... sitten ostettiin me oikein kunnon putkiradio.
Ja siitä kuuluikin sitten tosi lujasti,
kun nappuloita vain vähän sääteli.
Putket hehkuivat ja tuottivat onnea,
niin oli hirmuisesti voltteja.
kun nappuloita vain vähän sääteli.
Putket hehkuivat ja tuottivat onnea,
niin oli hirmuisesti voltteja.
...
Sleepy Sleepersin kappaleesta "Metsäratio"Teknologia näyttäytyy meille aluksi elämyksenä, ja vasta sen jälkeen tulee sen arkipäiväinen käyttö ja mahdollinen hyöty. Ja koska teknologian olemukseen kuuluu muuttuminen ja kehittyminen, tietyn teknologian kokemus katoaa lopulta ainaiseksi. Se ei koskaan toistu, sitä ei saa palautettua. Kun teknologian kokeneet ihmiset vähitellen katoavat, jotain ainutlaatuista ihmisen elämään liittyvää on kadonnut pysyvästi ja lopullisesti.
Otan esimerkin:
putkiradio. 1900-luvun alussa keksitty elektroniputki
eli radioputki yleistyi kodeissa 1930-luvulta alkaen,
kätkettynä putkiradioihin. Putkiradioilla kuunneltiin ennen kaikkea
yleisradiolähetyksiä, jotka olivat jo melkoinen ihme sinänsä.
Putkiradioiden loistoaikaa oli 1940- ja 1950- luku. 1950-luvun
lopulla kehitetyt transistorit korvasivat sitten hyvin nopeasti
radioputket. Suomesta löytyy kuitenkin ehkä jopa tuhansia toimintakuntoisia putkiradioita.
Putkiradio on useimiten muodoltaan laatikkomainen, ja sen sisuksissa hehkuvat nuo salaperäiset
radioputket. Radiot edustivat usein aikansa huippumuotoilua.
Etupaneelissa oli tyypillisesti valaistu pitkulainen asteikkolevy ja
liikuteltava osoitin. Se avulla avulla haettiin nuppia kiertämällä
kuunneltava asema. Levyyn merkityt ulkomaisten radioasemien nimet jäivät monille pysyvästi alitajuntaan: Hilversum, Stockholm, Motala, Tallinn, Moskwa, Budapest... Joissakin radioissa oli myös vihreänä tai
kylmänvalkoisena hohtava virityssilmä. Se oli erikoisrakenteinen
elektroniputki, joka osoitti kuunneltavan aseman signaalin
voimakkuuden.
Kuulun siihen
ikäpolveen, jonka lapsuuteen liittyi läheisesti putkiradio.
Muistan, millaista oli kuunnella lastenohjelmaa. Tunnustan istuneeni
yleensä radion takana ja katselleeni radion sisälle. Olin
ilmeisesti jo varhain kiinnostunut tekniikasta - niinkuin kai melkein
kaikki lapset. Radion takaosa oli rei'itettyä kovalevyä, ja reikien
läpi näkyivät salaperäisesti hehkuvat putket. Radion sisältä
huokui lämmintä ilmaa, joka tuoksui heikosti bakeliitilta. Radion
soittamaan musiikkiin ja puheeseen sekoittui hiljaista hurinaa. Pidin
erityisesti eräästä tietystä putkesta, jonka punaisena hehkuvaa katodia ympäröi
heikko sininen hohde. Myöhemmin yhdistin Sleepy Sleepersin
"Metsäratio"- iskelmän sanat välittömästi tuohon
lapsuuden muistoon: putket hehkuivat ja tuottivat onnea.
Edellä koetin selittää
tällaisen elämyksen ainutlaatuisuutta. Monet ihmiset ovat
viehättyneitä vanhoista radioista, vaikka useimmilla ei enää
olekaan muistoissaan tällaista lapsuuden kokemusta. Vanhat radiot
ovat monessa suhteessa vaikuttavia. Ne edustavat hienoa teollista
muotoilua, joka on toteutettu tekniikan ehdoilla.
Radiovastaanottimen tulee olla "hyvä koti" herkille
radioputkille. Pitää ottaa huomioon putkien tuottama lämpö ja
niiden vaatima korkea käyttöjännite. Radiossa pitää olla
helposti käsiteltävät sähkömekaaniset säätimet, ja sen tulee
olla silmää miellyttävä asunnon kaluste. Kaikista näistä syistä
putkiradio on ainutlaatuinen esine.
