Taide lymyää mielellään estetiikan ja
filosofian alueilla. Se saattaa olla akateemisen tutkimuksen kohde.
Silloin se tarkoittaa: akateemisen taiteentutkimuksen kohde.
Taiteella on iso rooli myös kulttuuritutkimuksessa,
kulttuuripiirteiden merkitsijänä. Historiatieteessä taide ei ole
kohde sinänsä, mutta se tarjoaa paljon tietoa menneistä ajoista. Arkeologiassa
taide toimii hieman samoin kuin kulttuuritutkimuksessa: se tarjoaa
vanhoja jälkiä ja tunnistusmerkkejä kulttuureista. Sosiologiassa
taide voi olla konteksti, siis puite tai koodi, joka määrittää
yhteisöjen dynamiikkaa. Mutta harvoin taide nähdään
luonnontieteen tontilla. Enintään tapaamme sen psykologiassa, joka
sijaitseekin jossain luonnontieteen rajaseudulla. Psykologiassakin
taide nähdään toissijaisena, ei kohteena. Pohditaan. mitä
erityistä on taiteilijan persoonallisuudessa, mikä tekee ihmisestä
taiteilijan. Taide on marginaalia, poikkeavaa, tai ainakin jotain sen
suuntaista.
Tämän lyhyen johdannon tarkoitus oli olla hieman
taidetta vähättelevä, mutta siitä nousikin esille isompi kuvio.
Taidehan on oikeasti tärkeää. Sen sijaan luonnontieteet ovat ohittaneet
taiteen jokseenkin täysin (Goethen värioppia tai steinerilaista
antroposofiaa kun ei oikein voi pitää tieteenä).
Mutta asiat ovat muuttuneet. Aivojen tutkimus eli neurotiede (neuroanatomia, neurofysiologia ja neuropsykologia) käy rohkeasti kohden vihoviimeisiä käymättömiä korpimaita (jos sitaatti ei ole tuttu, pitää vihjata: Star Trek -televisiosarjan motto). Sielu, tietoisuus, minuus ja vapaa tahto ovat pelottavia haastettavia. Taide on ehkä vähemmän pelottava vastustaja, mutta aivan yhtä arvoituksellinen. Ja ettei olisi epäselvää, tarkennan vielä, että tarkoitan nyt taidetta laajassa merkityksessä: sanataidetta, kuvataiteita, näyttämö- ja elokuvataidetta, musiikkia ja tanssia.
Mutta asiat ovat muuttuneet. Aivojen tutkimus eli neurotiede (neuroanatomia, neurofysiologia ja neuropsykologia) käy rohkeasti kohden vihoviimeisiä käymättömiä korpimaita (jos sitaatti ei ole tuttu, pitää vihjata: Star Trek -televisiosarjan motto). Sielu, tietoisuus, minuus ja vapaa tahto ovat pelottavia haastettavia. Taide on ehkä vähemmän pelottava vastustaja, mutta aivan yhtä arvoituksellinen. Ja ettei olisi epäselvää, tarkennan vielä, että tarkoitan nyt taidetta laajassa merkityksessä: sanataidetta, kuvataiteita, näyttämö- ja elokuvataidetta, musiikkia ja tanssia.
Joten mitä oikein on taide? Psykologi Steven Pinker ja eurotieteilijät
Michael Gazzaniga ja Antonio Damasio ja monet muut eivät
ole epäröineet, vaan ovat ottaneet rohkeasti taiteen huomioon
yhtenä kognition muotona. Haastavuudessaan ja vaikeaselkoisuudessaan
taiteella on jopa uutta annettavaa neurotieteille. Saattaa olla, että
kognitio on hankala sana, mutta sitä on turha pelätä. Se on otettu
käyttöön tekemään eroa arkikielen käsitteisiin, ja sillä
tarkoitetaan yksinkertaisesti ihmisen aivojen suorittamaa tietojen ja
aistimusten käsittelyä.
Joten mennään rohkeasti eteenpäin. Voimme nähdä
taiteen pelkästään jonkun esineen tai muun luomuksen tuottamana
tunnereaktiona. Siis yksilön suhteena ympäristöstä tuleviin
ärsykkeisiin. Tapana on kuitenkin erotella toisistaan esteettinen
elämys ja taide. Silloin taide on mutkikkaampi sosiaalinen prosessi
tai jännitteisten suhteiden verkko. Taiteeseen liittyy
silloin ainakin neljä erilaista tekijää: 1. taiteilija, joka luo
teoksen, 2. itse teos, 3. teoksen havainnoija, 4. havainnoijan tekemä
arvio.
Joka tapauksessa taiteeseen liittyy aina
esteettinen elämys, tunnereaktio. Gazzaniga rinnastaa esteettisen
elämyksen moraaliseen tunteeseen. Kummassakin tapauksessa reaktio on
automaattinen, nopea ja aluksi tiedostamaton, kunnes se hetken
kuluttua saattaa nousta myös tietoisuuteen. Reaktiot ovat osaksi
synnynnäisiä, mutta osaksi niihin liittyy myös opittuja asioita.
