Toinen
mielenkiintoinen piirre on filosofinen. Parhaat tieteisromaanit
käsittelevät vaikeita eettisiä ja filosofisia ongelmia. Kun
tällaiset kirjat siirtyvät valkokankaalle, niiden filosofiaan
sekaantuu herkästi latteita poliittisia tendenssejä. Filosofinen ja
eettinen aineisto on tuoretavaraa. Se on herkkää pilaantumaan.
Tarkastelen
nyt täysin epäsystemaattisesti joitakin tieteiselokuvia.
Näkökulmani on kirjan ja elokuvan suhde, ja eettisen tason
korruptoituminen. Mutta en halua myöskään unohtaa sitä tärkeintä
syytä, joka käsittääkseni saa ihmiset lukemaan tieteiskirjoja ja
katsomaan tieteiselokuvia. Se on niiden taianomaisuus, ihmeen tuntu,
ja ainutlaatuinen todellisuussuhde: tämä voisi olla totta, tai
siitä voisi tulla totta.
Aloitan
elokuvasta, joka viritti minut herkäksi tälle lajityypille. Näin
elokuvan lapsena, tätini kotona 60-luvun alussa. Heillä kun oli
kotona televisio - vanha mustavalkoinen Telefunken. Se oli siihen
aikaan jo ihme sinänsä. Elokuva tuli Tallinnan televisiosta (Suomen
TV:n ohjelmavalikoima oli siihen aikaan suppea ja Tallinnan
televisiota katsottiin paljon). Elokuva näkyi rakeisena ja ilman
ääntä. Se oli puolalainen elokuva, ja perustui Stanislaw Lemin
kirjaan ”Kuoleman planeetta” (tunnetaan myös nimellä
”Astronautit”). Tunnistin elokuvan vasta vuosikymmenten
kuluttua, kun luin Lemin kirjan. Mutta vaikka elokuvasta puuttui ääni
ja tekstitys, ymmärsin sen täysin, Muistan vieläkin valkoisiin
avaruuspukuihin pukeutuneet hahmot ja vieraan planeetan vaarat ja
kauhut. Olin täysin lumoutunut.
Seuraava
merkittävä elokuvaelämys oli Kubrikin ”2001 Avaruusseikkailu”.
Elokuva on visuaalisesti loistava ja sävyltään kolea. Sen
astronautit ovat yhtä kuolettavan tylsiä kuin myöhemmät kollegat
Apollo-ohjelman kuulähetyksissä, ja teknologia juuri niin
loisteliasta kuin vain tieteiselokuvassa voi olla. Sen puutteet ovat
myös ilmeiset. Alun pitkä ja täysin käsittämätön apinakohtaus,
jossa näyttelijät ähisevät
ja örisevät
epäuskottavissa apinapuvuissaan. Ja kummallinen loppu. Alun ja lopun
selittämättömyys saivat myöhemmin latistavan selityksensä, kun
luin taustalla olleen Arthur C. Clarken novellin "The sentinel". Tälle elokuvalle
sen pohjana olevasta tarinasta oli vain haittaa. Mutta keskeltä
elokuva on edelleen upeaa katsottavaa, ja Richard Straussin, Johan
Straussin ja György Ligetin musiikki luovat muuten tunteettomaan
elokuvaan juuri oikean tunnesävyn.
Jostain
syystä Neuvostoliiton aikana tehdyissä mestariohjaaja Andreri
Tarkovskin elokuvissa ”Solaris” ja ”Stalker” tieteisromaanit
kääntyvät filmin kielelle nautittavasti ja uskottavasti. Pidin
Solaris- elokuvasta jopa enemmän kuin Lemin hiukan pömpöösistä
ja tärkeilevästä kirjasta. Elokuvan venäläinen tunnevoima
lievensi Lemin kirjan päälleliimatun filosofoinnin. Elokuva
kertoi ennen kaikkea ihmisten asioista: ystävyydestä, rakkaudesta,
ja niiden pimeistä puolista. Neuvostoliiton sensuuri oli ymmällään
elokuvasta. Se halusi toisaalta päästää laadukkaan elokuvan
levitykseen, mutta elokuva oli jollain lailla sopimaton. Laadittiin
pitkä lista elokuvan puutteista, ja koko naurettava raportti päättyi
suositukseen: ”lopussa näytetään teksti, jossa kaikki
selitetään”. Tietenkään sellaista ei tullut.
Stalkerissa
kirjan ja elokuvan suhde oli päinvastainen. Strugatskin veljesten
Kanadaan sijoitetun romaanin sävy on kevyehkö ja hieman ironinen.
