Mutta nyt aion pohtia
hieman edellisessä kappaleessa mainittua suurta psykologista, tai
oikeastaan neuropsykologista mysteeriä. Mysteeri on hieman väärä
sana. Pikemminkin kyse on outouden tunteesta. Ei selittämättömästä
asiasta, vaan siitä, että kun neuropsykologia selvittää
arkipäiväistä asiaa, johtopäätös tuntuu oudolta. Tuo
arkipäiväinen kysymys kuuluu: miten me ihmiset ajattelemme,
reagoimme ja teemme päätöksiä? Vallalla oleva perinteinen selitys
on uuden tutkimustiedon valossa mahdoton, se on todellinen mysteeri.
Emme ajattele ja
toimi siten kun tunnemme toimivamme. Luettelen lyhyesti tätä
väitettä tukevia seikkoja. Tietoinen ajattelumme on tavattoman
hidasta. Aivojemme työmuisti, eli se tila johon sijoitamme
väliaikaisesti tietoisia ajatuksiamme ja kokemuksiamme on suppea.
Tietoisuudessamme voi olla vain 3-5 kohdetta yhtä aikaa. Tietoa
varastoiva pitkäkestoinen muistimme on kylläkin laaja, mutta hyvin
epäluotettava. Reaktiomme ovat hitaita, nopeimmillaankin 0,3
sekunnista ylöspäin, mutta vain silloin, kun olemme valmistautuneet
reagoimaan. Jos reaktion aiheuttava heräte on yllättävä,
reaktioaika on sekunnista ylöspäin. Emme ole lainkaan loogisia, ja
aritmeettiset kykymme ovat alkeelliset. Jos lukija ei tunne tätä
asiantilaa ennestään, sitä voi olla vaikea ymmärtää tai
hyväksyä edellisen kuvauksen perusteella. Tarkempaa tietoa löytyy
kuitenkin varsin yhtäpitävästi esitettynä 2000- luvulla
kirjoitetuista oppi- tai tietokirjoista.
Mikä on ihminen?
Ihminen kokee olevansa aktiivinen, tekojaan pohtiva, tavoitteisiin
pyrkivä ja vastuullinen toimija. Sana kokea
on tässä keskeinen. Sisällämme asuva ja vaikeasti määriteltävä
minä tai itse
tuntee noudattavansa oman elämänsä ainutlaatuista käsikirjoitusta.
Vaihtelevassa määrin suunnittelijana, rohkeana toimijana,
mukautujana, kamppailevana tai kärsivänä. Järkevästi ajatellen
tehtävä on heikosti varustetulle tietoisuudellemme mahdoton. Siitä
huolimatta emme koe olevamme automaattisesti toimivien aivojemme
koneiston vankeja tai elämämme sivustaseuraajia. Useimmat eivät
koe, mutta jos joltain kumminkin siltä tuntuisi, hän saa diagnoosin
vaikeasta masennuksesta ja sosiaalisien toimintakyvyn menetyksestä.
Ehkä pitää pohtia asiaa tarkemmin, ilman
ennakkoluuloja ja turhia pelkoja. Tarkastellaan aluksi ihmisen
kognitiivista toimintaa järkiperäisesti, tai jopa raadollisesti.
Kognitiivinen tarkoittaa yksinkertaisesti hermoston suorittamaa
tiedonkäsittelyä, joka ilmenee ympäristöön reagoivana ja
tavoitteisiin tähtäävänä käyttäytymisenä. Kuten jo vihjasin,
tuo toiminta on vain vähäisessä määrin tietoista. Esimerkiksi
hidas tietoinen minämme ei pysty mitenkään ohjaamaan liikkeitämme.
Kun haluamme kävellä tai ojentaa kätemme tarttuaksemme johonkin
esineeseen, aivoissamme aktivoituvat automaattisesti toimivat
neuronien piirit, jotka käsittelevät omia aistimuksiamme ja ohjaavat lihaksiamme. Insinöörit, jotka
ovat koettaneet rakentaa kävelevää robottia, ovat huomanneet että
käveleminen on vaikea suoritus jopa tehokkaasti laskeville
moderneille tietokoneille.