Näkökulmaa voisi
laajentaa. 1800- ja 1900- luvun teollisiin esineisiin liittyy
muotoilun, käytettävyyden ja tekniikan yhdistäminen
kokonaisvaltaiseksi elämykselliseksi esineeksi. On helppoa luetella
tärkeitä esinetyyppejä. Itselläni ei ole elämyksellistä
suhdetta höyrykoneisiin lukuun ottamatta kohtaamisia Helsingin
satamaradan tavarajunien höyryvetureiden kanssa. Henkilökohtaisemmin
elämyksellisiä olivat raitiovaunut, autot, mopot ja moottoripyörät
sekä erityisesti veneenmoottorit. Aikuisiän kokemusten ansiosta voisin lisätä listaan vielä
vanhat tehtaat ja niiden koneet, sekä monet laboratoriolaitteet,
joita olen käyttänyt. Osa niistä oli hyvinkin vanhoja, ne toivat mieleen fysiikan tutkimuslaitteiden pitkän perinteen. Kovin yleisiähän nämä viimeksi mainitut
kohtaamiset eivät ihmisille ole - mutta kiinnostavasti niihin
liittyy saman tapainen elämyksellisyys kuin putkiradioon.
Vanhoihin teknisiin
laitteisiin tuntuu liittyvän aivan erityinen kiinnostavuus ja
lumous. Joillekin se on jopa harrastus, kuulun itsekin Tekniikan
historian seuraan. Osittain kysymys on nostalgiasta, joka on
tarkkaan ajatellen monisyinen ilmiö. Mutta asiassa on muutakin kuin
nostalgiaa. Vanha ja ihmiskunnan palveluksessa pitkää uraa tehnyt
esinetyyppi on rikas ja moniulotteinen kokonaisuus. Sen mukana kulkee väistämättä
siihen kasaantunut merkityshistoria. Se siis eroaa täysin jostain
uudesta ja juuri nyt suositusta esineestä, koska emme voi tietää, millainen sen merkitys
on oleva. Uuden esineen me näemme pikemminkin hahmona tai muotona, sen
tulevaisuus on auki. Se on väistämättä vanhaa esinettä ohuempi, harvempi,
pienempi, epämääräisempi.
Mutta on toinenkin
mielenkiintoinen piirre. Vanhojen esineiden olemus saa voimakkaan
panoksen sen sisältävän tekniikan fysikaalisista ja
toiminnallisista piirteistä. Yleensä ne on toki myös muotoiltuja,
mutta reaalimaailman kovat fysikaaliset tosiasiat jäsentävät
niitä. Katsoessamme tällaista esinettä katsomme myös
luonnonlakien ja luonnonjärjestyksen ilmentymää. 2000- luvun
esineet ovat erilaisia. Niissä tekniikka on usein hahmotonta elektroniikkaa, joka mukautuu itseään korostamatta kaupallisten ja
esteettisten muotoilupiirteiden ehtoihin.
Olen varma, että tämä
on tärkeää. Kyseessä on sama ilmiö, jonka havaitsemme
kuvataiteessa. Öljyvärimaalaukset, akvarellit tai erilaisilla
tekniikoilla tuotetut grafiikkalehdet ovat kaikki omanlaisiaan ja
toisistaan poikkeavia, oli niiden aihe mikä tahansa. Kun
tietokonegrafiikka alkoi kehittyä, siihen kohdistui suuria
odotuksia. Olihan uusi tekniikka olennaisesti kaikista vapain aineen
rajoituksista. Mutta kävikin toisin. Tietokonetaide ei puhuttele
lainkaan samalla intensiivisyydellä - tosin sillä on tietysti omat
kannattajansa. Perinteisessä taiteessa luonnonlait ja luonnolle
ominaiset rakenteet rikastuttavat teoksia. Materiaaliset vihjeet antavat merkittävää
tietoa maailmastamme - vaikka emme sitä edes tiedosta.
Olisi hyvä pohtia
vielä erästä alussa mainitsemaani piirrettä. Tarkoitan uuden
tekniikan elämyksellisyyttä, erityisesti kun se kohdataan
ensimmäistä kertaa. Se on asia, jonka tiedämme katoavan
lopullisesti ja lohduttoman saavuttamattomasti kokijoiden kadotessa.
Saadaanko tämä ilmiö, tieteellisessä tai tiedollisessa mielessä
millään tavalla talteen? Rikastuttamaan seuraavien sukupolvien
elämää ja henkisiä varantoja. Minulla ei ole varmaa vastausta.
Vastaus voisi olla taide. Taiteen tekijöiden kokemat asiat tulevat
aina läpi heidän teoksissaan. Minulla on yksityiskohdissaan sumea
tavoite tai toivomus, että taiteen kenttä laajenisi entistä
enemmän kattamaan myös tieteen ja teknologian.
Helvar malli 560, 1939. Muotoilussa näkyy art deco-vaikutteita. |