Jokainen taidetta harrastanut tietää, kuinka elämykset ja
arvostukset kehittyvät kokemuksen myötä, oli kyse sitten
maalaustaiteesta, musiikista tai kirjallisuudesta.
Esteettinen elämys on siis jotain, jota ihminen
pystyy kokemaan luonnostaan. Se korostaa vireystilaa ja valmistaa reaktioon: torju, tarkkaile tilannetta, tai osallistu. Mutta ei siinä vielä kaikki, sillä elämykseen liittyy
jotain, joka tekee taiteesta sosiaalista. Steven Pinkerin mukaan
elämykseen kuuluu tunne statuksesta, eli elämyksestä suhteessa
niihin sosiaalisiin suhteisiin, jotka ovat havainnoijalle tärkeitä.
Itse elämys voi olla jollain tietyllä tasolla, mutta sen statusta
arvioidaan myös havainnoijan sosiaalisessa viitejoukossa. Picasson
maalaus on jotain ihan muuta kuin toritaide, puhumattakaan sellaisen
maalauksen omistamisen statuksesta. Esteettinen elämys ei riipu
siis pelkästään kohteen ominaisuuksista. Kohteen naiivista
havainnoimisesta saatu elämys voi olla huomattavan laimea verrattuna
tilanteeseen, jossa havainnoija oivaltaa kohteen statuksen.
Joka tapauksessa esteettinen elämys neuraalisena
ilmiönä on totta, se on kaiken taiteen perusta. Arkeologia ja
paleontologia ovat jäljittäneet taiteen alkupistettä. Eläimillä
estetiikan ilmenemismuodot ovat hyvin heikkoja, taidetta ei eläimillä
ilmeisesti ole. Jossain vaiheessa kehityshistoriaa ihminen keksi
taiteen. Milloin se tapahtui? Kiistattomasti ihminen on ollut hyvin
luova noin 40 000 vuotta sitten. Tosin on löydetty merkkejä
varhaisemmasta luovuudesta 250 000
vuotta sitten Homo sapiensin
asuinpaikoilta. Nykyihmisen edeltäjä Homo erectus
valmisti kivityökaluja jo 1,4
miljoonaa vuotta sitten, ja niissäkin on piirteitä, joita on
pidetty esteettisinä.
Varsinainen luovuuden hyökyaalto käynnistyi siis
noin 40 000 vuotta sitten. Ihminen löysi oman kätevyytensä, mutta
samalla hän tuotti siihen ylimääräisiä elementtejä jotka
tunnistamme helposti taiteeksi. Esineitä ja vaatetusta alettiin
kehittää välitöntä käyttötarkoitusta pidemmälle, niitä
koristeltiin, ja tuotettiin jopa sinänsä täysin hyödyttömiä
seinämaalauksia ja kalliopiirroksia. Varmaan syntyi myös tarinoita
ja rituaaleja, vaikka tietoa niistä ei ole säilynyt.
Miksi näin
kävi, sitä emme varmasti tiedä. Eräs teoria esittää, että
tällainen kehityskulku tuottaa yhteisön kannalta tärkeimmille kohteille
ylimääräistä erityisyyttä. Se siis tuottaa yhteisöllisiä
merkityksiä eli kulttuuria. Teorialla on biologinen
evoluutioperusta, sen kautta taide on säilynyt ja rikastunut.
On muitakin selityksiä taiteen ilmenemiselle.
Kysymys voisi olla mielikuvituksen kehittymisestä. Mielikuvituksen
hyödyntäminen on tärkeä taito ja resurssi, ja taide näyttää
olevan juuri sitä. Ei välttämättä tarvitse mennä esimerkiksi
metsästys- tai kalastuspaikalle, vaan voimme luoda tilanteen, kuvata
harjoitella tai muistella sitä kuvien, kielen ja rituaalien avulla.
Tässäkin tapauksessa taiteella on biologinen perusta. Taide
merkitsee aina ylimääräistä resurssien käyttöä, mutta silti se on
säilynyt ja rikastunut hyötyvaikutusten takia.
Esteettistä
elämystä on luonnehdittu kauneuden kokemiseksi. Miksi
jotain esinettä - tai ihmistä - on pidetty kauniina? Tutkijat ovat
pohtineet muun muassa osien suhteita ja symmetriaa. Yleisesti
symmetria liitetään kauneuteen, tosin moderni taide on hylännyt
symmetrian ja siirtynyt mutkikkaampiin suhteisiin. Kun on tutkittu
piirroksia, on havaittu, että kauneimpina pidetään piirroksia,
joiden fraktaalidimensio
D on noin 1,3. En nyt tässä selitä fraktaalidimension ideaa,
kyseessä on geometrinen
ominaisuus, mutta asia on
aika mutkikas. Joka tapauksessa tulos on mielenkiintoinen.
