Mistähän johtuu, että musiikkiin
liittyy niin paljon tunnepohjaisia ja jopa fanaattisia mielipiteitä
usein näennäisesti vähäpätöisistä asioista. En tarkoita
pelkästään tiettyjen musiikin lajityyppien puolustamista "ainoana
todellisena musiikkina"
(sana "genre" on
tähän vakiintunut mutta en tiedä
kirjoitetaanko se genrejen
vai genrien). Se ilmenee myös kiintymyksenä soittimiin. Joillekin
Fender Stratocaster on ainoa kitara, ja Selmer Mark VI ainoa oikea
saksofoni. Muusikkojen sponsorit tai orkesterit maksavat hurjia
summia 1600-luvulla tehdyistä
merkkiviuluista,
joita
soitinpuusepät yrittävät pitää edelleen hengissä - vaikka
moderni viulu voisi olla vähintään yhtä helposti
soitettava ja kauniisti
soiva. Tai
näin ainakin monet
asiantuntijat väittävät.
Sama asia koskee äänentoistoa, eli
äänityksiä ja niiden toistovälineitä.
Englantilainen kirjailija Nick Honby on kirjoittanut kirjan
"Uskollinen
äänentoisto".
Vaikka kirjassa ei ole kysymys suorastaan hifistelystä, Hornby
tutkii tässä ja muissa kirjoissaan fanituksen
olemusta. Fanitus on
eräänlainen sielun särö, joka kertoo meistä aika paljon. Hornbyn
muita esimerkkejä fanituksen kohteista ovat jalkapallojoukkueet ja
rock-tähdet.
Itsekin jouduin ainakin keskivahvan
hifiharrastuksen pauloihin, ja luulen, että kokemukseni ovat
valaisevia. Nuorena opiskelijana rakensin itselleni stereolaitteet
kovaäänisineen. Syynä oli, paitsi rakkaus musiikkiin, myös
rahapula: 1970- luvun alussa hyvät äänentoistolaitteet oli
kalliita. Lisäksi tulee se ehkä minulle itselleni tärkein asia:
halusin ratkaista hyvän äänentoiston arvoituksen. Niinpä tein
asiasta tutkimuksia, ja lopuksi suunnittelin ja rakensin laitteistoni
itse. Sisällytin sen elektroniikkaan joitakin uusia
teknisiä ideoita, joita
kaupan laitteissa ollut, ja lainasin työpaikkani mittalaitteita
todentaakseni että laitteet tosiaan toimivat teknisesti niin kuin
pitää. Ja toimivathan ne kuunneltunakin. Ne palvelivat minua hyvin
kolmisenkymmentä vuotta, kunnes vahvistin hajosi.
(Vanhempana ja viisaampana en
lähtenyt enää suunnittelemaan uutta vahvistinta, vaan korvasin sen
kaupallisella, jota, se tunnustettakoon, modifioin hieman).
Ja nyt seuraa muutama "totuus"
hyvästä äänentoistosta. Kun sähköinen äänentoisto alkoi
kehittyä 1920- luvulta alkaen, eräässä vaiheessa syntyi ajatus
äänittää musiikkia kahdella mikrofonilla ja toistaa se kahdella
kaiuttimella. Ajatus on varsin luonnollinen, onhan ihmiselläkin
kaksi korvaa. Mutta tosiasiassa se on laiskaa ajattelua, sillä
alkuperäistä äänikenttää ei voi mitenkään rekonstruoida
kahdella kaiuttimella. Tilanne on jopa huonompi kuin yhdellä
kaiuttimella toistettaessa, sillä kuuntelutilassa kahden kaiuttimen
systeemi synnyttää ääntä vääristäviä interferenssi-ilmiöitä.
Mutta tämä ei ole koko totuus. Tosiasiassa kahden kovaäänisen
stereo kuitenkin kuulostaa luonnollisemmalta ja ennen kaikkea
ilmavammalta kuin niin sanottu mono. Syynä on se, että musiikin
tilavaikutelma syntyy äänen heijastumisista, ja ne toistuvat
paremmin kahdella kaiuttimella.
