Pääkaupunkiseudulla
on keväällä 2015 kaksi samansävystä näyttelyä. Emmassa on
näyttely ”Pop Art Design”, ja Designmuseossa taas löytyy
”Postmodernismi 1980-1995”. Tämä lienee yhteensattuma, vaikka
näyttelyillä on paljon yhteistä. Näyttelyt nimittäin kertovat
siitä, mitä tuli ”modernin” jälkeen. Perin kummalliselta
tuntui, että pop- näyttelyssä ei vihjattu mitenkään
postmodernismiin, eikä myöskään päinvastoin. Aivan kun kyseessä
olisi täysin erilliset asiat. Itseni kaltainen taideharrastaja taas
ei ymmärrä tällaista eriseuraisuutta. Yhteys kun on täysin
ilmeinen, ainakin sellaisen ihmisen silmissä, joka ei saa leipäänsä
taiteen ruotimisesta ja luokittelusta. Kummassakin näyttelyssä oli
myös ilmeisiä taiteenlajin mentäviä aukkoja, palaan siihen
myöhemmin.
Mutta
aloitanpa oman ruotimiseni pohtimalla aluksi hieman modernismia. Se
ajoitetaan alkamaan 1800-1900 lukujen vaihteessa, ja joidenkin
mielestä (myös omasta mielestäni) se jatkuu yhä. Modernismi
taiteessa oli mitä ilmeisin kapina perinteistä taidekäsitystä
vastaan: sovinnaisuutta, klassisia muotoihanteita, klassisia aiheita
ja sievistelevää estetiikkaa vastaan. Taide koettiin pysähtyneeksi
ja tunkkaiseksi, eikä se ei ollut samassa linjassa vauhdilla
rynnistävän edistyksen, tieteen ja teknologian kanssa. Tällainen
kapinointi on tietysti ihmisille mitä luonnollisin reaktio, ja
kapinan oireita ja irtiottoja on toki ollut nähtävissä edellisinä
vuosisatoina. 1900- luvulla kapina yltyi vastustamattomaksi
joukkoliikkeeksi. Modernismin liike levisi myös muille taiteen
aloille, kuten arkkitehtuuriin, muotoiluun, kirjallisuuteen ja
musiikkiin. Taiteessa modernismi näkyi monenlaisina ismeinä, olen
aiemmin kirjoittanut mm. konstruktivismista ja futurismista.
Mutta
pahat tavat istuvat lujassa. Ennen pitkää modernismi alkoi
kangistua. Se vakavoitui ja alkoi kehittyä auktoriteetiksi. Meillä
Suomessa erityisesti funktionalismi omaksui paavin asenteen
muotoilussa ja arkkitehtuurissa. Koska modernismi oli itsekin
aloittanut kapinaliikkeenä, uusi kapina oli pian vauhdissa.
Englannissa,
ja erityisesti Yhdysvalloissa kaupallinen käyttötaide tuli kapinan
välineeksi 1950- ja 1960- luvulta alkaen. Kaupallinen
mainosgrafiikka, sarjakuva ja viihdekulttuuri eri muodoissaan
pyhitettiin. Niitä pelkistettiin, kehystettiin, maalattiin
klassisella tyylillä banaaleja aiheita, ja
nostettiin gallerioiden seinille. Se
oli rienausta ja pyhäinhäväistystä, ja se oli hauskaa. Ehkä
parhaiten meillä tunnetaan monitoimimies Andy Warhal Marilyn- ja
soppapurkkikuvistaan. Taidemuotoa sanottiin sen kuvaston mukaan pop-
taiteeksi. Se yritti myös murtaa taiteen pyhyyttä antamalla tilaa
vaihtoehtokulttuureille ja poliittisille liikkeille, ja
heittäytymällä häpeämättömän kaupalliseksi. Tämä ei aivan
onnistunut: populaarikuvasto kyllä säilyi, mutta kulttuurillinen
jatkumo onnistui pyhittämään myös pop- taiteen. Se jäi pysyvästi
gallerioiden seinille, ja pyhitettyjen artistien teoksista maksetaan
edelleen
miljoonia.
Pop-
taide tuli voimalla ja järisyttävästi Suomeen Ars 69- näyttelyn
myötä, ja myös meillä sitä alettiin tehdä kansainvälisten
mallien mukaisesti. Emman Pop Art näyttely esittelee varsin
kattavasti pop- taiteen klassikkoja Lichtensteinista Warholiin.
Mukana on myös kiitettävästi suomalaisia tekijöitä, kuten Harro
Koskisen muoviset sikaveistokset. Näyttely on siis tässä mielessä
retrospektiivinen ja akateeminen. Ainakaan minussa se ei herättänyt
vastaavaa löytämisen riemua kuin juuri tuo aikanaan näkemäni
Ars-69, joka oikeastaan muutti Suomen taide-elämän kokonaan. Ehkä
minua nuoremmat kokevat Emman näyttelyn enemmän ilmestyksenä -
vaikka pop- taiteeseen onkin totuttu.
