Kyllä minäkin olen huolissani
filosofian heikosta arvostuksesta. Mutta koska en pidä koululaisia
tyhminä, vaadin porsaanreiän tukkimista. Kysymys ei ole ollenkaan
siitä, että filosofia on yleissivistävä aine, jota olisi hyvä
tuntea. Kysymys on ajattelun taidoista, joita voidaan opettaa. Ja
kysymys on vielä enemmästä: siitä, miten osaamme suhtautua
tietoon ja siitä tehtyihin erilaisiin tulkintoihin.
Filosofiasta ajatellaan herkästi, että
se on jäänne muinaisuudesta. Mutta mielikuva on väärä. Filosofia
on tärkeämpää kuin koskaan, koska tiedosta tulee yhä tärkeämpi
vaikuttaja, ja tiedon määrä lisääntyy jatkuvasti. Samalla
lisääntyy tiedon tarve, ja tiedon kanssa työskentelevien ja sitä
hyödyntävien ihmisten lukumäärä.
Ja nyt sanottakoon, että olen täysin
tietoinen siitä, etten ole mikään ammattifilosofi. En oikeasti
väitä tietäväni, mitä filosofia on tai millaista sen opetuksen
pitäisi olla. Ja minusta se on hyväksi, emme silloin jumitu toisarvoiseen saivarteluun. Joten ehdotan, että filosofian opetus
uudistetaan vastaamaan paremmin yhteiskunnan muuttuneita tarpeita.
Tällainen oppiaine vetäisi luonnostaan oppilaita puoleensa ilman
ylimääräisiä keppejä tai porkkanoita. Sen tulisi olla
kriittisyyteen kannustava ja monipuolisesti eri näkökulmia
käsittelevä.
Kurssin alussa olisi kulttuurihistoriallinen jakso, eri oppineita ja heidän ideoitaan valaiseva.Tähän liittyy myös maailmankuvan muutokset ja sen eri variaatiot. Historiallinen osuus voisi kuitenkin olla nykyistä suppeampi.
Kurssin alussa olisi kulttuurihistoriallinen jakso, eri oppineita ja heidän ideoitaan valaiseva.Tähän liittyy myös maailmankuvan muutokset ja sen eri variaatiot. Historiallinen osuus voisi kuitenkin olla nykyistä suppeampi.
Tiede, metafysiikka ja filosofia
muodostavat vielä nykyäänkin tiukasti yhteenkietoutuneen
kokonaisuuden. Tätä voidaan käsitellä tietoteorian ja
tieteenfilosofian kautta. Myös teknologian rooli tässä prosessissa
tulee huomioida. Tieteellisen tiedon muodostumisen prosessi ja tiedon
arviointi on syytä käsitellä erityisen tarkasti. Eri
julkaisukanavien toimintatavat ja roolit tehdään tutuiksi. Samoin
tiedon tulkinta ja yhteiskunnallinen ja poliittinen käyttö.
Tieteen käytännöt ylittävät
tieteenalojen rajoja, ja ovat eri aloilla pääpiirteissään
samankaltaisia. Silti on syytä esitellä tieteenalojen kartasto.
Kysymykset moni- ja poikkitieteellisyydestä ovat erityisen
kiinnostavia.
Filosofiaan kuuluu perinteisesti myös
etiikka, kysymykset oikeasta ja väärästä, sekä kaiken
tarkoitusta käsittelevät eksistentiaaliset kysymykset. Näitä
asioita on käsiteltävä jo filosofisen perinteen takia, ja koska
ihmiset joka tapauksessa etsivät niihin vastauksia. Myös uskonnot
esittävät filosofisia ja eksistentiaalisia ideoita. Rajaus siihen
suuntaan on kuitenkin tehtävä. Uskontojen tarkempi esittely on
laajuussyistä parempi siirtää toiseen oppiaineeseen.
Mikä olisi oikea nimi tällaiselle
oppiaineelle? Jos ”filosofia” tuntuu pölyttyneeltä ja viime
tapausten valossa helposti kyseenalaistettavalta, voitaisiin toki
keksiä kuvaavampi ja ajanmukaisempi nimitys.
Kerrataan. Uudistettu filosofian oppiaine käsittelee seuraavia kysymyksiä: miten ihminen voi tietää, mistä tietoa saadaan, miten tietoon voi luottaa, kertooko tieto meille oikean ja väärän eron, ja miten tietoa voi ja pitää soveltaa. Nämä kysymykset eivät ole helppoja. Ei tiede eikä filosofia voi antaa niihin lopullisia vastauksia. Mutta juuri näiden asioiden pohtiminen on olennaista.
Kerrataan. Uudistettu filosofian oppiaine käsittelee seuraavia kysymyksiä: miten ihminen voi tietää, mistä tietoa saadaan, miten tietoon voi luottaa, kertooko tieto meille oikean ja väärän eron, ja miten tietoa voi ja pitää soveltaa. Nämä kysymykset eivät ole helppoja. Ei tiede eikä filosofia voi antaa niihin lopullisia vastauksia. Mutta juuri näiden asioiden pohtiminen on olennaista.