Julkisessa
keskustelussa on puhuttu aina silloin tällöin moraalikadosta. Se on
ollut erityisen suosittu selitys, kun on uutisoitu pankkien
rahanpesusta tai yritysten innosta välttää veroja. Mutta siihen on
myös viitattu, kun yksityisten hoivapalvelujen laiminlyönnit ovat
tulleet julkisuuteen. Moraalikadosta taidettiin puhua myös jokunen
vuosi sitten, kun puolueiden vaalirahasotkut lipsahtivat yleiseen
tietoon. Taisi tulla turhan korrekti ilmaus, Keskustapuoluehan siinä
taisi olla se iso pukari.
Niin, moraalikato on
todella selitys, ja se näyttää pesivän erityisesti pankeissa. Vähän niin kuin tarttuva tauti. Ei sille oikein voi
mitään, sillä kun puuhataan jatkuvasti rahan kanssa, ihmisen
elimistö voi herkistyä moraalikadolle. Sitten virus vain lennähtää
jostain ja tartuttaa ne joiden vastustuskyky on alentunut. Ehkä
tauti tulee tuuletusventtiilistä tai juomavedestä. Tai sitten
täysin satunnainen (tietysti) vierailija tuo sen vahingossa
mukanaan. Sillä roistojahan on olemassa. Usein tämä
asia unohdetaan julkisessa keskustelussa.
asia unohdetaan julkisessa keskustelussa.
Mutta minulla on
myös toinen selitys. Siinä voikin olla takana hitaammin hiipivä
prosessi. Oivalsin asian, kun katselin Lentoturmatutkinta-
ohjelmaa. Se on varsin opettavaista. Usein onnettomuus sattuu juuri
kaikkein kokeneimmille, heille joihin on luotettu ilman muuta. Miten
näin pääsee tapahtumaan?
Olen nähnyt
sarjassa useita toisiaan muistuttavia tapauksia, joiden taustalla on
niin sanottu "inhimillinen tekijä". Jollain lailla
tapaukset muistuttavat toisiaan. Olen tunnistanut hieman vastaavia
asioita myös omasta kokemushistoriastani, vaikka onnettomuuksia en
onneksi ole nähnyt. Ilmiön nimi voisi olla osaamiskato,
mutta se tuntuu olevan sukua moraalikadolle.
Analysoidaan
tyypillinen tapaus. Sen takana on valitettavan usein yksittäinen
henkilö - tai enintään muutama henkilö. Mutta hän ei ole yksin,
palaan asiaan kohta. Tapahtuu siis onnettomuus, jonka osatekijänä
on lentäjien tekemä virhe. Asia tuntuu mystiseltä, sillä lentäjät
ovat erittäin kokeneita ja arvostettuja. Heillä on usein takanaan
tuhansien lentotuntien kokemus ja virheetön työhistoria.
Tutkintalautakunta on ymmällään, sillä onnettomuuden takana
näyttää olevan aivan käsittämätön toimenpide tai
toimenpiteiden sarja. Kommentit ovat paljon puhuvia. "Miten he
saattoivat tehdä näin"? "Mitä ihmettä he oikein
ajattelivat"?
Onnettomuus ei
kuitenkaan synny itsestään. Sen sysää liikkeelle jokin yllättävää
tilanne. Olosuhteiden äkillinen muuttuminen tai tekninen vika. Tämä
alkusyy ei sinänsä ole katastrofaalinen, mutta se käynnistää
tapahtumaketjun, joka päättyy tuhoon.
Selvitettyään
tapausten kulun tutkijalautakunta penkoo tarkemmin lentäjien
taustaa. Huolellisempi tarkastelu paljastaa, että työhistoria ei
olekaan aivan niin virheetön kuin miltä se ensin näytti. Vuosien
ja vuosikymmenten ajalta paljastuu pieniä virheitä, poikkeamia tai
epätavallisia merkintöjä. Ne eivät ole niin vakavia, että ne
olisivat vaikuttaneet lentäjien urakehitykseen. Mutta ne
kiinnittävät kuitenkin tutkijoiden huomion.
Yleensä viimeiseksi
tutkitaan toimintaympäristön laatu. Tutkitaan lennonjohtajien
työkäytännöt. Tutkitaan lentokonetta huoltaneiden yhtiöiden
toimintatavat. Tutkitaan lentokonetyypin vikahistoria ja sen
lentokäsikirjojen ja hallintalaitteiden asianmukaisuus. Tutkitaan
lentoyhtiön johtamiskäytännöt ja yhtiöiden
turvallisuuskulttuuri.
Näin onnettomuuden syy
yleensä vähitellen kirkastuu: lentäjien toiminnan ja huonojen
käytäntöjen yhteisvaikutus. Lentäjien tilanne on täysin
ymmärrettävä. He ovat vain ihmisiä, vajavaisia ja erehtyväisiä,
mutta täyttävät kuitenkin vaaditun normin. Kun he joutuvat
pulmatilanteeseen, onnettomuus syntyy todennäköisimmin silloin, kun
lentäjät eivät ole aivan parasta luokkaa.