Aivotutkijat Francsis Crick ja Christof Koch
keksivät nimittää näitä toimintaamme ja jopa tuntemuksiamme ohjaavia neuronipiirejä
zombiagenteiksi. Koska ne ovat ikään kuin sieluttomia automaatteja.
Ne eivät ole tietoisia toisistaan eikä tietoinen mielemme ole
juurikaan tietoinen niiden sisäisistä tiloista. Annamme niille
ylimalkaisia ohjeita, ja havainnoimme niiden toiminnan tuloksia.
Jalkamme kuljettavat meitä, ja kätemme tarttuu esineeseen.
Mestarillisen tarkasti ja taitavasti. Toinen tapa lausua tämä asia
on kutsua noita zombeja taipumuksiksi. Olemme
taipumusautomaatteja.
Zombien toiminta ei ohjaa pelkästään
motoriikkaamme. Ne näyttävät olevan vastuussa melkein kaikesta
mitä teemme. Sosiaalisista suhteistamme. Päätöksien tekemisestä.
Jopa tunteistamme. Tämä alkaa jo olla aika hälyttävää. David
Libetin kuuluisat kokeet osoittavat, että silloinkin, kun annamme
aivoillemme luvan tehdä päätöksiä, zombit tekevät sen
puolestamme. Aivokuvaukset ja huolelliset mittaukset osoittavat, että
kun teemme yksinkertaisen päätöksen, vaikkapa haluamme liikuttaa
kättämme, nimenomaan zombi aloittaa toiminnan. Tietoinen minämme
uskoo tehneensä päätöksen, mutta se on jo tehty ja pantu toimeen
noin puoli sekuntia aikaisemmin. Johtopäätös näistä kokeista voi
olla dramaattinen. Eikö vapaata tahtoa olekaan olemassa? Palaamme
johtopäätöksiin kohta, mutta katsotaan ensin, mitä kaikkea muuta
zombit tekevät puolestamme.
Tunteet ovat kehityshistoriassa hyvin vanhoja.
Niitä tuottavat vanhat hermoston rakenteet syvällä aivorungossa
isojen aivojemme alapuolella. Aivotutkija Antonio Damasio
nimittää tunnereaktion laukaisevaa fysiologista reaktiota
emootioksi. Tunne on vasta seuraava vaihe, ja se seuraa, kun
aivojemme tietoisemmat osat tulkitsevat emootiota. Tämä on taaskin
järkevää. On tarpeen reagoida hyvin nopeasti esimerkiksi uhkaan,
ja tulkita tilanne tietoisesti vasta myöhemmin. Myöskään vilkas
sosiaalinen kanssakäyminen ei onnistuisi, jos meidän täytyisi koko
ajan analysoida tietoisesti kumppaneitamme. Jaottelu emootion ja sitä
seuraavaan tunteeseen ei ole aivan uusi, jo kuuluisa amerikkalainen
psykologi William James (1842 – 1910) päätteli näin.
Kauan on aavisteltu myös sitä, että moraaliset
vaistomme ovat sukua tunnereaktioille. Ne ovat nopeita,
tiedostamattomia ja automaattisia. Vältä, tarkkaile tai hyväksy! 1700-
luvun talousmies ja filosofi Adam Smith päätyi tällaiseen
ajatukseen teoksessaan Moraalituntojen teoria. Ja hän oli ilmeisen oikeassa. Moraalisista tunteista on
tullut ihmisille tärkeitä, sillä ne ohjaavat sosiaalisuuttamme -
ihmislajin tärkeintä piirrettä. Jopa esteettiset kykymme ovat
sukua sekä tunteille että moraalille. Monet psykologit ovatkin sitä
mieltä, että ihmisellä on enemmän vaistoja kuin eläimillä. Tämä
on vastoin arkijärkeä, sillä pidämme itseänne tietoisina
rationaalisina toimijoina ja eläimiä vaistojen ohjaamina. Näin ei
kuitenkaan ole. Ihmisten maailma monipolvisine sosiaalisine
suhteineen ja hienostuneine toimintatapoineen on niin laaja ja
haastava, että hitaasti ajatteleva tietoinen minämme ei selviäisi
siitä. Tarvitsemme avuksemme rikkaan kokoelman sosiaalisia zombeja.