Mutta kun elokuvan Stalker lähtee opastamaan onnenonkijoita
”Vyöhykkeelle”, he menevät ennen kaikkea romahtaneeseen
Neuvostoliittoon. Tosin elokuvan teon aikaan Neuvostoliitto ei vielä ollut
romahtanut, mutta taiteilijan vaistolla Tarkovski piirsi maastaan näköisen kuvan. Elokuva on myös toteutunut oudosti: nykyajan stalkerit vievät äärielämyksiä etsiviä turisteja Tsernobylin ydintuhovyöhykkeelle. Mustavalkoinen Stalker on synkkä dystopia
selittämättömästä tuhosta. Sen lohduton teollisuusmaisema on
kyberpunkkia ennen kuin kyberpunk keksittiin. Väkevän
tunnevoimainen ja selittämätön elokuva vaivaa minua vieläkin. Se
nostaa ihon kananlihalle.
Philip
K. Dickin tuotanto on uskomattoman mielikuvituksellinen aarreaitta
elokuvantekijöille vielä vuosikymmeniksi tulevaisuuteen.
Ylivoimainen ykkönen filmatisoinneissa on tietysti Blade Runner.
Loisteliaasti kuvattu ja lavastettu elokuva on kostean sateista
kyberpunkkia. Kyberpunk ei tosin ole Dickin tyylilaji, hänhän
kertoo arjen sankareista. Mutta annan tyylin anteeksi, se pukee
elokuvaa. Vaikka elokuvan sävy poikkeaa Dickin romaanin sävystä,
pidän sitä onnistuneena. Onneksi myös kerrontatapa ei ole
amerikkalaisen alleviivaava, vaan sopivan monimerkityksellinen. Siksi
elokuva kestää useammankin katsomisen. Kiitos kulunee ohjaaja
Ridley Scottille, joka piti puolensa tuottajaa vastaan. Elokuva ei
menestynytkään USA:ssa, mutta aikaa myöten siitä tuli lähes
ylittämätön klassikko. Myös Vangeliksen hieno musiikki kannattaa
panna merkille. Pieni miinus on minusta Harrison Fordin
roolisuoritus. Deckard kyllä kärsii, niin kuin Dickin henkilöt
aina, mutta Fordin kärsimys on happamassa naamassa (Stalkerilla se
on syvällä sielussa). (ks. uuden Blade Runner 2049 elokuvan arviointi täältä).
Muista
Dickin kirjoista tehdyistä elokuvista olen nähnyt: ”Total
recall”, ”Paycheck” ja ”Minority report”. Niistä ei
olekaan paljoa sanottavaa. Ne ovat kovin amerikkalaisia: hyvin
tuotettuja, sujuvia, viihdyttäviä, harmittomia. Yleensä mukana on
sopiva määrä tappelua, takaa-ajoa, kaahausta, ammuskelua ja
kolareita.
Ennen
”Blade Runneria” Ridely Scott ohjasi elokuvan ”Alien, kahdeksas
matkustaja”. Elokuvasta tuli myös klassikko, ja se teki minuun
vaikutuksen. Se nimittäin antoi kuvan siitä, millaista on, kun on
todella erilaista. Juuri se ”ihmeen tunne” joka minusta liittyy
parhaaseen science fictioniin. Suuri ansio on sveitsiläisen
taiteilijan H.R. Gigerin luomalla visuaalisella ilmeellä,
”biomekaanisella taiteella”. Toinen elokuvan piirre on
eräänlainen arkinen työläisromantiikka: avaruusaluksen miehistö
ei ole sankariastronautteja, vaan sekalaista ja rahvaanomaista
sakkia. Elokuvan moderni piirre on myös sen tyly juoni. Alien
edustaa scifin kauhugenreä. Ja se todella onnistuu säikyttelemään
katsojaa. Loppupuolella elokuva, niin kuin sen jatko-osat, jumittuu
raiteilleen puuduttavaan cliffhanger- takaa-ajo- vaanimistouhuun,
ryyditettynä ajoittaisella sentimentaalisuudella. Mutta alkuosa on
hyvä. Jos joku ei ole Alieneja nähnyt, suosittelen aloitusosaa.
Vielä
on pakko käsitellä ”Apinoiden planeetta”. Elokuva on monen
mielestä ärsyttävä, ja jatkuva apinanaamareiden katselu alkaa
tympiä. Elokuvassa näkyy myös amerikkalaisille elokuville
tyypillinen ideologinen, näennäishumaani ote. Hyvät jenkit siinä
sivistää barbaareita. Elokuva on myös nurin käännetty
allegoria mustien kansalaisoikeustaistelusta. Mutta syy, miksi otin
elokuvan esiin, on se, että se hukkaa mielenkiintoisen filosofisen
pohjaidean. Onko kulttuuri lähtöisin fiksuista yksilöistä - vai
olisiko kyseessä monimutkaisempi yhteisöllinen asia. Tässä kohtaa
ote herpaantuu - viestiksi jää: apina hyvä - ihminen parempi.
Elokuva on loppujen lopuksi kierosti rasistinen - vai eikö joku
todella huomannut vinkkiä: apina=mustaihoinen. Tim Burton teki elokuvasta uusintaversion. No, siinä naamarit on parempia.