Esteettisiä
elämyksiä voidaan tutkia varsin objektiivisesti funktionaalisen
aivokuvauksen (fMRI) avulla. Ne osoittavat,
että elämykset ovat
mitattavia
ja mutkikkaita, ja niihin liittyy useiden aivoalueiden
aktivoitumista. Myös jotkut liikkeitä ohjaavat aivoalueet
aktivoituvat, ja aivopuoliskoilla on erilaiset roolit. Kaikkiaan
esteettiset reaktiot muistuttavat suuresti automaattisia moraalisia
reaktioita. Musiikin
estetiikka osoittautuu aivokuvausten perusteella erityisen
rikkaaksi. Näin on lähinnä siksi, että musiikki tarjoaa paljon
tapoja ärsykkeiden eksaktiin luokitteluun: sävelkorkeus,
sointuharmoniat, sointiväri,
moniäänisyys, rytmi jne.
Vedetään asioita yhteen. Neurotieteet ovat
konkretisoineet taidetta objektiivisesti. Ne selittävät
luontevasti, mitä taide on ja miksi se on syntynyt. Samalla ne
osoittavat, että taide ei ole häilyvää ja ylimääräistä, vaan
olennaista ja tärkeää. Taiteelle annetaan myös piirre, joka on
raadollisempi ja objektiivisempi kuin romantiikan ajalta periytyvä
ylevä taidekäsite. Taide ei ole absoluuttista, vaan siihen liittyy
sosiaalisissa suhteissa kilpailu ja statuksen tavoittelu.
Objektiivinen taiteen tutkiminen luonnontieteen keinoin paljastaa sen
syvästi inhimillisen luonteen.
- - -
Pitää varmaan lieventää alussa esittämääni
ihmettelyä taiteen ja luonnontieteen viileistä väleistä.
Psykologia on toki pitkään ollut kiinnostunut taiteen kokemisesta,
erityisesti se on kiinnostanut musiikkipsykologeja. Myös
sosiobiologia on tullut mukaan 1980- luvulta alkaen: seksuaalisen
valinnan tutkimus on pohtinut estetiikan roolia lisääntymisessä.
Asioilla on tietenkin vanhempia juuria. Jo Charles Darwin pohti
estetiikan biologista ja evolutiivista merkitystä. Tämän esikuvan
mukaisesti etologia eli eläinten käyttäytymisen tutkimus on
kiinnittänyt huomiota ääniin, eleisiin ja visuaaliseen viestintään
seksuaalisessa valinnassa. Vaikka varsinainen taide mielletään
lähes täysin inhimilliseksi piirteeksi. Elleivät sitten
neurotieteet aikanaan romuta tätäkin myyttiä. Taiteen merkitys
ihmisen seksuaalisessa valinnassa on myös ilmeinen ja voimakas,
mutta tässä aihe täytyy jättää väliin.
Lähdeluettelojen selaaminen viittaisi siihen,
että taide nousee uudella tavalla psykologian tutkimuskohteeksi
1990- luvulla, kognitiotieteet ja neurotieteet ovat nyt selvästi
vaikuttamassa. Psykologian ja neuropsykologian rajasta on tullut
vähemmän selvä. Psykologia näyttää olevan yhä enemmän
neuropsykologiaa. Ei myöskään pidä unohtaa kielen tutkimusta.
Siellä on pitkään mietitty vaikkapa merkityksen arvoitusta - ja
taide vaanii siinä aivan kannoilla.
- - -
Nämä mietteet syntyivät lukiessani Michael
Gazzanigan kirjaa Inhimillinen. Ainutlaatuisuutemme tiede
(Terra Cognita 2009). Kirjassa juuri taide nähdään lähes ainoana
puhtaasti inhimillisenä asiana. Muuten olemme hyvin samanlaisia muun
eläinkunnan kanssa. Mutta kirjoittaja unohtaa jotain. Myös
teknologia on syvästi inhimillistä. Ja tässä yhteisessä
inhimillisyydessä taiteella ja teknologialla on paljon yhteistä.
Itse olen kyllä tunnistanut tämän yhteyden. Kirjassani
Tervanpoltosta innovaatiotalouteen käsittelen taidetta
toistuvasti yhdessä tekniikan kanssa - ja olen näin jälkeenpäin
ajatellen tästä oivalluksestani varsin ylpeä.
Minulla on muitakin huomioita taiteesta. Rinnastan
sen myös laatuun. Kirjassani Kirkastettu laatu pohdin
ihmisen vaistomaista kykyä tunnistaa laatu. Totean kirjassani, että
laadun tunnistaminen on sukua esteettiselle elämykselle, ja se taas
on aivojen tuottama tunnereaktio. Ja vielä yksi havaintoni koskee
insinöörityötä. Suunnittelutyötä tehdessään insinööri
joutuu soveltamaan tietojaan monimutkaisessa fysikaalisessa
maailmassa. Insinöörin luomukset on myös tarkoitettu toimimaan
ihmisten muodostamissa yhteisöissä. Siksi insinöörin työ on
tavattoman vaikeaa. Insinööri joutuu työskentelemään pitkälle
vaistojensa varassa. Hänen työnsä muistuttaa hämmästyttävän
paljon taiteilijan työtä.