Tämä kaikki tuntuu oudolta. Onhan meillä
kuitenkin vahva tunne, että hallitsemme omaa elämäämme
tietoisesti: ajattelemalla, suunnittelemalla ja toimimalla.
Tietoiset aivomme luovat meille tällaisen tunteen. Aivoilla on
tehokas kyky tulkita asioita ja koota niistä ymmärrettäviä,
yksinkertaisia ja järkeviä kokonaisuuksia. Vasen aivonpuoliskomme,
jonne ovat sijoittuneet kielellisen ja käsitteellisen ajattelun
kyvyt, tekee tämän selittämisen. Asiaa on tutkittu muun muassa
potilailla, joiden aivonpuoliskoja yhdistävät hermoradat on
jouduttu katkaisemaan vaikean aivosairauden takia. Tällainen potilas
ei huomaa olemuksessaan mitään suurta muutosta, lukuun ottamatta
joitakin näköaistin puutteita. Silti hänellä on kaksi erilaista
mieltä: toinen puhuva ja ymmärtävä, ja toinen tunteva ja
reagoiva. Sopivin koejärjestelyin oikealle aivopuoliskolle voidaan
näyttää kuvia, joista vasen aivopuolisko ei tiedä mitään,
esimerkiksi ohjeita. Ne voivat saada henkilön reagoimaan näennäisen
oudosti. Oikealle aivopuoliskolle voidaan antaa pyyntö nauraa. Kun
potilaalta kysytään, miksi hän nauroi, vasen aivopuolisko ei ole
tietoinen pyynnöstä, mutta se antaa epäröimättä järkevältä
tuntuvan selityksen. Vaikkapa että "te tutkijat olette niin
hauskoja heppuja".
Vähitellen paljastuva uudenlainen ihmiskuva
herättää syvää moraalista huolta. Uskonnolliset piirit,
filosofit, poliitikot ja oikeusjärjestelmä ovat reagoineet
ensimmäisinä. Jos ihminen onkin vain automaattisten ja sieluttomien
zombien ohjaamaa kone, järjestäytyneeltä yhteiskunnalta menee
pohja. Ihminen ei ole vastuussa teoistaan, eikä häntä siis voi
myöskään rangaista. Oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoon perustuvat
käytännöt voidaan unohtaa. On erilaisia tapoja reagoida tieteen
edistyksen tuottamaan moraaliseen uhkaan, ja kuten historia ja
vaikkapa ilmastonmuutoskeskustelu osoittavat, välittömin reaktio on
tosiasioiden kiistäminen. Toisaalta historia on myös osoittanut,
että tieteellisen tiedon kiistäminen on huono valinta. Kiistäjät
ovat lopulta jääneet tappiolle.
Mutta onko moraalinen paniikki aiheellista?
Ihmiskunta on aina lopulta sopeutunut maailmankuvan mullistuksiin -
ja jopa kääntänyt ne menestyksemme avaimiksi. Vakavimpia
viimeaikaisia mullistuksia ovat tuottaneet biologian ja fysiikan
kehittyminen. Nykyisin emme voisi kuvitella siedettävää elämää
ilman modernia lääkintätaitoa, kulkuneuvoja tai sähköä.
Ihmiskuvan muuttuminen tulee epäilemättä myös muuttamaan elämää
maapallolla, mutta muutos on luultavasti sekä hitaampi että
kokonaan erilainen kuin moraalista hätäkelloa soittavat nyt
kuvittelevat.
