston poistokirjojen laarista.
Palataan
taloustiedon lähteille. Millä tavalla tätä tietoa on paketoitu
kirjalliseen muotoon? Alan klassikot tuntuvat yhdistelevän ajatuksia
kansantaloudesta, psykologiasta ja organisaatioiden teoriasta.
Sellaisena ne ovat raskasta luettavaa. Uusia oppikirjoja kyllä kirjoitetaan, vaikka mieleeni ei tule yhtään hyvää. Nykyään taloutta
käsittelevät paksut yleisteokset ovat harvinaisia. Ne ovat pikemminkin
pamfletteja tai yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Toki niitä edelleen
kirjoitetaan, kuten Thomas Pikettyn Pääoma 2000-luvulla (2014).
Varsinaiset tieteelliset teoriat julkaistaan vertaisarvioiduissa
aikakauslehdissä. Tieto on sirpaloitunutta ja omaksumiskynnys on
valitettavan korkea.
Kuten edellä
kirjoitetusta varmaan kävi ilmi, taloustiede ja organisaatiotiede
ovat lähellä toisiaan. Organisaatiotieteen klassikot kirjoitettiin 1900- luvun
alkupuolella. Oman näkemykseni mukaan ne ovat edelleen
ajankohtaisia. Niitä kannattaa lukea, ja ne ovat onneksi myös
varsin helppolukuisia.
Kokonaan oma
lukunsa ovat niin sanotut bisneskirjat, jotka eMBA-kurssilaisia
kovasti kiinnostivat. Ne muodostavatkin varsin laajan ja
ongelmallisen joukon. Joskus niitä kirjoittavat arvostetut
taloustieteilijät. Mutta valitettavasti suurimman osan kirjoista
ovat kirjoittaneet erilaiset omatekoisia menetelmiään mainostavat
konsultit, urheiluvalmentajat, psykologit ja ylipäätään
julkisuuden henkilöt. Kirjoihin kannattaa suhtautua erittäin
varovaisesti. Tyypillisesti ne ovat ns. preskriptiivisiä eli
reseptejä tarjoilevia. ”Tehkää näin, niin yrityksenne
menestyy”. Viime aikoina on saanut julkisuutta Thomas Eriksonin
kirja Idiootit ympärilläni. Monet asiantuntijat ovat nähneet
aiheelliseksi todeta kirjan hölynpölyksi, sen suosion ja ilmeisen
haitallisuuden takia.
Toinen yleinen
bisneskirjojen muoto ovat deskriptiiviset kirjat, siis erilaisia
tarinoita kertovat kirjat ja muistelmateokset. Ne ovat ilman muuta
vankemmalla pohjalla, jos kerronta on rehellistä. On hyvä muistaa,
että aina se ei sitä ole. Alan vanha klassikko on valtavan suosion
saanut teos In Search of Excellence (Tom Peters ja Robert Waterman
Jr. 1982), jossa analysoitiin 42 amerikkalaista yritystä ja
kerrottiin, mikä tekee niistä erinomaisia. Kirjaa luetaan edelleen,
vaikka on osoittautunut, että aikaa myöten nuo yritykset ja niiden
johtamistavat ovatkin olleet vähemmän onnistuneita tai suorastaan
surkeita. Niinpä kirja sai eräänlaisen jatko-osan: In Search of
Stupidity: Over 20 Years of High-Tech Marketing Disasters (Merrill R.
Chapman 2003). Ehkäpä molemmat kirjat kannattaisi lukea, vaikka
ovatkin jo vanhoja.
Mutta palataan nyt
alun aiheeseen: onko taloustiede moraalitonta, ja tarvittaisiinko
erityistä moraalista taloustiedettä. Olen esittänyt, että kysymys
on oikeastaan näennäinen, sillä se ohittaa sen tosiasian, että
talous on laaja ilmiö ja kattaa kaikki yhteiskunnan alueet ja tasot.
Minusta on parempi sanoa, että taloustiede on jo lähtökodiltaan
moraalista, sillä se käsittelee hyvän ongelmaa.
Mutkikkaassa
maailmassamme on niin kovin paljon erilaisia ryhmiä ja tasoja.
Niiden välillä on erilaisia näkökulmia ja eturistiriitoja. Koko
yhteiskuntaelämän tärkein asia on sovitella nämä ristiriidat ja
saada eri ryhmät toimimaan yhdessä. Ei sen kummempaa (vaikka ei se
helppoa ole).
Joten kerrataan.
Psykologia tutkii, mitä on yksilön hyvä. Sosiologia tutkii
pienyhteisöjen hyvää. Yritystaloustiede tutkii, mitä on yritysten
hyvä. Ekologia tutkii lisääntyvässä määrin, mitä on hyvä
ekosysteemille. Kansantaloustiede tutkii, mitä on kansakunnan hyvä.
Ja aivan ilmeisesti tarvittaisiin globaali taloustiede selvittämään,
mitä on maapallon hyvä.