Pop
herätti siis Suomessa kiivasta keskustelua. Sitä eivät
vastustaneet ainoastaan perinteiset vanhoilliset piirit - ne meillä
on aina keskuudessamme. Myös
politisoitunut nuoriso vieroksui sitä, varmaankin
amerikkalaisvaikutteiden ja kaupallisuuden takia. Tästä keitoksesta
syntyi uusi kooste, postmodernismi. Kysymyksessä oli tietysti
edelleen kyllästyminen moderniin, kapina sitä vastaan. Mutta se oli myös poliittisuutta vastaan. Ironista oli, että postmoderni oli ideologista, sille
antoi sisällön ns. ranskalainen uusfilosofia,
ennen kaikkea dekonstruktion käsite. Designmuseon näyttely esitteleekin
tätä keitosta, enemmän kuitenkin muotoilun näkökulmasta. Mukana
on runsaasti selvää pop- taidetta. Osa töistä on kuitenkin myös
vakavampia, ne menevät perinteiseen modernismiin, ja jopa art deco
tyyliin. Itse koin, että tämä kapinaliikkeenä alkanut suuntaus
haluaa tässä näyttelyssä pyhittää itseään, poissa ovat
leikittely, lainaukset ja häpeämättömyys. Vaikutelmaa lisäsivät
videoruuduilla esiintyvät puhuvat päät, jotka otsa rypyssä
pohtivat dekonstruktiota. Tosin itse pohdin myös, ovatko nämä
näyttelyn akateemiset piirteet postmoderni vitsi - mutta ei, kai se
oli tahatonta, freudilainen lipsahdus.
Entä
ne taiteenmenevät aukot kummassakin näyttelyssä? Ensinnäkin,
missä on op- taide (optinen taide), joka oli Euroopassa ja Suomessa
varsin näkyvää etenkin 1970- luvulla (kirjoitinkin aiemmin Emman
mainiosta Victor Vasarely- näyttelystä). Onko tämä puute
taidemaailmalle tyypillistä lokerointia, ehkä op- taide pannaankin
modernismin lokeroon. Itse panen sen iloisesti pop-taiteen puolelle,
etenkin kun kaupallisuuskin on siinä vahvasti mukana.
Olisin
myös ottanut etenkin Designmuseoon enemmän arkkitehtuurissa
kukkivaa brutalismia - no oli sitä ehkä hiukan. Suomessa
brutalismi, tai paremmin betonibrutalismi on käytetty lähinnä
haukkumasanana joistakin tahattoman rumista ja epäonnistuneista
rakennuksista. Mutta näin englantilaisen dokumenttiohjelman, joka
avasi silmät. Se on tietoinen ja selkeä taidesuunta, joka ammentaa
muotokieltään etenkin natsi-Saksan sotilaallisista
betonibunkkereista
ja linnoitusrakennelmista. Tietoisesti
(betoni)brutalismia edustavaa arkkitehtuuria löytyykin juuri Suomen
ulkopuolelta, erityisesti englannista. Ja kyllä, rakennukset voivat
olla todella vaikuttavia, arkkitehtuuria parhaimmillaan.
Näyttelyssä olisi voinut olla mukana vaikka kuvina myös Rudolf Steinerin luomukset, vaikkapa hirviömäiset mutta vaikuttavat antroposofian temppelit, Goetheanum I ja II. Ne edustavat ehdottomasti varhaista postmodernia arkkitehtuuria liioittelemalla juuri sitä mitä modeni vihasi: pömpöösiyttä, ohjelmallisuutta, kansanomaisuutta. Myös Steiner-kattauksen tarjosi viime vuonna Emma.
Suomessa betonibrutalismia edustaa, ilmeisen tahattomasti, Kaivokadun ns. Makkaratalo. Siihen lisättiin aikanaan, rakennusvaiheessa, luotaantyöntävästi törröttävä parveketaso betonimakkaroineen. Ilmeisesti kaupallisen ahneuden takia, jotta saatiin lisää parkkipaikkoja parvekkeelle. Mutta taloa on minusta turha yrittää suojella, sillä sen kuvottavin ja silmiinpistävin osa, Keskuskadun päällä roikkuneet ajorampit on jo vähin äänin ehditty purkaa. Pois siis koko roska.
Näyttelyssä olisi voinut olla mukana vaikka kuvina myös Rudolf Steinerin luomukset, vaikkapa hirviömäiset mutta vaikuttavat antroposofian temppelit, Goetheanum I ja II. Ne edustavat ehdottomasti varhaista postmodernia arkkitehtuuria liioittelemalla juuri sitä mitä modeni vihasi: pömpöösiyttä, ohjelmallisuutta, kansanomaisuutta. Myös Steiner-kattauksen tarjosi viime vuonna Emma.
Suomessa betonibrutalismia edustaa, ilmeisen tahattomasti, Kaivokadun ns. Makkaratalo. Siihen lisättiin aikanaan, rakennusvaiheessa, luotaantyöntävästi törröttävä parveketaso betonimakkaroineen. Ilmeisesti kaupallisen ahneuden takia, jotta saatiin lisää parkkipaikkoja parvekkeelle. Mutta taloa on minusta turha yrittää suojella, sillä sen kuvottavin ja silmiinpistävin osa, Keskuskadun päällä roikkuneet ajorampit on jo vähin äänin ehditty purkaa. Pois siis koko roska.
Brutaalia Helsinkiä: Kellosaaren voimalaitos. Uljasta ja häpeämätöntä teollisuusarkkitehtuuria. (kuva kirjoittajan, 2015; saa lainata.) |