Tähän tarvitaan perusteluja, ja erityisesti
Antonio Damasio on pohtinut tietoisen toimintamme perusteita. Hänen
mukaansa tilanne on moraalisen huolen kannalta lohdullinen. On
nimittäin tärkeää huomata, että vaikka meitä ohjaavat zombit
toimivat itsenäisesti, ne eivät suinkaan ole jäykkiä ja
muuttumattomia. Niillä on kyky oppia ja mukautua, vaikkakin
kohtalaisen hitaasti. Paljon käytetty esimerkki on polkupyörällä
ajaminen. Kukaan ei ole synnynnäinen polkupyörällä ajaja. Vaikka
tietäisimme täydellisesti, miten pyörällä ajetaan, ja vaikka
olisimme katsoneet muiden ajavan, emme sittenkään osaa. Opimme
ajamaan sitkeästi harjoittelemalla. Musiikin harrastajat tietävät
myös, miten vaikeaa on soittaminen. Zombimme oppivat sen vähitellen,
eikä pelkästään motorisia taitoja, vaan myös musiikin tulkinnan,
yhteissoiton, improvisoinnin ja säveltämisen. Aiemmassa
kirjoituksessa esitin, kuinka taide on oikeastaan mutkikas
sosiaalinen taito, joka kehittyy vähitellen sen harjoittamisen
myötä.
Oppiminen ei ole pelkästään tietoista
harjoittelua. Opimme myös katsomalla, miten toiset tekevät ja
toimivat. Tähän ilmeisesti liittyy niin sanottujen peilisolujen
toiminta. Asia selittyy siten, että koemme ympäristömme ja sen
tapahtumat suorittamalla aivoissamme ympäristöä kuvaavaa
dynaamista mallia. Ja ilmeisesti mallia suorittavat osin samat tai
saman tapaiset neuronipiirit, jotka ohjaavat omaa toimintaamme.
Evoluutio kun on säästeliäs, kerran kehittyneet rakenteet säilyvät
ja muuntuvat uusiin tarkoituksiin. Näin sisäisten zombiemme
mekanismit saavat harjoitusta myös tarkkailusta ja oppivat
vähitellen. Tietenkään emme opi soittamaan pianoa katsomalla
pianoa soittavaa ihmistä. Tai opimme sen toki tietyssä määrin,
mutta hienosyisempi toiminta, todellinen soittaminen vaatii ankaraa
tietoista harjoittelua. Asia on monimutkainen ja vain osittain
ymmärretty, mutta tällaiselta se minusta näyttää.
Kokonaiskuva on siis monimutkainen Tietoinen
mielemme tarkkailee ja ohjailee zombiarmeijamme toimintaa ja myös
harjoittaa ja kouluttaa sitä. Tämähän on myös osittain
automaattinen taito, joten sen pohtiminen ei ole aivan yksikertaista.
Yleinen johtopäätös on kuitenkin tehtävissä. Tietoinen mielemme
todella vaikuttaa tekemisiimme. Sen käytössä on aivojemme
automaattinen koneisto, joka tosin on varsin itsenäinen, mutta ei
täysin. Moderniin ihmiskuvaan kuuluu sen pohtiminen ja ymmärtäminen
missä ovat tietoisen kontrollimme rajat ja mikä on vapaan tahtomme
toimivalta. Se on paljon rajoitetumpi kuin kuvittelemme, mutta ei
merkityksetön. Ihmisellä on yksilönä kehittymisen mahdollisuus,
ja myös kulttuureilla on kehittymisen ja muuttumisen optioita.
Oma elämämme jäsentyy, kun koulutamme pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti sisäisiä zombejamme. Sillä zombeilla ei ole tajua tulevaisuudesta eikä tavoitteista, ja menneisyys on niille vain opittujen taipumusten varasto. Ajan hallinta, menneiden tapahtumien muistaminen ja tulevaisuuden suunnittelu on tietoisen mielemme erityinen ja ainutlaatuinen kyky. Ja koska siirrämme tämän elämämme jäsentämisen taidon lajitovereillemme ja tuleville sukupolville symbolisen viestinnän kautta, myös kulttuurit ja koko ihmiskunta kehittyvät. Valistuksen ihanne tuntuu olevan sittenkin totta.