Tämän kaiken sain selville
suunnitellessani omaa laitteistoani, enkä minäkään pystynyt
ratkaisemaan täydellisen äänentoiston arvoitusta. Luonnonmukaisen
äänikentän synnyttäminen 2-4 kaiuttimella olisi vaatinut
mutkikasta prosessointia, se olisi ollut 1970-luvun tekniikalle
lähes mahdotonta, ja se oli
minulle myös matemaattisesti
liian vaikeaa. Joten päädyin suomalaisen
itseoppineen elektroniikkaneron Tapio Köykän keksimään
ortoperspekta- järjestelmään. Siinä kummallekin kanavalle
yhteinen ääni toistetaan yhdellä kaiuttimella, jolloin ei synny
edellä mainitsemaani haitallista interferenssiä. Tilavaikutelman
synnyttävät heijastusäänet otetaan erilleen ja soitetaan kahdella
yksinkertaisella kaiuttimella. Ja koska rakensin oman laitteistoni
tällä perusteella, voin todella sanoa että Köykän keksintö on
käytännössä erinomainen.
Nyt pitäisi alkaa tehdä
johtopäätöksiä. Ensimmäinen on, että laiska ajattelu johtaa
usein harhaan. Se laiska
ajatus että musiikkia pitää
kuunnella kahdella kaiuttimella koska ihmisellä on kaksi korvaa, on
väärä.
Tavallisessa stereossa
äänilähteiden paikan erottaminen ei juuri onnistu, ellei ne ole
vahvasti erottuvia (ns. ping-pong sterero). Se onnistuu paremmin
keinopää-äänityksissä, jos niitä kuuntelee kuulokkeilla. Ja
elokuvia varten on kehitetty monikanavaisia äänentoistojärjestelmiä.
Vaikka Tapio Köykän järjestelmä oli hyvä, se ei yleistynyt.
Sekin on luonnollista, sillä innovaatioiden leviämiseen vaikuttavat
enimmäkseen muut seikat kuin tekninen laatu.
Mutta vielä mielenkiintoisempaa
seuraa. Aivotutkimuksessa suurimmat edistysaskeleet on syntyneet
tutkimalla erilaisten vammojen seurauksia, ja minulla on hieman
samanlainen kokemus. Sairastuin korvasairauteen, joka vei oikeasta
korvastani kuulon kokonaan. Kun vähitellen toivuin tästä äkkiä
ottaen aika masentavasta
tapahtumasta,
huomasin että musiikin kuuntelu on aivan yhtä nautinnollista kuin
ennenkin. Ja huomasin jotain hyvin outoa. Suuntakuuloni toimii
edelleen. Kuulen aivan täsmälleen, onko puhuja vasemmalla tai
oikealla tai vaikka takana, jos olen hetki sitten nähnyt puhujan.
Tai konsertissa saatan kuulla miltä suunnalta soittimen ääni
kuuluu. Mutta jos kännykkäni hukkuu ja soitan siihen löytääkseni
sen, suuntakuuloni onkin täysin kateissa. Kuulen pirinän, mutta
minulla ei ole aavistustakaan, mistä suunnasta
etsiä. Johtopäätös on, että aivot luovat luonnollisen tuntuisen
kolmiulotteisen äänikentän
käyttäen erilaisia pieniä
vihjeitä, ja ilmeisesti
myös näköaistia. Samasta
syystä kokenut orkesterinjohtaja tai konserttivieras saattaa
hyvinkin tunnistaa orkesterisoitinten sijainteja kuunnellessaan
tavallista stereota. Hänen harjaantuneille aivoilleen riittävät
hyvinkin pienet vihjeet.
Hifistelyn
asiaperusteet ovat siis aika pahasti hukassa.
Tästä päästään alussa
esittämääni kysymykseen. Miksi sellaiset asiat kuin musiikki,
äänentoisto tai vaikka kirjallisuus synnyttävät meissä niin
voimakkaita tunteita ja väärin-oikein- tulkintoja. Koska niissä
pitämiseen ei tarvita selkeitä ja loogisia perusteita. Laiska
ajattelu riittää, ja sopeutuvat aivomme rakentavat meille
vähitellen sen illuusion, että laiska ajattelun oli oikeassa. Tämä
pätee myös tieteessä. Laiska ajattelu synnyttää jopa
tieteenaloja, ja vasta vähitellen ja tiedeyhteisön karttuessa
laiskan ajattelun virheet paljastuvat.