Lentäjän virhe on
vain ketjun viimeinen lenkki. Vastuu tapahtuneesta leviää
laajemmalle alueelle. On tapahtunut salakavala ja hiipivä osaamisen
katoaminen. Lentäjän kohdalla osaaminen on voinut olla alun perin
heikko. Mutta on paljon luultavampaa, että osaamisvajaus kehittyy
uran aikana. Nuori lentäjä ei tietenkään ole heti täysi
ammattilainen. Aluksi hän toimii kokeneiden lentäjien ohjauksessa.
Hän oppii ja pätevöityy, ylenee vähitellen perämieheksi ja ehkä
myöhemmin myös kapteeniksi. Jos hänellä on riittävät
edellytykset, ja jos lentoyhtiön käytännöt ja kollegojen toimita
on asianmukaista.
Ja tässä kohdassa
tulee mukaan moraali. Hyvien käytäntöjen jatkuva ylläpitäminen
ja kehittäminen onnistuvat vain, jos yhteisössä on jatkuvasti hyvä
työmoraali, lähtien lentäjistä ja ulottuen heidän esimiehiinsä
ja johtajiin. Ja myös lentoyhtiön omistajiin, vaikka oikeasti
epäilen, että raha on sillä tasolla jo huomattavasti laimentanut
moraalisia tunteita. Myös lentäjillä itsellään on vastuu oman
osaamisensa tason tarkkailemisesta, kehittämisestä ja ylläpidosta.
Sama asia mikä
todettiin lentäjistä ja lentoyhtiöistä pätee myös lentämisen
arvoketjun muihin toimijoihin. Lennonjohtoon, lentokentän operoijiin
ja lentoliikenteen hallinnan ylläpitäjiin. Tekniseen huoltoon. Ja
lentokonetehtaisiin. Osaaminen hankitaan tietoisella toiminnalla,
mutta sen säilyttämien edellyttää jatkuvaa moraalista asennetta.
Hankittu osaaminen voi
jopa kadota lentäjän työuran aikana tai lentotoimintaan
osallistuvan työyhteisön elinkaaren aikana. Osaamiskadon takana on
inhimillisiä tekijöitä. Rutinoituminen, mukavuudenhalu ja kiire.
Ja myös se, että ala on dynaaminen. Vanhat käytännöt eivät ole
riittäviä liikenteen kasvaessa ja tekniikan kehittyessä. Tämä on
selvää. Mutta osaamiskadon takana on myös moraalikato. Tämäkin
on helppo ymmärtää, vaikeampaa on huomata, miten moraalikato saa
alkunsa ja mitkä tekijät sitä ruokkivat.
Osaamiskato ilmenee
teknistyneessä yhteiskunnassa monilla tavoin. Arkipäiväisessä
mutta turhauttavassa muodossaan se näyttäytyy palvelujen ja
infrastruktuurin rappeutumisena. Dramaattisemmin se ilmenee
erilaisissa onnettomuuksissa - kunhan emme lue mukaan
luonnonkatastrofeja ja sotia. Estonian uppoaminen oli äärimmäinen
esimerkki. Osaamiskato oli ilmeinen, ja sen taustalla lymyävää
moraalikatoa on helppo aavistella.
Siirrytään nyt
osaamiskadon tuottamista materiaalisista onnettomuuksista
aineettomaan maailmaan. Viime vuosikymmeninä ovat yleistyneet
taloudelliset katastrofit, joiden lähteenä on ollut pankki- ja
finanssiala. Näiden katastrofien seurauksena on syntynyt valtavaa
inhimillistä kärsimystä, mutta ei pelkästään sitä. Epäsuoriin
vaikutuksiin pitää myös lukea myös sairastumiset ja ihmishenkien
menetykset.
Talous on
yhteiskunnassa niin suuri vaikuttaja, että talouteen liittyvien
riskien hallinnan voisi
olettaa kuukuvan finanssialan peruskäytäntöihin. Näin ei
kuitenkaan tietääkseni menetellä. Asia on jopa aivan toisin.
Talouden fokus on sen omassa kontekstissa, taloudellisessa
tehokkuudessa ja tuoton maksimoinnissa. Talouden epäsuorat
vaikutukset eivät ole finanssialan huolen kohteena, ja kriisit ja
romahdukset ovat vain ikävä sivutuote, "collateral
damage". Taloudesta siis
puuttuu turvallisuusajattelu. Talous on yhteisöjen keskeinen
resurssi, mutta turvallisuusajattelu on sille vierasta, se on jonkun
muun murhe. Riskinoton katsotaan jopa olevan luontevaa joillekin
talouden sektoreille. Lähtökohdat moraaliseen toimintaan ovat siis
alusta alkaen huonot.