Oma elämämme jäsentyy, kun koulutamme pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti sisäisiä zombejamme. Sillä zombeilla ei ole tajua tulevaisuudesta eikä tavoitteista, ja menneisyys on niille vain opittujen taipumusten varasto. Ajan hallinta, menneiden tapahtumien muistaminen ja tulevaisuuden suunnittelu on tietoisen mielemme erityinen ja ainutlaatuinen kyky. Ja koska siirrämme tämän elämämme jäsentämisen taidon lajitovereillemme ja tuleville sukupolville symbolisen viestinnän kautta, myös kulttuurit ja koko ihmiskunta kehittyvät. Valistuksen ihanne tuntuu olevan sittenkin totta.
Tämä oivallus selvästi pelastaa ihmiskunnan
moraaliselta katastrofilta ja avaa kehityksen polkuja, hyviä ja
huonoja. Tosin ei tuo pelastus ole oivalluksen varassa, vaan aivan
ilmeisesti moraalia ja kulttuuria suojelevat myös biologisperäiset
taipumukset ja syvällisesti omaksutut kulttuuriset tavat.
Jää kuitenkin vielä eräs huoli. Edellä esitetty neuropsykologinen kuvaus mielemme toiminnasta sisältää vahvan oletuksen. Mieli syntyy aivojen toiminnasta, ja aivot ovat olemukseltaan kone. Voiko koneella olla vapaa tahto? Minulle ilmeinen mutta monille vaikeasti hyväksyttävä vastaus on myönteinen. Konemainen toiminta ei ehkä vastaa yleistä mielikuvaa vapaasta tahdosta. Jos niin on, pahempi juttu mielikuvalle vapaasta tahdosta. Mielen koneisto on suunnattoman monimutkainen kone, joka toimii suunnattoman monimutkaisessa ympäristössä. Siinä kaikki.
Jää kuitenkin vielä eräs huoli. Edellä esitetty neuropsykologinen kuvaus mielemme toiminnasta sisältää vahvan oletuksen. Mieli syntyy aivojen toiminnasta, ja aivot ovat olemukseltaan kone. Voiko koneella olla vapaa tahto? Minulle ilmeinen mutta monille vaikeasti hyväksyttävä vastaus on myönteinen. Konemainen toiminta ei ehkä vastaa yleistä mielikuvaa vapaasta tahdosta. Jos niin on, pahempi juttu mielikuvalle vapaasta tahdosta. Mielen koneisto on suunnattoman monimutkainen kone, joka toimii suunnattoman monimutkaisessa ympäristössä. Siinä kaikki.
On vielä eräs mielen konetta vastustava
argumentti. Jos mielestä ja sen ympäristöstä voitaisiin tehdä
täydellinen kopio, ja nuo kaksi mieltä käynnistettäisiin
samanlaisesta alkutilasta, kehittyisivätkö ne samalla tavalla?
Mielestäni eivät, niiden tulevaisuudet voisiat poiketa paljonkin
toisistaan. Syynä on aivojen koneen hienojakoisuus. Aivot toimivat
hermosolun tasolla tarkasteltuna hyvin pienillä energiatasoilla. Nuo
energiat ovat lähellä niitä energioita joilla atomit ja molekyylit
värähtelevät. Insinöörikielellä sanottuna aivojen
tiedonkäsittelyyn sekoittuu kohinaa. Kohina on informaatioteorian
perusasioita, ja fysiikan perusasioihin puolestaan kuulu, että
molekyylien värähtely ei ole yksityiskohtien tasolla ennalta määrättyä.
Tämä saattaa lohduttaa niitä, jotka haikailevat
vapaan tahdon perään.