Lapsena minusta oli hauska katsella Pekka ja Pätkä- elokuvia.
Aikuisena ei niinkään, koska nyt huomaan että nuo elokuvat ovat
sietämättömän huonoja, hutiloiden ja kiireellä tehtyjä. Se
olikin totta, esimerkiksi käsikirjoitusta ei tehty etukäteen, vaan
se keksittiin kuvausten aikana. Tietysti elokuvien tärkein asia oli
Pekan ja Pätkän puuhailut. Oli muutama muukin
elokuvasta toiseen toistuva henkilöhahmo: hieman pelottava talonmies
Pikkarainen, ja todella pelottava Justiina, Pekan hirmuinen vaimo. Ja
sitten oli ikään kuin kontrastina niin sanottuja oikeita ihmisiä. Usein lemmenpari, jonka
miesroolia esitti Tapio Rautavaara (en ole varma, oliko se juuri Tapio Rautavaara, mutta hän on juuri sellainen oikean ihmisen ylittämätön ja positiivinen malli). Sama teema toistui liki kaikissa
Puupää- elokuvissa. Samaistumisen kohteita ovat Pekka ja Pätkä,
mutta samalla heidän toilailunsa ovat hölmöjä ja avuttomia.
Elokuvien ns. tavalliset ihmiset ja heidän tavallinen ja ilmeisen
onnistunut elämänsä ovat Pekan ja Pätkän näkökulmasta
tavoittamattoman kaukana, saavuttamattomia. Ja tuntuu kun he itsekin
aavistaisivat sen.
Elämässä tuntuu joskus olevan julmaa ironiaa. Puupää- elokuvia
tehtiin vuosina 1953-1960 kaikkiaan 13, ja kun tuottaja päätti
lopettaa elokuvasarjan tekemisen, Pätkää esittänyt Masa Niemi
teki itsemurhan. Tavallisen ihmisen elämä osoittautui lopullisesti
saavuttamattomaksi.
Muistan, kuinka yhtä Puupää- elokuvaa filmattiin koulumme
vieressä. Siinä nimittäin sijaitsi Helsingin lääninvankila, ja
Pekka ja Pätkä olivat vankeja, jotka yrittivät kiivetä muurin
yli. Heidät oli puettu vanginpukuihin, joissa oli leveitä,
vaakasuoria mustia ja valkoisia raitoja. Siinäkin he epäonnistuivat
olemaan oikeita ihmisiä. Sillä minä ja koulutoverini tiesimme
aivan hyvin, että oikeat vanginpuvut olivat harmaita ja niissä oli
kapeita pystysuoria raitoja. Näimmehän vankeja melkein joka päivä,
kun he lakaisivat katua vankilan muurin edessä.
Puupää- elokuvat toivat konkreettisesti esiin syvän
eksistentiaalisen ongelman. Kuka minä olen, ja miksi minä en voi
olla samanlainen kuin oikeat ihmiset? Monet muutkin elokuvat
heijastavat samaa ongelmaa. Chaplinin klassisissa kulkurielokuvissa,
etenkin viimeisissä, tämä on aivan selvää, ja kulkurin kaipuu
tavallisen elämän puoleen on kouraiseva. Sama ongelma esiintyy
tietenkin myös kirjallisuudessa. Margery Williamsin varsin tunnettu
lastenkirja "Samettipupu" käsittelee pelkästään sitä.
Siinä kömpelö ja epämuodostunut leikkipupu haaveksii joskus
tulevansa Aivan Oikeaksi. Ja kun se tapaa kaipuunsa kohteet, kauniit
ja notkeat kanit tai jänikset, ne vain halveksivat pupua. Jos et
ole itse Oikea, et voi odottaa mitään myötätuntoa Oikeiden
taholta. Rankka opetus, joka tuntuu jotenkin todenmukaiselta.
Riipaisevan ja surullisen kirjan lopussa keiju armahtaa pupun, ja
siitä todella tulee Oikea.
Minusta on julmaa kirjoittaa näin ahdistava kirja lapsille luettavaksi. Lukija, ja lapsikin saattaa vaistomaisesti aavistaa, että kirjan lopussa pupu todellisuudessa kuolee. Eksistentiaalinen kriisi on selvästi kristinuskon keskeinen voimanlähde ja selittäjä. "Oikea" elämä odottaa vasta tuonpuoleisessa. Luulen, että ihmiset kärsivät varsin yleisesti toiseudesta, siitä, että Oikea elämä on jossain muuualla, joidenkin toisten etuoikeus. Ja minusta tuntuu, että etenkin vanhakantainen kasvatus ja kouluopetus sekä ruokkivat että hyödyntävät tällaista tunnetta. Muistan omasta lapsuudestani hyvin sen riittämättömyyden tunteen. Milloin minusta voi tulla kunnollinen, vai tuleeko koskaan! Onneksi tuo tunne on iän myötä laimentunut.
Minusta on julmaa kirjoittaa näin ahdistava kirja lapsille luettavaksi. Lukija, ja lapsikin saattaa vaistomaisesti aavistaa, että kirjan lopussa pupu todellisuudessa kuolee. Eksistentiaalinen kriisi on selvästi kristinuskon keskeinen voimanlähde ja selittäjä. "Oikea" elämä odottaa vasta tuonpuoleisessa. Luulen, että ihmiset kärsivät varsin yleisesti toiseudesta, siitä, että Oikea elämä on jossain muuualla, joidenkin toisten etuoikeus. Ja minusta tuntuu, että etenkin vanhakantainen kasvatus ja kouluopetus sekä ruokkivat että hyödyntävät tällaista tunnetta. Muistan omasta lapsuudestani hyvin sen riittämättömyyden tunteen. Milloin minusta voi tulla kunnollinen, vai tuleeko koskaan! Onneksi tuo tunne on iän myötä laimentunut.
Puupää- elokuvista päädyttiin samettipupuun ja uskontoon. Mutta
olisi epäreilua, jos en sanoisi jotain hyvää Pekka Puupää-
elokuvista. Niiden katseleminen on jotenkin lohduttavaa, nuo hahmot
ovat hölmöydestään huolimatta loputtoman optimistisia. "Älähän
hättäile, Pätkä", ja "kyllähän tämä tästä
järjestyy, Pekka". Ja on muutakin hyvää. Parhaimmillaan
Puupää- elokuvat dokumentoivat minulle niin rakasta 1960- luvun
alun Helsinkiä myötäelävällä kamerasilmällään.