Entä olisiko
esimerkiksi pankkimaailma
erityisen altis moraalikadolle? Rahan vaikutusta moraaliin on
tutkittu lukuisissa psykologisissa testeissä. Tulokset ovat
yhdensuuntaisia. Kun koehenkilöt altistetaan rahalle, heidän
empaattisuutensa vähenee, ja erilaiset epärehellisyyden muodot
tulevat näkyviin. Altistamista varten testeihin tuodaan mukaan
rahakannustimia. Kuuluisa testi on "vangin ongelman" eri
muunnokset, joissa palkkion tai tappion mahdollisuus saa koehenkilöt
toimimaan sekä epäeettisesti että epärationaalisesti. Mutta sekin
riittää, että koehenkilöillä teetetään ennen varsinaista testiä
ylimääräisiä tehtäviä, jotka saavat heidät ajattelemaan rahaa.
Yksistään rahan ajattelu
ennen testiä vaikuttaa
tuloksiin.
Laboratoriokokeilla on
rajoituksensa. Ne mittaavat käyttäytymistä lyhytkestoisen
tilanteen aikana. Paljon vaikeampaa olisi selvittää pitkäaikaisen
rahalle altistumisen vaikutuksia. Tällaisia kokeita ei ole
tiedossani. Joutuu arvaamaan. Pitkäaikainen rahalle altistus joko
immunisoi rahalle tai syventää rahan kielteistä
moraalivaikutusta. Rahan parissa työskentelevät ihmiset eivät
myöskään edusta väestön satunnaisotosta. On luultavaa, että
pankkialalle hakeutuvat ihmiset, joiden elämässä korostuvat
materiaaliset arvot.
En osaa ihmetellä
finanssimaailman moraalikatoa. Moraali näyttää olevan sellainen
elementti, josta nykyään ei haluttaisi edes puhua. Otan esimerkin.
Jo pitkään erilaiset organisaatiot ovat määritelleet itselleen
arvoja, ja tuoneet niitä esille imagomarkkinoinnissa. En väitä,
ettei sitä lainkaan esiintyisi pankkien kohdalla, ja arvopohjasta lähtevää
imagomarkkinointiakin näkee. Mutta korkea moraali ja vastuun
kantaminen ovat sanoina pannassa, niillä sanoilla tuntuu olevan
liian paha kaiku.
Ehkä kaikkien
osapuolten (pankinjohtajien, poliitikkojen, tutkijoiden ja
mielipidevaikuttajien) tulisi kaivaa kirjastoista esiin 1700- luvun
keskeisten talousfilosofien kuten David Humen, Adam Smithin ja John
Stuart Millin kirjoja ja lukea niitä. Aikanaan voimakkaasti etenevä
teollistuminen ja talouden kasvu nähtiin moraalisina kysymyksinä.
Tuon ajan johtavat taloustieteilijät katsoivat olevansa myös
moraalifilosofeja.
Finanssialalla näkyy
selvästi moraalikadon seuraava vaihe, osaamiskato. Kuten jo tuli
selväksi, moraalikato ei ole ylhäältä johdettua, vaan se on
hiipivä ja huomaamaton ilmiö, jonka uhriksi joutuvat operatiiviset
toimijat. Ne, jotka tekevät päätöksiä ja laativat sopimuksia.
Sitten iso vahinko tapahtuu, ja kommentit ovat samanlaisia kuin
lento-onnettomuuksien tutkijoilla. "Miten he saattoivat toimia
noin"? "Mitä he oikein ajattelivat"?
Antiikin maailman
terminologian mukaan moraalikadon
taustalla on hybris.
Jos ihminen nauttii pitkään menestyksestään, hän pitää
asiantilaa luonnollisena, eikä enää ponnistele kehittyäkseen.
Hybris on keskeinen
antiikin tragedioiden aihe.
Myös
neuropsykologiasta löydämme ilmiölle selityksen. Kun yksilö
joutuu ympäristöön, joka ei ole uhkaava eikä tarjoa haasteita,
hän passivoituu. Se on luonnollista, sillä vakaassa ympäristössä
elävän ei kannata tuhlata resurssejaan tarpeettomaan toimintaan.
Vanhoissa
sananlaskuissa ilmiö on tunnistettu. "Laiskuus on kaikkien
paheiden alku". Katolinen teologia on myös hyvin selvillä
asioista. Seitsemästä kuolemansynnistä ylpeys ja laiskuus
tuottavat hiipivää moraalikatoa.
Moraalikadon pohtiminen
paljastaa maailmasta ikävän piirteen. Evoluutio on valmistanut
meidät selviytymään ja ponnistelemaan sen eteen. Meitä ei ole
tarkoitettu viihtymään.